Nakomelingen van Orsta?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Nakomelingen van Orsta?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 20:14

Zijn er nog nakomelingen van Orsta te koop? En zo ja, wat is de gemiddelde prijs van een fjord met deze afstamming? Mag tot 5 jaar zijn.

fjordnina

Re: Nakomeling Orsta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:51

Er zullen ongetwijfeld nakomelingen van Orsta te koop zijn. Even bij de fokkers informeren en ook bij het stamboek aankloppen dat je een Orsta zoekt.

Gemiddelde prijs durf ik niet te zeggen, dat hangt veel meer af van andere factoren dan van de afstamming. Orsta draait al lang mee in de fokkerij en de mensen zullen dus ook meer vertrouwen hebben in zijn nakomelingen dan in die van bijv. Havik die pas sinds dit jaar in NL dekt. Mensen zullen dus sneller geneigd zijn om meer voor een Orsta neer te tellen dan voor een Havik. Puur omdat ze met Orsta al weten wat ze kopen en met Havik is dat nog puur afwachten.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 21:02

Ik zou graag een Orsta willen kopen, omdat ik weet dat het heet hoofdjes zijn. Ik heb er al een paar gereden voor een fokker, maar we hebben onenigheid gehad en nu wil hij me er geen verkopen!
Ik zal wel even melden dat hij een site heeft www.fjordenhof.nl ,zo lief ben ik dan wel weer....
Zou je me verder nog een goede bloedlijn kunnen noemen, een modernere model

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:06

Timor zou dan misschien ook leuk kunnen zijn en qua pit natuurlijk Brusvein en Havstad. Dit zijn wel oudere hengsten, dus dan is het maar net mazzel dat je er 1 treft.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 21:11

Ja dat is het wel. Er zou vast wel een leukerd zijn die daar ergens op mij staat te wachten! Misschien fok jij in de toekomst nog wel een heel erg mooi muiskleurig veulentje......... Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:15

Hopenlijk komend jaar al, Timor geeft namelijk ook gra door. Maar een merrie houden we dan vermoedelijk wel en een hengstje heb ik ook al zo mijn ideeën over Haha!.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 21:18

fjordnina schreef:
Hopenlijk komend jaar al, Timor geeft namelijk ook gra door. Maar een merrie houden we dan vermoedelijk wel en een hengstje heb ik ook al zo mijn ideeën over Haha!.

Ik zou beide wel leuk vinden hoor, een merrie of een hengstje. Ik heb nu een fries en een kwpner, maar die laatste moet weg. Het klikt absoluut niet tussen hem en mij. (hij heeft wel dezelfde kleur!)
En de Fjord is net als de Fries een kinderwens.....

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:38

Tja omgeving Hardenberg staan wel wat meer orsta's ja. Ben zelf niet zo gecharmeerd van Orsta's. Zoek je alleen een Orsta omdat die pittig zouden zijn? of ze je nog meer voordelen in Orsta's. Er zijn meerdere hengsten waar wat pittiger spul uitkomt + dat de merrie ook zo dr inbreng heeft.

Wat versta jij onder pittig?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:40

De mijne is ook een Orsta, maar is zeker niet pittig. Eerder lui en het kleinste kind kan erop rijden Haha!. Ik zou jezelf er niet op vastpinnen...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 16:48

Ik hou van een paardje wat door loopt, een eigen karakter heeft, goed werkwillig is. Ik heb meerdere Orsta's gereden en ik vond het fijne dieren om mee te werken, zodoende zoek ik op den duur een Orsta.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:51

ik heb ook een orsta en die moet je goed in de gaten houden tijdens rijden, das namelijk wel weer een pittig beesie! maar ik hou der wel van, even wat pit er in! krijge je er ook wat meer voor terug qua gangen enzo, die van mij is vrij ruim!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:21

Ja, dat had ik dus ook. Ik heb gewoon een voorkeur voor een pittig dingetje, de gangen moeten wel redelijk zijn. Als je ze lekker trained dan komt de verruiming vanzelf wel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:24

ik heb een OrstaxBrusvein,pittig maar zeer betrouwbare pony en ook mooi gebouwd.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:12

Maar niet alle Orsta's zijn pittig of ruim, om even in herhaling te vallen, er zit ook een moederpaard achter.

Bjorkmans bijvoorbeeld, kunnen ook hele hete donders zijn. Wil niet zeggen dat je geen Orsta moet nemen, maar pin je niet vast op 1 bloedlijn, misschien loop je dan juist wel een heel leuk paard mis.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:47

Ik vind het een interessante hengst, en daar gaat mijn voorkeur naar uit.
Net zoals andere mensen graag een Burggraaf willen, gaat mijn voorkeur uit naar een Orsta. Leuk karakter, leuk koppie en veel leuke nakomelingen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:55

Oke, dit verklaard waarom ik geen standaard relaxed fjordenbeestje heb Huilen van het lachen
Heb n Orsta is ook n hittepetitje :p

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:47

Sieppus schreef:
Ik vind het een interessante hengst, en daar gaat mijn voorkeur naar uit.
Net zoals andere mensen graag een Burggraaf willen, gaat mijn voorkeur uit naar een Orsta. Leuk karakter, leuk koppie en veel leuke nakomelingen.

Dan moet je gewoon lekker op zoek gaan naar een Orsta Knipoog

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:55

Toevallig weet ik een Orsta merrie te koop.
Is alleen een 8 jarige, wel uit superstam.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:24

Yoline schreef:
Toevallig weet ik een Orsta merrie te koop.
Is alleen een 8 jarige, wel uit superstam.

Ik wil graag een jong paardje die nog niks of weinig weet, zodat ik deze naar eigen hand kan zetten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:05

Violine is inderdaad een super merrie! Ook een 8 jarige kun je nog een heleboel bij brengen. Vergeet niet dat Orsta's vaak slimmerds zijn!
Vio lijkt me daar geen uitzondering op toch Yoline?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 03:16

Idd slim ja.

Ik heb ook een orsta, hij is meestal super braaf maar zo nu en dan kan ik hem wel achter het behang plakken. En hij is alles behalve pittig...het is een echte diesel geen hittepetit maar wel een sterk paard dat het werk lang volhoud.

Ik vind het jammer dat TS alleen afgaat op de vader terwijl moeders kant net zo veel mee telt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 06:43

dat is helemaal waar.
je leest nu ook dat de Orsta's onderling ook onwijs verschillen,en dat is logisch aangezien 50% ook van de moeder is.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:56

Cowgirl schreef:
Idd slim ja.

Ik heb ook een orsta, hij is meestal super braaf maar zo nu en dan kan ik hem wel achter het behang plakken. En hij is alles behalve pittig...het is een echte diesel geen hittepetit maar wel een sterk paard dat het werk lang volhoud.

Ik vind het jammer dat TS alleen afgaat op de vader terwijl moeders kant net zo veel mee telt.

Ja dat begrijp ik wel, dat de moeder mee telt. Het feit is gewoon dat ik erg weg ben van Orsta. Heb er meerdere gereden en dat beviel me goed. Ik zou ook wel voor een ander paard kunnen gaan, maar eerste instantie ga ik alsnog voor een Orsta-nakomeling. Ik ben me aan het orienteren op het fjorden vlak....Ben wel goed bezig, koop niet zomaar een paardje.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:03

Ik heb een multi-purpose-all-duty Orsta afstammeling. Hij is blond, super eigenwijs, koppig, heeft absoluut geen ruime gangen maar is wel geweldig! Knipoog Hij doet van alles, maar wel op eigen wijze en kan soms ook goed "verkeerd" worden. Bovendien meester-uitbreker...

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:14

Even offtopic: leeft Orsta zelf nog?

Ontopic: een vroegere kennis van mij heeft in 1995 2 veulens van Orsta gehad.
De ene was precies zijn moeder, de goedheid zelve, had alleen wel de bouw van paps.
De andere was vooral dwars, nee was nee en bleef vaak lang nee.
Onder het zadel weet ik niet hoe ze waren, ik heb ze maar tot hun 2e meegemaakt.