hoe kan ik achter haar afstamming komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

hoe kan ik achter haar afstamming komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 14:08

ik rijd al 6 jaar een haflinger merrie die sinds een half jaar van mij is. ze komt waarschijnlijk uit het handelscircuit. ze heeft papieren gehad (weet ik zeker, want ze heeft een brandmerk, edelweiss met een h erin) maar die heb ik er nooi bij gehad. ik weet helemaal niets van haar, ook geen stamboeknaam. ik heb nooit iemand kunnen vinden die haar kende voor ze bij mij kwam, het spoor loopt dood bij de handelaar. die zei wel iets over een haflingerstal of vereniging bij stompwijk/zoetermeer maar die heb ik ook nooit gevonden. de handelaar heeft een geheugen als een zeef en weet nauwelijks nog dat ze bij hem vandaan komt, dus daar kom ik ook niet verder mee. ik weet haar leeftijd alleen aan de hand van haar tanden, en dat is ook niet erg precies natuurlijk.
heeft iemand ideeen hoe ik meer over haar te weten zou kunnen komen? ik weet niet meer waar ik moet zoeken...

janouk

Re: hoe kan ik achter haar afstamming komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:43

Is ze gechipt voor ze bij jou kwam? Want dan staat ze geregistreerd bij het stamboek.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:11

Ja via de chip kan je een hoop achterhalen, en het anders op de bonnefooi proberen bij het stamboek?

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:08

Via DNA.. kan je miss ook veel achter komen? Anders meot je KVTH eens een keer bellen/mailen met die vraag. Die kunnen je ( waarschijnlijk ) goed helpen

Lien_Miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:57

Je kunt ook een foto plaatsen, misschien dat iemand haar herkend.
En anders bellen met stamboek en/of kijken of ze een chip heeft.
Met welke naam heb je haar gekocht?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:20

Even contact opnemen met een DA, zij zijn in het bezit van een chip aflezer en wanneer je het nummer hebt, contact opnemen met het stamboek, want daar weten ze dan zeker meer. Ik heb even in je profiel gekeken, leuke Haflinger, ik hoop dat je meer te weten komt over haar afstamming.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:25

ze is vorig jaar gechipt, en toen heeft de veearts gelijk gegeken of er al een zat, en dat was helaas niet het geval. het stamboek kan zonder naam of stamboeknummer weinig voor me doen. ze heeft al een keer bij opsporing verzocht gestaan, zijn toen geen reacties op gekomen. ik ga haar er deze week nog maar een keer opzetten voor de zekerheid. weet iemand hoe het precies in zijn werk gaat met DNA? daar kan ik verder weining over vinden.
bedankt voor het meedenken alvast!

LiSETT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:42

Misschien stamboek ?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:18

Petra_O schreef:
ze is vorig jaar gechipt, en toen heeft de veearts gelijk gegeken of er al een zat, en dat was helaas niet het geval. het stamboek kan zonder naam of stamboeknummer weinig voor me doen. ze heeft al een keer bij opsporing verzocht gestaan, zijn toen geen reacties op gekomen. ik ga haar er deze week nog maar een keer opzetten voor de zekerheid. weet iemand hoe het precies in zijn werk gaat met DNA? daar kan ik verder weining over vinden.
bedankt voor het meedenken alvast!

Ik zou even contact opnemen met het stamboek daarover. Ze leggen (meestal Knipoog ) heel uitgebreid uit wat de procedures overal voor zijn, en kunnen je denk ik de beste informatie geven. Het is misschien handig om er dan bij te zetten dat je een keer een mooi veulentje erbij wil fokken ofzo. Heb de indruk dat ze je serieuzer nemen als je 'echt wat met je paard wil'.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:31

Word ook lastig met DNA, want zo te lezen is ze in Oostenrijk geboren. Brandmerken doen ze al een tijd niet meer in Nederland, maar wel in Oostenrijk.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:56

Mmm.. dan wordt het heel lastig denk ik. ik hbe al eerder contact opgenomen met het stamboek, maar verder niets gevraagd over DNA enzo. weet er iemand hoe ik aan informatie over Oostenrijkse fokkers en brandmerken kan komen?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:16

Als ze in Oostenrijk geboren is moet ze ook een brandmerk op haar linkerschouder hebben, een H met de eerste letter van het fokgebied erboven. Hoe oud is ze? Misschien nog van voor het brandmerkverbod?
Ik ben eigenlijk bang dat je zonder meer informatie er niet achter gaat komen...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:17

Als ze in oostenrijk geboren is moet ze een TH brandmerk op haar schouder hebben. Dat heeft ze zo te lezen niet, dus waarschijnlijk gewoon een nederlandse haf hoor. DNA testen kan alleen als je een vermoeden van vader en moeder hebt. Het werkt niet zoals bij csi dat ze een database hebben die zoekt op matches ofzo hoor. Knipoog Ze vergelijken alleen materiaal met de paarden die jij aangeeft. Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:18

Haha Miran. Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:19

Als de merrie 6 jaar is dan was het verbod er toch al?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:21

Duitsland misschien? Oostenrijk in elk geval zeker weten van niet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:25

Bayern heeft nog een edelwijs brandmerk.
Rheinland-Pfalz-Saar ook.

Het kan dus dat ze uit duitsland komt. Ik raad je aan om een DA met een chipreader te laten komen die de EURO-ID chip oid, in elk geval buitenlandse chips kan lezen. De nederlandse readers kunnen die van mijn oostenrijkse haf ook niet vinden. Die van de euro-id wel.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:35

@ Faniek, ze rijdt er 6 jaar op, dus vermoedelijk is ze ouder.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:49

Miran schreef:
@ Faniek, ze rijdt er 6 jaar op, dus vermoedelijk is ze ouder.

Ik lees weer te snel .... blond Blond

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 00:14

klopt, ze is nu 13. ik had ook al mijn twijfels over DNA, vandaar dat ik vroeg naar ervaringen. ik blijf haar maar overal op het internet zetten om te kijken of iemand haar kent. als ze weer geent moet worden, zal ik eens met de DA overleggen over de chip. ze heeft idd geen brandmerk op de schouder.

Allemaal bedank voor de info!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:28

jou verhaal is exact hetzelfde als de mijne!! Ik hou dit in de gate want ik loop op hetzelfde punt dood. Ook 12/13 jaar...had papieren maar weten niks!! geen chip kunnen vinden dus ja