Ondeugende Haflingers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Ondeugende Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:26

Even een antwoord op je eerste vraag,
waarom zijn haflingers toch zo ontdeugend?

Omdat de haflinger vaak gekocht worden door onervaren mensen die ze te vroeg beleren,vaak teveel energierijk voer geven,te jong beleren,ze niet in de kudde laten lopen en ze geen consequente opvoeding geven.

Waarom is die ene helemaal moeilijk?Waarschijnlijk niet omdat ie klophengst is.
Vraag jezelf dan ook af waarom het allemaal zo moeilijk gaat,wat doe de mens verkeerd?
Ontdeugende paarden worden niet geboren maar gemaakt.

De haflingerpaarden zijn geweldige dieren,veelzijdig ras.
Mits de mens ze laat uitgroeien,met kennis van zaken,tot werkwillige,vriendelijke,mensgerichte,sobere pony's.

Hoop dat je er wat meedoet en dan zal het vinden van een bijrijder geen enkel probleem zijn.


dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Ondeugende Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:13

Beste AnitaB,

je opent op dit forum een topic met de vraag waarom Haflingers zo ontdeugend zijn?
Ik beantwoord jouw vraag en leg uit waarom veel haflingers zo ontdeugend zijn.
Ik geef dus slechts een antwoord op jouw vraag.
Alleen had jij van mij of van wie dan ook een ander antwoord verwacht en leg mij antwoord dan ook uit als afkraken.
Ik zie het niet als afkraken maar nog steeds gewoon als antwoord,immers ontdeugende haflingers/paarden worden niet geboren maar gemaakt.

Je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt naar hoe jij het dan doet,want op de een of andere manier voel jij je ontzettend aangevallen.
Lopen je dieren lekker in de wei met soortgenoten?Worden ze sober gevoerd?Is er ervaring in het opvoeden/omgang met paarden en wat is het rijtechnisch kunnen.

Ook dit forum is niet bedoeld om elkaar op zijn nummer te zetten,snap dan ook niet helemaal de aggressie naar mij toe.Jij hebt een vraag ik een antwoord,snap dan ook niet helemaal wat ik zou moeten bewijzen?
Misschien kunnen we door van gedachten te wisselen de vinger op de zere plek leggen.
Er is iets waardoor het niet lekker loopt bij deze dieren en jij je enorm aangevallen voelt.
Wie weet?


dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Ondeugende Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:53

Mis nog een paar belangrijke zaken om het plaatje compleet te maken.
Hoe lang zijn deze dieren onder het zadel?
Wat wordt er dagelijks meegedaan,dressuurmatig,buitenritten,grondwerk.
Zijn de knoppen er al opgezet of nog in de belerende fase?
Zijn de dieren met pakken,poetsen,wandelen,wel gewoon relax?

Denk nl dat als je weidegang,voer,soortgenoten ed,in orde hebt,het misschien gezocht moet worden in het beleren.Vaak als dit snel gebeurt,paar weken uitbesteden,krijg je een dier terug die tijdens de belering overdonderd is en in eerste instantie braaf aan het werk gaat maar bij thuiskomst het toch nog niet helemaal snapt.

In dat geval is het belangrijk om rustig iedere dag het dier onder het zadel te brengen,veel stap werk,vooral voorwaarts rijden,zonder al te veel aanleuning zodat ie leert op eigen benen te lopen.
Gaat dit goed,wordt het stapwerk goed opgepakt,kies dan pas voor een hogere versnelling.
Zodra er maar kleine tekenen van onrust zijn,terug naar datgene wat ie wel snapt.
Zo bouw je het rustig,stapje voor stapje uit.Dier begrijpt wat de ruiter van hem vraagt en nog fijner is dat dit dier wat houvast heeft aan zijn ruiter,weet wat ie van hem vraagt.

De galop is net teveel ,meeste jonge dieren worden daar ook wat over enthousiast van,gaat de ruiter onbewust dan ook een beetje knijpen of voor vast pakken is het drama compleet.
In dit geval zou ik dus kiezen voor een zeer geleidelijk proces.

De klophengst die ik berijdt is een fijn dier,staat gehoorzaam aan de hulp,het enige probleem wat ie geeft is als ik alleen met hem buiten ben en er passeert een merrie dan zet ie zijn hengstennek erop.
Gaat zich dan enorm uitsloven en dan moet ik er enorm aanrijden,verder een fijn cool dier geworden.

Ik weet als geen ander dat Haflingers een eigen karakter hebben maar net als bij de mens worden dieren ook gevormd door externe factoren.
Het is dan ook de taak van de verzorger om na te denken waarom zaken niet lopen en dit op te lossen.

Ja,en het klopt,mijn toonzetting is nogal belerend,wil zo graag mensen aan het denken zetten,waarom loopt het niet,waarom doet een dier iets.
Want nog steeds kies ik altijd voor het dier en hoop dat mensen enige zelfreflectie krijgen.
Mijn randvoorwaarden voor het fijn houden van een paard hebben dan ook niets met aanvallen te maken maar meer uitleggen dat een probleem gecreeerd kan worden.
Maar ach,daar kan ik een hele boom over opzetten,dat is ook weer niet de bedoeling.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Ondeugende Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:49

Willeke12 schreef:
Marlou_ schreef:
maar ze heeft ergens wel gelijk vind ik. Het hoeft niet zo te zijn dat die van jullie ondeugend zijn door de mens of on ervaren mensen maar vind wel dat ze een punt heeft.. dus niet te snel zo een reactie geven. je wilt toch reactie hebben? sta er dan ook voor open.. Haha!

helemaal mee eens. dagmach heeft mij ook in het verleden tips gegeven en heb daar veel aan gehad Haha!


Dat is ook datgene waarom ik regelmatig op bokt zit.
Wil zo graag dat mensen dieper nadenken over problemen met hun dier,dus niet van ik heb toevallig een lastig karakter gekocht maar waarom ontwikkelt het dier zich niet zoals verwacht?
Waarom gaat ie niet voorwaarts op het been?Waarom wordt ie knetter als ik op stap?Of waarom kan ie niet gewoon met me meelopen aan het halstertje?enz.
Vaak door ervaring of door een andere kijk,kan er een kwartje vallen Haha! ,en daar kun je dan weer verder mee.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Ondeugende Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:55

Marieke_K schreef:
Ik ben het met Dagmach eens. Vaak wordt de oorzaak van in onze ogen niet fijn gedrag gelegd bij de paarden. Dagmach probeert dit alleen uit te sluiten en stelt je wat gerichte vragen Lachen

Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar volwassen verzorgers. Haflingers zijn vaak geen kinderponies, al helemaal niet als ze jong zijn (imo geen enkel paard, daar heb je ervaring voor nodig).


Zie daar heb ik overheen gelezen,je hebt een punt.
Haflingers zijn geen kinderponie's,ze gedijen veel beter onder een ervaren volwassen ruiter,en natuurlijk ook nog eens rijtechnisch onderlegd Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers