Haflinger kopen: wat kan je verwachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Haflinger kopen: wat kan je verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:29

Hai Bokkers,

Voordat ik losbrandt zal ik mijzelf eerst even introduceren hier in de 'Haflingerhoek' en een stukje van mijn 'Haflingergeschiedenis' toelichten.
Mijn naam is Jolien en ruim 12 jaar geleden heb ik mijn eerste paard/-ponyrijles gehad. Sindsdien heb ik op twee verschillende maneges les gehad en ondertussen nog 2 paarden bij gereden.
Inmiddels lease ik ruim een jaar een KWPN-er op de manege. Komende zomer (augustus) ga ik met mijn vriend op een boerderij wonen met..."room for a pony" *\o/* (Liefhebbers van 'Schone Schijn' zullen de quote wel kennen).
Anyway, het was de bedoeling dat ik mijn huidige leasepaard zou overkopen van de manege.
Helaas is van de week gebleken dat hij zeer waarschijnlijk niet door de keuring zal gaan komen en er een groot risico is op "complicaties" in de komende jaren.
Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons:
[MA] Wat betaal je voor dit/een manegepaard?
Gelukkig kan ik de komende maanden nog wel lekker met het paard genieten en duurt het nog even voor het afscheid daadwerkelijk daar is.
Toch wil ik me alvast een beetje oriënteren op iets anders, aangezien ik me al ruim een jaar lang had ingesteld op het feit dat ik mijn leasepaard zou gaan kopen en ik nu dus op zoek moet naar iets anders.
Mijn allereerste grote liefde binnen de paardenwereld was Alfred, een Haflinger die -ietwat eigenwijs- over het algemeen wel braaf zijn werk deed op de manege. Opslag was ik Haflinger-fan en ik wilde dan ook niets liever dan een eigen Haflinger, uiteraard het liefste Alfred.
Helaas, na een paar jaar was het einde verhaal voor meneer en ging ik -vol verdriet- op zoek naar een volgende manege-topper.
Langzaamaan verdween mijn voorliefde voor Haflingers en raakte ik telkens wel weer verliefd op een ander paard.
Maar, tijdens mijn zoektocht op Marktplaats en Boktmarkt, betrapte ik mezelf er telkens weer op dat de Haflinger-advertenties mij toch wel het meeste aanspraken.

Long story short:
Ik geloof dat mijn liefde voor Haflingers weer boven komt drijven en mijzelf kennende zou het mij niks verbazen als ik er uiteindelijk toch voor kies om mijn kinderdroom werkelijkheid te maken.
Maar, voordat ik een knoop doorhak, wil ik wel eerst weten waar ik aan begin uiteraard. Vandaar mijn vraag/vragen aan jullie:

Wat kan je verwachten als je een Haflinger koopt?
En dan heb ik het niet zozeer over het algemene plaatje van het hebben van een paard want dat is me wel duidelijk. Daarnaast zit mijn schoonfamilie al meer dan 25 jaar in de paardenbussines dus dat zal geen probleem gaan worden verwacht ik.
Maar wat is er specifiek op het gebied van het hebben van Haflingers van belang om aan te denken?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het onderhoud van de staart en manen wel wat meer aandacht vraagt dan een 'huis-tuin-en-keukenpaard'.
Verder kan je denken aan veelvoorkomende kwalen bij Haflingers; Karaktereigenschappen; etc.

Ik wacht jullie antwoorden af.
Alvast bedankt voor jullie reacties _/-\o_

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:41

Tja, qua karakter blijft het een lastige vraag. Over het algemeen zijn haflingers vrij kalm en 'schotvast' maar tegenwoordig merk ik dat de 'modern' gefokte haflingers toch wel wat drukker en kijkerige zijn dan ik gewend ben van het 'ouderwetse' type.
Maar ja, per paard zal dit ook wel verschillen, moderne hafjes die erg koel zijn of juist wat zenuwachtigere ouderwetsere types.

Waar je voor jezelf over na moet denken is wat je wilt qua bouw en maat. Een ouderwetse haflinger is wat breder en staat wat korter op de benen dan bv een moderne haflinger. Als je de sport in wilt dan zou ik voor een modernere gaan, wil je recreatief rijden en lekker boshobbelen dan zal een ouderwetse ook prima 'voldoen'.

Qua staart en manen ben ik niet heel veel extra tijd kwijt. Wel in de zomer met vlechten als het echt warm is me rijden, dan zweet ze ontzettend onder haar manen dus vlecht ik het in. Maar in de winter hangt alles los en is het een kwestie van bijhouden. Staart houdt ik ook bij met 1x per week anti klit en verder een keer een borstel er door en dat gaat prima.
Ik was haar staart wel regelmatig, die wordt toch wel vies en wat vies is niet zo erg maar ik vind een schone staart veel mooier en prettiger. Daarnaast is een vuile staart ook minder makkelijk bij te houden.

Edit: zomerexceem komt regelmatig voor bij haflingers. Mensen die het paard onder een deken houden kunnen dit 'verbergen'. Vraag hier goed naar en laat dit ook noteren in een koopcontract. Dat je er niet na een aantal weken achter komt dat je een excemer hebt gekocht zonder deken.

Grote nadeel vind ik de vacht, die van mij maakt zo'n mega wintervacht aan dat het er nu nog niet uit is. Ik haal er nog per dag 2 grote handen met haar uit en dat gaat al weken zo.

Een ding wat ik nog wel regelmatig hoor (en helaas zelf ook last mee heb) is het vinden van een passend zadel. Mijn haf is erg breed op de schouder, heeft een schoft een een iets holle rug, drama. Kijk dus goed als je een paard koopt of daar een 'standaard' zadel op ligt/past en anders of je het er voor over hebt om een passend (duurder vaak) zadel te kopen.

Al met al, gewoon gaan kijken, proefrijden, kijken of je gevoel goed is en dan rustig naar huis gaan nadenken en dan komt het vast wel goed.

kiddokids

Re: Haflinger kopen: wat kan je verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:15

wij hebben een ouderwets type haflinger bijna 4
super rustig in ze karakter stoer en erg cool nergens bang voor ect..
net wat marliesv zegt..

bij ons staat hij dicht bij de zee en geen last van zomerexzeem

ik heb king geschoren ging super dus viel erg mee met zijn vacht toen alle paarden gingen ruien.

ze blijven streken hebben de een meer dan de ander ik heb een lot uit de loterij...

meid ga kijken en neem er een op proef als je het zeker wil weten of jullie en klik hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:23

nadeel van mijn haflinger is dat ze nu een graaskorf om moet, of ik moet mijn haf eerder naar binnen halen van de wei, anders word ie veel te vet. En dat train je er niet zomaar af zeg maar :P
verder heb ik de ervaring met jonge haffies dat ze moeite hebben met galop en aangalopperen, maar dat geld niet voor elke haf natuurlijk.

Die van mij heeft ook zomereczeem, let op, als je een haf uit bijv friesland, groningen of van de kust koopt hebben ze soms nog niks. Die van mij kwam uit friesland en na 4 weken begon ze ineens te schuren....

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:37

Ik heb zelf 2 Haflingers en zal mijn ervaringen er mee vertellen. Wolder (2005) is op modern type gefokt, Goldy (2001) is niet op ouderwets of modern type gefokt, maar gewoon wat modern uitgevallen. Qua karakters zijn ze wel erg verschillend. Goldy is fel, veel pit zit erin, en heeft wat meer last van zenuwen (zeker op buitenrit). Wel is ze zeer werkwillig, heeft goede gangen, en heeft veel vermogen met het springen. Wolder is werkwillig en heeft in training ook veel pit. Hij is erg eenkennig maar daarmee is hij echt mijn maatje. Ookal kan hij zich opfokken, hij is heel betrouwbaar en ook erg koel in zijn hoofd. Een heerlijke buitenrijdpony! (En daarnaast presteert hij ook prima in de sport, hij vindt het geweldig om aan het werk te gaan)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:54

mijn haf als 4,5 jarige gekocht en had jaar niet het zadel opgehad. toen we gingen kijken zadel erop en zo wegrijden. ze is erg lief , erg voorwaarts. wil het liefste met iedereen mee over of ze nou fietsen, wandelenof te paard komen. wilt graag met iedereen mee over. best nuchter, maar kan zich ook druk maken, en als ze het in zich heeft als een hengst gedragen. wel zeer betrouwbaar, want ze is eer nog nooit tussenuit gegaan. deze maand wordt ze 9.

KimM1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:53

Leuk topic, ik lees mee want wil zelf ook een haf aanschaffen over een tijd!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:03

Ik heb sinds februari vorig jaar een haflinger. Charlie is inmiddels bijna 4, heb hem onbeleert gekocht zo vanuit de opfok. Het is een eigenwijze, dominante maar zeer brave ruin met soms hengstenstreken. Net als bij mijn vorige haflinger moet het duidelijk zijn 'wie de baas is'. Hij wordt al dik van het ruiken aan wortels en doet écht alles voor eten. Het beleren pakt hij braaf op. Ook is hu erg lomp en heeft daardoor zo nu en dan wat wondjes en helaas momenteel zijn griffelbeentje gebroken door lompigheid op de wei. Ik ken haflingers al betrouwbaar en een tikkeltje eigenwijs. Wel moet je bij die van mij echt zijn vertrouwen verdienen, die krijg je niet zomaar! Succes en veel plezier met zoeken!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:42

Let op zomereczeem, dat kan heel vervelende vormen aannemen. Mijn haf (19 jaar, ouderwetser type) heeft er last van, maar schuurt niet en heeft daardoor ook geen kale plekken. Zijn manen zijn alleen vanaf zijn schoft richting zijn oren tot halverwege erg dun. Vraag ook goed na of ze wel eens bevangen zijn geweest, dat is iets wat ook nog best vaak voorkomt bij haflingers.

Ja hij is breed (zie profiel voor foto's) maar een wintec past er prima op :) Meer tijd aan manen of staart dan iemand met een KWPN-er besteed ik volgens mij niet :+ En ik scheer hem iedere winter 2x, voelt hij zich fijner bij en ik ook :D

Qua karakter.. er zit een kop op, die van mij is niet bang en redelijk brutaal. Maar dat verschilt ook per paard. Een andere haflinger bij ons op stal is juist erg schrikachtig en banger aangelegd. Het kunnen wel tanks zijn.

Gewoon lekker op zoek gaan, laten keuren door een onafhankelijke DA en let op de zomereczeem en eventuele gevoeligheid voor bevangenheid, dan komt het vast goed :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:47

Ik zou met name letten op je voerbeleid,heb hier een haf die eczeem heeft en een haf die gevoelig is voor HB.
Ik let erg op wat ze binnen krijgen om jeuk etc te voorkomen.
Verder zijn het twee hele verschillende karakters,merrie is voor de duvel niet bang en wat koppig en eigenwijs.Geef ze een vinger en ze pakt je hele hand.
De ruin daarintegen is gevoeliger,schrikt wat eerder en een ontzettende kroel.
Manen vragen het een en ander aan onderhoud,bij mijn ruin heel erg dik en mijn merrie mooi lang.
Veel succes met je zoektocht! Ik heb de hafjes hier al een hele poos,zou ze niet meer willen missen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:50

Een haflinger is super leuk! :D

De meeste punten zijn al genoemd.
Zomerexceem, type-verschil, doeleinden, etc.

Maar wat vind jij belangrijk?
een braverd, die vrij allround is? Beetje dressuur, springen, cross, buitenritten etc.
Of wil je toch echt liever de endurance in, of hoog in de dressuur komen?

Waar ik op lette toen ik mijn haflinger kocht:
De uitstraling, de klik, en zijn hele overkomen.

Ik heb hem nu ruim 8 maanden, en het is echt mijn maatje!

Wat sommige mensen over zadels zeggen:
De meeste paarden hebben moeilijkere ruggen en daardoor moet je veel zadels uitproberen om te zien wat bij jullie past.
Maar dit is over het algemeen geen groot struikelpunt, want overal is wel een oplossing voor toch?

Wil je bij een particulier een haflinger kopen, of een fokkerij?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:55

EngeltjeS schreef:
Maar wat vind jij belangrijk?
een braverd, die vrij allround is? Beetje dressuur, springen, cross, buitenritten etc.
Of wil je toch echt liever de endurance in, of hoog in de dressuur komen?

Waar ik op lette toen ik mijn haflinger kocht:
De uitstraling, de klik, en zijn hele overkomen.

Wat sommige mensen over zadels zeggen:
De meeste paarden hebben moeilijkere ruggen en daardoor moet je veel zadels uitproberen om te zien wat bij jullie past.
Maar dit is over het algemeen geen groot struikelpunt, want overal is wel een oplossing voor toch?

Wil je bij een particulier een haflinger kopen, of een fokkerij?

Mijn voorkeur gaat uit naar een allrounder. Een paardje waar ik lekker met anderen, maar ook alleen, zonder al teveel gedoe een buitenrit kan maken.
Het hoeft geen sportpony te worden, maar aanleg voor de dressuur en/of springen zou ik niet erg vinden.
Qua model trekt het nieuwere type mij meer, hoewel de heel 'ranke' Haflingers ook weer niet mijn voorkeur bieden.

Een klik vind ik zelf ook heel belangrijk. Daarom wil ik eerst mijn huidige leasepaard los kunnen laten, omdat ik momenteel toch wel op alle paarden en pony's wat aan te merken heb;)

Het liefste koop ik een Haflinger die al wel is ingereden, dus waar in ieder geval de basis is gelegd. Dan kom je toch snel uit op een particulier. Maar handelaren zijn sowieso uitgesloten voor mij.
Bij mij zoektocht krijg ik hulp van mijn vriend en schoonvader, zij zitten al jaren in het paardenvak en weten heel goed waar je op moet letten. Dit ook om te voorkomen dat ik mogelijk overhaaste keuzes maak.

Een goed passend zadel vind ik -uiteraard- heel belangrijk. Dat mag van mij dus best wel langer duren dan een paar dagen om te kijken wat goed op zijn rug ligt.
Momenteel heb ik een Euroriding Diamant dressuurzadel voor mijn leasepaard, maar die heeft een vrij hoge schoft. Het is dus maar de vraag of deze wel op een Haflinger past, ondanks het feit dat dit een vrij 'universeel' zadel is. Maar dat is een kwestie van uitproberen.
Het zadel is nog in zeer goede staat dus deze zou ik eventueel ook kunnen inruilen tegen een ander zadel bij een zadelmaker.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:01

Op mijn Haflingers gebruik ik zelf hetzelfde dressuurzadel wat op beide perfect ligt (Misschien heb ik makkelijke Haflingers uitgezocht, het is gewoon een Passier zadel). Mijn moeder gebruikt voor Goldy het op Goldy aangepaste veelzijdigheidszadel. Wat dat betreft heb ik geen lastige pony's qua zadels.

Als je nog meer gerichte vragen hebt kun je ze altijd stellen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:07

Ik heb voor de eerste keer een Haflinger gekocht omdat ik "val" voor de zwaardere types.
Nu, zou ik het nooit meer doen omdat ik al héél veel pech gehad heb ermee.
Het is begonnen met zomereczeem en nu sukkelen we sinds november met het herstel van hoefbevangenheid.
Ik heb tonnen geld uitgegeven aan een passend zadel, deze zoektocht was ook al niet simpel.
Ze is een type kruising ouderwets/moderne type...héél kijkerig en ontzettend koppig soms.
nu ga ik nog wel wat positiefs zeggen hoor, aan de hand en met grondwerk is ze super! Door alle tegenslagen is onze band erg gegroeid en wil ik ze nooit meer kwijt...maar van paardrijden en rustig genieten van een wandeling is nog niet veel sprake geweest.

Ik wil je hier maar zeggen dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is, er zijn ontzettend veel Haflingers met deze "mankementen" dus let goed op en "Bezin eer je begint"
Veel succes met je zoektocht!!!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:11

iana schreef:
Ik heb voor de eerste keer een Haflinger gekocht omdat ik "val" voor de zwaardere types.
Het is begonnen met zomereczeem en nu sukkelen we sinds november met het herstel van hoefbevangenheid.
Ik heb tonnen geld uitgegeven aan een passend zadel, deze zoektocht was ook al niet simpel.
Ze is een type kruising ouderwets/moderne type...héél kijkerig en ontzettend koppig soms.
nu ga ik nog wel wat positiefs zeggen hoor, aan de hand en met grondwerk is ze super! Door alle tegenslagen is onze band erg gegroeid en wil ik ze nooit meer kwijt...maar van paardrijden en rustig genieten van een wandeling is nog niet veel sprake geweest.

Ik wil je hier maar zeggen dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is, er zijn ontzettend veel Haflingers met deze "mankementen" dus let goed op en "Bezin eer je begint"

Wow, is er al een onderzoek gedaan dat deze "mankementen" ontzettend veel voorkomt bij haflingers? Is nogal een uitspraak :( .
Hoefbevangenheid is geen mankement van een dier maar een verkeerd voerbeleid van een eigenaar.Een haflinger behoort sober gehouden te worden dus niet te lang op het gras,enkel ruwvoer geven en zeker niet te veel.
Dat een dier kijkerig is en/of eigenwijs heeft te maken met opvoeding en het leiding kunnen geven aan het dier, heeft niets met het ras als zodanig te maken.

Wil hier echt geen ruzie maken ofzo maar je uitspraak zet dit fijne ras in een heel verkeerd daglicht en mi klopt het dan ook niet!

De haflinger,mits goed gehouden,omgang met soortgenoten,sober gevoerd en in deskundige handen is een geweldig veelzijdig ras *\o/*
Fijn te rijden in de bak,in voor een sprongetje,gaat lekker mee het bos in en ook voor de kar. Een werkwillig typje die op z'n tijd op zijn eigen wijze meedenkt met het baasje :j
Die ontzettend veel haflingers met mankementen ben ik nog niet tegen gekomen.

Kijk eens rond op haflingerforum, en vraag daar eens wat informatie, of kom eens kennismaken op de haflingerdagen of ontmoet haflingers op een vakantie! Dan krijg je echt zicht op dit veelzijdige ras ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:56

Maar haflingers zijn wel gevoeliger voor hoefbevangenheid en zomereczeem, dat is wel iets om rekening mee te houden als je bij eentje gaat kijken. Om specifiek naar deze problemen te vragen.

Veelzijdig zijn ze zeker :j ik rijd dressuur, buiten en spring er mee.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:21

dagmach schreef:
iana schreef:

Wow, is er al een onderzoek gedaan dat deze "mankementen" ontzettend veel voorkomt bij haflingers? Is nogal een uitspraak :( .
Hoefbevangenheid is geen mankement van een dier maar een verkeerd voerbeleid van een eigenaar.Een haflinger behoort sober gehouden te worden dus niet te lang op het gras,enkel ruwvoer geven en zeker niet te veel.
Dat een dier kijkerig is en/of eigenwijs heeft te maken met opvoeding en het leiding kunnen geven aan het dier, heeft niets met het ras als zodanig te maken.

Ik kan je hier gerust vertellen dagmach dat zij paard verzorgt zoals het moet, met voerbeleid zoals het hoort met de nodige begeleiding van de DA. Hoef jij niet te zeggen dat zij het fout doet, dat is net zozeer als jij zegt dat zij fout is in de zin dat alle haflingers hoefbevangen raken, zeg jij nu dat alle baasjes slecht voor hun paard zorgen zijn als ze hoefbevangen raken?!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:49

@Amouroke...thanks ;)
@dagmach...reeds 3 jaar krijgt ze sobere voeding en ben ik mij aan't verdiepen in ZE en HB...kijk maar eens rond in de topics die hier over lopen, dan zie je dat we echt de enigen niet zijn.
Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben en leer nog dagelijks bij.
Het is met goede bedoelingen dat ik TS voor deze zaken wil verwittigen, ik schrijf niet dat het ALLE Haffen overkomt.
Het zijn gewoon dingen waar je rekening moet mee houden, ik geef toe dat ik er bijlange niet zoveel ervaring mee zal hebben zoals jij.

Maar voor mij is het achteraf gezien, een "miskoop" geweest, te weinig info gelezen of gevraagd, ze had een stukje korte manen maar daar werd een mooi verhaaltje rond verteld en als je die verhaaltjes gelooft...ben je de sigaar. Hier wil ik voor waarschuwen.
Wat betreft haar opvoeding ben ik altijd rechtlijnig met haar geweest, je wil niet weten hoe ze haar hier afgezet hebben...ik ben trouwens heel fier op hetgeen ik tot nu toe met haar bereikt heb, als je ziet vanwaar we komen.

ZE heb je niet in de hand, je kan de pijn wel verzachten door allerlei middelen maar ze zal er niet vanaf geraken.
Wat de HB betreft was een samenloop van omstandigheden, bevroren ondergrond...gekneusde zolen (die dun zijn) en zo hoefbevangen geraakt. Het had totaal niks met het voerbeleid te maken. Zo, dit is een beetje mijn verhaal.
Tot hier mijn reactie, ieder zijn mening.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:54

Zomereczeem is prima in de hand te houden met een eczeemdeken. Dan kunnen ze prima lange manen hebben. Als het voor de rest je droompaard is dan neem je dat voor lief lijkt mij :j .

Over het eten; Die van mij worden beide niet sober gehouden, volle weide, krachtvoer, maar staan daarbij wel in training. Ze hebben nog nooit last gehad van hoefbevangenheid. Wolder heeft wel aanleg om een wat dikke buik te creeren (Niet vet maar wel een hangbuikje :P ) , maar Goldy heeft daar geen last van.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:34

Het is al eerder gezegd maar ik vond het wel een uitdaging hoor een Haf. Poeh.. hoe vaak ik hem niet achter het behang heb willen plakken zijn niet meer te tellen.
Heb best pech gehad dat ie over de kop is geslagen, revalidatie gestaan voor ruim 3 maanden maar wel goed terug gekregen.
Ik zou hem nu nooit meer kwijt willen maar poeh wat heb ik hem soms vervloekt dat kreng.

Ik vind dat er een flinke kop opzit. Niet alle Haffies hoor maar ik had waarschijnlijk pech _O-
Ze hebben karakter, ze zijn allround maar ook idd gevoelig voor hoefbevangheid, aanleg om dik te worden en vwb onderhoud manen en staart, ach af en toe eens een sopje erover en klaar voor weer een maand of 2.

Die van mij heeft gepubert van zijn 4,5 tot zijn 8e... en toen werd ie pas leuk. Nu is hij 10,5 ;-)

Ik vind ze geweldig, maar ben wel weg van de wat stevigere typjes. Die magere sportlijntjes vind ik persoonlijk niet mooi, maarja ik hoef er ook niet mee te fokken.

Ik doe alles met die blonde van mij... behalve mennen maar ook dat staat nog op mijn verlanglijstje....
dan pas ie hij echt allround.

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:13

Ik zou zeggen kijk eerst goed waarom je een haflinger wilt kopen.

Vrienden van mij hebben nu 3 maanden geleden ook een haflinger merrie van 7 jaar gekocht.
Toch vind ik dat je je goed in zo'n pony kan vergissen. Lekker knuffellig maar ze leert heel langzaam of ze wil het niet leren, ze zijn lomp en sterk.. en die van hun is ook nog is erg dominant, ze is bij de oude eigenaar te veel verwend en dat is moeilijk om er weer uit te krijgen.
Het rijden gaat dan ook absoluut niet vooruit waar we erg van balen...

Echt het zijn pracht paarden, maar of je der echt veel dingen mee kan dat verscheelt natuurlijk ook per haflinger.. maar momenteel zie ik er het goede niet van in :o

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:30

je kan verwachten dat het een luxe type is :P

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:11

Ik heb 3 weken geleden mijn eerste eigen paardje gekocht: een haflinger!
Stond nou niet direct op mijn verlanglijstje, ik was eigenlijk van plan een wat groter paard te kopen.
Maar omdat ik niet meer één van de jongste ben en een stuk angstiger dan vroeger, werd me aangeraden eens over een haflinger te denken.
Na een aantal KWPN'ers te hebben bekeken die niet waren wat ik zocht heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt om bij een Haflinger te gaan kijken.
Ik was meteen verkocht.

Ze is 10 jaar, verwend tot in de afgrond en er zit inderdaad een kop op. Ze heeft de eerste weken letterlijk de blaren in onze handen getrokken omdat ze een andere kant op wilde dan wij (richting eten, want eten is erg!! belangrijk voor haar). Ze is dan ook vrij dik. Er moet zo'n 50 kg af.
Met longeren al bokkend bij je vandaan springen.
Met het rijden kop in de lucht en sjouwen maar!

Maar wat ben ik gek met haar, want ondanks bovenstaande doet ze zo haar best om zich te gedragen zoals wij graag zien.
Is ze super lief op stal, in de omgang en ze is een echte knuffelkont.
Ondanks dat ze op dieet staat en niet meer vol gepropt met snoepjes, wordt ze niet vervelend en drammerig.
Tijdens het longeren en onder het zadel is ze ook zo meewerkend! Ze heeft nooit goed geleerd hoe ze zich moet gedragen, maar nu ze beloond wordt voor haar goede gedrag en haar verteld wordt wat we liever niet van haar zien, ontpopt ze zich tot een heerlijk dier!

Ik ben wel blij dat ik hulp heb van mijn zoon (hij heeft al jaren zelf paarden en is er super handig mee, erg rustig, heel duidelijk en erg eerlijk) en het beslist niet alleen hoef te doen, dan was het veel moeizamer gegaan.

Tja, of het echt "haflingerdingen" zijn, geen idee. Maar als ik zo om me heen hoor, denk ik het wel.
Maar zoals ik het nu ervaar zijn deze eigenschappen heel goed in de juiste banen te leiden.

Ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik voor een haflinger heb gekozen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:38

ik ben op dit moment in bezit van 3 haflingers met verschillende karakters, sorry ik ben nou eenmaal met de haflingervirus besmet geraakt en ik kom er niet meer vanaf. ben verliefd geworden op de blonde manen en staart en het lekkere eigenwijze karakter van ze (ben zelf ook erg eigenwijs, dus we passen goed bij elkaar).

Marijke (oude type) 24 jaar mijn lieve oude gekke meid, in de bak superbraaf buiten de bak een felle dondersteen. ze loopt bij mij de beginnerslessen en dit doet ze altijd superbraaf, laat de ruiters meteen weten of ze iets verkeerds doen of iets vergeten. dan denkt madammeke ik doe het lekker niet (hihi).

Shanti (moderne type) 7 jaar een echte draak en nog een flinke puber, wil graaaaagggg haar zin door drijven, geef je haar 1 vinger, neem ze je hele lichaam. deze dame moet je zeer consequent en strikt doorpakken, hier rijden alleen maar de gevorderde ruiters op die haar durven door te pakken. buiten de bak is het een braverik en erg koel in het hoofd, in de bak wil ze nog wel eens gek doen.

Amber (oude / moderne type) 7 jaar een hele lieve brave maar toch een kleine dondersteen, scheelt maar 2 maandjes kwa leeftijd van Shant, maar is een stuk milder en rustiger in karakter. ze heeft meer het karakter van Marijke. maar door haar jeugdigheid wel af en toe ondeugend. ze is nog maar 6 a 7 weken onder het zadel en ze doet het al superbraaf, vanwege dat ze nog maar net beleerd is rijden er voornamelijk gevorderde ruiters op. vorige week een minder ervaren ruiter erop gehad en dit ging super. met Amber zijn we nog niet echt naar buiten geweest.

dus je ziet er zit zoveel verschil tussen haflingers en haflingers, je moet gewoon gaan kijken bij eentje en ga proefrijden. kijk of er de klik is en of hij / zij lekker rijd en natuurlijk geen gebreken heeft.
en ja ik kan helaas beamen dat haflingers gevoelig zijn voor eczeem. Shanti heeft eczeem en we vermoeden dat Amber het ook heeft, terwijl bij de oude eigenaar geen last van had.
daarnaast staan ze bij mij niet in het land, maar 24/7 in de bak en paddock, ivm algemene overgevoelig zijn voor vetzucht en hoefbevang.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:06

He Jolien,
Wat leuk om hier een topic van jou tegen te komen! Ik ben sinds een aantal weken ook (eindelijk) bezig met het verwezelijken van mijn droom: een eigen paardje :D Omdat ik een aantal jaar een fantastische haflinger in bruikleen heb gehad heb ik daar een zeer groot zwak voor ontwikkeld :) Ben dus nu ook voor mezelf op zoek naar een leuke haf :D Zaterdag ga ik bij een 2,5 jarige ruin kijken, heel spannend! :) Succes met je zoektocht, ik lees hier gezellig even mee :)