Haflinger dressuurpony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Haflinger dressuurpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:35

Hallo bokkers,
Ik krijg waarschijnlijk, als alles goed gaat, over een jaartje een pony.
Ik vind zelf Haflingers leuke paardjes. Eigenlijk ben ik van plan om met mijn nieuwe pony de dressuurkant op te gaan.
Qua haflinger ben ik daarom met name geïnteresseerd in het sporttype.
Nou vraag ik me af, is dit een goede keuze? Ik hoor weleens dat Haflingers -ook het sporttype- meer moeite hebben met bepaalde oefeningen dan overige pony's.
Mijn vraag is nu dus hoe jullie erin staan, haflingers in de dressuur.
En dan heb ik het over de sporttypes :)

Alvast bedankt.

Lunaeekie

Re: Haflinger dressuurpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:37

Haflingers kunnen heel goed in de dressuur hoor :j. Ik heb zelf geen haflinger dus weet er verder niet zo veel van ;)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:39

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:41

Ik ken iemand die rijd z dressuur met haar haflinger het kan dus zeker.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:43

Natuurlijk kunnen haflingers dat ook! :j Net zoals (bijvoorbeeld die waar ik op rij) erg leuk vinden om te springen en crossen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:46

Er zijn hier meerdere mensen die het Z halen met hun haflinger !

Ik vind een haflinger het meest veelzijdige ras (heb er zelf ook eentje) ! Ze vinden alles wel leuk :)

konijnte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:47

Uiteindelijk kun je van elk ras een dressuurpony of paard maken met genoeg geduld en de juiste instructie of kennis. Ik geloof zeker wel dat het ene ras meer aanleg heeft voor de sport dan de ander. Maar ik denk dat je aan een haflinger een fijne pony kunt hebben ook in de dressuur richting.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:01

Uiteindelijk heeft elk paard rijtechnisch nadelen.

Een Haflinger heeft doorgaans moeite met middengangen en lengtebuiging (kort lijf, brede hals etc) maar scoren juist weer makkelijk punten in overgangen, nauwkeurigheid van figuren etc.
Een KWPN'er of sportpony daarentegen kan misschien gigantisch strekken maar wel schrikken van ieder geluidje of bloemetje, even kort door de bocht ;)

Aanleg is maar een klein deel van de prestatie van je paard. Een werkbaar karakter en goede opleiding zijn misschien nog wel belangrijker :)

Ik vind Haflingers fantastische paarden: heerlijk veelzijdig, ze vinden alles leuk en de 2 die ik tot nu toe uitgebracht heb scoorde punten door een fijne aanleuning te hebben en netjes te rijden.
Een 5 voor de middendraf compenseer je direct met een mooie overgang :)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:04

er zijn zat haflingers in de sport en dan praat ik echt over Z en zelfs zzl...ik vind ze super veelzijdig...een heerlijk ontspannen buitenrit of dressuren..het kan allemaal..suc6 met je zoektocht

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 14:42

Dankjulliewel voor de reacties!
Dan ben ik er denk ik alvast uit haha :))

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:31

Ik rijd een Haflinger in de sport (M2 dressuur en eerder ook springen), maar ik merk wel dat mijn NRPS het haar allemaal wat gemakkelijker af gaat. Een Haflinger kan zeker de dressuur in, maar op sommige punten zul je net wat harder moeten trainen :) . Elk paard heeft zijn sterke punten, bij mijn Haflinger zijn dat juist de verruimingen in stap en draf.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:00

Ik denk dat je prima met een haflinger de dressuur in kan. Mijn bijrijdster rijdt met mijn kruising haflinger in het Z tussen de paarden. Gaat prima.
Maar ik denk ook dat je ook moet beseffen dat op m/z niveau de haffies meestal niet meer zo ruim vertegenwoordigd zijn. Dat heeft misschien ook te maken met de reden waarom mensen een haflinger aanschaffen. Vaak niet in eerste plaats om dressuur mee te rijden. Daarnaast ligt het er ook maar net aan hoe hoog je dressuur wilt rijden.
Het verder komen in dressuur ligt aan zoveel dingen:werklust van het paard, klik tussen ruiter en paard, rijkunst van de ruiter, je ambitie om verder te komen, paard dat van dressuur en wedstrijden moet houden, je middelen en geld om verder te gaan, goed les krijgen enz. Enz.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 19:12

Ik ben wel van plan om, als ik hem dan heb, dressuur te gaan doen. Daar ben ik wel al over uit.
Verder zal ik geen bakken vol met geld hebben voor het paard alleen, maar gewoon genoeg dat hij netjes voor de dag komt met een goed zadel op zijn rug, goed passende spullen en de dierenarts/hoefsmit noem maar op die vaak genoeg komt.
Dat vind ik gewoon belangrijke zaken. Als ik dat niet waar kan maken neem ik ook gewoon geen paard, dan zou het niet eerlijk zijn tegenover het dier.
Verder zijn mijn ouders geen paardenmensen. Mijn vader vindt het prima om eens mee te helpen, maar heeft zijn kennis grotendeels van mij en van mijn instructrice die ik nu heb.
Mijn moeder is zelfs bang voor paarden, maargoed, ze heeft aangegeven wel te willen meehelpen als het moet.
Ik weet dat deze begeleiding niet helemaal genoeg is, maar tegen de tijd dat ik hem echt krijg, heb ik ook alweer 2 jaar meer ervaring dan nu, en nu kan ik me ook nog prima redden met een pony.
(Dit wil trouwens niet zeggen dat ik denk dat ik het allemaal zelf kan. De pony komt op een grootschalig bedrijf te staan met heel de dag mensen om ons heen, goede instructie en goede faciliteiten.
Zoals ik al zei zijn we geen millionairs -wel genoeg om de pony te kunnen onderhouden hoor, dat zeker-. Deze stalling is al zeer prijzig, maar qua welzijn van het paard hebben we er geen problemen mee om daarin te investeren, en dat gaat ook zeker gebeuren.)
Ik moet nog zien waar en hoe ik op les ga met mijn paard, maargoed, dat duurt nog wel even.
Ik zit nu in het eerste jaar van het VWO, en mijn moeder heeft gezegd dat -mits het nog goed gaat met school- de pony in de derde komt.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:41

Haflinger kom je prima mee uit de voeten.
Ik start nu mijn haflinger in de L2 en rijden best vaak de andere pony's eruit :P
Wat wel is dat ze vaak (ik zeg dus niet allemaal maar meeste wel) moeite hebben met de middengangen.
Maar die van mij is ook ooit in het Z gestart dus het is zeker mogelijk! Gewoon doen zou ik zeggen (:
En gewoon goed les nemen, scheelt al een hele hoop!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:19

Een haflinger is top in de sport
Mijn dochter en ik ook rijden met veel plezier tussen de paarden
waar onder meerdere haflingers in het Z2

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:57

Jup kan zeker! Ik rijd momenteel ook z2 tussen de paarden met mijn haf!

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:22

Het belangrijkste is denk ik de looplust van een paard. Een slome en luie rijpony krijg je denk ik minder lekker aan het lopen dan een haflinger die een beetje pittig is en graag werkt. En ik denk dat looplust niet zo zeer bij een ras hoort, ik ken kwpners die veel luier zijn dan mijn haffie nl. :)

hih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:33

Mijn nicht heeft een haflinger (daar rij ik op)
zij doet springen met hem.
Maar ik doe Dressuur met hem en dat gaat prima!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:52

Ik rij met mijn haf merrie L2 tussen de paarden met flink succes. Ook mijn jonge haf heeft nu zijn eerste 2 wedstrijdjes gelopen, en ook.dat gaat erg goed.

Ik moet er wel bij zeggen, hij zijn vlotte werklustige ponys die niet voor iedereen weggelegd zijn. Ze zijn pittig snel eigenwijs en vooral slim. Dat maakt ze lastig.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:58

Ze zeggen niks voor niks: de lastigste onder het zadel zijn de besten in de ring :)

Ik ga er inderdaad in mee dat je hele werklustige paarden moet hebben. Mijn merrie heeft qua gangwerk en lichaam niks mee, maar wil heel erg graag voor je werken en is ook heel bewerkbaar.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:06

Major, Nash is idd een heel pittige werklustige pony. Maar gewoon absoluut niet voor onzekere ruiters. Dan gaat hij aan de kletter.

Maar in de ring een topper (mits onder controle)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:06

Je zal altijd harder moeten werken in de ring dan een doorgaans goed bewegende kwpner.
Wil niet zeggen dat ze niet kunnen lopen maar de mijne is bv niet ruim dus ik zal dat moeten compenseren met nette overgangen en erg netjes rijden
Gelukkig is de mijne wel een elastiekje vwb zijgangen maar goed, dat moet je trainen en dat doe je niet in 1 jaar.

Ze worden wel wat meer sport gefokt de laatste jaren.

Ze hebben wel karakter, kan je daar mee omgaan.

Ze zijn veelzijdig gelukkig, dus je kan er alles mee doen maar je moet wel consequent zijn vind ik persoonlijk.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:15

Bedankt allemaal.
Ik moet wel zeggen dat ik dan behoorlijk zuinig met mijn tijd moet gaan zijn, omdat ik ook vrij veel huiswerk heb, dus ik weet niet of ik die extra tijd heb die vereist is om de pony te trainen voor dressuurwerk.
Zijn jullie er echt duidelijk zichtbaar meer tijd aan kwijt om hem te trainen dan een andere pony?

Nu lijkt het misschien alsof het mij alleen om het rijden gaat, dat is absoluut niet zo, maar ik wil wel iets kunnen bereiken met mijn paard zonder dat ik daar in vergelijking met andere paarden veel en veel langer over doe.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:29

Nouja, ik weet zelf niet beter. Ik heb altijd hafjes gehad.

mijn jonge pony leerd veel.snellen er start ik nu dus al mee. Mijn merrie heeft meer training in gezeten, maar is dan ook een echte tank.

Het verschild zó per pony. Dat is niet inherent aan een haflinger

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:40

Geen probleem hoor om met een haffie de dressuursport te beoefenen.

Vereiste is een werkwillig karakter en de wat modernere types bewegen vaak wat lichtvoetiger en makkelijker.
Mijn nu 9 jarige is vanaf 5 jaar uitgebracht in de sport en was binnen anderhalf jaar Z1, inmiddels Z2 en nog lang niet uitgegroeid. Wordt gewoon bij de paarden gestart en af en toe een haflingerwedstrijd (reuze gezellig altijd).

Mijn 4 jarige heeft ook veel aanleg dus die verwacht ik ook nog el een keer op dat niveau.

Beiden zijn luxe van type en zeer fijn om te rijden (professioneel ingereden).

Dus kies gerust voor een haf, ga je geen spijt van krijgen :j