In eerste instantie dacht ik dat hij misschien wat overwerkt was dus heb ik hem 2 weken op landvakantie gedaan bij Sandrien.
Maar toen hij terug kwam was het eigenlijk nog erger dan daarvoor.
Kreupel is hij nooit geweest maar het voelt gewoon niet zo zoals het vroeger deed.
Voor gister stond er dus een afspraak bij de kliniek in Bodegraven.
We begonnen met heen en weer stappen en draven en daar was weinig aan te zien.
Daarna de buigproeven.... die waren echt dramatisch slecht

De moed zakte niet in mijn schoenen maar echt de grond in richting China

Ik keek mijn zus al aan en moest echt moeite doen om niet meteen al in janken uit te barsten.
De dierenarts wilde Taco daarna even onder het zadel zien. Ze hebben daar echt een hele mooie bak met agterbergbodem en Taco liep dan ook als een zonnetje. Hij vertelde nog tegen mijn zus dat hij net de slechte buigproeven had gezien anders had hij niet geweten waarom we er waren.
Foto's maken, voor van zijn knieen en kogels en achter van zijn kogels en sprong.
Taco stond echt voorbeeldig stil, wat een heerlijk dier is het toch ook :L
Daarna buiten wachten, dat lijkt wel een eeuwigheid te duren zeg.
De DA riep ons erbij en we begonnen met zijn voorbenen. Niet meer puntgaaf maar voor een paard van zijn leeftijd en prestaties prima. Niks mis mee. Achter kogels idem dito. Ik kneep hem al een beetje... de spronggewrichten achter moesten we nog bespreken.
En daar kwam dan het hoge woord.... Taco heeft spat ... aan beide achterbenen.
Volgens de DA moet het al een tijdje aan de gang zijn wat het bot is bijna vergroeid al. Vandaar dat ik het nu het meeste merk omdat de pijn er nog in zit.
Hij legde heel netjes uit dat zodra de botten aan elkaar zijn gegroeid de pijn er voor Taco af is. Dat spat niet goed is maar dat de vooruitzichten niet slechter zijn dan dat de situatie nu is. Hij zal misschien nog ietsje stijver worden in zijn achterhand met opstarten dan dat hij nu is maar daar zelf minder moeite mee hebben dan nu omdat hij dan geen pijn meer heeft.
Hij mag gewoon dressuurmatig onder zadel blijven maar ik moet heel goed aan gaan voelen wat wel en wat niet gaat omdat de ene dag de andere niet meer zal zijn

Hij mag niet meer springen en niet meer crossen.
Omdat ik de laatste tijd al heb gemerkt dat het Z2 gewoon zwaar is voor Taco wil ik het hem niet meer aan doen om door te gaan in de sport.... De beslissing is niet makkelijk maar voor hem wel het beste.
De show blijven we wel rijden. Die zijn niet zo frequent en daar geniet hij juist zo van, dat wil ik hem niet afpakken.
Aan de ene kant opgelucht dat ik nu weet wat het is en dat hij b.v. geen artrose heeft maar het valt me toch zwaar... nog nooit een pas kreupel gelopen en nu heeft hij spat.
Gisteravond toen ik thuiskwam gleed ik de laatste trede van de trap naar beneden, het deed me helemaal geen zeer maar ik ben op de grond blijven zitten en heb echt zitten snikken... alle spanning kwam eruit ....
Taco is gister ingespoten, moet nu een week stappen en dan rustig weer opbouwen.....
Op Fjovrili zal ik nog één keer en voor de laatste keer met hem starten... daar zal niemand me raar aankijken als ik er niet helemaal bij ben met mijn hoofd.
Zolang ik voel dat hij de shows nog leuk vind gaan we daar mee door....
Deze foto vond ik nog op de comp... Taco als 5 jarige behangen met prijzen