[IM] Dag Sunny, mijn lieve, dappere zonnestraal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Dag Sunny, mijn lieve, dappere zonnestraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 17:11

Mijn lieve, dappere, kleine Sunny is niet meer. De afgelopen zes en half jaar heeft deze bijzondere wonderpony bij mij van zijn pensioen mogen genieten. Hij had zijn oortjes altijd naar voren, hij was altijd in voor een geintje. Hij was nooit te beroerd om door te gaan, maar dan wel graag op zíjn manier. Sunny is ongeveer 35 jaar geworden.

Honderden, zo niet duizenden beginnertjes heeft hij leren paardrijden. Met gevorderden kon hij eindeloos over het strand crossen. Mijn eerste kennismaking met de mooie rooie pony met de lange zwarte manen was ergens halverwege de jaren tachtig. Mijn moeder vond het tijd voor privé-lessen bij een goede manege. Bij de manege waar ik de anderhalf jaar ervoor had gereden, had ik vaker zand gehapt dan op de rug van het paard de les uitgezeten. Ik was er wat bibberig van geworden. En een lieve juf op deze nieuwe manege vond Sunny dé pony om mij over mijn angsten heen te helpen.

Ik ging dankzij Sunny paardrijden zó leuk vinden, dat ik er nooit meer mee ben opgehouden. En ik was niet de enige die Sunny leuk vond, hij had een complete fanclub op de manege. Met gehandicapten stapte hij voorzichtig zijn rondjes door de bak. Met beginners aan de longe, was hij net zo behoedzaam. Dreigde iemand eraf te vallen, stond hij direct stil. Maar was de ruiter gevorderd, liet hij zijn temperament zien en rende hij op het strand de paarden eruit. Leunde je per ongeluk op zijn billen, gaf hij een bok. Altijd met de oortjes naar voren.

Er gingen jaren overheen. Ik kreeg Sientje en verliet de manege. Heel af en toe keerde ik terug, om op Sunny een strandritje te maken. Altijd dikke pret. Maar het harde werk van al die jaren begon zijn tol te eisen. Sunny kreeg last van zijn benen. En wat ze op de manege ook probeerden, beter werd hij niet. Dus toen ging bij mij op een gegeven moment de telefoon.

Natuurlijk wilde ik Sunny komen halen. Een aantal vrienden meldde zich als donateur. Ik kocht een dikke winterdeken, regelde vervoer en niet lang daarna stond hij op het landgoed waar Sientje ook stond. Ik had me één ding voorgenomen: Sunny een heel vrolijk, fijn bestaan te geven. Waarin niets hoefde en alles mocht, want hij had al genoeg mensen een plezier gedaan in zijn leven. Ik hoopte, dat hij nog een mooie zomer zou kunnen hebben bij ons. Aangezien hij zo slecht liep, zou het niet realistisch zijn meer te verwachten. Hij was oud en versleten.

Dom gedacht, baasje. Erg dom. Sunny was helemaal niet bezig ‘zijn laatste maandjes op het land door te brengen’. Sunny was namelijk een tweede leven begonnen. Als dekhengst! (Ehm… hij was gecastreerd..) De pony, die we toch echt met z’n allen de trailer in hadden moeten tillen, had binnen een paar dagen de omheining aan de kant gewerkt en zijn eerste merrie veroverd. Diezelfde pony, die altijd rustig met z’n oortjes naar voren over z’n boxdeur had staan kijken, was ineens niet meer binnen te houden als hij besloot dat hij toch liever bij een vriendinnetje wilde zijn.

Dat het een hele eer, maar nog niet zo eenvoudig was om het baasje van Sunny te zijn, bleek al gauw. Een keer of wat per week veranderde hij van lievelingseten. En hij ging net zo lang (kopstotend en wel) in hongerstaking, tot hij precies datgene had gekregen waar hij die dag trek in had. Ook in het uitzoeken van paardenvriendjes was hij selectief. Van andere ruinen moest hij vaak niets weten. Maar hoe meer merries, hoe beter!

Dat alles mocht en niets hoefde, was niet tegen dovemansoren gezegd. Sunny hield er niet van vastgehouden te worden. Moest hij worden verweid, hobbelde hij los achter z’n merries aan en draafde hij ze het liefst met z’n gammele pootjes voorbij. Halsters en hoofdstellen werkte hij binnen no time tegen de grond. Op de hoefsmid ging hij regelmatig zitten als hij zijn evenwicht moeilijk kon houden. Uiteraard werd hem dit niet kwalijk genomen. Ontsnapte hij en gooide hij een voerton om? Tsja, dat was Sunny. Had je een gekneusde rib omdat híj jeuk aan zijn hoofd had? Ach…

Elk jaar ging het beter met Sunny. Hij werd minder stijf, kwam behoorlijk aan en zat onder de appeltjes. Voor zo’n oude pony kwam hij goed uit z’n wintervacht, had hij nog een redelijk gebit en vooral bovengemiddeld veel zin in het leven.

Totdat hij twee jaar geleden voor het eerst oogproblemen kreeg. Hoe hij eraan kwam wisten we niet, maar hij had een gat in zijn hoornvlies. Gelukkig genas dit, met de nodige druppels en zalfjes, goed. Maar toen kwam er weer een gat, in zijn andere oog. Ook dit genas goed. En zo gebeurde dit nog veel meer keren dan me lief was.

Dit jaar kwamen we erachter hóe hij zijn hoornvlies beschadigde. Vanwege de vliegen moest hij een kap om. Zonder kap gingen zijn ogen namelijk ontsteken. Maar aangezien die kap volledig tegen zijn natuur in druiste, ging hij met zijn hoef proberen de kap eraf te peuteren. Soms schoot hij uit, en was vervolgens zijn hoornvlies stuk. En was de ene kant genezen, sloopte hij prompt de andere kant.

De laatste beschadiging was niet met zalfjes en druppels op te lossen. Sunny zou moeten worden geopereerd om dit probleem te verhelpen. Die lieve, vrolijke, kleine jongen moest helemaal alleen, zonder zijn merries, een zware ingreep ondergaan. De ingreep zou, als hij het al zou overleven, misschien dít probleem verhelpen. Maar vermoedelijk zou hij een week later zijn andere oog weer beschadigen.

Na een goed gesprek met de dierenarts, heb ik besloten dat ik hem dit wilde besparen. Opereren was simpelweg geen optie, maar níet opereren zou ook uitzichtloos zijn. Dus hoe nu verder? Hij was bij mij gekomen voor een vrolijk leven en ondanks dat hij nu wel zijn oortjes naar voren hield, merkte je aan hem dat hij veel last had. En juist dat wilde ik niet.

Gisteravond laat ging ik nog bij hem langs om zijn ogen te zalven. Maar ja, waarom zou ik hem eigenlijk nog pesten met zalf? In plaats hiervan, heb ik hem volgestopt met wortels en appels. Nou ja.. dat deed hij zelf. Hij vond dat ik niet hard genoeg opschoot, gaf me een duw en had zo in één keer mijn hele voorraad te pakken. O ja.. en daarna vloog z’n halster over de staldeur.

Vanochtend heb ik Sunny uit de wei gehaald. Een lieve vriendin had een eindje verderop een mooi strobedje voor hem gemaakt. Halverwege klonk de overbekende en oorverdovende Sunny-hinnik, zo van: ‘dahaaaag jongens, ik ga even naar een ander weitje, zie jullie later weer’. Zijn merries stonden aan zijn zijde toen hij de eerste verdoving kreeg. Vlak voordat hij ging liggen, wist hij nog zijn halster los te werken en precies náást ons strobed zijn laatste adem uit te blazen. Zoals Sunny alles deed, op zijn eigen manier. Met zijn oortjes naar voren, ging hij heen.

Mijn lieve, kleine, dappere zonnestraaltje is nu hopelijk ergens kindertjes aan het helpen en merries het hoofd op hol aan het brengen. Heel ver weg is ‘ie niet. Daarvoor zit ‘ie te diep in mijn hart... Afgod Verdrietig

Afbeelding
Blééégh.. ik weet niet wát ze me nu weer willen voeren..

Afbeelding
Brrr... Er is zeker niemand op het idee gekomen m'n deken te pakken...?

Afbeelding
Dit is MIJN VRIENDIN!!!

Anoniem

Re: Dag Sunny, mijn lieve, dappere zonnestraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:20

Prachtig verhaal over een heerlijke eigenwijze en überlieve pony zo te lezen! Je hebt een goed besluit genomen... Respectabele leeftijd!

Heel veel sterkte met het verlies van je grote vriend. Ben er van overtuigd dat ie 'aan de andere kant' ook veel mensen en dieren blij maakt! Ach gut

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:24

Het blijft altijd moeilijk,

maar je hebt een goed besluit genomen
Zo te lezen heeft hij een goed leven gehad
vol met dingen waar hij van genoot.

Sterkte!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:25

Heel veel sterkte Ach gut
Maar hij heeft een prachtig leven gehad Lachen
Je hebt hem veel leed bespaart

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:29

Sterkte met dit verlies. Het zal wel wennen zijn zonder Sunny. Als ik het verhaal lees heeft hij echt van zijn oude dag kunnen genieten en heeft hij een hele hoge leeftijd behaald.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:32

Heel veel sterkte!
Ik vind dat je echt super bezig was met deze pony. Elke pony verdient zo'n einde van zijn leven. Ik denk dat je de juiste beslissing hebt gemaakt en dat hij je daar erg dankbaar voor is.

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:33

Sterkte!
En fijn dat jij hem nog zijn laatste dag hebt kunnen geven.. Lachen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:49

Ik heb Sunny jammer genoeg niet zo lang gekend. In die tijd - nu ongeveer een jaar - heb ik hem vaak genoeg vervloekt, als hij wéér eens (stronteigenwijs en onverstoorbaar als hij was) 180° de andere kant uit tokkelde, dan waar we op dat moment wilden dat hij heen liep.

Maar met zijn altijd vrolijk naar voren staande oortjes en zijn uitbundige, in de wijde omtrek hoorbare gehinnik, waarmee hij iedereen op stal verwelkomde, wist hij toch ook al snel een eigen plekje voor zichzelf in mijn hart te veroveren. Het viel me zwaar om nu al afscheid van hem te moeten nemen. Ik zal hem nog lang gaan missen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:49

Jeetje Sun... Verdrietig Wat was me dàt een pony zeg... In die 6,5 jaar heb ook ìk hem meerdere malen vervloekt. Was je al chagerijnig, dan slaagde Sun erin om je dag nog slechter te maken. Maar doordat hij dat op zijn eigen manier deed, kon ik er eigenlijk na een tijdje weer om lachen en klaarde je humeur toch altijd weer op.
Ik weet nog een keer dat hij in dat kleine koppie had gehaald dat hij wilde ontsnappen... Hij draafde (met de oren naar voren) richting einde erf waar het hek open stond. Daar ging hij met zijn manke pootjes. Ik zag dit wat laat en begon te roepen, maar natúúrlijk geen reactie. Hij had wat in zijn kop en dat ging hoe dan ook door. Hij was behoorlijk verbijsterd toen ik ineens voor hem stond want zijn volle draf was niet meer voor mij dan 10 stappen rennen... Dit is voor mij typisch Sunny, zelfverzekerd, dacht dat hij de mooiste hengst op aarde was die alles kon maken en hij had altijd wel een doel voor ogen. Hoe vervelend hij ook af en toe kon zijn, iedereen pikte alles van hem en dacht gewoon 'dat is Sun'. Valt niets meer aan te veranderen, en dan lachte we om zijn grapjes. Zoals al verteld, Sunny deed altijd alles op zijn eigen manier.
Het is voor hem beter dat hij nu ergens anders is, maar op stal zal hij zeker worden gemist. Vriendjes zijn? Die HARDE hinnik, grote bruine ogen, kleine oortjes, en dat mooie koppie, daar kon je namelijk gewoon niet omheen!! Een echt zonnestraaltje...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:59

Lieve allemaal,

dank jullie wel voor de hartverwarmende reacties.
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden, dat ik het volgende bericht even hier plaats. Het is van een lieve vriend van me, die probeerde in dit topic te reageren, maar niet voldoende posts heeft.

Maar dit wilde ik posten:
Voordat ik Mies kende, had ik niet zoveel met paarden. Stiekem was ik er zelfs een beetje bang voor. Mijn eerste paardervaring was niet echt ideaal. Ik reed voor het eerst over bergpaden langs steile afgronden in de Ardennen op een veel te groot paard. In mijn gedachten is dit paard elk jaar een stukje gegroeid. Voor iemand met hoogtevrees was dit duidelijk teveel: te hoog, te diep en te snel. Mies was dit meer dan bekend, maar zoals Mies mensen kan overtuigen, overtuigde ze mij uiteindelijk ook. Elke keer weer bracht ze haar lieve paarden ter sprake, en elke keer weer nodigde ze me uit om toch vooral eens langs te komen. Dapper wees ik dit telkens af. Totdat Mies mij een keer uitnodigde op stal langs te komen om dan maar alleen de stallen uit te mesten. Leuk als dit mij leek, stond ik op een goede dag in een veel te nette broek en veel te nette schoenen in de stallen van Mies. En daar stonden Sientje en Sunny. Hoe het precies is gegaan weet ik niet meer, maar opeens stond ik tussen de paarden. Sunny was lief en Sientje ook. Geen te grote paarden en te steile hellingen draaiden om mij heen, maar twee lieve, mooie en zorgzame paarden. Sinds Sunny durf ik weer langs paarden te lopen, ze aan te kijken, ze te omarmen. Sunny heeft mij herwonnen voor de paardenwereld. Sunny heeft het grote, snelle en onzalige paard uit de ardennen verjaagt en is er zelf voor in de plaats gekomen. Sinds ik dichtbij het landje in Heemstede woon, hoorde ik Sunny af en toe hinniken. Ik ben blij dat ik hier ook nog van heb kunnen genieten.
Mies, veel sterkte en boel liefs! Niels

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:21

Wat een trieste dag dat Sunny er niet meer is. Zijn laatste jaren heeft hij op de wei mogen doorbrengen. De droom van elke manege pony. Mijn verzorgpony Jenny heb ik dat helaas niet kunnen geven, haar vriendje van vroeger, Sunny Boy, gelukkig wel. Mies, bedankt!!!!!!!!!!!!!!! Ach gut

Sunny Boy heeft inderdaad vele kindertjes het paardrijden aangeleerd. Ook mijn 1e rijles was op Sun en dat is inmiddels alweer ruim 26 jaar geleden!

Na die eerste les, werd Sun direct mijn lievelingspony Lovers Als je 's morgens op stal aankwam, moest je hem wel eerst uit het gangpad vissen. Want ze stonden destijds in stands en natuurlijk deed Sunny regelmatig zijn halster 's nachts af Nagelbijten / Gniffelen Ook in die tijd was hij al merriegek. Hij was verliefd op mijn latere verzorgpony Jenny. Jenny was hem wel eens zat, maar Sun liet zich nooit weg jagen. Hij bleef verliefd op haar. Hij is in die tijd wel door mij alleen aan de rechterkant gepoetst... Ik was nog een klein meisje en een beetje bang. Ik durfde niet tussen hem en de muur in te staan, dus poetste ik alleen de rechterkant Bloos Gelukkig werd hij ook door anderen gepoetst, want ook op deze manege had hij een grote fanclub!

Zo rond 1983 is Sun verkocht. Hij werd eigen pony. Jaren heb ik hem niet meer gezien. Tot ik 16 jaar later op bovengenoemde manege langs ging. Er stond een kleine pony in een box die erg op Sunny leek. Maar Sun was toch groter? Nee dus, ik was destijd kleiner waardoor Sun groter leek Haha! Het verhaal wordt nog mooier. Want ik stond met mijn pony's op een landgoed waar TS ook stond. Zij bleek Sunny te kennen van de manege waaraan hij verkocht is nadat hij eigen pony was. Zij wilde hem een mooie oude dag bezorgen. Zo kwam Sun dus toch weer bij mij op stal te staan! Ik ben heel verdrietig dat hij nu toch is overleden. Maar ik hoop dat hij in de hemel naar zijn oude vriendin Jenny is gegaan..

Deze foto is dus 26 jaar oud!!!
Afbeelding

Sunny Boy, bedankt dat je mij de passie voor paarden hebt geleerd!!! Lovers

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:49

Jeetje, ik krijg rillingen over m'n rug! Heel veel sterkte, je hebt de juiste beslissing genomen. Nu heeft ie geen pijn meer, en kan die rusten in zijn 'andere' leven, boven. Ach gut

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:17

Wat een prachtig verhaal!!
Deze pony heeft veel betekend voor heel veel mensen, zo te lezen..
Ik vind dat je je verhaal heel liefdevol omschreven hebt.

Een kijkje in het leven van deze eigenwijze pluizebol.

Paardengek94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:01

wat een prachtige foto van sunny in de sneeuw:-)
Echt een super mooie herhinering,
Sterkte
Liefs Liselotte<3

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:40

mooi verhaal en een hele super mooie herinnering
heel veel sterkte met dit verlies.
van een mooi paard Knipoog Vriendjes zijn?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:02

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:41

Wat leuk die filmpjes! Zo lijkt het net of hij er nog is... Verdrietig
Ik verwacht nog steeds zijn schelle gehinnek te horen als ik op stal ben..

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:55

Agut.. idd zo is het net of ie er gewoon nog staat... Verdrietig Ik verwacht ook nog steeds zijn hinnik en overstoorbare loopje... Wel fijn dat je filmpjes hebt waar hij echt Sun is Lachen

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:32

goh alleen de titel sprak me al zo erg aan...die zegt al heel veel...wat een naar verhaal zeg,, ik vind wel dat je een dappere beslissing heb genomen! echt heel dapper!

voorderest kan ik helaas niks doen,, en alleen maar zeggen sterkte! Ach gut

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:49

Wouw wat een práchtig geschreven 'verhaal'! Verhalen moet ik eigenlijk zeggen, degene die erop hebben gereageerd, met hún herinnering van Sunny zijn ook heel mooi. Wat fijn dat hij zoveel geluk nog bij jullie heeft gehad! 35 is een leeftijd om trots op te zijn hoor! Sterkte allemaal. Lachen Ach gut

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:01

wát een verhaal zeg, klinkt als de perfecte manege pony.
Gelukkig heb je hem wat geweldige laatste jaren gegeven, hij had het echt goed bij jou!

Succes ermee en sterkte met je verlies Ach gut

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:24

Ik kende deze Sunny niet,. HELAAS!
Want wat lijkt dit me een super pony!

Sterkte met het groote verlies van Sunny!

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:25

wat heb je dat mooi opgeschreven, het lijkt mij ook een super pony, waar je heel veel plezier van heb gehad, ondanks dat,doet het nog meer pijn hem te verliezen, sterkte!

Reynsla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:23

Mies,

Ik wens je heel veel sterte toe met het verlies van Sunny.

José.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:15

volgens mij een pony die een zwaar eerbetoon verdiend aan de verhalen te horen

Afgod