Haflinger en boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Haflinger en boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:47

Zoals een aantal van jullie misschien wel weten, ben ik nog steeds opzoek naar een goed passend zadel voor James en mij.
Dacht ik 2 maanden geleden een zadel gevonden te hebben, blijkt hij achteraf toch niet zo goed te zijn. -O-
Nu zit ik sterk te overwegen of ik aan een boomloos zadel ga beginnen. Heb verschillende vzh zadels op James gehad en dat ligt gewoon niet. Ook niet na het bijvullen terwijl de zadelmaker zegt dat het zadel goed ligt. Tijdens het rijden is het gewoon een drama.

Is boomloos een optie?
Nu is mijn vraag. Wie van jullie rijd boomloos, wat is je ervaring? Ik weet dat er een soort topic is in de centrale bokt forums, maar die zijn mij veel te groot en onoverzichtelijk.
Ik wil juist weten hoe een boomlooszadel op een Haflinger ligt.
En natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe het eruit ziet op een Haflinger!

Hoe ligt het zadel op je Haf?
Waarom ben jij overgestapt op boomloos?
Hoe rijdt het?
Kan je er mee springen?
Ik weet dat je er niet mee mag starten, maar dat ben ik ook niet van plan.
Welk merk boomloos heb je?
Waar moet ik aan denken wanneer ik opzoek ga naar een boomloos zadel?
Wat komt er nog meer bij kijken dan alleen het zadel? (Heb gelezen over de speciale dekjes).
En nog veel meer tips en info welkom! :j
En laat natuurlijk een foto van jou Haf en je boomloze zadel zien.

edit: Het is misschien handig om te vermelden dat ik hoofdzakelijk een recreatie ruiter ben!

cindybijl

Re: Haflinger en boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:50

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:55

Erg netjes, is het enigste zadel wat past op haar. De voorkant is traploos verstelbaar mocht ze veranderen qua bespiering rond de schoft. Omdat die van mij nog maar 4 was bij de aanschaf is dit ook een reden geweest om dit zadel te nemen.

Omdat een boomzadel niet te vinden was voor de rug van mijn haf. Te holle rug in combi met een hoge schoft en een brede maat (42 boom).

Hoe rijdt het?
Heerlijk, alleen heb ik qua steun aan mijn benen erg weinig. Je leert wel erg onafhankelijk zitten qua beenligging.

Kan je er mee springen?
Ik denk het wel maar spring nog niet. Zie er geen probleem in om dat binnenkort wel te proberen.

Geen idee of je mag starten met boomloos, is daar een regel voor?

Welk merk boomloos heb je?Ik heb een Trekker zadel. Dit wordt aangemerkt als semi boomloos. Zit geen boom in maar wel de kussens van een 'engels' zadel. Het is dus geen 'veredelde barebackpad'. Ik wou iets wat voelt als een stevig engels zadel en zo comfort voor mij en mijn paard. Dat vond ik niet in een ander zadel vandaar deze.

Waar moet ik aan denken wanneer ik opzoek ga naar een boomloos zadel?Dat je ook voor een boomloos zadel een goede zadelmaker nodig bent. Ik heb die van mij aangeschaft via http://www.greendistance.nl
Op die site kan je ook het zadel bekijken.

Wat komt er nog meer bij kijken dan alleen het zadel? (Heb gelezen over de speciale dekjes). bij mijn zadel kan ik gewoon de normale dekjes gebruiken, hoeft dus niets aparts aan te schaffen. Rijdt met normale beugels en een dressuursingel aan mijn zadel.

Helaas geen foto, die staan thuis op de computer en niet hier. Ik weet dat Silence hier op Bokt hetzelfde zadel heeft op haar fjord en wel foto's in haar profiel heeft staan.

edit: Het is misschien handig om te vermelden dat ik hoofdzakelijk een recreatie ruiter ben!
Geldt ook voor mij!

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:56

Hoihoi,

Ik rijd mijn Haflinger met een Startrekk zadel. In mijn geval dan de westernuitvoering maar ik weet dat ze ook dressuur en veelzijdigheidszadels hebben. Rijdt als een zeer degelijk zadel en ik doe er alles mee wat ik met een boomzadel ook zou doen (ik spring dus ook met mijn boomloze westernzadel, niet echt hoog, maar toch). Voor deze zadels zijn verschillende maten voorbogen te krijgen waardoor ze in principe op ieder paard aanpasbaar zijn. Ook zitten er kussens aan de onderkant van het zadel om de druk te verdelen over de rug van het paard en om de ruggegraat vrij te houden, ook hiermee kun je het zadel aan de rug van je paard aanpassen. Bij deze zadels heb je ook geen speciale dekjes nodig.

Lees net dat je meer recreatieruiter bent, ze hebben ook recreatiemodellen.

Heb dus alleen foto's van mijn Haf met westernzadel maar als je googeled op Startrekk vind je ook een hoop andere foto's

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 11:03

Bedankt voor jullie reacties :D Ik eens even op de site kijken van http://www.greendistance.nl
En ik zal gaan googlen op Startrekk.

Heb nog een vraag.
Ik zie boomloze zadels gemaakt van zowel: leer, kunstleer en synthetisch.
Wat is jullie voorkeur en waarom?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:09

Ik heb zelf een voorkeur voor leer omdat het naar mijn idee langer mee gaat en steviger is, op een synthetisch zadel heb ik mezelf ook wel eens open geschuurd met rijden, met leer heb ik daar nooit last van gehad

En ik vind leren zadels ook gewoon om te kwijlen

nog even een edit: Trekker zadels zoals hierboven heb ik ook goede verhalen over gehoord, schijnen idd ook kwaliteitsvolle zadels te zijn

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:13

Ik heb boomloos gehad voor Mara, maar dat was juist een drama. mara heeft er toen vreselijke drukplekken van gekregen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:27

Dit zadel (Trekker classic) is het enige van alle boomloze zadels die ik getest heb die goed en stabiel blijf tliggen op mijn haflinger in alle gangen.

Ik heb eerst gezocht naar een passend boomzadel maar al snel bleek dat een onmogleijk opgave binnen mijn budget. Ik kwam toen na lang zoeken en veel lezen uit bij een barefoot zadel, ik heb Tristan ingereden met een Barefoot cheyenne. Toen ik mijn dochter had gekregen en daarna weer meer ging rijden had ik last van eht brede zitgevoel van het zadel. Ik heb toen een heleboel zadels getest en ben uiteindelijk uitgekomen op de Barefoot London (die heeft een smallere zit). Dit zadle bleef echter toch wat schuiven (naar voren en opzij) en de pommel werd te smal (toen was de grootste maat L, inmiddels heeft Barefoot ook een XL pommel). Ik heb toen imeand laten komen met boomloze zadels en kwam uit op een Ghost zadel. Toen dochter nummer twee was geboren na een zware zwangerschap en bevalling voelde ik me nie tmeer veilig op de Ghost (geeft maar minimale steun). Toen heb ik de Trekker gekocht die perfect past op Tristan (schuift geen mm) en waar ik voldoende steun aan heb door de wongen en de diepe zit.

Hoe rijdt het?
Geweldig! Het geeft veel steun maar je zit niet gedwongen en je hebt veel contact met je paard.
Kan je er mee springen?
Ik spring niet maar ik verwacht dat een klein sprongetje geen probleem moet zijn.

Je mag met de Trekker niet starten omdat de pommel als een handvat wordt gezien... Met de dressuur en veelzijdigheids modellen van Barefoot mag je wel strarten. Startrekk heeft bv ook een dressuur zadel dat niet van een boomzsadel te onderscheiden is.

Trekker pro endurance classic

Pasvorm voor je Haf maar ook het zitgevoel voor jezelf. Veel verkopers van boomloze zadels bieden een test/pas service daar zou ik zekr geburik van maken. Maar zorg ook dat je je eigen expert wordt dus lees alles wat los en vast zit over boomloos en de voor- en nadelen van verschillende zadels. Wees wel kritisch in je bronnen als je bijvoorbeeld Het zadelboek (graits te downloeaden) leest heb je heel vele informatie over hoe je kunt zien of een zadel past of niet, dit kun je ook weer toepassen op een boomlooszadel. Lat je niet wijsmaken dat een boomlooszadel altijd past (dit zullen de gerenomeerde verkopers ook niet beweren) en blijft bij de goede en bekende A-merken die zich als hebben bewezen qau drukverdeling en pasvorm.

Wat komt er nog meer bij kijken dan alleen het zadel? (Heb gelezen over de speciale dekjes).
Je hebt boomloze zadels met kussen (zoals de Trekker en Startrekk) en zadels zonder kussens waarbij je een dekej met inlkages nodig hebt om als kussen te fungeren om de ruggengraat vrij van druk te houden en de druk te verdelen (zoals bij Barefoot).

En nog veel meer tips en info welkom!
Ik heb nog een testverslag van alle boomloze zadles die ik heb getest (alle engels model A merk zadels die in Nederland te krijgen waren op dat moment) bij intresse kan ik dat via PB sturen.

En laat natuurlijk een foto van jou Haf en je boomloze zadel zien
Ook die kan je sturen.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:30

Ik heb een barefoot cheyenne.
Ligt prima op mijn haf, schuift soms wel eens van links naar rechts maar dat had ik met een boomzadel ook , dit ligt aan mijn eigen balans.
Ik kan er prima mee springen .
Heb er voor gekozen omdat mijn haf nog alleens wisselt in dikte zeg maar en dan heb je met een boomzadel steeds dat het dan niet meer goed ligt en ik wil niet steeds een zadel aan hoeven passen. En een boomloze gaat dan wat makkelijker mee. Je moet er wel op letten dat de pommel goed maat is , anders heb je ook kans dat het gaat schuiven.
Foto heb ik dacht ik wel in mijn profiel en anders in mijn advertenties.
Succes met je keuze.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:32

Ennuh bij mijn weten mag je gewoon starten met een boomloos zadel , zou als je veel wilt springen er wel om denken dat je er goede inlages bij hebt in je pad. Anders heb je wel kans op drukpunten van de beugels.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:39

Chasey schreef:
Zoals een aantal van jullie misschien wel weten, ben ik nog steeds opzoek naar een goed passend zadel voor James en mij.
Dacht ik 2 maanden geleden een zadel gevonden te hebben, blijkt hij achteraf toch niet zo goed te zijn. -O-
Nu zit ik sterk te overwegen of ik aan een boomloos zadel ga beginnen. Heb verschillende vzh zadels op James gehad en dat ligt gewoon niet. Ook niet na het bijvullen terwijl de zadelmaker zegt dat het zadel goed ligt. Tijdens het rijden is het gewoon een drama.

Is boomloos een optie?
ja
Nu is mijn vraag. Wie van jullie rijd boomloos, wat is je ervaring?
Ik heb mijn (merkloze) boomloos helaas maar een aantal keer op mijn haf mogen gebruiken, daarna was er wat medische redenen waardoor ik niet meer op haar kon rijden (wat niet door het boomlooszadel was hoor). Lag als een huis! en ze heeft niet zo heel veel schoft, wat vaak wel als 'must' wordt gezien aangezien het anders wat makkelijker zou schuiven? Maar daar had ik helemaal geen last van.
En natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe het eruit ziet op een Haflinger!

goed dus, als een huis
Mijn reden was omdat ik er zoveel informatie over had gelezen (kijk eens op http://www.boomloosrijden.nl) dat ik 't veel beter vond dan boomzadels.
Hoe rijdt het?
Kan je er mee springen?
zover ik weet is een boomloos niet geschikt om te springen, je hebt er wel met kniewrongen, maar je hebt natuurlijk ook die pommel die in de weg zal zitten.
Je mag er zeker wel mee starten, maar zover ik weet moet het wel dichtbij een dressuurzadel komen, ook hiervoor verwijs ik je terug naar eerder genoemde site.
de juiste maat, de benodige pads, het merk dat je wil aanschaffen
zoals ik al zei er zijn inderdaad speciale dekjes hierin stop je de inlages die zorgen dat de ruggengraat vrijkomt.

Een merk dat ik je aanraad is Barefoot, op die site kun je ze ook bestellen en een testzadel aanvragen :j
Foto's heb ik er helaas niet van.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:41

Op mijn haf liggen meerdere zowel boom als boomloze zadels

Zowel een trekker als een freeform ligt erg lekker.
De freeform is een heel prettig zadel, maar de sitting net iets te klein voor mijn billen.

Momenteel rijden we met een massimo trail

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 11:21

bedank voor jullie reacties :) ik laat het even bezinken en ga boomloze zadels testen. Heb een adres in Enschede gevonden die ik ga benaderen. Voordat ik dat doe, wil ik eerst mijn boomzadel verkocht hebben. Wil niet te snel beslissen, want als ik nu een zadel ga kopen dan wil ik het ook goed doen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:18

Ik heb een Barefoot Arizona voor mijn haflinger.

Helemaal perfect, het zadel heeft zich goed aangepast aan zijn rug.

Doordat mijn vorige zadel niet goed meer bleek te passen en ik positief geworden was over boomloze zadels.

Hoe rijdt het?
Het is even wennen want ze zitten wat breder, maar ik kan uren rijden op mijn arizona.

Kan je er mee springen?
Ik heb een westernzadel maar met een 'normaal' of 'dressuur' zadel kan je ook prima springen.

Barefoot Arizona (kunstleder)

Goed bedenken of je een 'bekend' merk wilt (=kwaliteit) en wat voor soort zadel je wilt hebben.
Als de mogelijkheid er is zal ik hem eerst proberen uit te testen.

Voor de meeste boomloze zadels heb je een dekje met inlages nodig.
Dit kunnen vaste inlages zijn maar ook losse, welke je dus kan vervangen als ze wat ouder worden.
Dekjes met inlages of boomloze dekjes zijn vaak wel een stuk duurder.

Veel succes met zoeken naar een geschikt zadel!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:24

Slecht. Op het eerste gezicht zag het er wel oke uit maar ze had geen schouder vrijheid en liep er slecht onder.

Voordelig, dacht dat het makkelijker was dan een boomzadel, test week leek goed te gaan... Daar kwam ik gauw op terug :')

Hoe rijdt het?
K*t... Het zit als een huis! En het rijd voor geen meter :n
Kon er geen balans in vinden. Schoof bij het opstappen, bij het wegspringen etc.

Kan je er mee springen?
Nee. Voor mij was het hetzelfde als zonder zadel springen. Kon er geen balans op krijgen en het gaat ook nog schuiven als je je evenwicht verliest :')

Ik had een Barefoot Cheyenne

Neem geen goedkoop merk, leg er een wit/licht dekje onder, rij je paard in het zweet en kijk waar de drukplekken zitten :)

Wat komt er nog meer bij kijken dan alleen het zadel?
(Heb gelezen over de speciale dekjes).
Een pad met inlages (om de druk te verdelen wat een boomzadel wel doet). Zelf niet te zwaar zijn, bij veel lichtrijden goed in de gaten houden dat je beugel ophanging niet gaat drukken in de rug.
En let op schoudervrijheid.

Tips... Massimo! :D. Kost wat maar dan heb je ook wat :D. Leuk trail zadel kan je al gauw voor een leuk bedrag 2ehands krijgen. Makkelijk aan te passen en ligt op veel paarden (vooral hafjes) erg goed, zit als een huis, rijd als een huis, kan ermee dressuren, springen én uuuuren mee op buitenrit :)

Die kan ik helaas niet vinden :o

Dat was ik ook :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:50

Super, op beide haflingers!

De ene merrie heeft gigantisch veel last gehad van zadels en is traumatisch als je erop zit. Met een boomloos zadel begint ze eindelijk relax te ontspannen en ligt het fijn op haar rug. Daarbij als ze drachtig zijn vormt het mooi mee.
Hoe rijdt het?
Ik vind het heerlijk.

Kan je er mee springen?
Ik spring nooit.

Barefoot Cheyenne Drytex maat 1

Ik durf zo geen tips te geven, ik heb gewoon gekeken wat bij mij paste en via marktplaats en bokt gekocht.

Speciale pads die eronder moeten, dus geen allerlei kleuren dekjes meer iig voor de Barefoots en ik vind ze heerlijk liggen.
En even opletten welke maat pommel je moet hebben bij Barefoot.

Ik wil niet anders meer, van alles geprobeerd met die bolle donders, maar dit is het enige waar ze relax en ontspannen op lopen en zich goed naar hun vorm past.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:26

Ik heb van barefoot het veelzijdigheids zadel hier mag je gewoon tot het M dressuur en springen mee starten.
Omdat mijn haf nog wel eens dik en dan weer slanker wordt heb ik hiervoor gekozen. Succes met je besluit

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:15

Ik heb 2 weken een Barefoot Cheyenne uitgeprobeerd.
Is super goed bevallen, paardje is ruimer gaan lopen en lekker ontspannen, waardoor ik ook rustiger zat..
Buiten ritjes maken was super, die dingen hebben echt comfort!
Springen heb ik niet gedaan, maar ik neem aan dat dat prima gaat.
Het enige is dat de Cheyenne geen kniewrongen heeft waardoor springen misschien moeilijker gaat, weet ik niet..

Maar ik zou zeggen: probeer het uit net zoals ik het gedaan heb :)

Ik ben aan het sparen voor een Barefoot London, die lijkt me echt onwijs gaaf!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:11

Heb voor mijn 1e hafje een Barefoot gekocht; die gaf al snel drukpunten op de schoft. Daarom een startekk gekocht; veel plezier van gehad tot ze stierf. Toen ik mijn tweede hafje kocht heb ik snel aan bredere boom aangeschaft, dat was vanaf de dag van aankoop duidelijk die deze stukken breder was. Zij kon maar 6-8 maanden lopen met startekk tot ze gekke dingen ging doen; ineens vooruit spurten of bokken. Ik kon kiezen; weer een bredere pommel kopen of even rust inbouwen. Toen heb ik jaar lang niet OHZ gereden (wel aangespannen, ze stond niet stil) Na een jaar een Massimo trail aangeschaft; geen bokneigingen en prima lopen, grote schoudervrijheid.
Startrekk zadel is overigens te koop pommel 3+4 erbij.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 22:42

Bedankt voor jullie reacties. :j
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik wil. Heb onlangs mijn boomzadel wéér opnieuw laten vullen en lijkt nu eindelijk goed te liggen. Ik blijf er nog even mee doorrijden. Bevalt het me toch niet, ga ik boomloze zadels testen. Heb een adresje gevonden in de buurt. :j Maar jullie ervaringen, tip ed hebben me erg geholpen!!