Waar ligt de grens bij het "sterk" zijn van een haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waar ligt de grens bij het "sterk" zijn van een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:13

Na aanleiding van een HAW topic.

Het valt mij de laatste tijd wel op, dat er zo vaak gezegd word : MAAR een haflinger is sterk.
Zit er dan geen maxium aan?
Een haflinger is inderdaad sterk, en sterker dan een gemiddelde pony.
Maar ook een haflinger rug is toch geen blok beton?

Nou ben ik benieuwd naar jullie mening, is een haflinger echt zo sterk dat vrijwel iedereen er op rijden kan?
Of is er gewoon een max van een bepaald gewicht, en waar ligt die grens dan volgens jullie?

Ik weet niet of dit topic hier hoort, of bij discussies.
Dus sorry als het verkeerd staat hier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sisco4life

Re: Waar ligt de grens bij het "sterk" zijn van een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:17

edit, ik heb nu het andere topic bekeken en snap nu pas wat je punt is Tong uitsteken

Ik vind het ook sneu om te zien zo, maar of zo"n paard er veel last van heeft? Nee, volgens mij niet...
Laatst bijgewerkt door Sisco4life op 13-04-08 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:19

Ik vind het een beetje dom dat je dit gaat linken naar dat andere topic, daar is niks mis mee. Ik denk dat er meer dingen zijn waar je rekening mee moet houden. Ervaring, lekker buiten of echt werk in de bak etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:20

Het linken naar een ander topic is bedoeld voor duidelijkheid.
Maar ik haar de link wel weg, als je dit niet correct vind. Knipoog

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:20

Ik denk dat er wel degelijk een grens is. En ook dat die niet alleen voor haflingers, maar ook voor fjorden ongeveer hetzelfde is. Ik ben mede om het welzijn van mijn pony begonnen met afvallen. Heb net ook een foto in het andere topic gezet... Ik vind 100 kilo zelf wel echt de max. En dan moeten dan 100 kilo's zijn die goed meewerken, dus bij iemand die redelijk kan rijden. Voor een beginner wil ik er niet meer dan 80 op hebben eigenlijk. Tenzij het is om een beetje te stappen ofzo, maar niet hotsebotsend leren lichtrijden.
Laatst bijgewerkt door dovish op 13-04-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:21

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:23

Ik word een beetje moe van dit soort topics.
Ik neem aan dat de meeste mensen van hun dier houden en het beste er mee voor hebben.
En aangezien de eigenaar het paard vaak het beste kent weet de eigenaar vaak ook zelf wel wanneer het paard er moeite mee heeft

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:31

Ik vraag me af waar mensen zich nu zo druk om maken?

Veel mensen die zwaarder zijn houden echt wel rekening met hun paard en gaan vast niet 7 dagen per week zware dressuur oefeningen doen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:53

Ik ben zelf ook zwaarder dan de gemiddelde ruiter en heb ook een Haflinger.
Deze is nog niet onder zadel. Maar ze is groter en breder dan mijn Tinkermerrie die ook totaal geen moeite met mij heeft. Dus ik denk dat Shan het ook wel aan zou kunnen.

Mijn Tinker staat onder toezicht van een DA & Osteopaat en worden elk half jaar nagekeken. Met mijn Haflinger zal hetzelfde gebeuren.
Ik ben me bewust van mijn gewicht en doe er ook alles aan om niet zwaarder te worden. Afvallen gaat heel moeizaam. Maar met kleine beetjes komen we er ook!

Maar moest een van mijn paarden mijn gewicht op de een of andere manier niet (meer) aankunnen dan gaan we wel wat anders doen ipv rijden en zoek ik wel een bijrijdster.

En om even terug te komen op het topic wat de aanleiding was voor dit topic.
De TS is zich duidelijk erg bewust van haar gewicht.
En ik geloof haar op haar woord dat ze zegt haar paard regelmatig te laten nakijken. Zo hoort het ook.
Ze heeft nu lekker plezier, het paardje ook. En laat dat zo.. Ga je ergens anders druk over maken!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:27

Sisco4life schreef:
edit, ik heb nu het andere topic bekeken en snap nu pas wat je punt is Tong uitsteken

Ik vind het ook sneu om te zien zo, maar of zo"n paard er veel last van heeft? Nee, volgens mij niet...

En bedankt, reageer dan gewoon in mijn topic, beetje laf...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:34

Jeetje, ik vind dit topic toch een beetje l*llig al is het een gewone vraag.
Ik vind dit toch wel kwetsend voor pubelia.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:56

pubelia schreef:
Sisco4life schreef:

En bedankt, reageer dan gewoon in mijn topic, beetje laf...

Nou nee ik vind het niet laf, mischien wil zij geen discussie over jóu starten maar over het algemeen. Het zou juist banketstaaf zijn als ze dat in jou topic komt doen.. Je moet weten dat dit voor veel mensen een heel moeilijk onderwerp is om aan te snijden, vooral omdat de kans op kwetsingen heel groot is. Maar je moet begrijpen dat iedereen een andere mening heeft over deze kwestie, en dat dat helemaal niet persoonlijk of gemeen bedoeld is. Ik vind dat de ts van dit topic dapper is en het zelfs in jou topic netjes onder woorden gebracht heeft.

Topics als deze kunnen gemene, kwetsende of kleinerende reacties in de toekomst gaan vermijden. Maar daarom moet de sfeer fijn blijven en beschuldigingen uit den boze zijn. Zo kan namelijk iedereen leren er mee om te gaan. Wederzijds respect, zodat iedereen zijn mening kan uitdrukken op een fijne manier en geen van de partijen wordt voorgetrokken. Iedereen gelijk, zonder beschuldigingen en meningen niet persoonlijk bedoeld maar algemeen en theoretisch.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:05

best triest dat dit topic gestart is naar aanleiding van bokker Pubelia.
wat wil je met dit topic bereiken?
ik ga niet zeggen of je gelijk hebt of niet(ik ben ook niet alwetend)
maar hier zijn al zoveel topics over geweest en het draait toch altijd uit op kwetsende dingen en een welles-nietes discussie

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:06

Dit gaat wel degelijk over mij, charlotte heeft in mijn topic ook al in de regelmaat gereageerd. Mijn link van mijn topic had ze in eerste instantie hier in gezet, dus helaas wel over mij, en wel laf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:08

Snoevie schreef:
best triest dat dit topic gestart is naar aanleiding van bokker Pubelia.
wat wil je met dit topic bereiken?
ik ga niet zeggen of je gelijk hebt of niet(ik ben ook niet alwetend)
maar hier zijn al zoveel topics over geweest en het draait toch altijd uit op kwetsende dingen en een welles-nietes discussie

Ik heb zelf al een slotje aangevraagt ivm het "soortgelijk lopent topic" hier op bokt.
Ik heb dit topic niet bedoeld als belediging tegenover pubelia.
Het gaat me in dit geval echt om de vraag zelf.
En had er deze week op stal per toeval ook al een discussie over gehad.
De link was bedoeld voor de duidelijkheid van mijn vraag, maar snap wel dat dat anders over kon komen, en heb hem daarom al vrij snel weg gehaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:09

pubelia schreef:
Dit gaat wel degelijk over mij, charlotte heeft in mijn topic ook al in de regelmaat gereageerd. Mijn link van mijn topic had ze in eerste instantie hier in gezet, dus helaas wel over mij, en wel laf

Dit topic is niet rechtstreeks naar jou bedoeld. Knipoog
Alleen speelde deze vraag al, en toen ook nog de disucussie in jouw topic, en omdat ik daar de boel niet langer wilde vergallen, hier het topic. Knipoog
Jouw topic is dus niet de directe reden.
En ook niet waarover de discussie bedoeld is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:09

ik weet dat dit over jou gaat,daarom vind ik het zo kinderachtig..........erg flauw!

ts,als je er serieuze info over had gewild,had je dat niet op deze manier gedaan,sorry maar dat het je puur om de info ging geloof ik niet,of iig zo komt het niet op mij als meelezer over.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:14

En ik gooi hier even een slotje op. De moddies van HA kunnen even kijken of ze het laten staan of weer open gooien.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:29

Moderatoropmerking:
Dit topic blijft gesloten. Er zijn meerdere topics op [HA] te vinden over ditzelfde onderwerp, waardoor deze niet heropend hoeft te worden.