Bestgaand onder het zadel op de keuring, hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArlandoO

Bestgaand onder het zadel op de keuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:36

Hallo allemaal!
Wie van jullie heeft al eens meegedaan aan de rubriek bestgaand onder het zadel bij de keuring? Hoe gaat dat in z'n werk, hoe lang rijd je ongeveer en hoelang moet je galopperen?
Ik doe dit jaar voor het eerst eraan mee, en dat puur voor de ervaring, want hij is net een jaar onder het zadel en het gaat nog niet je van het..en dan vooral de galop (lees: springt aan 1kant meestal verkeerd aan, vliegt nog wat uit de bocht, nog niet een heel ontspannen plaatje)
Ik had al naar het secretariaat gebeld om te vragen hoe het allemaal in z'n werk gaat en uitgelegd dat wij nog groen zijn, of het niet teveel voor hem zou zijn en dat soort dingen. En of ik eventueel de galop over mag slaan mocht ik het gevoel hebben dat het m niet gaat worden. (Ik doe toch niet mee voor de winst ;) )
Zij zei toen dat ik gewoon mee moest doen, dat ze het juist hardstikke goed vond voor zijn ervaring enzo.

Maar nu ik in het boekje zit te lezen, begint me toch een naar gevoel te bekruipen := , van als dat maar goedkomt.. :o
Nu ben ik zowieso al een aardige zenuwpees, ik hoopte hier een beetje geruststelling te vinden. :o

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:45

Je moet je idd niet te zenuwachtig maken, het is een prima ervaring voor je paardje en jou!.

Het gaat als volgd in z'n werk.
Je komt binnen, meestal moet je dan even opstellen naast de andere deelnemers, dan controleren ze je tuig, of alles goed past, als je geen riempjes te strak heb zitten etc, je mag alleen een zadelvormig chabrak eronder hebben of geen, dus geen vierkante!
Daarna moet je stappen, de jury's zeggen gewoon wat je moet doen, hand veranderen etc.
vervolgens draf, je probeert je paard zo goed mogelijk op z'n eigen benen te laten lopen waarbij je probeert de mooie ruime gangen te tonen.
Je moet idd een galopje doen, ik zou dat gewoon proberen, verschilt per keer hoe lang je moet galoperen, gewoon lekker meedoen.

Dit was het zo'n beetje in het kort.
gewoon proberen hoor ;)

Anoniem

Re: Bestgaand onder het zadel op de keuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:50

http://www.kvth.nl/downloads/nationale/ ... rieken.pdf

Hier staat waar de jury op let :) , zoals idd al gezegd. Aan het begin stel je je op voor controle , dan stap je weg en de jury verteld wat je moet doen. Dan gaan ze nummers omroepen en als je nummer wordt omgeroepen moet je , je opstellen en 'ben je af' uiteindelijk blijft er dan een winnaar over.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:58

Oke thanx,
ja toen ik met die mevrouw aan de telefoon zat was het gewoon heel relaxt en had ik een prima gevoel erover, ik dacht nog bij mezelf, als ik op dat moment merk dat de galop een potje gaat worden doe ik het gewoon niet..
Maar als je dan in het boekje gaat lezen, dan lijkt het ineens zo officieel enzo. :P daar is het natuurlijk ook voor bedoeld ;)
Ik moet gewoon niet zo twijfelen aan mezelf en aan hem :o

EefX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:32

Ik vond wel dat er lang gegaloppeerd moest worden. Ik heb echt wel een aantal rondes moeten galopperen, zolang heb ik nog nooit achter elkaar gegallopeerd. Maar een paard heeft emer uithoudingsvermogen dan je denkt!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:38

Niks om je zorgen over te maken ;).

Vorig jaar op de nationale heb ik een volte in de hoek gemaakt en ben vanaf daar aangesprongen in de goeie, was toen ook een lastig iets met haar.

Vaak kiezen ze ook een belangrijkste punt uit, zo heb ik laatst erg lang gestapt, maar ook al eens erg lang gedraafd. En probeer je pony zo ruim mogelijk te laten tonen, ruime gangen laten zien dus!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:14

Ik ga mee met bovenstaande, maar nog een opmerking daarbij. Wat ze vooral ook willen zien is dat je paard constant loopt, constant in de aanleuning en tempo. Vaak is dat met een jonge pony nog wel erg moeilijk. Maar het is sowieso goed voor de ervaring, en sowieso leuk om aan mee te doen :)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:05

wij gaan ook voor het eerst meedoen met onze haf.
willen ze geen verzameling zien?

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:08

Zenuwachtig worden/zijn heeft geen nut en moet je niet doen hoor. Het gaat (wat ik gezien heb) allemaal erg gemoedelijk!
Gewoon lekker rijden en zorgen dat je één tempo vast houdt ;) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:20

nijland schreef:

Nee , ruime gangen willen ze zien. Middendraf wordt veel gevraagd

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:46

ben heel erg blij met dit topic. :D
ik doe in september voor het eerst mee in ermelo met het haflinger weekend,en heb willem en mij ingeschreven voor het best gaand,maar had geen idee wat ik mij daar bij moest voor stellen. :+
steld mij erg gerust dit hier te lezen.

ts@ succes he!!! :D

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:32

ja inderdaad. eerst opstellen voor controle.
stappen, draven, galoperen links en rechtsom.
het is de bedoeling dat je ruime gangen laat zien, maar ga alsjeblief niet te veel boven je tempo rijden. vaak is het dan zo dat iedereen veel te hard rijdt en dan heb je je haf niet meer voldoende onder controle.
pak hem vooral een keer terug in de hoeken en laat hem iets meer verruimen op de lange zijde. niet meer dan nodig. laat hem wel op 4 benen lopen. en weer terug pakken in de hoeken.
zorg dat je niet te veel op een kluitje gaat rijden. maak eens een volte en zorg dat je de ruimte hebt om weer over de lange zijde zijn gangen te laten zien.
je hoeft alleen zijn gangen te laten zien en dat je een mooi geheel bent. ook ontspannen. en vooral de controle.
daarna roepen ze je nummer en stel je je weer op op de middenlijn. degene die overblijft is winnaar.
sucses dames

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:20

Bedankt allemaal voor de adviezen en ervaringen!
Ik heb geen bak op stal, heb mijn pony ingereden in het weiland. Ik heb wel een aantal lessen gereden 's winters in een buitenbak en hij heeft er nooit moeite mee gehad op een vreemd terrein gelukkig.
Qua balans, tja.. de galop dat is gewoon nog een punt, dat is nog niet ontspannen en ook nog zeker niet helemaal in balans, verruimen zijn we ook net pas mee bezig met de lessen, het begin is er, maar het is zeker nog geen middendraf ;)
Conditie is wel redelijk, alleen als ik 10 rondjes moet galopperen op beide handen dan kan ik m opvegen :P
We zien het wel, ik ben allang trots als we lekker hebben gereden en hij zich netjes gedraagt.
Hij heeft ok nog nooit met andere paarden in een bak gereden :P

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:09

DanielleLau schreef:
ja inderdaad. eerst opstellen voor controle.
stappen, draven, galoperen links en rechtsom.
het is de bedoeling dat je ruime gangen laat zien, maar ga alsjeblief niet te veel boven je tempo rijden. vaak is het dan zo dat iedereen veel te hard rijdt en dan heb je je haf niet meer voldoende onder controle.
pak hem vooral een keer terug in de hoeken en laat hem iets meer verruimen op de lange zijde. niet meer dan nodig. laat hem wel op 4 benen lopen. en weer terug pakken in de hoeken.
zorg dat je niet te veel op een kluitje gaat rijden. maak eens een volte en zorg dat je de ruimte hebt om weer over de lange zijde zijn gangen te laten zien.
je hoeft alleen zijn gangen te laten zien en dat je een mooi geheel bent. ook ontspannen. en vooral de controle.
daarna roepen ze je nummer en stel je je weer op op de middenlijn. degene die overblijft is winnaar.
sucses dames

dat is nog eens een duidelijk uitleg!!! :D

is het trouwens de bedoeling dat de manen los blijven? of mogen ze ook ingevlochten zijn?(dat is namelijk makkelijk voor mijn zoontje met rijden)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:17

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik rij zelf nooit met losse manen, ze zitten altijd in de knoop met m'n teugels.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:24

ArlandoO schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik rij zelf nooit met losse manen, ze zitten altijd in de knoop met m'n teugels.

haha,dat ken ik. of ze draaien helemaal om de zweep heen :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:25

Let er wel op bij bestgaand dat je dekje in de vorm van het zadel moet zijn!

Er staat niets over vlechten, volgens mij wordt het meestal los gehoude, het blijven toch haflingers en die hebben die manen niet voor niets

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 07:44

Niet invlechten. Het standaard van het stamboek is niet ingevlochten.

Verder moet je gewoon handig rijden en dat betekent dat je rustig rijdt als de jury niet kijkt en actief rijdt als de jury wel kijkt. Zo houdt je pony het het beste vol en jij zelf.
De jury staat in het midden en kijkt maar 1 kant op. Dus als ze niet naar jou kijken, gewoon gas terug nemen en je paard even rust gunnen. Tot je op de zijde komt waar de jury kijkt, dan weer actief rijden.

Ze willen de natuurlijke gang van het paard onder het zadel beoordelen, in balans en aanleuning. Niet de beste dressuurhaflinger; daarvoor zijn dressuurproeven.

succes

marguerite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:21

janouk schreef:
Niet invlechten. Het standaard van het stamboek is niet ingevlochten.

Verder moet je gewoon handig rijden en dat betekent dat je rustig rijdt als de jury niet kijkt en actief rijdt als de jury wel kijkt. Zo houdt je pony het het beste vol en jij zelf.
De jury staat in het midden en kijkt maar 1 kant op. Dus als ze niet naar jou kijken, gewoon gas terug nemen en je paard even rust gunnen. Tot je op de zijde komt waar de jury kijkt, dan weer actief rijden.

Ze willen de natuurlijke gang van het paard onder het zadel beoordelen, in balans en aanleuning. Niet de beste dressuurhaflinger; daarvoor zijn dressuurproeven.

succes

die tip kreeg ik verleden jaar ook van iemand en werd toen 2 de in Dordrecht en in Den bosche 2 jaar geleden heb ik ook niet dressuurmatig gereden en werd toen 5 de,ik had dan wel een hengstenvlecht,maar dit jaar laat ik ze los hangen

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:31

nijland schreef:

vandaag heeft mijn zoontje dus voor het eerst meegedaan met bestgaand rijpaard en hij is 2e geworden.
Hij heeft het super leuk gevonden en mag nu in augustus in den bosch ook mee doen aan bestgaand

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:43

Ik heb hem nog zien rijden, stond met m'n 2span te wachten
Zag er erg netjes uit!

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:23

dank je!
Pauk schreef:
Ik heb hem nog zien rijden, stond met m'n 2span te wachten
Zag er erg netjes uit!