haf merrie zeer moeilijk te rijden in de piste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raanii

haf merrie zeer moeilijk te rijden in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:55

Hoi iedereen!
Ik verzorg een haflingermerrie van 13 jaar, ze heeft vanaf haar 2 of 3 jaar elk jaar een veulen gehad. dit jaar heeft ze haar laatste gehad en zou ik graag wat meer trainen zodat ze er wat beter bij komt te staan (hangbuik enzo hé ;))
Maar als ik in de piste rijd is er dus TOTAAL niets mee aan te vangen... ze doet ongelooflijk zenuwachtig wat ik al raar vindt op zich voor een haflinger..
Ze kent ook bijster weinig als het op hulpen neerkomt, volgens mij associeerd ze alles in haar mond met 'stoppen!' en alles qua beenhulp met 'vooruit'...
Doordat ze, vanaf ik íets vraag (gewoon een volte ofzo), met een enorme buitenstelling begint te lopen, ben ik dus wel verplicht ook met me handen te werken, het is dus een beetje een vicieuze cirkel vrees ik.
Ze reageerd ook bijna niet op teugelhulpen.
Ik rijd met een enkelgebroken trens, aan de dikke kant..
Ik dacht misschien eens een pessoabit te proberen, zodat ze het bit wat meer voelt zitten maard at het niet per sé meteen scherper is..?

heeft iemand van jullie een beter idee, tip, ervaringen..?
ik weet echt niet wat te doen met haar :\
voorlopig longeer ik haar dus enkel (wat ze wel heel goed doet), uit schrik het anders verder te verpesten...
wandelingen gaan ook altijd prima..

xx Raani

oja lichamelijk mankeerd ze niets ;)

September

Re: haf merrie zeer moeilijk te rijden in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:59

Misschien helemaal opnieuw beginnen, dus eerst aan de longe, dan voorzichtig aan de longe erop, op stemcommando's leren reageren en daarna stem en been koppelen?

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:02

September schreef:
Misschien helemaal opnieuw beginnen, dus eerst aan de longe, dan voorzichtig aan de longe erop, op stemcommando's leren reageren en daarna stem en been koppelen?

ja dat stelde een vriendin ook voor, maar het lijkt me nogal raar omdat ik er wel geregeld mee ga wandelen en ze me perfect verdraagd op haar rug + het basis 'sturen' kent..?

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:07

Toch kun je dat niet echt vergelijken, het rijden is opzichzelf ontzettend onnatuurlijk en levert best veel stress/spanning op bij een paard vooral als hij het niet snapt. Blijf vooral wandelen etc. Maar ga met de basis aan de gang aan de longe en als ze het braaf doet, ook de hulpen etc. kun je erop aan de longe. Het is heel belangrijk dat je de stemhulpen met been associeert en met je hand. Dus hooooo is stoppen, geef kneepjes aan de teugel en als ze er ok op reageert beloon je haar. Zo ook met de overige handelingen. Je loopt het risico als je haar onder het zadel dingen gaat proberen aan te leren ze het verkeerd oppakt en dan heb je wel poppen aan het dansen ben ik bang.... Veel succes, vind het iig wel leuk dat je het aangaat met haar.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:09

okéj ik ga het zo proberen, hoop dat het goed lukt!
i.v.m. bit kan ik dus best niet veranderen dan denk ik?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:11

Bedoel je met wandelen nu rijden buiten of echt aan de hand? Je kan buiten ook trainen natuurlijk als je daar wel fatsoenlijk kan rijden.

Anders zal je inderdaad echt even de basis opnieuw moeten doen als ze de basis niet kent zal je niet verder komen voordat je die haar leert.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:11

Ik zou ook opnieuw beginnen :)
ieder jaar een veulen, je weet ook niet hoe ze in het verleden was denk ik qua rijden he?
Gewoon opnieuw beginnen, en haar (nogmaals) laten wennen aan alles.
succes :D

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:15

liedje89 schreef:
Bedoel je met wandelen nu rijden buiten of echt aan de hand? Je kan buiten ook trainen natuurlijk als je daar wel fatsoenlijk kan rijden.

Anders zal je inderdaad echt even de basis opnieuw moeten doen als ze de basis niet kent zal je niet verder komen voordat je die haar leert.

Buiten rijden bedoel ik, en ik woon aan de kust, dus ik kan idd eens proberen of het daar beter gaat ^^

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:18

EngeltjeS schreef:
Ik zou ook opnieuw beginnen :)
ieder jaar een veulen, je weet ook niet hoe ze in het verleden was denk ik qua rijden he?
Gewoon opnieuw beginnen, en haar (nogmaals) laten wennen aan alles.
succes :D

Neen ik ken ze al langer, ze is al haar ganse leven van de boer, nu nog :D
maar nu je het zegt is ze wel heel slecht bereden geweest een 5tal jaar geleden, veel te bruut en zenuwachtig, dus daar weten we de oorzaak nu van, positief of negetief k weet niet :s
ik hoop dat ze die slechte ervaring in de loop dat ik opnieuw begin een beetje kan vergeten :s

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:19

Misschien is ze nooit op een ontspannen manier ingereden.
Jij kan haar nu ook gaan leren ervaren (met of zonder iemand er bij die je helpt en begeleid) hoe het is, om op een ontspannen manier aan het werk te gaan.

succes, enne, dan willen we foto's zien he :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:23

Ik zou trouwens sowieso niet beginnen aan een passoabit, Begin anders eerst met een dubbelgebroken of ongebroken trensje als ze erg slecht reageerd op je bit enkelgebroken en dik is niet voor ieder paard het fijnst. Hoewel ik denk dat het bit weinig metje problemen te maken heeft.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:49

liedje89 schreef:
Ik zou trouwens sowieso niet beginnen aan een passoabit, Begin anders eerst met een dubbelgebroken of ongebroken trensje als ze erg slecht reageerd op je bit enkelgebroken en dik is niet voor ieder paard het fijnst. Hoewel ik denk dat het bit weinig metje problemen te maken heeft.

Okéj ga op zoek naar 1 :D
bedankt voor de snelle reacties en tips trouwens allemaal!! :#

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:52

EngeltjeS schreef:
Misschien is ze nooit op een ontspannen manier ingereden.
Jij kan haar nu ook gaan leren ervaren (met of zonder iemand er bij die je helpt en begeleid) hoe het is, om op een ontspannen manier aan het werk te gaan.

succes, enne, dan willen we foto's zien he :D

Ik hoop dat het me lukt, ik ga men best doen ervooor!
en ja ik zal eens op zoek moeten naar foto's voor hierbij, en als ik rij zal ik af en toe iemand men camera in zen handen duwen :o
x

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:11

zo hier is ze dan :D
Afbeelding
dat is deze winter, toen was ze zwanger van haar laatste veulentje; lotus :d

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:14

marlies405

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:56

Wat een gave foto. Al die manen, prachtig! Heel veel succes hoor met het rijden. En geef vooral niet op!!!!!

martikaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:35

stelling naar buiten is vaak een probleem met de balans. wat je daarmee moet is het binnenachterbeen trainen door bv schouderbinnenwaarts te oefenen. liefst niet onder het zadel maar aan de hand.
en veel voltes rijden, of longeren. als je paardje sterker wordt zal het vanzelf ook beter gaan.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 14:25

martikaW schreef:
stelling naar buiten is vaak een probleem met de balans. wat je daarmee moet is het binnenachterbeen trainen door bv schouderbinnenwaarts te oefenen. liefst niet onder het zadel maar aan de hand.
en veel voltes rijden, of longeren. als je paardje sterker wordt zal het vanzelf ook beter gaan.

jep longeren ben ik nu mee bezig :D
en ik ga misschien eens een dubbele longes werken, als dat lukt :P