[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 17:23

Mijn pony is 28 september overleden. Niet lang geleden, maar ik denk nog iedere dag aan haar, ik huil nog iedere dag om dr.

Hoelang hebben jullie erover gedaan om het te verwerken ? Of hebben jullie dit nooit verwerkt, en blijft het gevoel ? Bij mij is het nu meer zo dat het gevoel er nog wel is, maar dat het gewoon went. Maar heb het nog steeds niet geaccepteerd ofzo..

Hoop dat dit topic toegestaan is.

Vala

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:25

Ik verwerk de dood van mijn oude ruin nooit vrees ik. Ik heb er vrede mee omdat hij niet meer kon, hij was gewoon op. Maar ik kom er niet overheen. Ik mis hem dagelijks. Hij was en is mijn allerbeste vriend. Ik accepteer het omdat het zo is, maar dit draag ik over 20 jaar nog bij me, absoluut. Onze band was zo sterk..
Sterkte met jouw verlies, laat het verdriet toe....

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:31

Ten eerste heel erg veel sterkte in deze moeilijke tijd.
De pijn zal altijd blijven denk ik.
Heb zelf in juli onze merrie met veulen verloren ze is overleden aan een bloeding in haar hoofd.
Ze was niet meer te redden en haar veulen helaas ook niet meer het verlies is echt heel erg en nog steeds doet het erg veel pijn elke dag weer.
Vier jaar geleden heb ik ook al een merrie moeten verliezen aan koliek zelf dat doet nog pijn al is het natuurlijk wel iets minder geworden.
We hebben nog twee dochters van haar en de oudste dochter heeft nu een veulen gekregen wat eigenlijk het evenbeeld is van oma dus die hebben we naar haar oma vernoemd en zo leeft ze voor ons toch nog een beetje verder.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:35

Ben bang dat ik er ook nooit helemaal overheen kom. Na 5 jaar stapte ik voor het eerst weer op een paard en 2 jaar later heb ik er zelf weer een gekocht.
maar het wordt nooit meer zo intens als met mn eerste pony. Wat ik wel heb is dat ik nu meer positief aan hem kan denken zonder meteen in huilen uit te barsten. maar dat heeft erg lang geduurd.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:41

Ik heb een paard na een half jaar aan de verzekering afgestaan, omdat de achterhand zodanig atactisch was, dat ze er geen kracht meer in had en alles met veel moeite moest doen. Ze had veel pijn. Dat is nu twee jaar geleden, maar ik mis haar nog wel, ook al hadden we niet echt een band.
Ik was destijds niet in de financiele situatie om haar te houden en het was ook geen fijn gezicht om haar te zien strompelen.

Mijn huidige paard is echt mijn vriendje en ik hoop dat er nooit iets met hem gebeurd. Ik zou het denk ik nooit kunnen verwerken..

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 18:16

Ik kan wel heel veel aan leuke dingen denken, zoals buitenritjes over het strand en dat soort dingen, wordt dan eerst blij als ik daaraan denk, maar daarna denk ik meteen dat dat nooit meer gebeurt. Denk de laatste tijd ook heel veel dat ik dr gewoon nog 1 keer wil zien, 1 keer aaien, 1 keer alles nog met dr doen.. Het lijkt bij mij wel, hoe langer ze weg is, hoe moeilijker het wordt.. Hebben jullie dit nou ook ?

edit; ik ben op dit moment wel op zoek naar een nieuw paard, heb er ook totaal geen moeite mij om op een ander paard te rijden. Maar bij Flair was het niet om het rijden maar om Flair, en op andere paarden rijd ik nu gewoon om het rijden.. Vind het gewoon wel leuk, en het is ontspanning. Maar echt speciaal vind ik het nu ook niet meer..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:57

veregten doe je het nooit en na 20 jaar een pony te hebben gehad blijf ik aan hem denken. 20 jaar is echt heeel lang..dan is het net familie..ik mis hem nog steeds, al zijn de scherpe randjes er al wel vanaf..het is nu 2 jaar geleden en ik kijk nog altijd iedere avond voor het slapen gaan naar zijn foto en noem iedere dag dan zijn naam...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:01

Vergeten doe je inderdaad nooit, het gaat wennen op den duur. Ik blijf altijd met een liefdevol gevoel maar ook met weemoed terugdenken aan 'mijn' pony. Ik vind het nog altijd jammer dat hij niet meer bij mij is.

EDIT: ik heb zo'n 15 jaar geleden afscheid van hem genomen.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 18-10-07 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:02

Ik heb 21 sept.dit jaar mijn maatje weg moeten brengen.
IK huil niet meer hardop elke dag,maar vanbinnen schreeuwt het vreselijk!

en op t moment dat ik een dipje heb,dan heb ik niet veel nodig om te janken..

hoe ik er mee om ga?ik heb het weggestoken door mijn tijd in andere paarden te steken,misschien stom,maar ik wil niet verdrietig zijn,omdat ik weet dat het beter is.
maar ookal weet je dat het beter is, doet het nog vreselijk veel zeer om je beste vriend te verliezen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:07

Mijn merrie is er nu nog maar de wetenschap dat dat niet meer lang zo is is voor mij al voldoende om dieptriest te worden. Ik merk ook dat ik daardoor hoop op steeds maar weer een goede dag. Zodat ik de beslissing vooruit kan schuiven.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:18

dat hoopte ik ook,gaf hem een maand de tijd,om hem nog een laatste kans te geven,dat het goed zou komen...en ik zijn laatste reis nog jaren kon uitstellen..

hij ging alleen maar achteruit,en dat was vreselijk...
nu het achter de rug is ( morgen een maand geleden) is het wel makkelijker voor me,naar het afscheid toe hikken is echt niets!
ik heb er vrede mee dat hij nu in de "paardenhemel" is, omdat ik ook echt weet dat het beter voor hem is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:39

Mijn Sonja heeft artrose in (waarschijnlijk) alle gewrichten en is dus wel een beetje vergelijkbaar met Marlon. Ik heb een maand geleden de knoop doorgehakt en de da gebeld, maar hij vond haar te goed, terwijl haar karakter anders wordt, ze is zuur en wil niks meer, maar dan gaat het ineens weer een week goed. het lopen gaat inderdaad momenteel redelijk, maar die stemmingwisselingen vind ik heel moeilijk. Ik merk dat ik daardoor soms wilde dat ik haar niet meer had, maar dat vind ik dan oneerlijk tegenover haar. Op haar goeie dagen ben ik echter ook weer heel blij dat ze er nog is. Dat is zo dubbel. Sterkte iedereen met een dergelijk verlies.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:55

tja, ik denk dat het nooit helemaal over gaat.
Ik ben meerdere dieren verloren en heb nog veel dieren, ik merk dat ik met elk dier een andere band heb, ik houd van al mijn dieren erg veel, maar met die ene heb je toch weer net een iets andere band dan de andere.
Ik ga me niet steeds plagen met, ik kan dit niet meer en dat niet meer, ik kijk wat ik nog wel heb, geniet van nu en probeer te accepteren wat er niet meer is.
Ik ben mijn oude pony van vroeger kwijt, heb een hondje verloren die ik zelf heb gefokt en die maar 14 maanden is geworden (paardenwormmiddel), ik mis haar nog steeds, kijk geregeld naar dr foto maar kan met en lach terugkijken naar de mooie herinneringen die ik van haar heb. Het is niet anders, hoe erg ik het ook vind.
Het hoord bij het leven zegt men (heb het niet zelf bedacht, dan had ik vast wat anders geregeld).
Ik geniet dagelijks van mijn dieren en weet dat het morgen zomaar anders kan zijn!

allemaal sterkte met de verliezen en met de moeilijke beslissingen die er mogelijk gemaakt moeten worden.

en wat betreft de opmerking over rijden en over je paardje, mijn paardje, ruintje van 7, daar heb ik ook dat gevoel mee, hij en ik hebben zo'n goede band, wat ik met hem heb heb ik nog nooit met een andere paardje gehad, ik rijd hem ook, maar dat is toch anders, ik heb hem niet om te rijden, hij is gewoon mijn maatje. Als ik hem niet meer kon rijden zou ik het wel jammer vinden maar meer ook niet.

sterkte!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:54

sonjim schreef:
Mijn Sonja heeft artrose in (waarschijnlijk) alle gewrichten en is dus wel een beetje vergelijkbaar met Marlon. Ik heb een maand geleden de knoop doorgehakt en de da gebeld, maar hij vond haar te goed, terwijl haar karakter anders wordt, ze is zuur en wil niks meer, maar dan gaat het ineens weer een week goed. het lopen gaat inderdaad momenteel redelijk, maar die stemmingwisselingen vind ik heel moeilijk. Ik merk dat ik daardoor soms wilde dat ik haar niet meer had, maar dat vind ik dan oneerlijk tegenover haar. Op haar goeie dagen ben ik echter ook weer heel blij dat ze er nog is. Dat is zo dubbel. Sterkte iedereen met een dergelijk verlies.

Kan het me voorstellen,voer je haar ook dat glucosamine ofzo? welke catagorie heeft ze artrose?
Marlon had kogel artrose klasse 3 op beide voor (hebben van achteren geen foto's meer gemaakt.)
kan je haar nog rijden, of is ze weide decoratie?
die optie had ik met marlon ook,een jaar stilzetten,met een kans van 1 op 1000,dus eigenlijk geen kans op minder pijn,dus ik heb de weg van de minste weerstand voor hem gekozen.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:12

In december is het 3 jaar geleden dat we afscheid van onze vriend moesten nemen. Na jaren lang getob ging het niet meer en moesten we hem uit zijn lijden verlossen. Ik heb er vrede mee dat hij er niet meer is, maar het verlies valt me nog steeds zwaar. Dat 1 keer nog iets doen gevoel ken ik ook. Ik probeer zo niet te denken, maar soms overkomt het gevoel me gewoon.

Nog steeds kan ik tranen in mijn ogen krijgen als ik aan hem denk of foto's van hem zie, hij was 6 jaar bij ons en een echte vriend.

Met al mijn paarden heb/had ik een goede band. Anders zou ik er niet iedere dag zoveel voor kunnen opbrengen. Ik prijs me gelukkig dat m'n ouwetje er nog is en dat er een jong paard in mijn hartje geslopen is. Het heeft wel even geduurd voordat ik besefte dat er best plaats voor meer paardenvrienden is.

Andere paarden rijden/verzorgen had ik geen problemen mee, het waren andere paarden waar mijn band toch heel anders mee is.
Toch lijkt het dat ik altijd weer op zoek ga naar die klik en dat ik weer zo'n band op wil bouwen. De maakte paarden bezitten voor mij zo speciaal. Ik mijn geval denk ik dat het gemis nooit over gaat. De scherpe kantjes gaan er wat vanaf.

Veel sterkte en succes met de zoektocht naar een nieuw maatje.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:18

Flair is gewoon nog maar heel kort geleden gegaan, het is helemaal niet gek dat je er nog om huilt.

Het lijkt voor mij eigenlijk nog alsof ze gisteren gegaan is... zie alles nog steeds voorbij flitsen en elke knal die ik hoor doet nog steeds aan het schot denken.

Het helpt mij om te denken aan het moment dat we met haar in de trailer stonden en ze zo duidelijk liet merken dat het goed was zo. Daarbij het denken aan de mooie momenten en haar komische acties... die momenten zal je nooit meer meemaken met haar maar je raakt deze herinneringen nooit meer kwijt. Niemand pakt het meer van je af dat je deze mooie pony hebt gekend en voor haar mocht gaan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:17

Sonja staat echt stil, mag niet meer gereden worden, maar nu loopt ze weer even iets beter en wil ik haar toch niet laten gaan. Ze krijgt wel glucosamine gevoerd.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:21

ik heb mijn paardje verloren in februari.
Het is echt vreselijk....ben mijn beste vriendin kwijt!
Zoiets valt gewoon niet te verwerken, je blijft herinneringen houden en het gemis blijft.Wanneer je echt accepteert dat het het beste was zeggen ze dat het makkelijker word .
Ik blijf het moeilijk vinden.Nu ook weer nieuw paard en is het halfzusje van mijn vorige paardje maar is nog elke dag moeilijk!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:24

Mijn pony is een half jaar geleden gestorven.... en ik heb maar één keer heel even gehuild. Verder lukt het gewoon niet. Als ik aan haar denk stop ik het meteen weer weg.....

Het zal er toch ooit uit moeten denk ik. Maar nu is het gewoon nog te vroeg, we zijn samen opgegroeid en hebben een enorme band, die krijg ik met geen van mijn andere paarden ooit weer.

Dus ik weet niet hoe je er mee om moet gaan. Dat je elke dag huilt is in ieder geval een deel van het verwerken. Volgens mij is dat (tot op zekere hoogte, moet natuurlijk geen maanden doorgaan) best goed, gooi het er maar uit. Sterkte nog voor iedereen!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:26

Het is vandaag precies zes maanden geleden dat we Jesse toch vrij plotseling hebben moeten laten inslapen Verdrietig . Ik heb het verwerkt door afscheid van haar te nemen toen ze voor haar stal 'opgebaard' lag, door haar hoefijzer te bewaren, door een foto waar ik goede herinneringen aan heb te laten uitvergroten en op canvas af te drukken, door te denken aan alle mooie momenten en herinneringen met haar, door tijd te besteden aan mn andere pony en door de aankoop van een nieuw paard. Bovendien deed het gezegde 'achter de tranen van verdriet schuilt een glimlach van herinnering' mij goed. Maar het gemis zal altijd blijven.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:37

het is nu 4 maanden gelden dat ik plotseling afscheid heb moeten nemen van Gin. ik heb nu sinds 2 maanden een ander paard, maar heb het toch nog heel moeilijk soms. laatst ging ik met Miek ( mijn nieuwe paard) naar buiten toe, en voor het eerst het rondje gereden waar Gin zo dol opwas. dit viel mij ernorm zwaar. ook over het ongeluk praten vind ik nog erg moeilijk, maar ik heb het wel een plekje kunnen geven. ik wil nog steeds een foto van uitprinten, en deze krijgt een mooi plekje op mijn kamer. ook ben ik nu bezig met een collage te maken van allemaal foto's.

_Maartjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:39

Ik heb al van meerdere pony's afscheid moeten nemen, als eerst van mijn eerste verzorgshetlander, dat is zo'n 4/5 jaar geleden, hij is geslacht. Daarna ben ik een paard gaan verzorgen maar die is naar een andere stal gegaan. En als laatste van mijn verzorgpony, haar eigenaresse was een vriendin van mij en heeft hem weggedaan zonder het tegen mij te vertellen, ik moets het van andere mensen te horen. Ik heb dus geen afscheid kunnen nemen van haar. Ik was de laatste tijd de enige samen met mijn zus die haar verzorgde. De laatste weken verzorgde ik haar zo'n 5 dagen in de week en mijn zus nog een dag. Die ene dag dat ze zelf kon kwam ze vaak gewoon niet. Het verdriet van een paard kun je niet verwerken.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:32

Ìk heb in april me paardje in laten slapen. Nog steeds denk ik elke dag aan haar Maar wel aan de mooie herinneringen!
Sinds vorige maand nieuw paardje totaal ander beest en toch blijf je nog een beetje vergelijken of iig denken hoe je andere paard dat altijd deed.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:21

Snackie schreef:
IK huil niet meer hardop elke dag,maar vanbinnen schreeuwt het vreselijk!

en op t moment dat ik een dipje heb,dan heb ik niet veel nodig om te janken..

Dit zouden zo mijn woorden kunnen zijn, zo voelt het ook echt, dat het schreeuwt vanbinnen..
Ik ben mn beste vriendje ( 1 aug) zeer onverwachts verloren en heb geen afscheid kunnen nemen..
Ik vind het ook nog heel moeilijk om over hem te praten, ontwijk het liever, maar in mn hoofd ben ik er elke minuut mee bezig.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:16

Inmiddels alweer ruim 6 jaar geleden heb ik mijn paardje in moeten laten slapen vanwege een gebroken been.
De eerste maanden heb ik me opgesloten, werken, huilen slapen, dat was mijn leven....
Nu, 6 jaar later, denk ik nog steeds dagelijks aan hem, ik mis hem, maar weet dat ik hem ooit weer zie. Ik denk nu terug aan de mooie momenten die wij samen hebben gehad en niet aan zijn 'laatste' momenten. Alhoewel ik daar nog steeds wel van droom 's nachts.
Het verdriet is gesleten, maar vergeten.........nee dat nooit.

Met mijn nieuwe (alweer ruim 5 jaar bij me) paardje heb ik weer net zo'n band opgebouwd als mijn oude vriendje....