Leuke fjord gezien op MP, maar zomereczeem...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willem47

Re: Leuke fjord gezien op MP, maar zomereczeem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 01:37

heb jij het er voor over om dagelijks zalfjes, dekens enz te gebruiken die veel geld kosten? Zo ja, dan kan je dit paard prima kopen. Zo nee..............verder kijken.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:30

Ik heb destijds wel een fjord gekocht met ZE, waarom? omdat het een fantastisch karakter had en nog steeds heeft (Loopt nu in huifbed met gehandicapten!)
Heb er dan ook totaal geen moeite mee om met dekens en alles in de weer te gaan.
Ik ga altijd voor het karakter van het beestje,da's voor mij het belangrijkste :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:37

Toen ik een fjord zocht kwam ik er ook bij een uit met ZE.
Helaas waren die mensen niet eerlijk en hadden ze bij het bezoek de deken verstopt en helemaal niks willen zeggen.
Helaas voor hun zag ik een verdacht plekje op haar hoofd.
Na flink doorvragen bleek ze inderdaad ZE te hebben.
Ze moest van februari tot oktober onder een deken, zoveel last had ze.

Waarom moet je nou over zulke dingen liegen.....

Heb haar uiteindelijk niet genomen om verschillende redenen.
Later vond ik wederom een nieuwe advertentie van hun, maar helaas geen woord over de ZE erin.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:38

Weet je wat ik nog het vervelendste vind van een paard met eczeem of andere kwalen, behalve de extra verzorging en kosten (waar overheen te komen is)?

Je blijft je altijd maar zorgen maken of je niet nog meer kunt doen om de kwaal te verlichten.

Zelf heb ik een ontzettende hekel aan eczeemdekens want ik ben snel statisch.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:39

Mijn shetter heeft ook zomerexceem, en pony van vriendin op stal ook.
Beide schuren ze normaal staart & manen volledig kaal.. we zijn vroeg genoeg begonnen met enkel uiercréme op te smeren, en opletten met voeding (knoflookkorrels door hun eten mengen, ... )
en nu hebben ze weinig last!

Ik zou me daardoor niet tegenhouden, als je die pony leuk vind, ga je je toch niet laten tegenhouden door zomerexceem?

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:50

Ik zou ook een beetje huiverig zijn voor zo'n paard, maar als het aan al jouw eisen voldoet?
Je kan net zo goed een gezond paard kopen en een aantal weken later tot de conclusie komen dat hij toch schuurt. En dat hoeft dan niet te liggen aan oneerlijke eigenaars, maar aan de omstandigheden waar in het paard leeft.
Weinig mensen weten écht waar z'n paard allergisch voor is. Kan net zo goed zijn dat hij slecht reageert op een soort boom naast de wei of dat de weide daar te rijk is,...

Ik ben onlangs naar een lezing geweest over weidebeheer. Neem daar een aantal tips van mee en het aantal ZE-paarden ligt ineens een stuk lager.
Maar helaas houden mensen het vaak bij symptoombestrijding (dus een deken en wat smeren).
Dat verder nadenken over voeding en weidebeheer is ZO belangrijk! Niet alleen voor ZE-paarden (en andere 'probleempaarden' met bv. hoefbevangenheid), maar ook eigenaren van gezonde paarden zouden zich er meer in moeten verdiepen.

De man van de lezing is er van overtuigd dat over een paar jaar nog maar weinig 'gezonde' paarden rondlopen als we verder doen zoals we bezig zijn. En ik vrees dat hij gelijk heeft...

Mijn fjord kreeg een aantal jaren geleden ook de stempel zomereczeem. Schuurde zich tot bloedens toe open aan manen, staart, buik en hoofd. Hij gooide zich tegen de grond omdat hij niet wist waar kruipen van de jeuk.
Nu staat hij 24/7 buiten, zonder deken, zonder zalfjes en je ziet er helemaal niks aan!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:58

He volgens mij gaat dit over mijn paard.
Je kan me ook mailen om meer informatie te vragen ;)
Ik wil potentiele kopers graag meer erover vertellen want naast
haar lichte zomer eczeem is het een wereld paard :)

En ik ben juist heel eerlijk over haar situatie. Ze heeft echt een lichte
vorm, en schuurt zichzelf nooit kaal. Als ze een keertje jeuk heeft, smeer ik het
in en dan is het klaar. Alle foto's van haar zijn in de zomer bijna en iedereen kan zien
hoe goed ze eruit ziet. Ze kan ook gewoon 24/7 op de wei maar als je alleen uitgaat van de advertentie
kom je weinig te weten. Maar het is ieders eigen keuze om verder te kijken natuurlijk.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:24

Chaos schreef:
Ik zou er nooit een kopen. :n

Als ze het onverhoopt zouden krijgen is het pech maar kopen zou ik het niet.

Heb precies dezelfde mening!! Ik zou verder kijken, er staan zat leuke fjorden te koop.
Ik heb zelf ook een eczemer, en vind het soms erg frustrerend zowel voor mij als het paard!

Xlisa0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:05

Een kennis van mij heeft een fries, die zich in de zomer helemaal kapot schuurde.
Nou is hij er een x mee naar de dierenarts gegaan, die heeft de fries een injectie gegeven, voor €35,- en die fries is er de hele zomer vanaf!
Nergens meer kast van. Misschien is dat een optie?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:13

Ik zou er nooit aan beginnen. Vaak is het wel onder controle te houden met een deken, maar juist dat staat me tegen.
Ik wil mijn paard lekker zonder deken naar buiten in de zomer, onder die dekens is het sneller warm of juist te koud als hij doorweekt is van de regen.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn pony 11 jaar geleden ook heb gekocht terwijl ze aangaven dat hij licht zomerexceem had. Dit is echter wel over gegaan (waarschijnlijk door ander voer). Maar als de verkoper al aangeeft dat het met een deken prima gaat dan zou ik hem laten staan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:16

Tja heel afhankelijk per paard. De een schuurt zich dag en nacht helemaal kapot. De ander heeft met een exceemdeken tijdens de zomermaanden nergens last van..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:19

Poe, ik moet wel zeggen dat het een van de mooiste fjorden is die ik in tijden heb gezien! Tis dat ik niet in de markt ben maar anders zou ik zeker in de verleiding komen..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:20

Hier ook een lichte ZE-er gekocht, kwam met een redelijke dunne staartwortel en vlassige maantjes. Na wat puzzelen met voer is het eigenlijk zo goed als over. De exceemdeken nog geen een keer op hoeven doen dit jaar. Dus dat het ieder jaar erger wordt is zeker niet altijd het geval, in dit geval zelfs zo goed als over.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:24

Ik zou lekker verder kijken :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:26

Heb dit ff opgezocht
http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... omereczeem

Ik zou het doen, als je m een eczeem deken geeft en een beetje oplet wat voor voer die krijgt komt t wel goed denk ik. Met een deken valt het heel ergg mee. Mijn pony had zich vorige jaar helemaal opengeschuurd ook op haar lijf, en met de deken valt t reuze mee!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:28

Esther28 schreef:
Hier ook een lichte ZE-er gekocht, kwam met een redelijke dunne staartwortel en vlassige maantjes. Na wat puzzelen met voer is het eigenlijk zo goed als over. De exceemdeken nog geen een keer op hoeven doen dit jaar. Dus dat het ieder jaar erger wordt is zeker niet altijd het geval, in dit geval zelfs zo goed als over.

Wat voor voer krijgt jouw paard nu ?
Is dat echt `speciaal ` voer en vele malen duurder dan `gewoon` voer?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:33

Een van mijn ponies heeft ZE, maar een tijd en energie dat er in zit. Ik ken iemand die zelf de deken voor haar paard maakt, zelf antivlieg etc, maar er zit echt ontzettend veel tijd in, of geld.
Ik zou nooit meer een ZE paard willen, je kan er niet mee fokken, op de ergste momenten ook niet mee rijden. En het is gewoon onwijs moeilijk om aan te zien.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:45

Sorry mensen, maar ik snap echt jullie reacties niet!!!!
De meesten zeggen, niet doen!!! Geen paard kopen met eczeem.

Wat willen jullie? Dat die paarden met exzeem allemaal maar naar de slacht gaan? Oke als ze veel last en pijn hebben is dat mischien beter, maar als het paardje met een eczeemdeken en een zalfje gered is, is dat toch fijn?
Die exzeem paarden hebben ook een baasje nodig lijkt me?

Sorry maar deze reactie's komen op mij niet over als paardenvrienden, meer als mensen die alleen aan zichzelf denken.. :o

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:51

MarliesV schreef:
Tja, hier iemand met een excemer die er geen enkele moeite mee heeft.

Gooi er een deken op en verder doen we niets. Geen smeersels, geen zalfjes, super sober in het voer en goed in conditie houden. That's it.

inderdaad, zo gaat het met de mijne ook goed :j

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:55

Ik zou even verder zoeken.
Ik heb zelf een pony met eczeem, het begon op zijn 3e en wordt elk jaar erger.
Hij is nu 9 en schuurt zichzelf zodra het kan helemaal open.
Maar als dit het paard van je dromen is, zal ik me er niet door tegen laten houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:00

Slim dat je verder gaat kijken!

T kost geld, tijd en als je pech hebt zitten er in jouw omgeving nog meer vliegjes die de zomereczeem verteren.

Je moet zo opletten met alles, voer, dekens (altijd 1 op reserve liggen), etc en dan nog kan het altijd erger worden.

Mijn pony is ook een wereldpony, maar zijn eczeem kost wel tijd en geld. Regelmatig even met tea tree shampoo wassen, insmeren met zalf (die ook niet goedkoop is) omdat hij zich net weer heeft open geschuurd en het is ook sneu om te zien als hij zo'n jeuk heeft.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:02

Ik zou het niet doen,

Heb zelf ook een paard gehad met zomer eczeem en elk jaar werd het erger, zodra hij onder z'n winterdeken vandaan kwam kreeg hij z'n eczeemdeken op, hij moest ook met staartbeschermer in t land omdat ie op z'n kont ging zitten te schuren.

Een paard met zomer eczeem zou ik je echt niet aanraden.
Kijk lekker verder voor een ander paardje, er zijn tenslotte paarden genoeg te koop zonder eczeem

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:07

wereld schreef:

Wat willen jullie? Dat die paarden met exzeem allemaal maar naar de slacht gaan? Oke als ze veel last en pijn hebben is dat mischien beter, maar als het paardje met een eczeemdeken en een zalfje gered is, is dat toch fijn?

Sorry maar deze reactie's komen op mij niet over als paardenvrienden, meer als mensen die alleen aan zichzelf denken.. :o

Problemen moet je niet kopen, die krijg je er vanzelf bij... Een kreupel paard koop je toch ook niet als je de keus hebt uit meerdere dieren? (ook al zijn er zat mensen die dit toch doen tegen beter weten in 8)7 ) Dus tenzij je helemaal verliefd wordt op een bepaald karakter, kan ik me heel goed voorstellen dat je even verder kijkt voordat je dit beestje koopt. Of je moet in dit geval aan de kust wonen of het niet erg vinden om je paard zo veel extra te moeten verzorgen. Dan kun je wellicht het 'risico' nemen... Natuurlijk hangt het ook af van de ernst van de eczeem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:15

wereld schreef:

Heb je zelf wel eens een paard met eczeem gehad? En dat de kosten ook behoorlijk kunnen oplopen en de tijd die het kan vreten terwijl je paard nog steeds gek word van de jeuk?
En ja, sommige paarden zijn inderdaad beter af bij de slacht/spuit dan. Als eczeem te erg is en niet onder controle te krijgen is jeuk een hel.

Ik hoef iig geen paard met eczeem, heb jaren ervaring met die van mij en als ik dan toch kan kiezen... Nee bedankt. Niet weer. Want je zit altijd in je hoofd met; wat als het weer verergert?
Ik moet zo oppassen met de weide, hooi en krachtvoer. Heb al veel smeersels geprobeerd en niet alles werkt helaas. Niets zo sneu als een schurend paard die gek word van de jeuk, terwijl jij alles eraan probeert te doen. Als je dit gebrek van te voren weet, dan raad ik het echt af om te kopen.

Als je paard koopt, koop je die toch voor jezelf? En ja zomereczeem is echt een gebrek, want je moet er wel echt serieus rekening mee houden en kan altijd verergeren. Dat is het risico.

En natuurlijk kun je dat risico nemen, maar ik ben er zelf erg terughoudend mee.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:36

Als het over mijn fjord ging (wat ik zeker aanneem) hoeft er niemand
meer na te denken want ik hou haar zelf. Was een financiele kwestie en die
is opgelost dus ze blijft lkkr bij me :+: