Hoe krijg jij die manen en staart weer echt wit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Hoe krijg jij die manen en staart weer echt wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 10:58

De haflingers op de stal waar ik rijd worden regelmatig gewassen. In de winter 1 keer per maand (warm water) en ik de zomer 1 keer per week als we er aan toe komen.

Wij gebruiken gewoon shampoo van de kruidvat en babyshampoo voor de voopluk. Nou merk ik wel dat vooral de staart niet helemaal wit word. Ik heb wel eens wat gelezen over biotex, maar is dat niet te chemisch?

Wat gebruiken jullie?

Skotti

Berichten: 856
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Dreumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:01

ik gebruik grijsshampoo
haha en dat werkt ook erg goed moet ik zeggen
voor de rest heb ik geen ideeen
ik gebruik altijd die schampoo

Daentje

Berichten: 927
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Winterswijk Woold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:02

Met zilvershampoo voor grijs haar. Het is een paars goedje, volgens mij van Schwarzkopf

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:03

Biotex was geloof ik niet goed wat ik gehoord heb, ik doe het bij mijn verzorghaflingers altijd met Betadine, het werkt meteen ontsmettend en nadat je het gewassen hebt goed uitspoelen en dan anti-klit erin spuiten en dan later uitborstelen/pluizen en dan heb je weer een perfect schone en witte staart

Laatst gebruikte ik trouwens speciale shampoo voor paarden met eczeem (daar hebben ze last van) en dat was met aloƫ vera, groen spul, ik weet zo niet meer welk merk, maar dat helpt ook heel goed

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:05

voor mijn schimmel grijp ik ook altijd van die paarse grijsshampoo, werkt bij mij ook erg goed voor zijn staart!!!!

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:06

Ja die speciale shampoo, dat paarse, schijnt super te helpen!
Volgens mij alleen redelijk prijzig..

Zodra het weer beter wordt gaat de staart van mijn haflinger in de biotex. Tenminste; eerst wassen met paardenshampoo, daarna even in de biotex, en dan naspoelen.
Nooit eerder gedaan, maar schijnt toch erg goed te helpen..

Chemisch lijkt me niet. Als ik een ontstoken wondje heb ga ik ook ontsmetten in water met biotex. Als het chemisch was geweest had dat alles behalve goed geweest denk ik.

Een ander goed middel is betadineshampoo.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Hoe krijg jij die manen en staart weer echt wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:08

Ben ik ook wel benieuwd na, aangezien ik een schimmeltje heb.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Hoe krijg jij die manen en staart weer echt wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:17

Een goede scheut bleekwater (javel) in je emmer water.
Helpt heel goed.
Mijn eigen paard heeft een zwarte staart, maar een vriendin van mij doet het zo.
(wel slechte kleren aandoen dan)

Marritt
Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:26

Ik gebruikte altijd groene zeep, hielp ook super!

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: Hoe krijg jij die manen en staart weer echt wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:29

Hoi,

Bij ons op stal wassen ze (witte staarten) met afwasmiddel werkte perfect.

Groetjes

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:32

Ik gebruik wel Biotex, lijkt me helemaal niet verkeerd aangezien het voor de handwas is bedoeld. Gewone (zilver)shampoo lijkt mij juist minder goed. Ik denk dat dat teveel ontvet. Stalgenootjes gebruiken ook wel betadineshampoo. Maar niet voor witte staarten, dus weet niet in hoeverre dat ook werkt.

Voor de staart gebruik ik altijd eerst paardenshampoo, inweken met biotex en dan goed uitspoelen. Als je het maar vaak genoeg doet werkt het wel...

Afwasmiddel zou ik echt niet gebruiken, dat is pas chemisch!

edit: ik zie dat ik nu op het Haflinger-forum zit, maar aangezien ik een schimmel heb, mag ik ook reageren?

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:29

ik heb gewoon zilvershampoo van ht kruidvat, werkt hardstikke goed! en je moet het regelmatig wassen, anders krijg je het er moeilijker uit!

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:30

Zilvershampoo heb ik gebruikt maar gebruik ik niet meer!!!
Waarom niet?
In het licht van lampen(dus niet het daglicht) laat het een paarse gloed in je staart en manen zien!
Wat je dus beter kan doen..
Ik gebruik eerst biotex..
Daarna gewone shampoo..
En daarna nog cremespoeling.. Dan hoef ik geen anti-klit te gebruiken

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Re: Hoe krijg jij die manen en staart weer echt wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:46

Kruidvat eigen merk heeft ook zilvershampoo, is een stuk goedkoper.

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:47

Pauk schreef:
Zilvershampoo heb ik gebruikt maar gebruik ik niet meer!!!
Waarom niet?
In het licht van lampen(dus niet het daglicht) laat het een paarse gloed in je staart en manen zien!
Wat je dus beter kan doen..
Ik gebruik eerst biotex..
Daarna gewone shampoo..
En daarna nog cremespoeling.. Dan hoef ik geen anti-klit te gebruiken


Je moet het idd erg goed uitspoelen, anders blijft er een blauwige gloed over de manen/staart.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:54

ik heb die paarse shampoo er een keer te lang in laten trekken. Kreeg het er bijna niet meer uit. Verder gebruik ik shampoo uit de drogist/supermarkt vandaan en cremespoeling omdat ze al niet zo'n dikke staart heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:58

Groene bitotex is niet slecht.

eerst 2 x wassen met bio-tex.
10 min in laten trekken en uitspoelen.
Daarna met zivershampo, ook 10 min in laten trekken en uitspoelen.

Wil je de staart of manen echt wit houden, zul je gewoon elke week moeten wassen.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:03

Gewoon de vloeibare groene zeep, driehoek of zo.. Ook goed voor witte voetjes...

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:06

ik gebruik ook altijd vloeibare groene zeep.
werkt erg goed.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:09

Biotex is juist helemaal niet chemisch, als de haflingers van mij erg smerig zijn gebruik ik altijd biotex. Echt wonderspul vind ik het, het weekt het ergste vuil helemaal los, waardoor je met 1 keer shampoo de staart al behoorlijk wit krijgt.
Bij Marco, die zomereczeem heeft en de elke dag wordt behandelt met olie-achtig spul zien de manen er na twee weken bijna zwart uit. Geen beginnen aan met shampoo, terwijl met biotex je de ergste zooi er zo uit hebt.

Als je het dan nog echt oogverblindend wit wil hebben kun je kort nog nawassen met zilvershampoo. Wel niet te lang laten intrekken, anders krijg je erg stugge en droge manen en staart.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:13

De staart van mijn palomino zit altijd in een vlecht met daaromheen een staartzak. Scheelt echt heel veel! Je kunt er ook mee rijden, eens in de week de vlecht er uit halen en opnieuw invlechten is voldoende. Witte haren zijn van binnen hol en viezigheid kan daar makkelijk in gaan zitten. Een echt gele staart krijg je daarom ook niet zo snel schoon.
Ik gebruik gewone shampoo, een enkele keer zilvershampoo maar dat vind ik zelf niet lekker werken en aardig aan de prijs.

Daantje

Berichten: 4290
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: *My own little dreamworld*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:14

nou ik gebruik gewone shampoo maakt niet echt uit welke en daarna cremespoeling en anti klit en dan in een vlecht en dan is het weer spierwit zeg maar nou ja blond hihii!!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe krijg jij die manen en staart weer echt wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 19:58

Hmmm.. Had het er laatst met mijn moeder over, of ik wat biotex mee kon nemen. Ze keek me raar aan of ik dat wel moest doen en of het niet teveel beet etc. Daarom dacht ik dat het te chemisch was..
Mijn moeder heeft er dus ook weinig verstand van haha.

Naja dan ga ik ook es biotex proberen.

RoxyVip
Berichten: 1445
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Schoonhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:07

Ik was haar staart altijd eerst met betadine scrub, dat haalt ook de kleien zandkorreltjes eruit van de losgooibak. Dat laat ik even intrekken en spoel ik het weer uit. Dit moet je ook goed uitspoelen anders wordt het geel/ oranjeachtig. Als dit goed uitgespoeld is, was ik m nog een keer met zilvershampoo van de kruidvat. Ook dit laat ik even intrekken en dan goed weer uitspoelen. Ik droog dr staart ook altijd af met een handdoek. Als dr staart redelijk droog is dan doe ik er anti- klit in en maak ik vlechten. Die haal ik na een uur er weer uit, want ik vind de golfjes niet zo mooi en dr staart wordt dan ook moeilijker droog.
Ik was ze nu ik wedstrijden rijd elke maand als ik wedstrijd heb. Als ik geen wedstrijd heb was ik m ook minder vaak. Ik heb er nooit last van als ik een keer niet gewassen heb. Ik krijg m dan niet minder goed schoon ofzo.

Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:48

Ik gebruik altijd zilvershampoo...