Voordat ik losbrandt zal ik mijzelf eerst even introduceren hier in de 'Haflingerhoek' en een stukje van mijn 'Haflingergeschiedenis' toelichten.
Mijn naam is Jolien en ruim 12 jaar geleden heb ik mijn eerste paard/-ponyrijles gehad. Sindsdien heb ik op twee verschillende maneges les gehad en ondertussen nog 2 paarden bij gereden.
Inmiddels lease ik ruim een jaar een KWPN-er op de manege. Komende zomer (augustus) ga ik met mijn vriend op een boerderij wonen met..."room for a pony"

Anyway, het was de bedoeling dat ik mijn huidige leasepaard zou overkopen van de manege.
Helaas is van de week gebleken dat hij zeer waarschijnlijk niet door de keuring zal gaan komen en er een groot risico is op "complicaties" in de komende jaren.
Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons:
[MA] Wat betaal je voor dit/een manegepaard?
Gelukkig kan ik de komende maanden nog wel lekker met het paard genieten en duurt het nog even voor het afscheid daadwerkelijk daar is.
Toch wil ik me alvast een beetje oriënteren op iets anders, aangezien ik me al ruim een jaar lang had ingesteld op het feit dat ik mijn leasepaard zou gaan kopen en ik nu dus op zoek moet naar iets anders.
Mijn allereerste grote liefde binnen de paardenwereld was Alfred, een Haflinger die -ietwat eigenwijs- over het algemeen wel braaf zijn werk deed op de manege. Opslag was ik Haflinger-fan en ik wilde dan ook niets liever dan een eigen Haflinger, uiteraard het liefste Alfred.
Helaas, na een paar jaar was het einde verhaal voor meneer en ging ik -vol verdriet- op zoek naar een volgende manege-topper.
Langzaamaan verdween mijn voorliefde voor Haflingers en raakte ik telkens wel weer verliefd op een ander paard.
Maar, tijdens mijn zoektocht op Marktplaats en Boktmarkt, betrapte ik mezelf er telkens weer op dat de Haflinger-advertenties mij toch wel het meeste aanspraken.
Long story short:
Ik geloof dat mijn liefde voor Haflingers weer boven komt drijven en mijzelf kennende zou het mij niks verbazen als ik er uiteindelijk toch voor kies om mijn kinderdroom werkelijkheid te maken.
Maar, voordat ik een knoop doorhak, wil ik wel eerst weten waar ik aan begin uiteraard. Vandaar mijn vraag/vragen aan jullie:
Wat kan je verwachten als je een Haflinger koopt?
En dan heb ik het niet zozeer over het algemene plaatje van het hebben van een paard want dat is me wel duidelijk. Daarnaast zit mijn schoonfamilie al meer dan 25 jaar in de paardenbussines dus dat zal geen probleem gaan worden verwacht ik.
Maar wat is er specifiek op het gebied van het hebben van Haflingers van belang om aan te denken?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het onderhoud van de staart en manen wel wat meer aandacht vraagt dan een 'huis-tuin-en-keukenpaard'.
Verder kan je denken aan veelvoorkomende kwalen bij Haflingers; Karaktereigenschappen; etc.
Ik wacht jullie antwoorden af.
Alvast bedankt voor jullie reacties