waarom worden haflingers steeds groter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:54

Idd gaaf dier prijs lijkt me wel ok?
Jammer dat die geen bles heeft.

Het gekke is dat astra geen pluizige manen heeft.
Nog een leuke foto van.hem met fjord MyLord waar hij al 21 jaar bij staat.
Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:55

Maar als we dan juist graag een type willen dat de stevige ruiter het beste kan dragen is dat wel het ouderwetse type met de stevige boeg en de stevige knieën en kort pijpbeen.
Niet de grote sport Haflinger van nu.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:18

Ik hou er ook niet van dat men teveel afwijkt, van wat de oorspronkelijke rasstandaard is, gaat fokken.

Neem nou volbloed arabieren, die worden steeds meer aan de stokmaat.......niks voor mij en ik hoef het ook niet. Dus ik begrijp je ergens wel. Maar in het waarom ervan........gewoon omdat er vraag naar is.

De tijden veranderen en het gebruiksdoeleinden veranderen ook. Soms gaat dat ten koste van de hardheid en gezondheid van het ras en of het karakter en dat is inderdaad jammer.

Anoniem

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:26

Ze worden groter gefokt doordat er een hoop mensen zijn die daar meer voor willen betalen. Terwijl weinig mensen hoor die extra zullen betalen voor een kleine brede haflinger. In die zin begrijp ik wel de fokkers want die willen ook zoveel mogelijk verdienen.

Zelf heb ik een haflinger kruising van 1,45m. Precies wat ik wil, een echte sport pony :D

SCC

Berichten: 889
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:08

ik denk dat dit met de "nieuwe" hogere/smallere en hoger in het bloed staande haflingers hetzelfde verhaal is als bij de friezen.
vroeger waren het werkpaarden en had je dus een breed/stevig paard nodig. nu is het een luxepaard en word alles slanker omdat het 'oog' wat moois wil.


ik moet zeggen dat ik nu een haflinger rij van 1,50 hoog (als ze dat al red) ze is van het "ouderwetse" type gefokt. ze is geschat op 1,50 shofthoogte. nu 10 jaar oud. de sportfries van 1,65 en 9 jaar is dan wel hoger, maar naar mijn idee is het plaatje niet heel veel anders met de lengte van mijn benen.
hier onder een foto...
Afbeelding

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:52

De luxere staan niet hoger in het bloed.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:59

Och zolang de shetlanders nog geen 150 cm hoog zijn zie ik het probleem niet. Het is gewoon de marktwerking. Zodra er vraag is naar sportpaarden in een haflingermodel dan komen ze er.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:16

Ik heb een haflinger van 1.60... Ik heb hem als veulen gekocht moeders was 1.48 en vader 1.52. Hij is een beetje erg uit de kluiten gewassen en rank. Vaak krijg ik de vraag of hij wel een volle haflinger is, ja dat is hij, ik kan via vaders en moeders zo alles terugzoeken tot de eerste haflinger zo'n beetje. Waarom hij zo bizar groot is? Geen idee...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:23

piezze schreef:
Och zolang de shetlanders nog geen 150 cm hoog zijn zie ik het probleem niet. Het is gewoon de marktwerking. Zodra er vraag is naar sportpaarden in een haflingermodel dan komen ze er.

Dat is toch jammer?
Laat het ras aub het ras. :)

Enerzijds begrijp ik de fokkers wel, anderzijds ook niet. Zo breng je je eigen favoriete ras om zeep.

Anoniem

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:23

Of juist niet +:)+
Want wanneer een ras fokt waar geen vraag naar is brengt het maar weinig geld op met als gevolg dat er weinig geld over blijft voor investeringen in goede hengsten en merries en bijhorende onderzoeken, wedstrijd resultaten, enz en vervolgens stort het hele ras is.

Gelukkig is dit niet bij de haflingers gebeurd met als gevolg dat ze nog steeds erg goed doen :) .

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:10

bruintje123 schreef:
Maar de meeste kindjes tot een jaar of 10 vind ik nog niet op een flinke D pony passen. Welk ras ook. (uitzonderingen van zowel kind als pony daargelaten.)
Ik heb zelf een lieve tinker, ook formaat tank. Ja die doet dat ook bij een mugje. Zit geen kwaad in, maar die zou ook naar een grasspriet gaan en daar door mug niet meer weg te krijgen zijn.
Hij zou niet bijten, niet slaan, wel eten :D
Is dat dan geen kinderpony? Ik denk dat die venijnige shetlanders dat dan nog veel minder zijn, die vallen met wat pech nog aan ook.

Maar grotere kinderen vanaf 10 (als ze wat groter zijn )/12 tot 16 zijn bij mij ook kinderen kunnen er prima mee uit de weg.
En de kind kindjes zou ik een leuke B / C pony voor kopen :)


off topic vind ik de ponys tegenwoordig ook niet meer zo kinderpony.Ze hebben meestal best veel bloed en zijn best fel zeker de sport ponys. En ook een grote c is voor een kind best heel wat om te behappen (zadelen en rijden) omdat ze best sterk zijn!

Sanxjet

Berichten: 96
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Slagharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:31

Het is allemaal doorgefokt en word steeds luxer wat ik zelf niet meer mooi vind, anders heb ik echt het gevoel dat ik niets meer onder me kont heb zitten wat ik zo jammer vind want van mij mogen de hafjes wel wat breder zijn! Zo zijn ze en zo moeten ze ook blijven!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:02

tja de hafjes zijn niet meer wat ze waren helaas!

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:19

Las laatst op fb over haflingers die al de 1.60 bereiken. Geef mij die tankjes

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:31

Ik vind beide types prachtig. De slanke én ouderwetse. Dat er grotere zijn is voor mij met m'n lengte ook ideaal. :D

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:46

Ik heb een haffie van 1,58 m maar slank is die niet :Y)

Mensen vinden hem inderdaad altijd groot voor zijn ras. Ik vind hem mooi, hij is groot en stevig. Voor mij ideaal want ik ben ook vrij lang :j

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:56

Ideaal toch?
Ik zou later best een haffie er bij willen, echter ben ik 1.82 dus zou het fijner zijn om een stevige haflinger van 1.60 te hebben dan een van 1.45. :) ik vind het juist mooi, zolang het maar wel haflingers blijven, dat slanker fokken is niks dan is het hele rastypische er af (vind ik).

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:21

Ik heb mijn haflinger bij een fokker gekocht met Oostenrijks paspoort. Hij vertelde dat bij dit stamboek merries liever kleiner dan 1.50 gezien worden en de hengst mag wel iets groter zijn dan dat. Klopt het dat het per stamboek ook verschilt wat gewenst is qua fokproduct?