Te weinig info over de nakomelingen van hengsten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

Te weinig info over de nakomelingen van hengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 12:10

Na aanleiding van: [HA] Waarom betaal ik eigenlijk nog aan de KVTH? Waar een gespreks onderwerp kwam van dat er eigenlijk te weinig informatie is over de afstammingen van de hengsten is en dus kunnen wij eigenlijk niet goed ziet wat de hengst vererft.

Daarnaast vind ik ook dat er meer informatie over de merries moet komen! Dit omdat ik vind dat je het dan iets meer kunt vergelijken en makkelijker de achtergrond van je eigen pony kunt opzoeken. Zo heeft mijn merrie een stamboek (ze is van 1997) maar staan er alleen 2 generaties in.. waardoor ik van moeders kant weinig informatie kan vinden.. Ik vind dat voor de merries ook op internet een stamboek moet komen, zoals deze er voor de hengsten al wel is.

Ik ben benieuwd of jullie het daar mee eens zijn of er baat bij hebben? Ik zelf zeg op mijn beurt dat als ik een Haflinger hengst bij mijn merrie wil dat ik uiteraard eerst wil weten wat de hengst vererft. Zeker omdat ik een kleine, maar luxe merrie heb, die dan weer niet zo modern zou door fokken.

Anoniem

Re: Te weinig info over de nakomelingen van hengsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:48

Dat lijkt mij een erg goed idee :)

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:58

Nu zijn er gelukkig van aardig wat paarden het 6 generatie-overzicht via http://www.allbreedpedigree.com te vinden. Die kun je zelf bijwerken als je meer info hebt gekregen over je merrie. Uiteraard kan er ook mee geknoeid worden, maar als je zelf uitkijkt wat er komt te staan, kan het niet echt fout gaan. Ook kun je een mailtje sturen met gerichte vragen aan de KVTH. Bijvoorbeeld hoeveel nakomelingen de moeder van je paard heeft. Ook via google is er (vaak) nog wel het een en ander te vinden. Helaas en dat vind ik écht zonde, komen nog veel Haflingers terecht bij mensen die er niet mee naar de keuring gaan, ze gewoon af en toe rond laten hobbelen en ze op lekker vet gras laten lopen. Dat moeten de eigenaren natuurlijk zelf weten, maar dat is wel 1 van de redenen waarom je dus nooit iets hoort of ziet van zo'n merrie/ruin.

Verder kun je nakomelingen van een hengst bekijken op de keuringen en natuurlijk zullen er ook een aantal paarden op wedstrijden verschijnen.

Van veel hengsten is bekend of ze groot fokken. De hengsten die tegenwoordig op de HK zijn geweest, zijn allemaal boven de 1.50 m. en daarvan kun je zien dat de nakomelingen dat ook makkelijk halen ;).

Ik ben bang dat het een te grote opgave is om ook van merries net zoveel info te verzamelen als van hengsten, maar vind het des al niet te min een goed voorstel. Een merrie kan maar 1 nakomeling per jaar krijgen en pas na meerdere nakomelingen kun je goed zeggen hoe je merrie fokt. Van een hengst kun je dat natuurlijk veel eerder zeggen. Vandaar ook de verplichte afstammelingen keuring na 3 dekjaren.

Fokken blijft altijd gokken. Natuurlijk kun je een hoop factoren uitsluiten: een hengst uitkiezen die niet klein fokt, die aansluit op je merrie en die de zwakke punten van je merrie kan verbeteren, maar dan is het altijd nog een verrassing wat eruit komt.

Wat ik mij afvraag is waarom je denkt dat jouw merrie niet modern fokt, omdat ze maar 1.42 m. is?

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:04

Na 3 dekseizoenen krijgt iedere ggk hengst een afstammelingenonderzoek, waarvan in het orgaan ( blad v.d KVTH) een verslagje staat waarom een hengst wel/niet goedgekeurd is op afstammelingen, en dus ook de plus/min punten van de nakomelingen. daarvoor is er natuurlijk nog niet voldoende "materiaal" om hier een goed oordeel over te geven, dus van nieuwe hengsten weet je idd. nog niet wat ze vererven.

Van je merrie zou je in dit geval zelf wat verder onderzoek moeten doen, maar tegenwoordig staan er idd. 5 generaties op je papier.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 21:37

Ik weet van de vorige eigenaar dat ze niet echt modern fokt, al kan dat anders uit pakken als ik zelf wil fokken. Aangezien ze nog maar 1 veulen heeft gehad. Ze is officieel gemeten in 2002 op de merrie keuring en toen was ze 1.39m, ze is ern erg slanke merrie, alleen niet de grote die er tegenwoordig rond loopt. maar dat wil niet zeggen dat de veulen wel groter kunnen worden.

Maar het gaat niet echt om mijn eigen situatie maar meer om wat je kunt vinden. Zo heb je het haflingerforum? daar staan alle stamboek hengsten in en die kun je ook allemaal opzoeken. Alleen de merrie's kun je niet zoeken. ja door alle hengsten bij langs te gaan in de hoop dat de merrie er tussen staat. Niet echt handig. Ik heb al een keer een brief geschreven of er ook een zoekfunctie mogelijk was op de merrie's maar dit was niet mogelijk. Daarnaast vind ik het wel moeilijk nakomelingen te vinden. Zelf zie ik graag foto's, gegevens van stokmaat, gegevens van gezondheid, keuringen, prestaties en dit kun je gewoon niet echt goed vinden.

Wat Arrisje al zei er zullen een hoop haflingers niet gekeurd worden omdat ze bij baasjes terecht komen die niet naar keuringen gaan en er alleen op rond hobbelen.. Daardoor is dat natuurlijk lastig.. maar een site met de afsammingen zou kunnen helpen.. KVTH zou daar bijvoorbeeld wat aan kunnen doen.. Als ik echt meer wil weten kun je het misschien wel vinden maar ik gok dat ik dan wel een maand bezig ben om alle info te zoeken terwijl het me niet moeilijk lijkt om er een site voor te maken, met gegevens en foto's.

Maar dat denk ik....... of het mogelijk is is een 2e..

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:42

wat ik zelf doe als ik intresse heb in een hengst en deze hengst mocht bijv nog geen afstammelingen keuring hebben gehad is hem zelf te gaan volgen.
Je kan keuringen bezoeken, fokkers bezoeken om nakomelingen te bekijken dan zie je ook direct met welke merries de hengst heeft mogen dekken zodat je daaruit ook kan halen welke kansen de hengst heeft gehad.
Niet elke hengst dekt top merries en andersom waardoor het resultaat anders kan lijken dan die is.
Dat zijn dingen die je zelf in de gaten kan houden en zelf ook zou moeten beoordelen.

Bij de ijslanders hebben ze een database met de hengsten en hun afstammelingen ideaal om zo een beeld te vormen, maar het liefst zie ik het toch met mijn eigen ogen.

Of het voor merries mogelijk is denk ik niet eerlijk gezegd sommige hengsten hebben wel meet dan 300 dekkingen per jaar gedaan waarvan niet eens de helft meer terug te vinden is.
Dan zou je een merrie database moeten gaan aanleggen wanneer een merrie bijv meer dan 2 nakomelingen heeft en deelneemt aan keuringen.
Merries die geboren zijn maar zoals in een landje staan of verder niks met keuringen en fokkerij te doen hebben passen dan denk ik niet in zo'n database gezien dat niet rendabel is.
En natuurlijk niet te vergeten elke haflinger met een sportprestatie zou ik ook graag vermeld zien staan al is het alleen maar om dat eeuwige haflingers kunnen niks eens voor eens en altijd uit de wereld te hebben ;)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 22:50

Ja tuurlijk wil je het met je eigen ogen zien, maar het is wel handig om op internet ook alvast een voorproefje te hebben en wanneer je er dan wat zekerder over bent kun je ze gaan bijwonen. Ik zelf ben nog niet echt super ervaren met het zoeken naar goede hengsten maar heb wel al veel pluiswerk gedaan als het aankomt op de stamboeken van mijn eigen paarden.

Hoop gedoe om dat bij elkaar te krijgen (nu hebben de 2 volle haflingers van mij gewoon stamboek papier, naja mijn ruin een veulen stamboek maar goed) Maar ik heb ook een halve haf en bij deze heb ik zo enorm veel werk moeten doen om er achter te komen wie zijn familie was (haflingers kant dan) ik wist de naam van de moerder maar ga het maar eens google kan nergens afstamming van die merrie vinden! Toen heb ik het KVTH gevraagd om stamboek gegevens, deze heb ik toen gekregen. Toen ik de stamboom gegevens later van een andere merrie wou hebben moest ik ineens betalen! alleen voor een banketstaaf e-mailtje met een papier waar de stamboom gegevens op staan.. Vandaar ook dat ik het zo jammer vind dat er over de merries zo weinig is.. wil je meer weten mag je gaan betalen en dat terwijl ik lid ben van het KVTH!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:02

@ stella veel hengstenhouders kunnen je via hun site of email wel een voorproefje geven even eens dan op het haflingerforum. Maar als je bedoelt dat je alvast zwart op wit zou willen gaan lezen wat een hengst wel en niet goed zou vererven denk ik dat dat teveel gevraagd is en ook niet eerlijk zou zijn, Dan lees je namelijk het oordeel van een jury over die hengst. Terwijl wanneer je een hengst en zijn nakomelingen bezoekt je zelf een ander beeld kan vormen.
Dan kun je ook zelf beoordelen met wat voor merries de hengst heeft gedekt.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:18

nee dat bedoel ik helemaal niet! bedoel alleen dat informatie vinden helemaal niet gemakkelijk is! en vind dat het veel gemakkelijker kan. de enige vraag die ik heb bij dit topic is of er mensen zijn die er net zo over denken? Vind zelf dat het KVTH te weinig info heeft en als het info wil geven dat je er dan voor moet betalen.. Serieus als ik iets over een merrie of over nakomelingen wil weten ben ik een maand bezig (als het niet langer is) voor ik weet wat ik wil weten.. als ik het uberhaupt al kan vinden!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:26

XxStellaxX schreef:
nee dat bedoel ik helemaal niet! bedoel alleen dat informatie vinden helemaal niet gemakkelijk is! en vind dat het veel gemakkelijker kan. de enige vraag die ik heb bij dit topic is of er mensen zijn die er net zo over denken? Vind zelf dat het KVTH te weinig info heeft en als het info wil geven dat je er dan voor moet betalen.. Serieus als ik iets over een merrie of over nakomelingen wil weten ben ik een maand bezig (als het niet langer is) voor ik weet wat ik wil weten.. als ik het uberhaupt al kan vinden!

Oke dan snap ik hem ;)
ik denk dat het opstarten van een database geen verkeerd idee zou zijn.
Dat je inderdaad moet betalen terwijl je lid bent voor gegevens van een paard is wel vreemd.
Wellicht hadden zij als reden dat het om een paard gaat wat zelf niet ingeschreven staat in het stamboek? ( dus jou kruizing bedoel ik dan)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:34

De moeder van hem staat wel degelijk ingeschreven en daar heb ik de gegevens ook van ontvangen. Toen wou ik ook de gegevens van een dochter (en dus een half zusje van mijn halfje) van haar hebben, ook volle haf met stamboek papier. nummer en alles opgestuurd en ze hadden de papieren wel liggen alleen ik moest eerst iets van 12 euro betalen! voor een e-mail met een word document met de gegevens! vond ik even te zot!

Daarom denk ik dat het mooi zou zijn om ook voor de merries en specifiek voor de nakomelingen van de hengsten een datebase te hebben.. Ik knutsel zelf ook met website's (wel niet zo als een ict'er zou doen) maar neem aan dat het niet erg veel moeite is, op het zoeken van de gegevens van de paarden na..

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:38

dat begreep ik al maar ik bedoel ook het paard zelf de kruizing haf staat niet ingeschreven misschien dat ze je daarom lieten betalen? Omdat je niet de eigenaar bent van het paard waarover je de gegevens vroeg.
Wat ik wel flauw zou vinden dan gezien je al lid bent.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:49

Heb eigenlijk geen woord gerept over of het mijn paard was en met welk doel ik de gegevens wou hebben. echt er zat nog geen 2 week tussen het aanvragen van de moerder en het aanvragen van de gegevens van haar dochter..
wat ze me dan wel ik overleg gratis mochten toe sturen was de gegevens van de vader van Josine.

Ga nu maar even namen noemen. de moeder van mijn halve is Sanne en de dochter van Sanne 100% heflinger is Josine..

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:27

Opzich zou een merriedatabase heel handig kunnen zijn, ik denk alleen dat het een hels karwei is om dat te maken, er worden zoveel merries gedekt, met de hengsten is dat natuurlijk beperkt tot hetgeen wat goedgekeurd is, dus veel makkelijker bij te houden. en dan zouden al die eigenaren van merries daar ook aan mee moeten werken, anders krijg je ook geen reëel beeld. denk eerlijk gezegd dat het niet echt haalbaar is zoiets te maken.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:17

Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar het database van de hengsten worden daar ook merries genoemd.. en dat zijn een hele hoop! alleen zit er geen zoek functie op.. dus wanneer je een merrie zoekt die er wel tussen staat maar dan eerst hengst voor hengst moet om de merrie te zoeken, pff ja dan ben je maanden bezig.. merrie probleem lijkt me zo opgelost als ze op de merrie's ook een zoek functie zetten!

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:34

bedoel je met die database, de allbreedpedigree?

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:38

nee ik bedoel die van het haflingerforum.. daar kun je niks zelf invoeren daar wordt alles gedaan.. staan alle hengsten op maar daar kun je alleen de hengsten via een zoek functie zoeken en niet de merries..

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:40

Ow daar. Maargoed het forum staat los van de KVTH natuurlijk, en is ook door mensen vrijwillig opgezet volgens mij, dus alle info die daar opstaat is zowieso mooi meegnomen vind ik.

op www.allbreedpedigree.com kun je de stambomen wel nakijken. ( als de merrie erin staat natuurlijk, als de eigenaar die heeft toegevoegd)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:54

kijk en dat vind ik zelf niet betrouwbaar genoeg omdat iedereen er mee kan knutselen.. Tevens is het voor alle paardenrassen.. Misschien maak ik zelf nog wel een keer een database :P

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:08

Miss. moet je dan KVTH eens mailen, en zeggen dat jij het best wilt maken, aangezien je alleen via hun de goede gegevens kan krijgen.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:33

hehe misschien doe ik dat nog wel eens in de toekomst.. moet dan eerst een goede manier vinden van gegevens verwerken (lang verhaal). Ma goed, dan moet er wel echt vraag naar zijn!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:42

Nala26 schreef:
Na 3 dekseizoenen krijgt iedere ggk hengst een afstammelingenonderzoek, waarvan in het orgaan ( blad v.d KVTH) een verslagje staat waarom een hengst wel/niet goedgekeurd is op afstammelingen, en dus ook de plus/min punten van de nakomelingen. daarvoor is er natuurlijk nog niet voldoende "materiaal" om hier een goed oordeel over te geven, dus van nieuwe hengsten weet je idd. nog niet wat ze vererven.

Van je merrie zou je in dit geval zelf wat verder onderzoek moeten doen, maar tegenwoordig staan er idd. 5 generaties op je papier.

Die beschrijvingen zijn altijd vaag en hengsten worden al afgekeurd omdat de groep nakomelingen niet uniform is. (invloed van de merrie vergeten bij het kvth???) Weten of ze groot of modern fokken is ook niet genoeg. Je kunt best op de keuring gaan kijken, maar ook dan moet je rekening houden met moeders. Wat komt van moeders en wat niet? Wat voor type paard was dat? Ik zou graag indexen zien, net als bij bijv het kwpn. Natuurlijk kun je info vragen bij de hengstenhouder, maar wonderlijk genoeg past de hengst waar je info over vraagt nagenoeg altijd bij de merrie :roll:

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:49

Nala26 schreef:
Ow daar. Maargoed het forum staat los van de KVTH natuurlijk, en is ook door mensen vrijwillig opgezet volgens mij, dus alle info die daar opstaat is zowieso mooi meegnomen vind ik.

op http://www.allbreedpedigree.com kun je de stambomen wel nakijken. ( als de merrie erin staat natuurlijk, als de eigenaar die heeft toegevoegd)

Klopt inderdaad. Ten tijde van het opzetten van de database op het haflingerforum was ik nog 1 van de beheerders daar. We hebben met zijn allen alles opgezocht en zijn daar maaaaanden mee bezig geweest. Om dat ook nog van de merrie's te doen is onbegonnen werk. Wel is er een lijst met alle stermerrie's. TS ben je lid van het haflingerforum? Pauk @ bokt/haflingerforum heeft lijsten met (bijna) alle stermerrie's en elite merrie's. Verder hebben Jossie @ haflingerforum en oma @ haflingerforum info over bijna elke nederlandse merrie. Misschien kun je hen eens pben ;)

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:39

Lyonesse schreef:
Nala26 schreef:

Die beschrijvingen zijn altijd vaag en hengsten worden al afgekeurd omdat de groep nakomelingen niet uniform is. (invloed van de merrie vergeten bij het kvth???) Weten of ze groot of modern fokken is ook niet genoeg. Je kunt best op de keuring gaan kijken, maar ook dan moet je rekening houden met moeders. Wat komt van moeders en wat niet? Wat voor type paard was dat? Ik zou graag indexen zien, net als bij bijv het kwpn. Natuurlijk kun je info vragen bij de hengstenhouder, maar wonderlijk genoeg past de hengst waar je info over vraagt nagenoeg altijd bij de merrie :roll:

hehe, hengstenhouders willen natuurlijk graag hun dekking verkopen.

Ben zeker met je eens dat zelf kijken altijd beter is, maar aangezien ze het over info had die ze zo kan vinden. Ik neem aan dat als je daadwerkelijk gaat fokken, je zowieso meer in verdiept dan lezen alleen. maar als voorselectie denk ik dat je best wel info uit het orgaan kan halen. en als je op een centrale keuring gaat kijken naar nakomenlingen van een bep. hengst zie je ook meteen het moederdier. (weet je idd. niets nog over de gezondheid e.d van moeder).

Indexen zou inderdaad wel handig zijn, alleen sommige hengsten dekken veel minder als anderen, dus is dat dan nog reëel? KWPN is natuurlijk vele malen groter in NL als het haflingerstamboek, dus ook meer vergelijkingsmateriaal.