Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:17

Afgelopen augustus is mijn haflinger ruin ingereden en alles ging zeer voorspoedig. Meneer was klaar en ik kon beginnen met doorrijden! Ik heb een passend zadel gekocht maar na enkele weken lag dit niet meer lekker en heb ik met de zadelmaker een ander zadel gekocht, het moest breder. De wintec isabell werth op maat gemaakt (witte boom) was een top zadel maar na enkele weken de zadelmaker weer laten komen en wat bleek, opnieuw te smal! Verder gekeken naar een nieuw zadel welke breder kon en in mijn budget pastte en het werd de wintec WIDE met de tweede paarse boom. Heerlijk mee gereden en meneer was zeer tevreden.

Nu sinds 1,5 week vind hij aansingelen een ramp, eerst nooit last van gehad. Hij kijkt boos, plet me het liefste tussen hem en de stalwand dus ik ben weer gaan kijken naar het zadel (ook zijn maag en medisch is alles in orde) en ook gelijk naar de singel. De singel vervangen voor een anatomische maar ook dit mocht niet baten. Gisteren weer naar laten kijken en nu blijkt dat het zadel qua boom voor de schouders goed zit maar het licht tegen de schoft aan komt. Ik kan er als er niemand op zit makkelijk 3-4 vingers tussen maar als er op gereden word te weinig. Bij draf en galop schuift het iets naar voren, dit zou betekenen dat de boom smaller zou moeten. Het zadel schuift niet. Hij heeft weinig schoft dus vandaar de vraag. :(


Afbeelding


Ik wil graag advies van mensen die ook een wintec zadel en/of deze problemen hebben, het is een wollen dus daar kan nog het een en ander aan veranderd worden. De zadelmaker zou vandaag komen maar is niet gekomen dus morgen weer bellen. Ik rijd op dit moment NIET maar wil dit probleem graag oplossen zodat hij niet op deze jonge leeftijd last krijgt van nijd op de singel en een zadel dat niet past dus last van zijn rug/schoft krijgt. Graag advies, misschien een zadelmaker in de buurt? haha _/-\o_

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:33

Hoe oud is je paard??
Haflingers groeien nog lang door, waardoor er inderdaad groeistuipen tevoorschijn komen.
Ook ben je een paard aan het beleren wat simpel gezegd spieren kweken is, waardoor ie letterlijk uit zijn zadel groeit. Dus een zadelpasser zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:40

Morganlefay schreef:
Hoe oud is je paard??
Haflingers groeien nog lang door, waardoor er inderdaad groeistuipen tevoorschijn komen.
Ook ben je een paard aan het beleren wat simpel gezegd spieren kweken is, waardoor ie letterlijk uit zijn zadel groeit. Dus een zadelpasser zoeken.


3,5 Geweest. De zadelmaker komt geregeld maar vraag me af hoelang dit nog zo door gaat en wat ik momenteel kan doen met een wintec zadel zodat ik niet perse een ander zadel aan hoef te schaffen. De boom kan smaller/breder en iets met riserpads dus ben benieuwd naar ervaringen :o

Bedankt! de zadelmaker zal snel komen :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:45

Wintecs kunnen een flinke tijd aangepast worden in de breedte witte, gele of rode bomen.
:)
Wat betreft aansingelen? gaatje voor gaatje, merries zijn een goede leerschool }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:24

Morganlefay schreef:
Wintecs kunnen een flinke tijd aangepast worden in de breedte witte, gele of rode bomen.
:)
Wat betreft aansingelen? gaatje voor gaatje, merries zijn een goede leerschool }>


Het betreft een wintec WIDE, dus heeft alleen paarse bomen ( brede bomen ). Hij zit in de tweede dus kan nog één kleiner of twee groter en het is een ruin :P haha dus hoop dat dit ook een goede leerschool is. Eenmaal uit stal of weg bij de wasplaats is er niets aan de hand met aansingelen. :D

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:27

Dat heet jong paard ben ik bang.
Eerst gaan ze in de breedte zonder schoft, dan komt de schoft en zijn ze tijdelijk weer smaller en dan worden ze weer breder.
Ik ben voor mijn 6 jarige ook al 4 zadels verder en dan ben ik nog laat begonnen ook.
Je hebt kans dat je vorige zadel nu weer even gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:44

Sizzle schreef:
Dat heet jong paard ben ik bang.
Eerst gaan ze in de breedte zonder schoft, dan komt de schoft en zijn ze tijdelijk weer smaller en dan worden ze weer breder.
Ik ben voor mijn 6 jarige ook al 4 zadels verder en dan ben ik nog laat begonnen ook.
Je hebt kans dat je vorige zadel nu weer even gaat.


Bedankt! Helaas is mijn geweldige isabell verkocht. Ben wel blij als de schoft iets op komt. Merk inderdaad dat hij smaller is geworden! _/-\o_

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:45

Met mijn Haflinger ruin zit ik ook al aan 5 zadels en het 6e zadel komt er aan. Hij is smaller geworden het afgelopen jaar. Een hele boommaat...

Maar het klinkt alsof de boom te smal is. Laat er een GOEDE zadelmaker maar kijken. Ik kan je ten zeerste de Countrymill in Nijkerk aanbevelen.

Ze hebben zeer veel kennis. No nonsens en als het nodig is een zeer ruim aanbod aan nieuwe en tweedehands zadels.

Owja. Mijn ruin is net 7 en verandert nog met de maand.

Charaz

Berichten: 24285
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:51

Je zegt zoveel wisselende zadels, maar ik lees alleen over steeds een andere boom erin, wellicht is een wintec toch niet ideaal en ligt een ander merk vele malen beter.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:01

Ik zou een barefoot zadel kopen. Want voorlopig blijf je dit probleem houden. Kun je of elke maand een zadelmaker laten komen, of een zadel kopen wat meegroeit. En dat is precies wat een barefoot doet.
Heb er zelf meerdere op meerdere paarden/pony's. Super tevreden over. Zelfs paarden die eerst naar deden zijn nu gewoon ontspannen met opzadelen.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:03

Er zijn ook zadels met een leren 'boom' die flexibel zijn. Die lijken voor meer op een engels zadel. Daar zou je ook aan kunnen denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:02

Peelie schreef:
Met mijn Haflinger ruin zit ik ook al aan 5 zadels en het 6e zadel komt er aan. Hij is smaller geworden het afgelopen jaar. Een hele boommaat...

Maar het klinkt alsof de boom te smal is. Laat er een GOEDE zadelmaker maar kijken. Ik kan je ten zeerste de Countrymill in Nijkerk aanbevelen.

Ze hebben zeer veel kennis. No nonsens en als het nodig is een zeer ruim aanbod aan nieuwe en tweedehands zadels.

Owja. Mijn ruin is net 7 en verandert nog met de maand.


De zadelmaker is niet verkeerd die ik nu heb :) Het gaat me meer om andere oplossingen waar we nog niet op gekomen zijn zodat ik niet telkens andere zadels hoef aan te schaffen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:04

Charaz schreef:
Je zegt zoveel wisselende zadels, maar ik lees alleen over steeds een andere boom erin, wellicht is een wintec toch niet ideaal en ligt een ander merk vele malen beter.


Ik heb een Kieffer Genf gehad, een Kieffer (springzadel, geen idee welke), een merkloos zadel, een wintec isabell werth en de wintec WIDE 500. Had ze nog niet allemaal benoemd maar velen schuiven behalve de kieffer (spring) en de wintecs. Dus vandaar dat ik toch voor de wintec ga :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:05

Gypsy schreef:
Ik zou een barefoot zadel kopen. Want voorlopig blijf je dit probleem houden. Kun je of elke maand een zadelmaker laten komen, of een zadel kopen wat meegroeit. En dat is precies wat een barefoot doet.
Heb er zelf meerdere op meerdere paarden/pony's. Super tevreden over. Zelfs paarden die eerst naar deden zijn nu gewoon ontspannen met opzadelen.


Geprobeerd (om mee te rijden, niet op deze haf gepast) maar niet mijn ding, laat ik het zo zeggen; ik vind het vreselijk om in te zitten :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:52

Leen er eens een week een.

Nadat ik er 1 kocht kon ik wel janken. Zat van geen meter. Drie buitenritten later kon ik er wel in zitten, ik moest er even aan wennen.

Weekje lenen is 50 euro geloof ik. Dat is wisselgeld vergelijken met wat het je gaat kosten om elke maand de zadelmaker te laten komen. :o

Vivavinc

Berichten: 30
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: Groningen

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:02

Het verhaal van jou, is een ons zeer bekend voorkomend verhaal.... Wij hebben net als jij een heel scala aan zadels gepast en zijn uiteindelijk en gelukkig na goed advies en aanmeten uit gekomen op een Massimo Dressuur type II zadel. Alles wat we ervoor pasten, ging schuiven, klapperen etc. Het zadel wat we nu hebben op onze ronde pony, is een fijn en kwalitatief goed en betaalbaar zadel welke 2 maten breder of smaller gemaakt kan worden. Misschien de moeite waard om eens te onderzoeken? Wij zijn bij de Zadelmaker uit Heteren geslaagd, maar wanneer je googled, zijn er nog een aantal die dit zadel aanmeten....
Succes :-)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 06:07

Tjah, als ik het zo hoor wordg er toch wel wat afgeprutst, niet vervelend bedoeld.

Maar als zadelmaker houd je er rekening mee dat zo'n jong die veel veranderd icm de keuze voor een zadel.

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:44

Vivavinc schreef:
Het verhaal van jou, is een ons zeer bekend voorkomend verhaal.... Wij hebben net als jij een heel scala aan zadels gepast en zijn uiteindelijk en gelukkig na goed advies en aanmeten uit gekomen op een Massimo Dressuur type II zadel. Alles wat we ervoor pasten, ging schuiven, klapperen etc. Het zadel wat we nu hebben op onze ronde pony, is een fijn en kwalitatief goed en betaalbaar zadel welke 2 maten breder of smaller gemaakt kan worden. Misschien de moeite waard om eens te onderzoeken? Wij zijn bij de Zadelmaker uit Heteren geslaagd, maar wanneer je googled, zijn er nog een aantal die dit zadel aanmeten....
Succes :-)


Wij hebben op onze ouderwetse breed gebouwde haflinger ook een massimo dressuur. Ligt en zit als een huis, wil nooit meer anders :) Echt een aanrader!
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 02-12-16 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:45

Je zadelmaker zou hier rekening mee moeten houden, dit is namelijk heel normaal!

Mijn paard wordt volgend jaar 6 en ik ben nu opzoek naar zadel nummer 4 terwijl ik nog niet zo heel lang het rijden weer aan het oppakken ben. Allemaal met verwisselbaar kopijzer overigens, maar de pasvorm is gewoon niet meer goed.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:28

Wintecs liggen niet altijd ideaal op een haflinger, of een ander paard.
Vele denken dat wel.
Bij mijn paard, dus totaál niet!
Die twist is veel te small voor haar.

Ik heb nu een massimo met franse kussens, heb het eens met je zadelmaker erover, wellicht kan dit je ook helpen?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:01

Op de foto lijkt het net of er een velletje van je paard tussen de singel bzit. Omdat je schrijft dat hij boos doet met aansingelen.Langzaam aansingelen en een zachte singel?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:12

Denk dat je haf vrij duidelijk is - dit zadel zit hem niet lekker. En dat hoeft helemaal niets met de boombreedte te maken te hebben. Het zadel kan hem drukkingen geven omdat de vorm voor hem niet prettig is. Wat je ook doet, vergeet dit zadel maar.

Ik snap dat je baalt van het niet kunnen vinden van een passend zadel. Misschien moet je het eens over een andere boeg gooien en een andere zadelmaker contacteren. En wellicht eens uitkijken naar een breder tweedehands zadel van een degelijk merk. Naar mijn mening hebben die vaak een meer vriendelijke pasvorm voor het paard dan Wintec dat biedt.
Een iets te breed zadel is dan prima, dan kun je voorlopig met een bontje eronder rijden. Als het goed gaat, zal je Haf alleen maar breder bij de schoft worden naarmate hij beter in de spieren komt.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:12

Een zadelmaker kan hier simpelweg geen rekening mee houden.
Als een jong paard zich gaat ontwikkelen door training en/of groei, groeit die uit zijn zadel.
Ik heb bij mijn nu 6jarige haflinger ook al het 3e zadel erop in een jaar tijd en beide eerdere zadels ook meermaals aangepast bij het kopijzer.
De mijne is nu een jaar goed onder het zadel, maar veranderd ook nog continu. Dat kan ik de zadelmaker niet aanrekenen, dat komt gewoon doordat hij nog is gegroeid, wat aan het uitzwaren is, spieren ontwikkelt door de training.

Het hoeft overigens niet zo te zijn dat het dier nu alleen nog maar breder wordt. Als de schoft eruit gaat groeien, kan die van boven ook zo nog maar smaller worden (dat is bij die van mij gebeurd, ik ben van een XXW nu weer terug op een XW breedte.

Kortom, een jong paard verandert nog zoveel, daar zul je je aan moeten blijven aanpassen.

Anoniem

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:20

Wat vind je vreselijk aan barefoot? Ze hebben ook van die zittingen waardoor je smaller zit zoals op een boomzadel als je het breed zitten zo vervelend vindt.

Ook zijn er nog meer boomloze zadel merken die je zou kunnen proberen.

Ik ben mijn pony nu aan het doorrijden en eind deze maand komt Lilianne van boomlooszadelpasservice.nl . Ik ga expres voor boomloos omdat Tinkers nu eenmaal lang doorgroeien en breder worden. Daarbij worden ook de nodige spieren gekweekt.

Charaz

Berichten: 24285
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ten einde raad, zoveel wisselende zadels op mijn haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:23

Ik snap best dat je geen barefoot wilt, ik heb hem wel voor als ik niet serieus wil trainen of voor een buitenrit maar écht rijden lukt mij er ook niet mee (weleens gebruikt op wedstrijd toen mijn zadel even niet lekker lag, maar ik vind het een recreatie zadel).

Ik ben heel tevreden over mijn Kentaur zadel en ken meerder mensen met Haflingers waarop Kentaur goed ligt.