Volgens mij kun je het niet op het weer afschuiven, maar zit er iets grondig mis met de relatie tussen jullie beiden.
chipieke schreef:Ze crosst rond je heen en sleurt je over de grond, piept, knort, vandaag heeft ze zelfs echt dreigend tegenover mij gestaan, steigeren, bokken, bijten, echt niet wat ik van haar gewend ben!!
En eerlijk gezegd, was best wat bang. Ik heb een slechte rug en ik heb een licht geknelde zenuw die mijn benen controleren. Een verkeerde beweging en ik ga dus door mijn benen. En ik heb dus enorme schrik dat ik eens door mijn benen ga als ze op mij komt afgestormd.
Dat gedrag is ontoelaatbaar... Dat er in het begin van deftig longeren niet veel in huis komt, is begrijpbaar, maar ze mag niet van je weglopen. Als ze wil ontploffen, dan moet dat maar op de cirkel. Bij een paard is het zaak psychologisch de bovenhand te hebben. Fysiek zijn zij sterker en ik denk dat de jouwe dat aan 't ondervinden is. Bij een krachtmeting verlies je toch, dus mag je het zo ver niet laten komen. Je zou je eigenlijk niet mogen laten doen door al dat geshow en rustig blijven staan. Komt ze (dreigend) te dicht, maak je je groot met veel lawaai erbij en stuur je ze weg, eventueel door er zelf dreigend op af te gaan. Ik begrijp dat je eieren voor je geld kiest en niet de held wil uithangen; liever een dwars paard dan een dooie ruiter. Het vraagt moed om er tegen in te gaan en niet weg te duiken als ze weer eens aan komt lopen, maar alleen zo kan ze ondervinden dat jij de baas bent. Het zou natuurlijk helpen mocht je er relatief zeker van kunnen zijn dat je ten minste op je voeten kunt blijven als je met je paard bezig bent - kun je voorkomen dat je verkeerde bewegingen maakt?
Concreet kun je je paar dook de mogelijkheid ontnemen om gevaarlijke dingen te doen door een deel van je buitenpiste af te zetten met springhindernissen van redelijke hoogte en zo een longeercirkel te maken. Dat zorgt er al voor dat ze niet kan wegcrossen. Verder kun je ze langs buiten bijzetten en langs binnen de longe door de bitring naar de longeersingel laten lopen. Zo kun je ze op de volte houden, zonder dat ze over de schouder wegvlucht (die is immers begrensd door de bijzet). Die bijzet hoeft niet te strak te staan - het is nog niet de bedoeling aan nageeflijkheid te werken. Als ze zich misdraagt, los je dat zoveel mogelijk voorwaarts op - als ze steigert stuur je ze gelijk vooruit.
Citaat:
Ligt het aan het weer, krijgt ze niet genoeg beweging? (elke week 1 tot 2x aan de longe 20min, soms minder, heb enkel slechte buitenpiste) Of gaat het gewoon niet tussen ons? Bij de verzorging is ze echt een schatje, op buitenwandeling aan de hand ook, onder het zadel durf ik niet echt omdat ik bang ben met haar hete karakter dat ze me wel eens wat gaat aandoen.
Ik ga dus ook professionele hulp zoeken nu want ik geef het niet snel en niet graag toe, maar die haflinger heeft me wel kleingekregen zeg... Heb haar nu een jaar en ben nog geen stap verder. Vind het best rot.
Je zoekt inderdaad iemand die geen schrik heeft om er eventueel eens af te liggen. Als ze er dan aan denkt de ruiter eraf te bokken, moet ze ondervinden dat dat niet helpt. Maar ik zou eerst werken aan jullie relatie op de grond met de hulp van iemand die al eerder zo'n paard gezien heeft. Een professional kan jou aanwijzingen geven om op het moment zelf de juiste actie te ondernemen als het weer eens fout loopt op de grond; da's echt iets wat je moet leren zien. En je moet het zelf doen - het heeft geen zin een goede relatie op te bouwen tussen die begeleider en je paard als jij diegene bent die ermee moet werken.
chipieke schreef:zyta staat van maart-april tot begin december continu buiten. Voor de rest staat ze 50-50 op stal en buiten, maar buiten heeft ze niet genoeg ruimte om eens goed door te crossen en zyta heeft echt wel veel energie...
Op zo'n stuk zou ze zich toch wat meer moeten kunnen ontspannen dan het ontplofgedrag wat ze nu vertoont. Volgens mij krijgt ze genoeg bewegingsruimte; meer is altijd beter, maar dat moet dan ook nog praktisch haalbaar zijn.
Citaat:
Ik had geen middelen om af te straffen dus ik heb haar een lap verkocht met het longeertouw tegen haar borst en heb haar afgetuigd en een dik uur genegeerd. Heb een half uur in de piste gezeten en toen kwam ze wel weer aandacht vragen, eerst op een afstandje zien of ze wel mocht.
Wanneer heb je haar die lap verkocht? Als je wilt straffen is het vooral zaak dat snel genoeg te doen: volgens onderzoek kan een paard een associatie maken tussen gebeurtenissen als die maximaal 3 seconden uit elkaar liggen. Dat uur negeren was dus totaal nutteloos in de opvoeding van je paard. Hoe je ze straft maakt niet zoveel uit; gewoon laten weten dat haar gedrag je niet aanstaat. Dat kan gaan van je groot maken en veel lawaai maken tot een mep met de vlakke hand op neus/hoofd als ze je echt op gevaarlijke wijze aanvalt.
Als je nog bijvoert, zou ik dat zeker afbouwen zoniet stilleggen. Ze heeft blijkbaar energie genoeg om even op enkel hooi voort te kunnen.
Groeten, SuSEQ