Zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willytske

Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:20

Hee,
ik heb een 2e hands dressuur zadel op mijn haflinger. Maar sinds een paar maanden begint hij heel erg naar voren te schuiven..
Ik had hier eerst nooit last van. Het is niet alleen erg vervelend maar ik heb het idee dat het ook niet lekker zit voor de mn pony.

Nu zit ik te denken, helpt een staartriem? Of moet ik een ander zadel kopen? Zoja, hebben jullie ervaring met Haflingerzadels? Hier hoor ik op het moment best veel over maar wat is hier nu anders aan?

Anoniem

Re: Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:23

je zadel past niet meer. Je zult je zadel moeten laten aanpassen of een nieuw zadel aanschaffen.

Een staart riem houd je zadel wel op zijn plaats maar is voor je paard niet prettig want het zadel pas dan nogsteeds niet.

Massimo zadels schijne goed op ronde paarden te liggen. Maar er zijn heel veel merken. Dus laat binnekort(niet te lang mee wachten want een niet passend zadel doet je paard echt pijn)een zadel maker komen. Die kan dan verschillende zadels passen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:14

Laat een zadelmaker komen :) Die kan jou adviseren over wat de beste oplossing is voor jouw pony. Op mijn bolle haf heb ik een wintec liggen, die ligt goed, maar ook dat verschilt per paard.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:16

ja vind ik ook een zadelpasser.. kijk een of er een master saddle fitter in de buurt zit bij je...

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 10:59

Oke zal ik doen ! We hebben wel een zadelmaker in de buurt maar daar ga 'k niet heen want die zeggen alleen maar dat je paard te dik is.. Dus daar heb ik niks aan want haflingers zijn nou eenmaal mollig :P Ik ga kijken voor een andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:04

Waar woon je ergens? misschien dat iemand op bokt een goede zadelmaker weet!

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:21

Ik woon in Ysbrechtum, vlak bij sneek (friesland)

mariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:22

ik denk dat je zadel gewoon te klein is.
haflingers zijn zowiezo ook altijd heel breed

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:26

Hoi,
Inderdaad op zoek naar een zadelmaker en/of nieuw zadel.. of, minder kostbaar, op zoek naar een goed tweedehands zadel. Ikzelf heb pas een Kieffer Aachen vzh gekocht. Past supergoed op mijn Haflinger. Mijn vorige haflinger had een haflingerzadel van Pagony. Zadel paste hem supergoed en zat ook lekker, alleen ik vond het niet zo mooi. Maargoed, is maar net wat je er voor over hebt! Ik heb een aantal dressuurzadels op mijn Haflinger gehad, maar die kiepten allemaal een beetje naar voren. Standaard dressuurzadel is vaak toch iets te smal heb ik het idee. Is dan wel weer deels op de vangen met een onderlegger o.i.d., maar goed ligt toch minder stabiel.
Good luck!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:30

Sanne2000 schreef:
Hoi,
Inderdaad op zoek naar een zadelmaker en/of nieuw zadel.. of, minder kostbaar, op zoek naar een goed tweedehands zadel. Ikzelf heb pas een Kieffer Aachen vzh gekocht. Past supergoed op mijn Haflinger. Mijn vorige haflinger had een haflingerzadel van Pagony. Zadel paste hem supergoed en zat ook lekker, alleen ik vond het niet zo mooi. Maargoed, is maar net wat je er voor over hebt! Ik heb een aantal dressuurzadels op mijn Haflinger gehad, maar die kiepten allemaal een beetje naar voren. Standaard dressuurzadel is vaak toch iets te smal heb ik het idee. Is dan wel weer deels op de vangen met een onderlegger o.i.d., maar goed ligt toch minder stabiel.
Good luck!

Onderleggers maken het zadel alleen maar smaller heb je dus niets aan...

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:36

Ik neem aan dat het wel verstandig is om bijvoorbeeld als je naar een winkel gaat om een nieuw zadel om dan je paard mee te nemen? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:17

willytske schreef:
Ik neem aan dat het wel verstandig is om bijvoorbeeld als je naar een winkel gaat om een nieuw zadel om dan je paard mee te nemen? ;)

Je kunt een het beste een Zadelmaker laten komen. De meeste winkels hebben weinig verstand van zadels passen en willen je vaak alleen het duurste van het duurste aansmeren. Via bokt kun je vaak wel in contact komen met een goede zadelmaker in je buurt. Die kijkt dan of je huidige zadel past. En zo niet past hij een ander zadel voor je! Vaak kun je wel een buget aan geven. Maar voor een goed zadel(2e hands) moet je wel op ong. 500 tot 900 euro rekenen

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:13

ik raad je Jo Viehoff aan. super kerel met erg veel verstand van zadels. doet bij mij alle paarden ook de haflingers en heb altijd een fijn zadel dat ook echt goed past bij dat paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:18

Of herman van country mill, in Nijkerk

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:37

willytske schreef:
Ik woon in Ysbrechtum, vlak bij sneek (friesland)

Mijn Haflingers hebben beiden Ruitergilde zadels, deze heb ik laten aanmeten bij Joh. Bosgra in Hardegarijp.
Mijn vorige zadels (Tietse's Choice & Kieffer Genf) pastten niet meer en deze mocht ik inruilen op een ander zadel met bijbetaling van mijn kant..
Je moet er wel met het paard heen, maar ik vind dat ze er veel verstand van hebben en je goed helpen.
Ik hoor in elk geval veel goede verhalen en heb er nu ook zelf 2 goeie ervaringen mee wbt zadels kopen! :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:15

Ik heb een Massimo voor mijn haflinger. Dat zijn zadels die ontwikkeld zijn voor rondere paarden.
Op de mijne ligt hij echt heel fijn en hij zit heerlijk.

Ik had ook het probleem dat mijn vorige zadel naar voren schoof.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:01

Als het zadel schuift, dan ligt ie niet meer goed.

Ik heb een BR strauss op mijn Haflinger merrie liggen.
ik heb heeel lang moeten zoeken naar een goed passend zadel,
maar ik heb nu een heel fijn zadel, ik kan er lekker mee rijden,
en hij ligt goed op mn haf.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:21

ben het met de rest eens!
even een zadelmaker laten komen.
ik heb op mijn haf een wintec dressuur zadel en dat ligt prima!

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:15

;) Ik ken het probleem ook. Ik had al een boomloos zadel gekocht, en dat schoof dan wel niet, maar de pommel knelde. Dus weer op zoek naar een zadel. Ik wilde ook niet al te veel geld uitgeven.
Ik ben naar een zadelmaker gestapt en heb gevraagd naar een zadel van max 600 euro. Ik heb nu een dressuurzadel van de thorowgood t4 serie. Ik ben er super tevreden mee. Het ligt als een huis, is voor mij comfortabel en ook voor mijn hafje.

Het verschil tussen haflinger en normaal paard is, dat een paard over het algemeen spitser op de rug is. Een haflinger is vierkanter. Daarom zijn de kussens meestal breder en platter.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:51

hallo,

meestal is een zadel dat naar voren schuift juist te groot en heb je een smaller zadel nodig. schuift ie echt naar voren of kiept ie van achteren op?
ik heb op mijn haflingers ainsley liggen,super zadel dat indd is angemeten door jo viehoff. je haflinger heeft gewoon weinig schoft,dat wil niet zeggen dat ie mollig is of wat dan ook.

maar ook ik raad je indd aan om zo snel mogelijk een zadelmaker te laten komen voor een ander zadel of je eigen zadel aan te laten passen als dat mogelijk is want je eerste drukplek heb je zo te pakken. en het gaat van kwaad tot erger dus wees zuinig op de rug van je paard

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 18:46

waldoalpha schreef:
hallo,

meestal is een zadel dat naar voren schuift juist te groot en heb je een smaller zadel nodig. schuift ie echt naar voren of kiept ie van achteren op?

hij kiept naar voren naar mijn idee...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:12

zadel kan om meerdere redenen naar voren schuiven.. niet alleen als het te groot zou zijn, bovendien zakt het zadel dan juist naar beneden ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:24

Waarschijnlijk is het al door meerdere aangegeven, maar je zult een zadelpasser/maker moeten laten komen! Over anderhalve week komt er iemand van Greendistance bij mij om een Massimo-zadel(s) te passen: daar heb ik vele goede verhalen over gehoord! ;)