Gezocht: Haflingerhengst voor mijn merrie!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoiiij

Gezocht: Haflingerhengst voor mijn merrie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 18:14

Hallo,

Ik wil mijn Haflingermerrie dit jaar laten dekken, en ben alvast een beetje aan het rondkijken naar een geschikte hengst.

Mijn haflingermerrie zit een beetje tussen het oude en het nieuwe type in. Ze staat wel hoog op de benen, maar is niet heel iel.
Daarnaast heeft ze best wel een dominant karakter. Met rijden kan ze erg dwars zijn en ze is niet heel erg voorwaarts te rijden.

Haar afstammeling is: Steinfeder x Agra
Ze heeft een stokmaat van 1.50m.

Ik ben op zoek naar een hengst met een braaf, werkwillig karakter. Het liefst met nakomelingen die het goed doen in de sport en makkelijk/braaf te rijden zijn, ook door kinderen.

Het liefst ook niet een te kleine of een hele iele haflinger.

Ik hoor graag of jullie eventueel suggesties hebben!

Groetjes Sietske
(foto's staan in mijn profiel)

haffylover

Re: Gezocht: Haflingerhengst voor mijn merrie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:30

misschien een zoeken na nibit? die is van iemand hier op bokt. kei mooi beestje. Zij kan je er veel over vertellen

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:32

haffylover schreef:
misschien een zoeken na nibit? die is van iemand hier op bokt. kei mooi beestje. Zij kan je er veel over vertellen

Ik denk dat je de "sterretjes hengst" bedoeld?
Die heet Almnebel Imladris..

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:36

ja die idd ja ik weet dat die op youtube als nibbit staat

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:37

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:42

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:46

Wat wil je met het veulen?
De hengst die hier boven wordt genoemd is zover ik weet niet goedgekeurd in Nederland.
Maakt het veulen misschien lastiger te verkopen.
'k Zou ook rekening houden met de afstand van waar je zelf woont en waar de hengst staat.
Is je eigen haf ooit gekeurd? Je kan de eventuele minpunten meenemen in je keus voor een hengst.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:17

Je hebt een mooie merrie met goed papier. Laat die alsjeblieft niet door een afgekeurde hengst (Nibbit/Almnebel Imladris) dekken, dat is doodzonde!

Wat dacht je van Wirbelstein van de Haflingerborg?
Wirbelstein komt uit een bewezen vaderlijn, die garant staat voor beweging en sport. De Moeder Tahira van de Haflingerborg bracht ook de in Duitsland gekeurde Aron van de Haflingerborg en de Elite Sport merrie Tirana van de Haflingerborg mede hierdoor draagt ze als enige in Nederland het predicaat Prestatie.

Wirbelstein heeft al een indrukwekkende sportcarierre achter de rug en is ZZ-Licht dressuur geklasseerd met winst net als zijn volle zuster Tirana.

Wirbel x Stroganow x Maestro van de Bosrand
Geboren: 2 Maart 2000
Stokmaat: 1.49 m
Goedgekeurd voor: KVTH
Dekgeld: 300,- euro exclusief btw en afdracht stamboekkosten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wirbelstein staat in Peize, Groningen en dekt ook via KI.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:58

Nibbit is echt wel een prachtig beest! Mooiste haflinger die ik ken...

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:16

Maar niet voor niets afgekeurd bij het KVTH. Almnebel was te klassiek en had nog wat minpuntjes, niet omdat hij te vrouwelijk was zoals graag wordt aangegeven door de eigenaar wanneer naar de reden van afkeuring wordt gevraagd.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:04

TS: Je kunt beter naar de nakomelingen kijken van een hengst! Dan of een hengst mooi of lelijk is :j!
Persoonlijk zou ik voor een goedgekeurde hengst gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:06

Idd, eeuwig zonde om hier Almnebel (Nibbit) op te zetten! Ga dan voor een fijne goedgekeurde hengst. Dan heb je veel meer zekerheid en maak je het voor jezelf stukken makkelijker.

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:19

WarlockZ schreef:
Maar niet voor niets afgekeurd bij het KVTH. Almnebel was te klassiek en had nog wat minpuntjes, niet omdat hij te vrouwelijk was zoals graag wordt aangegeven door de eigenaar wanneer naar de reden van afkeuring wordt gevraagd.

Dus jij weet mij meer te vertellen over Almnebel Imladris dan dat er daadwerkelijk aan de hand is? oooohh maar ik snap het...Jij was natuurlijk ook bij de keuring toen hij daar was, dan heb je ook zeker gezien dat Henk de Brouwer geheel uit zijn dak ging dat de jury zo banketstaaf opmerking maakte dat Almnebel Imladris te gemoedelijk was.. hij had 0,0 minpunten dan alleen dat hij te klassiek, te vrouwelijk, te gemoedelijk, te braaf is. Bouw en alles was tiptop in orde maar hij is te gemoedelijk en dat willen ze niet zien, een hengst moet hengst zijn incl gillen en springen en ga zo maar door. Almnebel Imladris heeft dat totaal niet in zich. Hij staat hier in de groep dus waarom moet hij wild en maf doen als hij hier alles gewoon om zich heen heeft staan.

Jaloers noem ik dit dan maar omdat Lisa zoveel lol met hem heeft, dat ze alles kan en mag en omdat ik hem aan haar heb gegeven.
Zijn weinig mensen die zomaar zo geweldig en mooie hengst weg geven, ik ben zo maf mens.
De bedoeling was om met hem naar België of Luxemburg te gaan om hem samen met Willem van Steenbergen te laten keuren maar ik had er totaal geen zin meer in. Nibbit is zo lieve hengst, eerlijk en super van karakter zijn veulens zijn net zo braaf en eerlijk en goed te hanteren in elke vorm van de paarden sport.

We zijn een paar jaar geleden naar een hengsten show geweest waar 4 haflinger hengsten elk met 2 man in bedwang werd gehouden omdat ze niet te houden waren, leuk hoor....Dat willen ze graag zien wilde en woeste hengsten die zo al door een volwassenen haast niet te houden zijn en die moet dan mijn merrie dekken waar kinderen dan mee moeten werken..
Geef mij dan maar een lieve eerlijke betrouwbare afgekeurd hengst die te vertrouwen is en die door een jonge ruiter gewoon te houden is. Die gewoon lieve en eerlijke veulens geeft en.... ze zeggen wel eens een goed paard heeft geen papieren ;-)

Nibbit in zijn element, fijn bij zijn merrie en veulen er zijn maar weinig dekhengsten waarbij dit mogelijk is.
Afbeelding

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:38

Zelfs almnebels fokker vond zijn afkeuring terecht. Die was dan ook jaloers zeker? Begrijp me goed, ook ik vind almnebel een prachtig dier, en het is zonde dat hij niet kvth gekeurd is. Hij zou erg goed zijn voor de bloedvoering . Directe nakomelingen van altjo zijn er niet meer in de dekdienst en dat is jammer. Almnebel is een betere hengst dan allegretto. Maar ik blijf bij mijn mening dat je niet voor het kvth moet fokken met een afgekeurde hengst. En ja ik ben ook afgeknapt door de eerste advertenties waarin hij werd aangeprezen als goedgekeurde hengst en daar niet bij werd verteld dat dat bij het es was.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:42

Gemoedelijkheid is bij mijn weten geen reden om af te keuren.

Ik heb twee hengstenkeuringen geleden gekeken naar Winser-G, die stond gedurende de hele keuring doodstil.

TS, ga inderdaad voor een goedgekeurde (bewezen) hengst.

Ik ben zelf erg weg van Allacher, al heb ik totaal geen verstand van de lijnenfokkerij bij haflingers dus daar mogen anderen hun zegje over doen. :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:42

Ik vind zelf Ambach echt een prachtige veelzijdige hengst :)
Ieder jaar krijgen wij wel weer een gedeelte nakomelingen van hem en het grootste gedeelte heeft maat, karakter en goeie beweging!

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:44

Melissa1996 schreef:
haffylover schreef:

Ik denk dat je de "sterretjes hengst" bedoeld?
Die heet Almnebel Imladris..

Dat is ook de papa van mijn prachtkindje! Zit een heerlijk karakter in, poeslief!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 07:32

Er is nog nooit een hengst afgekeurd op 'te gemoedelijk zijn'. Ook Almnebel niet.
Hij was gewoon te klassiek en te vrouwelijk -te weinig hengstenuitstraling- en nog een aantal andere kleine dingen.
Dat is toch niet zo vreemd? :?

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:34

Almnebel is denk ik gewoon te klassiek bevonden voor de huidige haflingerfokkerij door het KVTH.
Alle stamboeken gaan nu eenmaal steeds meer over tot een pony of paard fokken, wat meer in het sporttype staat.
Daar is gewoon meer vraag naar en daardoor is de afzet een stuk beter. Het is jammer dat de klassieke hengsten momenteel geen of weinig kans meer maken op goedkeuring bij het KVTH. Waarschijnlijk is er best nog vraag naar de echte ouderwetse haflingers en zijn er nog fokkers die dat type willen fokken.

Ik heb een bijna 3-jarige ruin van Almnebel en het is een leuke pony met veel uitstraling, leuke beweging en vooral een super karakter. Ik heb haflingers laten staan met goede papieren van het KVTH. Voor een ruin geldt voor mij voornamelijk de geschiktheid voor het doel waarvoor ik hem gekocht heb. Bij de aankoop van een merrie met eventueel in de toekomst een veulentje fokken had ik ook voor een haflinger met KVTH-papieren gegaan en dan liefst een predikaatrijke moederlijn met een goed fokkende hengst.

Ik zou een merrie met een goed papier alleen laten dekken door een hengst die goedgekeurd is door het KVTH en qua type en gangen moet je dan vooral naar de combinatie van merrie en hengst kijken. Ik vind de haflingers uit de A-lijn het meeste aanspreken.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:38

Black_riders schreef:
WarlockZ schreef:

hij had 0,0 minpunten dan alleen dat hij te klassiek, te vrouwelijk, te gemoedelijk, te braaf is. Bouw en alles was tiptop in orde maar hij is te gemoedelijk en dat willen ze niet zien, een hengst moet hengst zijn incl gillen en springen en ga zo maar door.

Ik lees je stukje nog eens net, en het valt me ineens op dat je jezelf tegenspreekt. Hij was te klassiek, maar zijn bouw is tip top in orde...
Ik snap trouwens niet waarom je mij zo aanvalt, aangezien ik zeg dat hij te klassiek was en nog wat minpuntjes had, en je vervolgens zelf precies hetzelfde zegt :+

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:46

He, hoe is het nu met La Noche? Gedraagt ze zich een beetje?

Wil je er voor jezelf een veulentje uit fokken?

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:57

Zijn bouw bedoel ik mee dat hij recht en goed op de benen staat, dat hij niet overbouwd is en die nog wat min punten heeft hij niet want er gaan verhalen rond had hij een overbeet heeft, dat hij scheve benen heeft, dat zijn veulens alle niet goed zijn en ga zo maar door..
Bij dit soort berichten denk ik vaak van laat maarrrrr.. Maar zo nu en dan ben ik dit soort verhalen zo zat..

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:43

jongens blijven wel beetje on topic en niet rellen over waarop een hengst wel of niet is afgekeurd waar daar heeft de topic starter niks aan

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:46

ik heb even gespiekt in het paspoort van me andere haf en die is heel sportief gebouw en ok echt looplust en een pittige dame. Zeer cool in karacter niet gauw bang

Wij hebben daar de hengst Allacher Alpenstein x Winzer en op gehad En met haar heb ik tot M spring niveau gereden.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:13

Ik zou eens een kijkje nemen op http://haflinger.nl/Hengsten/hengsten.html, vind zelf Stakkato een erg mooie hengst (en natuurlijk mogen Whisper en Allacher er ook wezen, maar daar is ons nieuwe aanswinstje dan ook nakomeling van :o )
En als je laat dekken inderdaad door een ggk hengst, zou erg zonde zijn anders, je hebt een leuke merrie :)