Ligt het aan haar, aan mij, of aan het weer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Ligt het aan haar, aan mij, of aan het weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 20:55

Hoi daar,

zoals sommigen het weten heb ik een haflinger uit de duizend gekocht in januari... Letterlijk én figuurlijk dan, want wie zegt dat haflingers lief zijn, kom dan maar eens Zyta ontmoeten...

Toen ik haar net kocht (in januari) was ze braaf, lief, pittig dat wel, en ze kon niet aan de longe. Aan de longe schoot ze weg, begon ze te knorren en te piepen en voor je het wist was het hoofd omhoog en opzij wegspurten zodat je mee over de grond ging. In de lente ging het beter, in de zomer super, herfst ging ook goed maar nu gaat het sinds vorige week weer heel slecht.

Ze crosst rond je heen en sleurt je over de grond, piept, knort, vandaag heeft ze zelfs echt dreigend tegenover mij gestaan, steigeren, bokken, bijten, echt niet wat ik van haar gewend ben!!

En eerlijk gezegd, was best wat bang. Ik heb een slechte rug en ik heb een licht geknelde zenuw die mijn benen controleren. Een verkeerde beweging en ik ga dus door mijn benen. En ik heb dus enorme schrik dat ik eens door mijn benen ga als ze op mij komt afgestormd.

Ligt het aan het weer, krijgt ze niet genoeg beweging? (elke week 1 tot 2x aan de longe 20min, soms minder, heb enkel slechte buitenpiste) Of gaat het gewoon niet tussen ons? Bij de verzorging is ze echt een schatje, op buitenwandeling aan de hand ook, onder het zadel durf ik niet echt omdat ik bang ben met haar hete karakter dat ze me wel eens wat gaat aandoen.

Ik ga dus ook professionele hulp zoeken nu want ik geef het niet snel en niet graag toe, maar die haflinger heeft me wel kleingekregen zeg... Heb haar nu een jaar en ben nog geen stap verder. Vind het best rot.

Zij is alles wat ik zocht in een nieuw paard voor mij maar nu is ze me toch écht wel aan het testen!

Weet niet of het iets toevoegends geeft, maar ze is 6 jaar nu, puberen misschien?

Stephaniiee_

Re: Ligt het aan haar, aan mij, of aan het weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:59

Ik herken je verhaal, ik heb dit ook met mijn draver van 5 jaar. Helaas heb ik de moed opgegeven, en staat hij nu te koop.

Ik hoop dat het bij jou lukt met de profesionele hulp, en misschien is ze inderdaad wel aan het puberen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:03

Staat ze op stal of buiten? Anders kunnen wij niet weten of ze voldoende beweging krijgt Knipoog
En wat heb je gedaan toen ze zo voor je stond te doen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:21

zyta staat van maart-april tot begin december continu buiten. Voor de rest staat ze 50-50 op stal en buiten, maar buiten heeft ze niet genoeg ruimte om eens goed door te crossen en zyta heeft echt wel veel energie...

Ik had geen middelen om af te straffen dus ik heb haar een lap verkocht met het longeertouw tegen haar borst en heb haar afgetuigd en een dik uur genegeerd. Heb een half uur in de piste gezeten en toen kwam ze wel weer aandacht vragen, eerst op een afstandje zien of ze wel mocht.

@Stephaniiee_: spijtig dat het voor jou zo moet aflopen, hoop dat het bij mij nooit zover komt...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:24

En wat voor beweging krijgt ze verder dan naast dat longeren?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:28

momenteel? Geen, heb echt geen vertrouwen in haar om erop te gaan zitten en ze schrikt ook andere mensen af daar ik niemand vind die er mee wil rijden.

Ik heb hele rotte werkuren en hoop begin komend jaar stabielere uren te krijgen zodat ik haar vanaf februari-maart meer dan 2x aan het werk kan zetten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:36

Eerlijk gezegd geef ik je paardje wel een beetje gelijk, hij kan maar 2x per week echt zijn energie kwijt, daar zou ik ook behoorlijk knetter van worden. Hoe groot is de ruimte waarin ze buiten staat en staat ze dan met andere paarden?
Ik heb ook een schat van een pony maar als ik hem opsluit wordt hij ook knetter en dat uit zich dan ook in slecht gedrag in de omgang. Als ik jou was zou ik eens heel kritisch kijken naar je stalling/hoeveelheid beweging en ook zeker hulp zoeken.

Edit: wat weggehaald, verkeerd gelezen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:39

ben van België Clown misschien dat mijn woordenschat wat anders overkomt Haha! Aftuigen is bij ons: spulletjes afnemen Knipoog Heb haar hoofdstel afgenomen, longeersingel losgemaakt en afgenomen. Sorry als het verkeerd opgevat wordt!

Zyta staat met 2 andere paarden in een paddock van ongeveer 20 op 30m maar helaas hebben we momenteel niet de mogelijkheid om hen meer te geven. Hopelijk krijgt het meisje dat op mijn wei staat volgend jaar haar eigen stuk en dan mogen ze in de winter een groter stuk wei stuklopen.

Ik wil via dit topic zekerheid vinden of het aan mij ligt of aan de omstandigheden, want mezelf kan ik moeilijker veranderen dan de omgeving. Ik ga zeer zeker eens met de boer praten en meer ruimte vragen want dat was ook mijn eerste gedachte.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:06

Wat voer je?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:51

Volgens mij kun je het niet op het weer afschuiven, maar zit er iets grondig mis met de relatie tussen jullie beiden.

chipieke schreef:
Ze crosst rond je heen en sleurt je over de grond, piept, knort, vandaag heeft ze zelfs echt dreigend tegenover mij gestaan, steigeren, bokken, bijten, echt niet wat ik van haar gewend ben!!

En eerlijk gezegd, was best wat bang. Ik heb een slechte rug en ik heb een licht geknelde zenuw die mijn benen controleren. Een verkeerde beweging en ik ga dus door mijn benen. En ik heb dus enorme schrik dat ik eens door mijn benen ga als ze op mij komt afgestormd.

Dat gedrag is ontoelaatbaar... Dat er in het begin van deftig longeren niet veel in huis komt, is begrijpbaar, maar ze mag niet van je weglopen. Als ze wil ontploffen, dan moet dat maar op de cirkel. Bij een paard is het zaak psychologisch de bovenhand te hebben. Fysiek zijn zij sterker en ik denk dat de jouwe dat aan 't ondervinden is. Bij een krachtmeting verlies je toch, dus mag je het zo ver niet laten komen. Je zou je eigenlijk niet mogen laten doen door al dat geshow en rustig blijven staan. Komt ze (dreigend) te dicht, maak je je groot met veel lawaai erbij en stuur je ze weg, eventueel door er zelf dreigend op af te gaan. Ik begrijp dat je eieren voor je geld kiest en niet de held wil uithangen; liever een dwars paard dan een dooie ruiter. Het vraagt moed om er tegen in te gaan en niet weg te duiken als ze weer eens aan komt lopen, maar alleen zo kan ze ondervinden dat jij de baas bent. Het zou natuurlijk helpen mocht je er relatief zeker van kunnen zijn dat je ten minste op je voeten kunt blijven als je met je paard bezig bent - kun je voorkomen dat je verkeerde bewegingen maakt?

Concreet kun je je paar dook de mogelijkheid ontnemen om gevaarlijke dingen te doen door een deel van je buitenpiste af te zetten met springhindernissen van redelijke hoogte en zo een longeercirkel te maken. Dat zorgt er al voor dat ze niet kan wegcrossen. Verder kun je ze langs buiten bijzetten en langs binnen de longe door de bitring naar de longeersingel laten lopen. Zo kun je ze op de volte houden, zonder dat ze over de schouder wegvlucht (die is immers begrensd door de bijzet). Die bijzet hoeft niet te strak te staan - het is nog niet de bedoeling aan nageeflijkheid te werken. Als ze zich misdraagt, los je dat zoveel mogelijk voorwaarts op - als ze steigert stuur je ze gelijk vooruit.

Citaat:
Ligt het aan het weer, krijgt ze niet genoeg beweging? (elke week 1 tot 2x aan de longe 20min, soms minder, heb enkel slechte buitenpiste) Of gaat het gewoon niet tussen ons? Bij de verzorging is ze echt een schatje, op buitenwandeling aan de hand ook, onder het zadel durf ik niet echt omdat ik bang ben met haar hete karakter dat ze me wel eens wat gaat aandoen.

Ik ga dus ook professionele hulp zoeken nu want ik geef het niet snel en niet graag toe, maar die haflinger heeft me wel kleingekregen zeg... Heb haar nu een jaar en ben nog geen stap verder. Vind het best rot.

Je zoekt inderdaad iemand die geen schrik heeft om er eventueel eens af te liggen. Als ze er dan aan denkt de ruiter eraf te bokken, moet ze ondervinden dat dat niet helpt. Maar ik zou eerst werken aan jullie relatie op de grond met de hulp van iemand die al eerder zo'n paard gezien heeft. Een professional kan jou aanwijzingen geven om op het moment zelf de juiste actie te ondernemen als het weer eens fout loopt op de grond; da's echt iets wat je moet leren zien. En je moet het zelf doen - het heeft geen zin een goede relatie op te bouwen tussen die begeleider en je paard als jij diegene bent die ermee moet werken.

chipieke schreef:
zyta staat van maart-april tot begin december continu buiten. Voor de rest staat ze 50-50 op stal en buiten, maar buiten heeft ze niet genoeg ruimte om eens goed door te crossen en zyta heeft echt wel veel energie...

Op zo'n stuk zou ze zich toch wat meer moeten kunnen ontspannen dan het ontplofgedrag wat ze nu vertoont. Volgens mij krijgt ze genoeg bewegingsruimte; meer is altijd beter, maar dat moet dan ook nog praktisch haalbaar zijn.

Citaat:
Ik had geen middelen om af te straffen dus ik heb haar een lap verkocht met het longeertouw tegen haar borst en heb haar afgetuigd en een dik uur genegeerd. Heb een half uur in de piste gezeten en toen kwam ze wel weer aandacht vragen, eerst op een afstandje zien of ze wel mocht.

Wanneer heb je haar die lap verkocht? Als je wilt straffen is het vooral zaak dat snel genoeg te doen: volgens onderzoek kan een paard een associatie maken tussen gebeurtenissen als die maximaal 3 seconden uit elkaar liggen. Dat uur negeren was dus totaal nutteloos in de opvoeding van je paard. Hoe je ze straft maakt niet zoveel uit; gewoon laten weten dat haar gedrag je niet aanstaat. Dat kan gaan van je groot maken en veel lawaai maken tot een mep met de vlakke hand op neus/hoofd als ze je echt op gevaarlijke wijze aanvalt.

Als je nog bijvoert, zou ik dat zeker afbouwen zoniet stilleggen. Ze heeft blijkbaar energie genoeg om even op enkel hooi voort te kunnen.

Groeten, SuSEQ

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 02:06

Het klinkt als een dominantie probleem, mits ze lichaamlijke geen klachten heeft maar dat lijkt me opzich niet. Als jij lichamelijk zo slecht te been bent zou ik wel een beetje uit kijken... Ongelukken moeten we altijd zien te voorkomen. Waar van belgie ben je ergens? Als je een beetje bij mij in de buurt zit wil ik je best een keertje komen helpen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:15

Als ik het zo lees, heb je een paard dat 2 x per week uit haar dak gaat tijdens het werk.
In de omgang is ze prettig en braaf, dus ik denk niet dat jullie een slechte band hebben. Ze verveelt zich en doet even lekker gek. Dat doen wel meer paarden> Haflingers houden van gek doen.

Ik weet niet hoeveel krachtvoer ze krijgt, maar je zou kunnen stoppen met krachtvoer en haar alleen hooi geven, liksteen en vitaminekoek.

Je bent bang voor haar uitspattingen. Maar kan je haar niet eerst lekker laten uitdollen en dan aan de longe aan het werk gaan?
Goed idee om een deskundige erbij te halen om je te helpen. Anders is het ook een idee haar een maand op een stal te zetten waar ze een maand goed doorgereden wordt. Dan wordt ze ook gemakkelijker voor jou om te rijden.
Je zou ook samen een cursus kunnen doen onder begeleiding van een deskundige zodat je leert je paard beter te begrijpen en zij jou. Ik weet niet wat er in België aan cursussen wordt gegeven, maar ik denk bijvoorbeeld aan Emiel Voest http://www.emielvoest.nl/ of zo iets. Je leert dan samen met je paard heel veel.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:13

Ik denk dat het een combinatie is van alles wat je noemt, dus het ligt niet aan haar, aan jou of alleen aan het weer maar alles bij elkaar.

Ten eerste, heeft ze duidelijk te weinig beweging en kan ze haar ei niet kwijt. Is er geen rijbak waar je haar los kan gooien op de dagen dat je haar niet longeert? Zodat ze eventjes flink uit haar dak kan gaan zonder iemand daarbij in gevaar kan brengen? Daarna zal ze wel hyper zijn maar ze kan dan ook haar ei kwijt en zal wat rustiger worden denk ik..

Daarnaast het weer, ik merk ook dat het met mijn haf een stukje minder gaat.. Ze is heter, rent eerder onder mij vandaan en is er 1x echt vandoor gegaan in de bak. Toen heb ik haar aangepakt. Ze wou galoperen? Nou, dan mocht ze galoperen, ook toen ze moe werd en het niet meer leuk vond.
Ik zou een goede bijrijder zoeken als je er zelf niet op durft, iemand die haar flink aan het werk zet.

Krijgt ze veel kracht voer op de dagen dat ze niets doet? Daar kan ook een deel van het probleem liggen..
Als ik het zo hoor zou ik ten eerste een andere stalling zoeken, waar ze dagelijks naar buiten kan in een grote weide of en waar je haar kan losgooien etc. Daarnaast zou ik haar voer aanpassen, minder krachtvoer als ze dat krijgt. Vaker beweging geven, liefst ook onder het zadel zodat je haar goed aan het werk kan gaan zetten.. En tja, het weer, daar heb je helaas geen invloed op..

Succes met haar!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:33

Wat hier voor mijn gevoel overduidelijk ontbreekt, is een band die gebaseerd is op respect.
Respect is zo essentieel en jouw paardje heeft dat overduidelijk niet voor jou.

Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Het weer, het voer, de stalling, de hoeveelheid beweging, geen afwisseling enz.
Grote kans dat je paardje niet happy is met hoe het nu gaat.

Het weer zou een rol kunnen hebben, maar dat schat ik zeer onwaarschijnlijk.
Wat ik wel inschat, is dat het weer een grote rol speelt in combinatie met wat jij met haar doet.
Dat is gewoon overduidelijk te weinig.
1 tot 2 keer per week alleen wat longeren is echt ontzettend weinig.
Ik kan me indenken dat jouw paardje hier geen plezier in vind en aangezien ze verder nooit wat hoeft te doen, ze die ene keer ook geen zin heeft om voor jou te werken. Dit ook, omdat ze verder ook geen vriendje, maatje of iets aan jou heeft.

Wat mij ontzettend geholpen heeft, is grondwerk.
In april dat jaar kon ik ook niks met mijn paardje. (hele verhaal staat in profiel)
Op dat moment heb ik al het werk stil gelegd en ben ik me helemaal gaan richten op grondwerk.
Werken aan een band tussen ons twee, alleen maar leuke dingen doen en verder niks.
En eigenlijk vanaf het eerste moment zag je mijn paardje veranderen. Ik heb ruim 5 maanden niks met hem gedaan qua werk.
En hij is hierdoor 100% veranderd. Niks is meer te herkennen uit het paardje van toen. Ik heb echt gewoon een nieuw paardje gekregen.
Maar ook ik heb dit niet zonder proffesionele hulp voor elkaar gekregen.
Wij zijn geholpen door Klaus Ferdinand Hempfling. Op zich hebben we niet eens veel hulp nodig gehad.
Wij zijn 1 dag bij hem geweest tijdens een clinic en die dag heb ik zoveel tips en handvatten meegekregen om zelf aan de slag te kunnen. Daarnaast heb ik zijn boek nog gekocht en nu kunnen we alleen nog maar van elkaar genieten.
Echter moet ik wel zeggen, dat ik nooit of te nimmer angst heb gehad voor mijn paardje en dat hij mij nooit heeft aangevallen.

Dus wat ik zou doen als ik jou was, is het leven van je paardje wat aangenamer maken (is niet bot bedoeld, maar meer in de zin van haar meer aan te bieden) zodat ze jou met leuke dingen gaat associeren en respect voor jou krijgt.
En misschien zou een andere stal met meerdere mogelijkheden ook geen overbodige luze zijn.
Hier zou ik zeker wat hulp bij inschakelen, want anders vrees ik dat het vandaag of morgen echt fout gaat.
Maar als je zo´n ontzettend angst hebt, als dat je hier omschrijft, dan zou ik sowieso maar eens heel goed nadenken over het feit of je wel in staat bent om haar respect te krijgen. Dit aangezien je paardje jouw angst overduidelijk aanvoelt en hier toch wel enigzins misbruik van zal maken.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:48

Ik lees het een beetje door en ik merk dat jullie elkaar gevonden hebben maar dat ze s'nachts op een stal staan en op de dag in een paddock van 20 bij 30 waar ze dus haar ei niet kwijt kan.

Dan wordt ze dus van de 7 dagen 2 dagen 20 min even aan de lijn gegooid.
En dan vindt je het raar dat ze gek doet als ik dat doe met die van mij dan lig ik binnen een week in het ziekenhuis.

Het karakter van een haflinger is betrouwbaar en als ik dit zo lees dan lijkt ze helemaal niet zo erg maar komt het gewoon omdat ze te weinig beweging krijgt ( Veel te weinig ).
Ze hebben een uithoudingsvermogen het zijn energie bommen als je die van mij ziet lopen naar de bak dan denk je wat een ouwe doos en als je er op zit dan gaat ze en trekt ze en wil ze het liefst rennen. ik ben nu ziek en nu staat ze meer stil gister heeft ze stil gestaan en ik hou mijn hart vast.

Ik zou proberen om haar toch even elke dag beweging te geven en ik durf te wedden dat ze een stuk rustiger wordt.
Of plaats een advertentie voor verzorg pony en schrijf dit er bij een goede ruiter weet watten ze moeten doen.

En dan over die wei iemand staat op JOU wei en daarom staat JOU pony op een stukje van 20 x 30. ( Vindt dat wel een beetje associaal )
Neem aan dat jou pony je alles is dan zou ik mijn pony er lekker neer zetten het is tenslotte JOU wei heb je pony ook weer beweging

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:18

Ik vind het niet raar dat ze gek doet, vind het alleen vervelend en voor mij is het echt wel wennen. Heb nog twee paarden die zelfs als ze, bij wijze van spreke, drie weken op stal staan nog steeds niet vooruit te branden zijn...

Wat krijgt Zyta van eten: twee kilo wortelen of een voederbiet, een hooinet vol voordroog en in een hoek van de stal nog een hoopje voordroog, een schep pavo natures best en twee scheppen zemelen. Overdag ligt er in de stal ook nog een grote hoop voordroog. Ik gebruik zo'n beige schep van cavalor.

Ik zal al eens beginnen met haar elke dag op de buitenpiste te zetten zodat ze zich eens helemaal kan geven en me een boek aanschaffen over grondwerk. En terug vanaf nul beginnen. Heb momenteel hulp gezocht bij iemand uit west-vlaanderen die advies geeft over e-mail en in erge gevallen ook langskomt. Dus hopelijk krijg ik daar heel wat advies van. Het is dat ik geen trailer heb of ik was zelf al weggereden.

@Romy18, ik ben van Beveren-Waas tegen antwerpen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:24

Ze krijgt elke dag één kilo brok voor 1 of 2x in de week 20 minuten longeren. En dan ook nog zemelen en 2 kilo wortelen... groeit die haf niet uit zijn voegen?
Ik vind het veel voer voor een sobere pony die niet aan het werk is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:26

Pony heeft op zich iets wat kilootjes teveel, maar het is een voerschema opgesteld door mijn vorige dierenarts.

Dus wat zou ik het best doen? Brok weglaten? Of ook zemelen weglaten?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:47

Zemelen hebben niet zoveel voedingswaarde, maar helpen wel bij de spijsvertering. Ik zou die al halveren; 2 scheppen per dag is wat veel. Verder zou ik het krachtvoer afbouwen tot "niet veel" - zeker geen hele schep per dag. Helemaal weglaten is ook niet goed als ze nog moet werken - ze moet het wel nog kunnen. Wortelen en bieten zijn op zich niet slecht, maar ook dat kun je afbouwen. Eventueel kun je ook minder hooi geven, maar daar zou ik nog mee wachten als ze niet overdreven vet staat. Was ze te mager toen je vorige DA dat schema opstelde? Wat voor werk deed ze toen?

De mijne krijgen 's morgens en 's avonds een bodempje Recreatiemengeling en daarmee komen ze toe om in de week 2 à 3 dagen flink in de weer te zijn. Dit alles aangevuld met voldoende ruwvoer, uiteraard.

Groeten, SuSEQ

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:48

Ik denk dat het een probleem is wat waarschijnlijk al wat langer speelt. Door het weer zal hij echt niet zo respectloos naar je zijn wb naar je steigeren. Di tmag je dan ook goed afstraffen (op het juiste moment, wat al gezegd is, 3 seconden ). Joligheid zal er ook bij zitten maar dat is logisch als hij zijn ei niet kwijt kan.
Verder denk ik zeker dat hij teveel krachtvoer krijgt. Voer je sobere ponybrok (eiwitarm) of basisbrok? Ik kan je aangeven wat die van mij krijgen, misschien heb je er wat aan;
ochtend en middag hooi, 3x per week een halve kilo biks met granenmix en suplementen. 2x pw een pavo-koek. Ze staan 24-7 buiten. Ik voer wel basisbrok, maar dat komt omdat we het land niet bemesten en er dus niet veel eiwitten in het gras zitten. Maar eiwitarme brok is beter (bv horsequick van Hippostar)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:51

Mijn paard maakt van zomer naar winter een enorme omslag. In de zomer is hij 100% braaf en kun je er alles mee doen, in de winter staat hij regelmatig te dribbelen, snorkelen en soms ook steigeren (aangezien het een heel netjes paardje is, is dat voor hem echt heel raar).

Bij mijn paard heeft het weer er dus alles mee te maken.

Mijn vraag is dus: is hij misschien geschoren?

Laat hem anders eerst even los in de bak en giechel hem een beetje rond zodat hij effe lekker gek kan doen en zich warm kan lopen. Zodra hij het warm heeft, wordt hij dan VAST makkelijker.

Als dat niet het geval is, is het in elk geval geen zomer-winter probleempje.

Oh en je training vind ik dus ook erg weinig, daar kan hij toch nooit z´n ei in kwijt?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:56

Paard stond inderdaad wat te mager toen ik haar kocht. De dames op de wei naast mij geven hun paarden die ook maar af en toe werken een schepje van het waspoeder gevuld met eten. Is zoiets dan beter? Toen ik haar net kocht werd ze wekelijks tot 4x een uur aan het werk gezet. De eigenaars gingen buitenrijden en reden manegelesjes.

ok, dus zal al beginnen met de brok te halveren en de zemelen ook. Wortelen en bieten blijf ik dan nog even doorgeven omdat dat in principe toch maar wat water is. Zal al beginnen met de energieboost als eerste af te bouwen.

Zyta is niet geschoren. Wat ik van eten geef staat hierboven al ergens, pavo natures best. Zyta heeft lichte vorm van zomereczeem dus ik probeer haar zo min mogelijk eiwitten en suikers te voederen. Af en toe krijgt ze zo'n summer fit koek omdat ik ze nu eenmaal heb liggen, had ze gratis gekregen bij een of andere infoavond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:56

ik heb alles even doorgelezen en zou niet al te veel gaan minderen op de nature's best hoor, die mag ze wel hebben voor de vitamines.
1 voerschep muesli weegt minder dan 1 voerschep brok,dus dikke kans dat je haar niet eens een kilo voert.

ik zou wel even flink minderen met de biet en de wortels.
denk toch dat daar wel het nodige suiker inzit wat misschien wel extra power kan geven?

wij hebben momenteel ook erg drukke dieren op stal staan, het land is te nat waardoor ze daar niet lekker kunnen sprinten.
zelfs de ex-gehandicapten fjord bij ons op stal ging gisteren vreselijk uit haar naad in de bak!!!!en dat is er dan ook nog eentje die 24/7 buiten staat Knipoog

zet haar zoveel mogelijk buiten, desnoods even er achteraan zodat ze ook even goed kan rennen en uitbokken.
misschien een ideetje om iemand bij je te vragen die veel kijk op paarden heeft en je wat kan helpen??

ook tijdens het poetsen en meelopen de puntjes op de i zetten zodat ze duidelijk weet dat jij de baas bent..

gaat je vast wel lukken hoor Haha!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:01

Bieten zetten wel aan! In de winter hoef je niet over het zomerexceem na te denken, in maart ben je vroeg genoeg. Weinig eiwitten is goed maar denk erom dat ze niet te weinig eiwitten krijgen!! Ik ben er bij toeval achter gekomen dat mijn haffies een tekort aan eiwitten hadden door een bloedtest. Vandaar dat ik biks geef om suplementen toe te voegen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 12:03

Mijn weiland wordt 2x per jaar bemest met vloeibare koeienmest en ik heb me laten wijsmaken dat dat voor zomereczemers zelf nog teveel is?

Dan zal ik haar maar kleinere bieten geven.

Wat je allemaal niet te weten komt op deze manier...

In het voorjaar (begin februari) wordt er bloed getrokken bij zyta omdat ze de tweede week van januari nog een prik moet krijgen en nadien worden haar waardes in het bloed eens volledig nagekeken.