Mijn paard is nu 3 en 5 maanden waarneer starten met wedstri

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

winnietou

Mijn paard is nu 3 en 5 maanden waarneer starten met wedstri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 11:54

Hallo,,

Ik heb een hafje van 3 jaar en 5 maanden. ze is nu ongveer 5-6 maanden onder het zadel. Ik heb nu elke week les van een meisje. Ze doet het echt super in het begin super erg ititant maar later geeft ze zich toch over. Maar waarneer zal ik beginnen met wedstrijden?? In de les loopt ze de laatste 30 min ongeveer echt super. Lekker naar beneden en doet wat je vraagt. in het begin is het een beetje lopen klieren en in verzet komen. In verzet komen doet ze nu de laatste tijd een beetje maar nog niet echt heel erg. Ik hoor graag wat..Alles is welkom

Groetjes Carmen&Winnietou

Faniek

Re: Mijn paard is nu 3 en 5 maanden waarneer starten met wedstri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:38

Ik denk dat je dat zelf het beste aan voelt en het beste kan overleggen met de instructrice. Al is mijn mening dat je op deze leeftijd niet echt flink kan gaan door trainen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:07

Faniek schreef:
Ik denk dat je dat zelf het beste aan voelt en het beste kan overleggen met de instructrice. Al is mijn mening dat je op deze leeftijd niet echt flink kan gaan door trainen.

Inderdaad, haflingers zijn laat volwassen en in theorie is jou haf nog een 'kind' . Maar als ze er lichamelijk klaar voor is zie ik geen reden om niet te starten Lachen

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:09

Starten kun je zodra ze er klaar voor lijkt maar vergeet inderdaad niet dat 3,5 jaar nog heel jong is en dat je nog niet te veel kunt vragen en verwachten.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:29

haflingers zijn niet laat volwassen, niet in het algemeen. dat hangt van de ouders af.
als je pony genoeg getraind is en het aankan, jullie beiden eigenlijk, kan je beginnen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:15

ladylay schreef:
haflingers zijn niet laat volwassen, niet in het algemeen. dat hangt van de ouders af.
als je pony genoeg getraind is en het aankan, jullie beiden eigenlijk, kan je beginnen.

Het gaat hier niet om deze discussie alhoewel het toch nog even gezegd moet worden.
De groeischijven van haflingers/fjorden en andere sobere pony's sluiten pas tussen het vijfde en zesde levensjaar.Vandaar dat ze pas laat volwassen zijn in hun lijf.Dan pas is er voldoende stabilieit om zware arbeid aan te kunnen.
In hun hoofd zijn haflingers zeker laatbloeiers.Erg evenwichtig worden ze pas als ze een jaar of acht zijn.
Te vroeg te veel vragen van je dier vraagt om problemen.De een noemt het verzet,klieren of wat dan ook.Ik noem het gewoon het werk lichamelijk en geestelijk niet aankunnen.

Zou dus gewoon even wachten,wordt je dier op een fijne manier volwassen en heeft een grotere kans om zonder gebreken of streken oud te worden.
Vind dat je nu al ver doorgereden hebt.
Ik kies er altijd voor om pas met vier erop te gaan zitten en rustig op te pakken.
Voordeel,fijne evenwichtige paarden zonder streken en die werklustig blijven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:43

ladylay schreef:

Dat is onzin dat het van de ouders zou afhangen. En het gaat me niet alleen om haflingers, maar naar mijn kun je alle paarden tussen de 3 en 4 zeker nog niet vollop laten trainen.

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:55

Hoe weet je dan dat het aan de ouders ligt?? Scheve mond
Nog nooit van gehoord Bloos

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:02

Lekker nog een jaar wachten Knipoog
Maar dat is mijn mening...

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 20:37

Dank je wel voor jullie meningen. Ik ga in maart denk een onderlinge wedstrijd doen in de buurt gewoon kijken hoe ze het doet. Ze pakt wel snel dingen op maar ik ben bang dat ze zich over de top gaat werken dus doe het nu even rustig aan. In de les doet ze het ook echt super. maar ik wacht tot maart en dan zie ik het wel..

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:48

ik heb ook een Haflinger van 3 en half jaar oud maar daar heb ik nog maar een maar keer op gezeten.. Waarom wil je er zo vroeg op rijden en dan ook nog eens wedstrijden mee rijden? Als je zo gek bent op je pony zou ik dat dus NIET doen... Dan doe je misschien wat langer met hem...

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:21

Babsie_Flash schreef:
ik heb ook een Haflinger van 3 en half jaar oud maar daar heb ik nog maar een maar keer op gezeten.. Waarom wil je er zo vroeg op rijden en dan ook nog eens wedstrijden mee rijden? Als je zo gek bent op je pony zou ik dat dus NIET doen... Dan doe je misschien wat langer met hem...

Ik ben het hiermee eens. Ik zou er ook nog even mee wachten. Een jaar of 4-5 vind ik persoonlijk een goede leeftijd.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:24

je schrijft dat ze na een half uur pas goed gaat lopen, dat vind ik nog wel erg lang duren, hoelang rij je per keer? ik vind het namelijk best veel voor een 3 jarige.

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:15

Ik rij 1x in de week maar heb neit elke week les ik heb dan een uur les maar als ze het goed doet stoppen we eeder!! ik rij meestal half uurtje maar veel stappen en soms draven als ik vrij rij!! ik krijg les van een meisje die zelf ook paarden heb ingereden dus die zal het vast wel weten!! Ik vraag waarneer jullie er mee zouden beginnen wie zegt dat ik al begin volgend jaar 2008 gaat starten sorry hoor!! Ik ga pas beginnen als me les gever zegt je kan starten!!Ik ga 1x onderling wedstrijdje rijden hoe ze het doet!! maar ze is 3,5 en ik ben nu pas recht aan het stellen en neerwaarst en voor waarts aan het rijden!!En er zijn meer mensen die met 3 jaar beginnen..legt eraan hoe je paard is als die er klaar voor is!! maar die mijne is nog niet klaar voor dus begin ook niet!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:41

Goed dat je zelf ziet dat je paard er nog niet klaar voor is. Het beginnen met wedstrijden hangt er af van of het paard er dus klaar voor is, daar is niet echt een leeftijd aan gebonden vind ik.
Wat voor wedstrijden wil je rijden? Dressuur of springen? Zorg iig dat je het niveau thuis goed onder de knie hebt, en probeer dan eens op een andere stal oid die proef te rijden. Zonder alle drukte. Of een wedstrijd op een terrein dat hij kent. Dat scheelt een heleboel bij een eerste wedstrijd.

Ik denk wel, dat als je maar 1 keer in de week kan rijden, dat wedstrijden misschien niet zo erg veel zin hebben. Als je 1 keer rijdt is het lastig om steeds verder te komen, omdat er dus vrij veel tijd tussen 2 keer rijden zit. Plus dat het lastiger is om zo conditie op te bouwen. Houd er rekening mee, dat een wedstrijd, zeker voor de eerste keer, heel vermoeiend is voor een paard. Al die indrukken...

vecindario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:44

Je kunt zowiezo pas vanaf April starten in het jaar dat ze 4 jaar wordt. Het is niet meer zo dat je vanaf Januari mag starten bij een jong paard.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:02

vecindario schreef:
Je kunt zowiezo pas vanaf April starten in het jaar dat ze 4 jaar wordt. Het is niet meer zo dat je vanaf Januari mag starten bij een jong paard.

Ze mag wel B starten hoor, vanaf 1 oktober vorig jaar al, deze regel geldt pas vanaf de L.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:24

vecindario schreef:

Onzin je mag starten vanaf 1 oktober in het jaar dat ze 3 zijn geworden.

@TS, ik zou in de zomer van 2008 gaan starten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:28

En TS net maar zeggen dat het paardje er nog niet klaar voor is. Dan kan je voor deze zomer nog niets zeggen.
Inderdaad gewoon wachten tot je instructrice jullie klaar vind. Een paardje van 3,5 dat één keer in de week gereden wordt is nou eenmaal wat later klaar dan eentje die vaker bereden wordt. Maar ik wil wel even zeggen dat ik het juist hartstikke goed vind dat je rustig aan doet met hem!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:35

Nog lekker wachten, laat dat paard nog een beetje jong zijn!
En bepaal dan met je instructrice wanneer jullie twee op wedstrijd gaan!
Ik zou het persoonlijk nog even een halfjaartje á een jaartje laten rusten! En gewoon lekker dooroefenen Knipoog !

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:50

klieren? dat is meestal duidelijk proberen te maken dat er iets niet goed is. pijn is vaak een oorzaak. verder vind ik haar jong ingereden. ik zou nog even wachten en kijken waarom ze zich verzet.

en nog 1 ding: ga nederlandse les nemen. waarneer bestaat niet. dat heet bij ons: wanneer!

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 11:55

Klieren doet ze al vanaf het begin!! het is gewoon soms een draak!! Maar hij heeft zeker geen pijn want als je met je vinger over de rug gaat duikt ze niet in!! en ze loopt goed!! Me lesgever weet echt wel wat ze doet!! de oude eigennaar van mij pony die rijd zelf ook paarden in en die zij met 3 kan je beginnen!! En ik ben best dun weeg maar 45 kilo en dat kan ze wel hebben!!Ik ga misschien in maart een onderling wedstrijd rijden bij mij in de buurt 10 lopen van mij vandaan!!En ik wil ook nog niet beginnen!! IK VRAAG ALEEN WANNEER ZOUDEN JULLIE BEGINNEN!! en niet dat ik nu al ga beginnen!!en me nederlands daar ben ik niet goed in!! heb soort dislexie en daar kan ik niks aan doen!!Krijg een beetje negatieve reactie!! maar wie zegt dat ik nu ga beginnen!! dat zeggen jullie ik niet!! ik vraag het!!

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:04

geen enkele jonge pony/paard is een draak...er moeten oorzaken zijn, ligt het zadel wel goed, is de tandarts al geweest misschien komt er een kies door of is het een wolfskiesje. Mijn haf was 3,5 jaar toen die ook ging klieren en het bleek een wolfskies te zijn die hem irriteerde....ik zou hem een goed na laten kijken...ze klieren niet zomaar.....

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:08

Het is ook vaak dat ze geen zin heb!! en ze loop niet op de eigen!! en dat moet ze ook nog leren!! ze is nu aleen maar hard hard gaan!! ze kan wel rustig lopen even en dan moet ze weer harder rennen!! het zadel ligt goed!! en ze eet ook nog goed en doet alles goed met de tanden!! me zus heeft er keer na gekeken en die zij dat ze niks heeft!! en de dierenarts kijkt der ook elke x naar!!Mijn vriendin heeft ook een paard en die rijd ze nu ook in en die doet het ook!! dat is ook klieren!! misschien doen die van jullie dat niet maar de mijne wel!! en die van me vriendin ook!! die bokt ook en die rent ook opeens de helle bak door!!
Laatst bijgewerkt door winnietou op 10-01-08 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:10

Je kunt dan wel een vorm van dyslexie hebben, maar je hoeft niet te schreeuwen!!
Laat die !! eens weg, dat leest al een heel stuk rustiger.

Verder: jij (+instructrice) zijn de enige die goed kunnen inschatten wanneer jouw paardje toe is aan wedstrijden.

Wat die stal 10 min bij jullie vandaan betreft: dat maakt paardje niet uit. Andere omgeving is andere omgeving. Of je daar nu in 10 min naar loopt, of ze staat 1,5 uur op de trailer. Je kunt dus mooi uitvogelen hoe ze het doet in een andere omgeving, en zien hoe ze met stress omgaat.
Gewoon rustig aan doortrainen en je weet vanzelf wanneer het tijd is.