De echte ouderwetse haflingers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
123horse123

Berichten: 349
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:30

Jaleesaa schreef:
123horse123 schreef:
ik weet niet hoor ts, maar ik zie bijna alleen hafs die nog veel breder en gespierder gebouwd zijn dan die van jou, niet dat die van jou er slecht uit zien, maar ik snap daarom dit topic niet echt, ik heb nog nooit een dunne haf in het echt gezien, alleen lekkere forse...



nooit dunne hafs gezien? de sport type haflingers zijn toch echt wat slanker gebouwd ;)

voorbeeld
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Ja dat wel maar in het weiland enzo... Want ik las dat de ts weinig brede forse hafs ziet, maar dat is dan bij mij anders, ze bestaan dus nog echt wel haha...

Paprika
Berichten: 29
Geregistreerd: 18-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:50

123horse123 schreef:
Ja dat wel maar in het weiland enzo... Want ik las dat de ts weinig brede forse hafs ziet, maar dat is dan bij mij anders, ze bestaan dus nog echt wel haha...

Bij ons (België) zie ik vooral dikke hafjes in het weiland staan. Eigenlijk heb ik er nog niet zoveel slanke gezien (tenzij met wormen :r )

Rozewolk
Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:54

hengst 27 jaar ouderwets vinden jullie?
Meer fotos zie profiel
Afbeelding

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:37

Gaaf beest Taat! :D

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:07

Een ouderwets type haflinger kenmerkt zich door een beknoptere bouw. Deze pony's zijn vaak wat korter in de rug,zijn vaak ook nog wat kleiner,hebben een korte hals. Maar bijna alle foto's die ik hier zie zijn de paarden veel te dik. En om dan ter vergelijk een foto te plaatsen van een jaarling als zijnde keuringshaflinger slaat echt nergens op. En het hoeft echt niet zo te zijn dat je de ribben kunt tellen hoor,maar een goede conditie is voor het paard ook beter.

Jaleesaa

Berichten: 450
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Almere buiten

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:18

Afbeelding
dus korte rug , klein gebouwd , en een korte hals jupe de mijne voldoet aan die eisen :+

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:51

mimp3 schreef:
Een ouderwets type haflinger kenmerkt zich door een beknoptere bouw. Deze pony's zijn vaak wat korter in de rug,zijn vaak ook nog wat kleiner,hebben een korte hals. Maar bijna alle foto's die ik hier zie zijn de paarden veel te dik. En om dan ter vergelijk een foto te plaatsen van een jaarling als zijnde keuringshaflinger slaat echt nergens op. En het hoeft echt niet zo te zijn dat je de ribben kunt tellen hoor,maar een goede conditie is voor het paard ook beter.



Dan ben ik toch wel benieuwd of je King een ouderwets model vindt?
Wellke haf is volgens jou ouderwets?

yv_on

Berichten: 387
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: peize

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:00

die van mij is nie dik hoor

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:22

De mijne heeft een lange rug en is niet klein. Toch is het een ouderwets type, tank als moeder en barrock type als vader.

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:58

Gemmeke schreef:
mimp3 schreef:
Een ouderwets type haflinger kenmerkt zich door een beknoptere bouw. Deze pony's zijn vaak wat korter in de rug,zijn vaak ook nog wat kleiner,hebben een korte hals. Maar bijna alle foto's die ik hier zie zijn de paarden veel te dik. En om dan ter vergelijk een foto te plaatsen van een jaarling als zijnde keuringshaflinger slaat echt nergens op. En het hoeft echt niet zo te zijn dat je de ribben kunt tellen hoor,maar een goede conditie is voor het paard ook beter.



Dan ben ik toch wel benieuwd of je King een ouderwets model vindt?
Wellke haf is volgens jou ouderwets?

Nee, ik vind king zeker geen ouderwets type. En dat puntkontje waar ze hebben,dat heet een lang kruis. Vind het wel een mooi dier.
Een echt ouderwets type heb ik nog niet gevonden in dit topic. Moeilijk te zien ook omdat ze vaak te dik zijn. Maar denk wel dat heel veel mensen hun paarden vergelijken met de jonge keuringstoppers. Dit zijn vaak driejarige paarden met geen greintje bespiering. Als je deze terugziet als 10,15 jarige paarden dan zijn ze ook wel uitgezwaard.

Misshaffer
Berichten: 262
Geregistreerd: 17-02-07

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:12

Helemaal met mimp3 eens.
De echte ouderwetse haflinger is er haast niet meer. De meesten zijn, wat ik noem, de tussen in hafs, oftewel tussen ouderwets/klassiek en modern in. Je fokt nl niet 1,2,3 van ouderwets naar modern. Daar gaan een aantal jaren over heen en gebeurt stapsgewijs.
En de hafs in dit topic zijn toch voornamelijk de tussen in hafs. En die komen ook het meeste voor.
Of idd te dik. Ook daar ga ik in mee, dat veel mensen zeggen een ouderwetse te hebben, deze veel te dik is. Dat geldt niet voor allemaal, maar gebeurt toch regelmatig, niet alleen op bokt.
En zeer zekers zwaren haflingers op latere leeftijd veel uit, dan zijn zelfs de moderne hafs geen iele beestjes meer. Haflingers zijn nu eenmaal laat rijp,volwassen qua groei. Ook zegt boom maat en pijpbeen maat niet alles. Ken moderne hafs met een bredere boom maat dan mijn meer richting klassieke haf.
Verschil zit 'm inderdaad op bouw, de moderne haf heeft meer lengte in hals, rug en "voor" benen, waardoor stokmaat ook hoger is geworden. De ouderwetse is meer een vierkants model en gemiddeld genomen kleiner qua stokmaat door de kortere benen.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 02:23

Afbeelding

Mijn grote trots =3

grace1989
Berichten: 828
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 05:41

Ik heb ook een grofgebouwde, maar weet niet hoe je een foto moet plaatsen.
Kan hem je eventueel wel mailen.
Pony heeft geen papier, dat is er niet bij aangevraagd.
Hij is geboren op een paardenmelkerij en daar worden zoveel veulens geboren dat in ieder geval bij de hengsten geen papier wordt aangevraagd.
De mensen wisten niet meer van welke hengst hij was.

Rozewolk
Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Op de wereld

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:33

Die van mij is niet te dik hoor heel veel behang het is een ouderwetse haflinger.
hij is 27 jaar oud. kort in de rug hartjes kont Breede borst en nek. goed op gewicht.

Wat vinden jullie van hem ouderwets of niet

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:30

Ik heb ook een iets ouderwets typ, zie voor foto,s mijn profiel.

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:24

Ik heb een ouderwets type haflinger gehad :) Is helaas vorig jaar overleden.

Afbeelding

Afbeelding

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:13

Die heeft echt de bouw van mijn haf, ook precies hetzelfde achterbeen gebruik haha.

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:29

Afbeelding

Zie echt tanken in dit topic hahahah! :D Te gek, ze zijn er dus wel! <<)

Hier ook mijn haflinger, 1.55 maar ook nog heerlijk ouderwets! :D Shilas, vader is Wairan.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:38

Gaaaaave tankies komen er weer voorbij hier! Al vind ik vele inderdaad er meer tussenin zitten dan dat ik ze écht ouderwets vind :j

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:37

Denk dat dat meer te maken.heeft met dikke ouderwetse of ouderwetse in sportconditie :=

Joey

Berichten: 2594
Geregistreerd: 19-01-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:17

Is mijn haffie ook ouderwets waardig genoeg? :D Let niet op zn oelewapper dr uit :')

Afbeelding

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:51

Ik gok zo dat Abby ouderwets en dik is.
Ze is Star X Corien en nu 20 jaar. Zie mijn profiel voor foto's. :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:53

Marieke_K schreef:
Tank is Stef's middlename :+

Zie profiel voor foto's :)

Het is een ruin uit 1993 van Star.

Dankjewel hè! ;)

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: De echte ouderwetse haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:45

mijne is ook ouderwets,compact,korte rug en korte nek..hij is nu 14 jaar en van midas hkf

faithjee

Berichten: 240
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:03

Afbeelding

mijne is ook ouderwets achterste ( drachtig toen)

en de voorste duidelijke een sportieve