Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:26

Ik heb op de mijne een ruitergilde liggen.
Mijn zadelmaker zei dat hij heel veel op de haflingers de ruitergilde, rossner of jc had liggen

De zadelmaker toendertijd raadde mij een wintec af.
Maar dat is persoonlijk voor ieder paard anders.

Ik had toen ik hem net had een duur zadel van david de wispelaere die was toen 2300 euro
Lag toch na 2 jaar niet goed en toen voor 150 euro een 2e hands ruitergilde gekocht en daar rij ik nu alweer jaren mee.

Geen paard is hetzelfde dat is zo moeilijk aan alles.
Wat bij de ene goed ligt hoeft niet te zijn voor een ander.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:46

Je hoeft ook niet voor eeuwig bf te rijden, maar voorlopig lijkt het mij een diervriendelijke oplossing. Ipv er steeds pas achterkomen dat je zadel wéér niet past doordat je paard boos doet (en dus pijn heeft).

Mijn stiefdochter op haar lexington. Net jammer dat ze haar hak niet uitdrukt.

Afbeelding

De lexington.
http://boktimg.nl/sites/default/files/d ... c15b79.JPG

Echt geen lelijk zadel imo. Lekkere diepe zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:53

Stamper schreef:
Wintecs liggen niet altijd ideaal op een haflinger, of een ander paard.
Vele denken dat wel.
Bij mijn paard, dus totaál niet!
Die twist is veel te small voor haar.

Ik heb nu een massimo met franse kussens, heb het eens met je zadelmaker erover, wellicht kan dit je ook helpen?


Massimo is inderdaad waar mijn oog op valt. Ik heb gebeld en binnenkort komt ze langs. Momenteel rijd ik toch niet met dit zadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:56

Marije_jiplover schreef:
Een zadelmaker kan hier simpelweg geen rekening mee houden.
Als een jong paard zich gaat ontwikkelen door training en/of groei, groeit die uit zijn zadel.
Ik heb bij mijn nu 6jarige haflinger ook al het 3e zadel erop in een jaar tijd en beide eerdere zadels ook meermaals aangepast bij het kopijzer.
De mijne is nu een jaar goed onder het zadel, maar veranderd ook nog continu. Dat kan ik de zadelmaker niet aanrekenen, dat komt gewoon doordat hij nog is gegroeid, wat aan het uitzwaren is, spieren ontwikkelt door de training.

Het hoeft overigens niet zo te zijn dat het dier nu alleen nog maar breder wordt. Als de schoft eruit gaat groeien, kan die van boven ook zo nog maar smaller worden (dat is bij die van mij gebeurd, ik ben van een XXW nu weer terug op een XW breedte.

Kortom, een jong paard verandert nog zoveel, daar zul je je aan moeten blijven aanpassen.


Bedankt voor je begrip. Dit is dus het probleem, ik kan een op maat gemaakt zadel laten maken maar ik blijf telkens tegen het veranderen aanlopen vandaar inderdaad de wintec zodat ik aan kan passen. Ik heb geld over voor hem maar ik ben ook nog student en ik heb geen geldboom haha. Het moet wel leuk blijven! :D

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:57

Hij is sowieso wel hyperjong..... even los van het 'groeien' verhaal.
Hij is dus nu ruim 3 maanden onder het zadel, is het niet fijn om hem de winter lekker vrij te geven en de boel te laten verwerken? Lekker het land op en in het voorjaar weer rustig oppakken.

Heeft het paard weer een fris hoofd en heb jij je kunnen verdiepen of eventueel kunnen sparen voor een iets beter zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:59

Charaz schreef:
Ik snap best dat je geen barefoot wilt, ik heb hem wel voor als ik niet serieus wil trainen of voor een buitenrit maar écht rijden lukt mij er ook niet mee (weleens gebruikt op wedstrijd toen mijn zadel even niet lekker lag, maar ik vind het een recreatie zadel).

Ik ben heel tevreden over mijn Kentaur zadel en ken meerder mensen met Haflingers waarop Kentaur goed ligt.


Barefoot moet je van houden. Ik houd er inderdaad niet van dat is puur mijn gevoel, ik zit er niet lekker op. Ik wil gewoon een "normaal" zadel. Precies zoals je zegt het is, voor mij, geen fijn trainings zadel. Ik wil soms lekker een sprongetje maken en dan vind ik het al helemaal niet meer ideaal haha precies zoals je zegt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:06

Ninx schreef:
Hij is sowieso wel hyperjong..... even los van het 'groeien' verhaal.
Hij is dus nu ruim 3 maanden onder het zadel, is het niet fijn om hem de winter lekker vrij te geven en de boel te laten verwerken? Lekker het land op en in het voorjaar weer rustig oppakken.

Heeft het paard weer een fris hoofd en heb jij je kunnen verdiepen of eventueel kunnen sparen voor een iets beter zadel.


Ja nu 3 maanden onder het zadel. Hij staat in pension en zoals ik al geschreven had train ik niet "heftig". Ik doe in de winter sowieso minder maar wil hem niet stil zetten. Hij heeft zo nu en dan een paar dagen of een weekje vrij en dat werkt momenteel prima! :j

Over het zadel verhaal, ik blijf aan het kopen en zo lang hij veranderd kan ik wel telkens een passend zadel kopen maar dat is geen doen. Het zadel kan duur zijn maar dat wilt niet zeggen dat het goed is. Ik kan dit zadel inruilen tegen een ander maar dan geen verwisselbare boom en dat zou dus betekenen dat ik over een aantal maanden weer dit probleem heb :(

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:42

Ja.
Of je koopt een beter merk zadel (tweedehands) dat voor nu iets te breed is en rijdt voorlopig even met een lamsvelbontje ertussen.
Koop iig niet weer te smal en koop beter dan Wintec (en dat laatste is gauw klaar).

Elke twee maanden een ander zadel nodig hebben is onzin. Dan is het gewoon nooit goed ingemeten in de eerste plaats. Een goede zadelmaker voorziet dat een jong paard gaat veranderen en zal nooit precies passend maar op de groei aanmeten. Daarmee voorkom je echt dat je om de haverklap iets anders nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:43

Dees schreef:
Ja.
Of je koopt een beter merk zadel (tweedehands) dat voor nu iets te breed is en rijdt voorlopig even met een lamsvelbontje ertussen.
Koop iig niet weer te smal en koop beter dan Wintec (en dat laatste is gauw klaar).

Elke twee maanden een ander zadel nodig hebben is onzin. Dan is het gewoon nooit goed ingemeten in de eerste plaats. Een goede zadelmaker voorziet dat een jong paard gaat veranderen en zal nooit precies passend maar op de groei aanmeten. Daarmee voorkom je echt dat je om de haverklap iets anders nodig hebt.


Dankjewel! Heb mijn oog laten vallen op stübben en massimo. Ben benieuwd hoe dat gaat. Vandaag zonder zadel erop gezeten en hij loopt een stuk vrijer dus dan heeft de wintec niet goed gelegen.