hoelang mag je een haflinger een haflinger noemen [update]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: hoelang mag je een haflinger een haflinger noemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 23:16

Idd dat is m

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:18

dat is idd Bo.....

maakt ons niet uit of hij 100% haf is...gaat om het principe van deze wedstrijd. dit was een doelgerichte actie van iemand die weleens een hoop stennis kon maken als lotte doorging. er liepen nl ook haflingers die ook niet 100% waren,maar die vielen niet in de prijzen,dus heb je niks te vrezen....dat is wel duidelijk geworden na enkele telefoontjes.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:22

Citaat:
er liepen nl ook haflingers die ook niet 100% waren

Ben even benieuwd of dit een mening is of dat je het 100% zeker weet. Ik maak uit je bericht op dat dit dus alleen gericht is naar Lotte? dus zou dan doelgericht zijn? Dat zou helemaal absurd zijn!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:24

Vreemd!!!
Niemand uit de haflingerwereld kent jullie toch?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:24

Het antwoord van de organisatie was, als die maar lijkt op een haflinger. Nou de pony lijkt 100% op een Haflinger (of die dat is, daar gelaten), maar als ik deze pony tegen kom zeg ik dat het een Haf is.

Ik denk gewoon dat het een stuk jaloezie is. Ze rijd in de prijzen, pony heeft een iet wat donkere staart dan rasstandaard, dus "mag" die niet mee doen. :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:27

Quir, dat is ook een echte haf, alleen wat rossig in de staart qua kleur, maar is een haf.

Mijn eigen merrie is ooit ook "afgekeurd" op te veel rood in dr staart, maar is wel 100% volbloed Haf.

Hier een klein stukje uit de rasomschrijving van de Haflinger. ( heb zelf stuk van de opleiding gedaan voor jurylid voor de haflinger ( keuren voor het stamboek )
De Haflinger moeten chique, sterk en gespierd zijn, veel adel uitstralen en een levendig temperament tonen. De gangen moeten vlot, correct en ruim zijn. Alle schakelingen in de voskleur, van leemvos tot koffievos, zijn toegestaan. Minder gewenst zijn erg brede blessen of melkmuilen en te royale witte aftekeningen aan de benen. Staart en manen dienen wit of zeer licht getint te zijn. ( bron: KVTH )

@ TS, ik denk dat je diegene die is gaan zeuren lekker moet laten gaan. Jullie kennen je paardje en zij niet. Al ben ik wel nieuwsgierig geworden naar jullie Haf.
Als het bestuur het er mee eens is dat je dochter met jullie haf mee rijdt, gewoon lekker mee rijden. ( desnoods het op papier laten zetten door het bestuur en wat ook al is gezegt , het bestuur hier over informeren, zodat ze er rekening mee kunnen houden voor in de toekomst, al zou je altijd wel wat gezeur blijven houden. )

En daarnaast, worden de "luxe haflingers " gefokt om beter rijtechnisch in de baan te verschijnen.
Dus dan zullen de echte luxe haflinger generatie ook altijd commetaar krijgen "dat is geen echte haflinger "

Ieder zijn smaak, de een houdt van kruising Haf, de andere van het ouderwetse type Haf en de andere van de luxe Haf.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:32

Quir schreef:
Maar dat moet je wel weten, ik zit niet in de Haflingers en had dus werkelijk ook echt geen idee. :oo

Ik ook niet...maar ik dacht even verder na en heb gegoogled op dah...en toen kwam ik bij De Aangespannen Haflinger en dacht ik AHA!!!

Ik kon me namelijk niet voorstellen dat een man van 44 zo'n rare reactie zou geven....vandaar dat ik even wat verder doordacht.

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:32

de klager en de leden van de organistatie kennen elkaar!!
komen elkaar dan ook regelmatig tegen... en wat betreft mijn mening of zeker weten.....er was daar iemand die tegen me zei:ik snap niet waar ze zich druk overmaken met dit paardje,er lopen hier wel meer met ander bloed zal ik je zeggen...maar ik kan niet teveel zeggen maar er speelt nog het een en het ander mee waarom dit is gebeurd.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:33

Jullie weten al wat ik er van vind, maar ik vind het dus belachelijk dat ze zo over Bo vallen.

al is de afstamming van je Haflinger onbekend, je mocht idd altijd meedoen, als je pony maar op een haf leek!
Dat werd er tenminste gezegd.

Dit ben ik niet van het 'Haflingerwereldje' gewend :=

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:34

dat dachten wij ook loriene,maar ik heb alleen maar bekenden gezien....het wereldje is maar klein hoor!!!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 23:35

Freya schreef:
Quir, dat is ook een echte haf, alleen wat rossig in de staart qua kleur, maar is een haf.

Mijn eigen merrie is ooit ook "afgekeurd" op te veel rood in dr staart, maar is wel 100% volbloed Haf.

Hier een klein stukje uit de rasomschrijving van de Haflinger. ( heb zelf stuk van de opleiding gedaan voor jurylid voor de haflinger ( keuren voor het stamboek )
De Haflinger moeten chique, sterk en gespierd zijn, veel adel uitstralen en een levendig temperament tonen. De gangen moeten vlot, correct en ruim zijn. Alle schakelingen in de voskleur, van leemvos tot koffievos, zijn toegestaan. Minder gewenst zijn erg brede blessen of melkmuilen en te royale witte aftekeningen aan de benen. Staart en manen dienen wit of zeer licht getint te zijn. ( bron: KVTH )

@ TS, ik denk dat je diegene die is gaan zeuren lekker moet laten gaan. Jullie kennen je paardje en zij niet. Al ben ik wel nieuwsgierig geworden naar jullie Haf.
Als het bestuur het er mee eens is dat je dochter met jullie haf mee rijdt, gewoon lekker mee rijden. ( desnoods het op papier laten zetten door het bestuur en wat ook al is gezegt , het bestuur hier over informeren, zodat ze er rekening mee kunnen houden voor in de toekomst, al zou je altijd wel wat gezeur blijven houden. )

En daarnaast, worden de "luxe haflingers " gefokt om beter rijtechnisch in de baan te verschijnen.
Dus dan zullen de echte luxe haflinger generatie ook altijd commetaar krijgen "dat is geen echte haflinger "

Ieder zijn smaak, de een houdt van kruising Haf, de andere van het ouderwetse type Haf en de andere van de luxe Haf.

dank je maar daar nebben we al geen zin meer in
wouter heeft even eerder in dit topic een link gezet naar fotos van Bo

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:35

wat nog het belachelijkste is dat er vreslijk gebeld werd om er achter te komen hoeveel % vreemd bloed er in mag zitten...toen wij weggingen wisten ze het nog niet!!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:38

Citaat:
Dit ben ik niet van het 'Haflingerwereldje' gewend

Mee eens!!

Citaat:
en wat betreft mijn mening of zeker weten.....er was daar iemand die tegen me zei:ik snap niet waar ze zich druk overmaken met dit paardje,er lopen hier wel meer met ander bloed zal ik je zeggen...

Ik zou hier persoonlijk niets van aantrekken, als je nu al ziet dat bo geen echte haf word genoemd dan zouden er nog veel meer lopen die niet 'echt' zouden zijn die het wel degelijk zijn. ;)

Citaat:
wat nog het belachelijkste is dat er vreslijk gebeld werd om er achter te komen hoeveel % vreemd bloed er in mag zitten...toen wij weggingen wisten ze het nog niet!!!

Verbaas me er steeds meer en meer over!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:42

Van mijn Haflinger wordt ook niet altijd gedacht dat het een (volle) Haflinger is.. Maar ik hoor er eigenlijk nooit negatieve dingen over. Ook op Haflingerwedstrijden niet, ze vragen weleens wat er nog meer inzit, maar nooit echt negatieve reacties..

http://img836.imageshack.us/img836/8974/goldy21.jpg
http://img688.imageshack.us/img688/8512/goldy06.png
http://img338.imageshack.us/img338/1219/img6446j.jpg
http://img836.imageshack.us/img836/5232/img5846.png

Ik verbaas mij zelf eigenlijk nooit over Haflingers die iets afwijken, omdat die van mij ook wel een beetje afwijkt.. ;)

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:47

werd er ook nog tegen me gezegd,als ik hem goed bekijk vind ik het ook meer weg hebben van een gewone pony!!!

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:14

Jeetje wat vreemd, een aantal jaren geleden reed ik ook met een 'aparte' haf op haflingerwedstrijd.. Nog nooit iets over gehoord..

http://img192.imageshack.us/img192/391/machowww.png

En zijn staart en manen waren verre van wit..

Jammer dat jullie dit zo hebben ervaren, want meestal zijn de haflingerwedstrijden juist erg gezellig, met een gemoedelijk sfeertje onder de deelnemers en toeschouwers!

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:00

zolang er niemand zeurt over de kleur van je staart is er ook niks aan de hand denk ik....er hoeft er maar eentje te zeuren en je krijgt dit soort dingen.....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 22:29

maar t was idd wel een gezellige dag

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:50

@ papagroom,
Ik zou hier wel achteraan gaan, want dit kan echt niet.
Wij hebben bokker Nessie in onze regio en zij kan ook gewoon meedoen want ze heeft een haflinger.
Ga hier wel achteraan, want zo mag DAH jullie niet behandelen.

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:06

ik ben het er eerlijk gezegd ook niet mee eens hoe dit is gegaan...en als er dan zoveel % vreemd bloed in mag zitten is er ook nog niks aan de hand... ..maar als er niemand weet hoeveel % dat mag wezen,vind ik dat erg slordig!!

@hollie,wat is er dan met bokker Nessie dr haflinger???

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:07

Nessie schreef:
Van mijn Haflinger wordt ook niet altijd gedacht dat het een (volle) Haflinger is.. Maar ik hoor er eigenlijk nooit negatieve dingen over. Ook op Haflingerwedstrijden niet, ze vragen weleens wat er nog meer inzit, maar nooit echt negatieve reacties..

http://img836.imageshack.us/img836/8974/goldy21.jpg
http://img688.imageshack.us/img688/8512/goldy06.png
http://img338.imageshack.us/img338/1219/img6446j.jpg
http://img836.imageshack.us/img836/5232/img5846.png

Ik verbaas mij zelf eigenlijk nooit over Haflingers die iets afwijken, omdat die van mij ook wel een beetje afwijkt.. ;)

kijk Lonka1, goldy is extreem stekelharig. Maar 100% haf

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:13

ja,die was ik vd week ook al tegen gekomen en dacht toen ook al huh.....wat vreemd.....zo zie je maar weer!!!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:16

Er zijn ook haflingers met een wat vossige kleur door de staart heen. Ik heb n.l een merrie op stal gehad die dat had, ook in de manen. Ze had een vol papier van het stamboek hoor ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:19

Ben haflinger leek, maar die ziet er voor mij uit als een haf... (uit de link van Quir).

Balen dat het zo vervelend gegaan is, zou zo leuk en gezellig moeten zijn, lekker
samen op wedstrijd met het ras waarvan alle deelnemers houden. zucht...

Wat een zeurpiet die geklaagd heeft....

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:20

mijn macho heeft grijze manen en een flinke zwarte pluk op zijn schoft... elke haf heeft weer zo'n zijn eigen ding!