waarom worden haflingers steeds groter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:02

Moeite waard er eens heen te gaan, hij kan je veel vertellen, je kunt zijn paarden life zien, hij heeft een paar prachtige hengsten staan. Meen dat hij ieder jaar een open dag heeft.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 13:05

De open dag ga ik in de gaten houden.

Ik ben ook nog niet over uit of ik nu doe of over toch paar jaar.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:38

Haflingers in het Haflingerpostuur van 1.60m. is een gat in de markt.
Die beestjes van 1.42m., daar is amper vraag naar want kinderpony's zijn het niet en voor volwassenen zijn ze vrijwel altijd gewoon te klein. Tenminste, als je er op wilt rijden.

Ik zou zelf wel zin hebben in een haflinger, maar wil niet zo'n kleine korte. Het mag wel wat meer paard worden voor mij. Terwijl ik kleur en karakter van haflingers geweldig vind. Maar ze zijn echt te klein en daarom heb ik er niet een.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 13:40

Ik snap nu de mens ook steeds langer wordt enz. dat hafjes van 1.42 te klein zijn. Maar een haflinger van 1.60? of net als bij de tinker heb je tinkers met verschillende hoogtes, dan lijkt het me nog wel oke haha

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:42

Ik ben zelf 1.80 en mn haf is 1.44. Het past prima, ik zit dr niet in de weg ofzo. Oke voor t plaatje is het niet mooi, maar past wel hoor. Zeker als ze wat grover zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:44

Natuurlijk zijn het wel kinderpony's.
Alleen moet je wel de kinderen van tegenwoordig opvoeden en niet van die watjes maken die denken dat een pony een automaat is.
Ik heb vroeger heerlijk genoten van de haflingers.

Mij valt het op dat haflingers tegenwoordig sportypisch gefokt worden, dat vind ik juist zo jammer.
Wil ik een sportpony kijk ik wel bij het NRPS.
Een haflinger hoort nog lekker breed te zijn.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:50

Mijn dikbil is ook 'maar' 1.45m.
Voor mij prima met mijn 1.69m en mijn zoon kan er tzt ook mooi op.
De grotere rankere vind ik ook niks.
ik heb er 1 bekeken van 1.52 en was 2.5 jaar oud.
Tuurlijk was hij nog jong maar ook echt heel iel :n

Mijn merrie komt van Johan Sand uit Harbrinkshoek.
Hij heeft eigenlijk wel vanalles wat dus daar zou je ook eens kunnen gaan kijken.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:55

Hier een goed opgevoede haflinger én goed opgevoed kind dat er wel eens op rijdt.
Maar daar gaat hij toch echt mee aan de haal als hij de kans krijgt. Hij is namelijk wel in voor een grapje en beseft heel goed dat hij sterker is dan het mugje op zijn rug. Wat hij niet beseft is dat dat mugje op zijn rug geen speelgoed is en daardoor ietwat lompe acties uithaalt.

Zo springt hij graag. Is gek op balken. Mugje op zijn rug wilde springen. Paardlief sprong heel braaf over de hindernis. Alleen ook als zij er eigenlijk langs wilde, maar gewoon niets te vertellen had als hij er zelf overheen wilde. Waardoor ze zo'n keer of 5 onbedoeld over de hindernissen gingen en mugje het toch wel erg spannend vond worden. Het is dan toch echt een tank die de juiste spieren weet te gebruiken en de ruimte pakt die hij krijgt (simpelweg omdat zij hem minder kan begrenzen, want hij weet dondersgoed dat hij dat bij mij echt niet voor elkaar krijgt als ik dat niet wil).

Zelfde als met aan de hand lopen. Bij mij kijkt hij niet naar gras. En doet hij dat wel, dan is een 'eh' genoeg. Een 'eh' datzelfde mugje was echt niet genoeg. Hij stak nog net zijn middelvinger niet op en liep gewoon naar het gras. Mugje in kwestie kon hem gewoon niet houden omdat ze snelheid miste, maar ook een stuk kracht op de juiste manier gebruiken. Dat heeft niets met haar opvoeding te maken, maar met het kind-zijn.

Er zit geen kwaadheid in. Maar hij heeft wel een mening. En begrens je die mening niet, wat een manegemugje gewoon nog niet zo goed kan, dan krijg je dus dit soort taferelen.
En daarom zijn het geen kinderpony's. Grotere kinderen misschien wel, maar voor de jongere kids (tot een jaar of 12) zou ik nooit voor een haflinger kiezen. Tenzij onder goede begeleiding en grotendeels in de opvoeding door een volwassene.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:01

Maar de meeste kindjes tot een jaar of 10 vind ik nog niet op een flinke D pony passen. Welk ras ook. (uitzonderingen van zowel kind als pony daargelaten.)
Ik heb zelf een lieve tinker, ook formaat tank. Ja die doet dat ook bij een mugje. Zit geen kwaad in, maar die zou ook naar een grasspriet gaan en daar door mug niet meer weg te krijgen zijn.
Hij zou niet bijten, niet slaan, wel eten :D
Is dat dan geen kinderpony? Ik denk dat die venijnige shetlanders dat dan nog veel minder zijn, die vallen met wat pech nog aan ook.

Maar grotere kinderen vanaf 10 (als ze wat groter zijn )/12 tot 16 zijn bij mij ook kinderen kunnen er prima mee uit de weg.
En de kind kindjes zou ik een leuke B / C pony voor kopen :)

soesita

Berichten: 5170
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:06

Met mijn ouderwetse haflingerruin heb ik dezelfde ervaring als door Amanda hierboven beschreven: goudeerlijk, vriendelijk en lief. Maar voor een kind met geringe ervaring en inzicht heeft hij gewoon een te sterke eigen wil en te veel massa. Hij heeft zo door dat die dwerg/beginneling op zijn rug niet veel te vertellen heeft. Gaat even goed, zolang hij er zin in heeft, daarna is het gewoonweg gedaan.
Ik sluit me aan bij de mening dat een haflinger geen kinderpony is en ook niet erg geschikt voor de beginnende ruiter. Zo gezien snap ik dus de vraag naar grotere haflingers erg goed. Voor mij (1,62m) heeft de traditionele haflinger, mede door zijn breedte, een erg mooie maat. Maar de meeste mensen, in NL eens te meer, zijn groter en passen ook beter op een iets grotere pony.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:10

bruintje123 schreef:
Maar de meeste kindjes tot een jaar of 10 vind ik nog niet op een flinke D pony passen. Welk ras ook. (uitzonderingen van zowel kind als pony daargelaten.)
Ik heb zelf een lieve tinker, ook formaat tank. Ja die doet dat ook bij een mugje. Zit geen kwaad in, maar die zou ook naar een grasspriet gaan en daar door mug niet meer weg te krijgen zijn.
Hij zou niet bijten, niet slaan, wel eten :D
Is dat dan geen kinderpony? Ik denk dat die venijnige shetlanders dat dan nog veel minder zijn, die vallen met wat pech nog aan ook.

Maar grotere kinderen vanaf 10 (als ze wat groter zijn )/12 tot 16 zijn bij mij ook kinderen kunnen er prima mee uit de weg.
En de kind kindjes zou ik een leuke B / C pony voor kopen :)

Shetlanders vind ik inderdaad ook geen kinderpony's :D
Qua formaat super. Maar qua karakter... :=. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Mugje dat er bij mij op reed was 11 en zo slank als wat. Die had echt niets te vertellen als mijn haf iets anders vond dan zij. :+
Niet gemeen inderdaad, maar wel even doen waar hij zin in had. Een B/C maatje is dan net wat makkelijker hanteerbaar. Maar die hebben ze dan weer niet in haflingeruitvoering.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:21

Maar dat vind ik helemaal niet zo ras gebonden.
Op de uitzonderingen na dan.
Hoeveel D pony's gaan niet aan de haal met mugjes. Zeker als de mugjes niet wat stevig in de schoenen staan?
Een haflinger is nu eenmaal een groot pony ras. En ja natuurlijk maken ze daar gebruik van als dat even kan.
Maar ik vind het wel een lief ras.
Want ik vind ze er zelden op een gemene manier gebruik van maken.

Maar goed, mijn jeugdliefde waren de haflingers. Ik heb er nooit als kind problemen mee gehad.
Maar ik was dan ook geen bangig mugje.
En eigenlijk heb ik dat zo ook nooit echt ervaren.
Nee natuurlijk moet je er geen 7 jarige op zetten, daar wandelen ze zo mee weg.
Maar die zet je net zo min op een fjord of een tinker, maar nog minder op een hete NRPS D pony die te groot is en daarom met de staart erop het land over sjeest, dan beter stil staand naar die graspluk :')

Je moet wel het kind bij de juiste maat zetten, mugje hoort niet op tank.
En een kind van 12 dat nog echt een mug is, nee dat past niet. Maar er zijn ook kinderen van 10/ 12 die helemaal niet mug zijn in bouw. Maar wel speels in doen en laten, die passen weer prima bij een halflinger. Dus een haflinger is geen kinderpony vind ik te kort door de bocht.
Want vind maar eens een eerlijker paard. Dat gaat bijna niet lukken. :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:44

Haflingers zijn eigenwijs, dat klopt. Met een eigen wil, maar 9 van de 10 met een goed hart!
De haflingers die ik in mijn leven heb mogen ontmoeten waren allemaal heel erg lief voor kinderen! Wel eigenwijs, maar nooit gemeen.
De manege waar mijn liefde voor de Haflinger is ontstaan had er 4. Ik was 6 toen ik er begon met rijden het Haflinger Henk was mijn favoriet. Super beest! Heb er gereden tot ik 24 was. En heb heel wat Haflingers mogen rijden. En in de lessen waar kleine kinderen reden, werd ook gewoon fijn op de Haflingers gereden, ook buiten! :D Die beestjes waren super trouw. Dat kon ik niet zeggen van een aantal andere rassen die er waren op de manege. Daar moesten de grotere kinderen/volwassen op.
Moet zeggen dat ze stuk voor stuk wel van het oude type waren.
Dus ik vind dat het zeker kinderpony's kunnen zijn, mits ze goed opgevoed!

James was toen ik hem kocht een chagrijnig, nukkig, paard. Bokte en bokte en wilde niks doen. Maar hij stond ook al 4 jaar alleen. En zat letterlijk en figuurlijk niet goed in zijn vel.
Ik heb in de 5,5 jaar tijd dat ik hem had hem omgetovert tot ware gezinspony! Waar iedereen in het gezin leuke dingen mee kon doen! En hij was toen overal voor in, prachtig vond ie het. Zo heeft iedereen er op gereden, behalve Marloes dan. Zij was nog echt te klein.
Zo heeft David toen hij 5 jaar oud was een buitenrit op hem gemaakt, los! Omdat ik James daar in kon vertrouwen. Wij waren 2 handen op 1 buik.
Ook kon David met James slalommen, spelletjes doen allemaal rijdend. En James wilde ook heus wel met David in draf, maar dat vond David eng. Dus stopt James zodra David begon te verstijven. Hij hield echt rekening met hem!
Ik ben van mening dat je van (bijna) iedere pony wel iets moois kunt maken. Als je je best er maar voor doet. En niet op geeft. Zo ook onze Shetlander Bliksem, in het begin ook geen land mee te bezeilen. Maar nu een super lieve, geduldige knuffelbeer voor de kinderen! Het heeft tijd gekost, trainen en vertrouwen winnen gekost, maar dan heb je ook wat!
En natuurlijk zijn er paarden die nooit kinderpony's zullen zijn of worden. Maar ik denk niet dat het aan het dus aan ras ligt. Ook een Haflinger kan een kinderpony worden. Het gaat alleen niet vanzelf.

Haflinger Nick is nu een half jaar bij ons. En al helemaal ingeburgerd in ons gezin! :D En super lief voor de kinderen!
En dat komt, omdat ik hem opvoed en duidelijke grenzen geef! Want in heb begin dat hij bij ons was nam Nick alles in de mond, ongeduldig (benen schrapen, dus pas op voor scheenbenen!) en was opdringerig. Geen haar op mijn hoofd die dacht om David op Marloes er toen bij in de buurt te laten. Echt niet.
Ik heb Nick grenzen gegeven, heb geleerd dat hij op moest houden met dingen in de mond te nemen, stoppen met ongeduldig schrapen en stampen. En daar was ik heel streng in! En dat heeft zijn vruchten af geworpen. Nick laat zich nu begeleiden door David aan een touw. David kan nu op hem rijden. In de paddock. Ze mogen hem overal aaien, knuffelen en borstelen. En hij neemt geen kind meer in de mond :P
Wat ik er mee zeggen wil, denk dus niet dat een Hafinger steeds groter moet worden omdat het geen kinderpony is.. Nee in tegendeel.
Ik denk dat Haflinger groter en groter moeten, omdat mensen grof gezegd groter en dikker worden.... Het is heel normaal in deze wereld dat je wat spek op je kont hebt. Daar kan je niet om heen, je ziet het overal om je heen. En als je dan toch wilt paardrijden, moet het inderdaad wel een dier zijn dat je kan dragen. En ik denk dat daarom alles groter moet. En niet alleen de Haflingers, je ziet het ook bij de Tinkers en Fjorden.
Ik ben zelf ook best lang. Ik heb een normaal formaat Haflinger. Ik vind dat het kan qua lengte. Maar ik moet heel erg mijn gewicht in de gaten houden!!
Zo heb ik 2 jaar geleden een rij-stop gehad, omdat ik boven mijn gestelde MAX. gewicht voor James kwam. In die tijd ben ik er dus niet op gaan zitten, maar heel veel andere leuke dingen gedaan. Totdat ik weer onder mijn gewichtlimiet zat. Eerlijk tegenover het paard en voor mij een mooie stok achter de deur om op gewicht te blijven :)

Oh en trouwens, James had een verzorg meisje van 11 jaar. Heeft er ook lekker mee buiten gereden, los. In de weide. En kon er ook mee springen. James kende het allemaal al, dat scheelt. Ik denk niet dat je zo'n meisje op een Haf moet zetten die dat allemaal nog niet gedaan had, want dat gaat niet. Maar de meeste volwassenen hebben daar dan ook moeite mee om een groene Haf wat te leren.

Twee eigenwijze paardenrassen bij elkaar heb ik hier in de wei. Maar zeg nooit ' dat kan niet'. Ik heb er zelf voor gezorgd dat het nu zulke lieve kinderpony's zijn. Eigenwijze Haf en eigenwijze shet! :')
[ITP] David, Marloes, Bliksem en Nick - De kerstfilm!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:51

Jij bent inderdaad wel Hét voorbeeld hoe lief de halfinger is voor kinderen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 17:28

Ik kan ook elk kind op mijn hafje zetten. Omdat ik hem daarin heb opgevoed. Neefjes van me vriend 3 en 5 wouden keertje paardrijden. Stan durfde amper te lopen bij neefje van 3. En bij t neefje van 5 wel iets meer.

Me vorige bijrijder had een stiefdochter van 7. Ze reed al paard en rijdt zo op hem weg. Niks aan handje zelf met oudejaarsdag (en dus vele knallen) was hij heel mak bij der, kind kon alles aan hem vragen en hij deed t.

Dat meisje zei tegen der moeder dat Stanley wel op haar manege (waar ze reed) mocht staan dan kan ze er elke week op haha zo schattig

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:29

Wat gaaf om te zien dat ze dan zo voorzichtig zijn he?
Nick was ook heel voorzichtig met David afgelopen weekend. Ging gelijk stil staan als David uit balans raakte.
Dat doet Bliksem trouwens ook!

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:41

Ik heb ook een tijdje een Haflinger gereden.
Zo'n dikke ronde, rond de 1.46, heerlijke merrie.
Voorliefde voor eten, eigenwijs maar goudeerlijk.

De Haflingers die ik nu zie vind ik niet zo heel mooi. Het is een sportpony met een Haflinger kleurtje, en that's it :+.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:42

Siersma schreef:
De haf die ik heb is een ouderwets type van 1.44, ook nog met de mooie donkere kleur. Heb toen ik op zoek was ook proefgereden op een wat grotere ruin, dat was wel een smalle. Ik vond t niks, wibelig en net of ik niks tussen mn benen had. Toen ik op zoek was, was t al lastig om een donkere te vinden, maar dat wpis juist wat ik mooi vind. Mijn haf is nu 22 dus begint al echt een oudje te worden helaas. Als zij er niet meer isdenk ik niet dat ik weer voor een haf ga, vind die lichte kleur echt niet mooi. En ik wil graag een paard met wat meer body dan dat die van nu hebben.
oh hey jouw Haflinger is even oud als die van mijn kennis.
Astra heeft een stamboom (vader is admiral van het zolikkenhof)
En ook hij is 1m45 en donker van.kleur. ben er dol op.

Afbeelding
Hij is alleen erg koppig

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:42

Ik hoor iedereen maar over de hoogte in dit topic maar wat ik zelf ervaar is dat het luxere type toch vaak wat heter is. In de zin van schrikachtiger en meer loop lust.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:44

Afbeelding
Ik heb tijdje een haf verzorgt ook een echt haf haf maar toch vind ik de luxere ook erg leuk wel wat dunner maar ben wel van mening dat je met beide de sport in kan maar als je echt een sport ruiter ben een luxe toch meer aantrekt denk ik

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:58

Wesco schreef:
Ik hoor iedereen maar over de hoogte in dit topic maar wat ik zelf ervaar is dat het luxere type toch vaak wat heter is. In de zin van schrikachtiger en meer loop lust.

Mijn ervaring is dat dat niet altijd opgaat. Heb jaren op de manege hier gereden, die bijna alleen maar hafjes heeft. Daar waren dus veel verschilende types. Oude lompe maar ook wat luxere. De grootste daar was een luxere, denk dat ie zeker 1.54 was, maar niet vooruit te branden dat ding. Maar hij schrok ook nooit dat was dan wel het voordeel. Ze hadden er ook een die heette Beer, met rede, was net een beer en ook bere sterk. En ontzettend eigewijs. Maar wel rustig en heel koel in zn kop. Mijn eigen haf is echt een draak af en toe. Schrikkerig doen etc. Oh en ik rij dr alleen met thiedeman, ze heeft niet echt een rem als ze t leuk vind in het bos haha. Een echte hittepetit is het.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:00

Art_Ificious schreef:
Siersma schreef:
De haf die ik heb is een ouderwets type van 1.44, ook nog met de mooie donkere kleur. Heb toen ik op zoek was ook proefgereden op een wat grotere ruin, dat was wel een smalle. Ik vond t niks, wibelig en net of ik niks tussen mn benen had. Toen ik op zoek was, was t al lastig om een donkere te vinden, maar dat wpis juist wat ik mooi vind. Mijn haf is nu 22 dus begint al echt een oudje te worden helaas. Als zij er niet meer isdenk ik niet dat ik weer voor een haf ga, vind die lichte kleur echt niet mooi. En ik wil graag een paard met wat meer body dan dat die van nu hebben.
oh hey jouw Haflinger is even oud als die van mijn kennis.
Astra heeft een stamboom (vader is admiral van het zolikkenhof)
En ook hij is 1m45 en donker van.kleur. ben er dol op.

[ [url=m/To1t4h.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij is alleen erg koppig

Lekker ding! Vader van mm haf is Maestro v/d Bosrand, ze lijkt er ook echt heel veel op. Zelfde donkere kleur, bijna zelfde bles, zelfde hoogte en dezelfde pluismanen.

Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:08

Ik heb er eentje van 25.
Als 3 jarige was dat een modern type. 1.43 hoog.

Ik vind het ook jammer dat ze zo luxe en hoog gefokt worden. Ik maak mij vooral zorgen om de kwaliteit want in 20 jaar tijd zo'n 12 a 15 cm erbij fokken kan nooit gezond zijn.

Echter zijn de stevige type's nog wel te vinden wel in een iets grotere maat.
Deze staat nu op MP en ik ben er helemaal weg van,
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=10

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:12

Die is idd gaaf Cowgirl, al vind ik m qwa kleur al iets te licht. Maar ligt t aan mij of is ie heel duur?

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:53

Ik vind het ouderwetse brede type ook het leukst.Maar die waren oorspronkelijk natuurlijk voornamelijk voor aangespannen werk,en dat is er steeds minder.Daarom waarschijnlijk fokken ze nu rijtypischer,wat wel heel jammer is voor de liefhebbers van het originele model.