Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-06 09:50

Gisterenavond gebeurde er iets vreselijks...
Om 6 uur ben ik de paarden gaan voeren, op dat moment hadden we maar 2 paarden thuis staan en de rest ergens anders, Yp en Ollie waren allebei nog erg fit en Yp zat al te bonzen tegen de stal om zijn voer.
Daarna ben ik snel in de douche gestapt en omgekleed en met mijn moeder, stiefvader en stiefbroertje ben ik uit eten geweest, we waren erg snel, maar toen ik om half 9 de stal in liep om het licht uit te maken zag ik iets wat niet klopte...
Tegenover me in de merriestal stond onze fries Yp helemaal onder het vlas (andere oplossing voor krullen of stro) met zijn hoofd omlaag. Ik rende gelijk schreeuwend naar binnen dat de dierenarts gebelt moest worden, want Yp rolt nooit in zijn stal en dit was echt niet goed! Gelijk getemperatuurd en dat was 37,29 graden. Aangezien hij al zijn eten al op had was het dus ook echt nog maar net aan de gang. De dierenarts was er ook heel nel al leek het wel een uur. Hij heeft het maximum aan pijnstilling toegediend en hij hoorde al geen darmgeluiden meer en voelde iets dat niet goed zat. (Toen hij aan de telefoon zat met de Lingehoeve had hij het erover dat ie een stuk dunne darm voelde, hoe en wat weet ik verder niet) We hebben zo snel mogelijk een auto gehaald, we hadden dit weekend net onze auto geruild met iemand en dus geen trekhaak, het middenschot uit de trailer gehaald en Yp erin. Hij stond heel rustig, maar toen ik het deurtje dicht deed viel hij, hij hing met zijn hoofd nog over de stang, die dierenarts heeft zijn hoofd er nog afgetild en vol gas zijn wij vertrokken.
Ik had het nare voorgevoel dat we hem niet meer lopend uit de trailer zouden zien komen, maar heb de hele weg er naar toe zitten bidden dat dat wel zo zou zijn. Toen we vlak bij waren belde we dat we er zo waren en nog geen 5 minuten van te voren hoorden we weer een hoop gestommel. Yes, hij leeft nog dacht ik. Maar helaas waren dat zijn laatste stuiptrekken waarschijnlijk. Toen ik het deurtje opendeed lag hij met zijn hals opgekruld in de opening en hij was helaas al overleden....
Het is zo oneerlijk, zo een sterke fries die nooit iets mankeert en als hij dan een keer iets had liet hij het gewoon niet merken, bikkelhard. En nu is het binnen anderhalf uur gewoon voorbij en je hebt niet eens de kans gekregen er iets aan te doen!
Ik vind het zo erg dat hij helemaal alleen in die trailer heen is gegaan, dat we niet eens levend afscheid hebben kunnen nemen.. Mijn moeder is ook helemaal kapot er van.
Zijn brak haar rug door een val van Lloyd en was even verlamd geweest en wonder boven wonder hersteld. Door Yp is zij weer gaan rijden, zij had zo een speciale band met hem dat ze hem zelf ingereden heeft (iets wat ze niet eerder gedaan had) en hij was het enige paard waar ze nog op heeft durven rijden na haar ongeluk. Haar grote vriend is niet meer...
Yp was hier de gangmaker op stal, noem het zelfs een mascotte! Je kon hem bij alle paarden en vulens zetten en hij was altijd goed voor ze, hij hinnikte altijd als je weer aankwam, hij stond 's ochtends al vrolijk tegen de stal te schoppen als hij voer hoorde rammelen (tot ergernis van iedereen, maar het was wel Yp en dat maakte hem ook tot wat hij was), als hij naar je toe kwam van achter uit de wei dan kwam hij hoofdzwaaiend naar je toe gedanst, in het bos heeft hij mama de nodige uurtjes ontspanning gegeven, maar ook spanning als hij weer eens lekker jolig werd, maar dara genoot ze dan ook wel van! Jong en oud kon op hem rijden, zaterdag nog reed een meisje van 12 nog op hem nadat hij 4 weken stil had gestaan doordat hij een flinke steekwond had gekregen van iemand. Hij was heel erg vrolijk en blij dat ie weer aan het werk kon.
En nu dan is het zo ineens klaar, hij laat een gigantische lege plek achter, onvoorstelbaar dit.
Wat ook nog erg wreed is, is dat mijn moeder hem in 2002 kocht en nooit het papier had over laten schrijven, maar zaterdag heeft ze dat papier aangetekend verzonden om dat toch eens te doen. Misschien heeft het wel zo moeten zijn, dat ze zijn papier met haar naam erop nog heeft straks.
In februari nog ging zijn beste vriendin Uniek hem al voor, ook koliek, ze was pas 4 jaar! Precies een jaar daarvoor ging zijn toenmalige beste vriend Lloyd heen op 11 jarige leeftijd aan de gevolgen van spat, hoefcatrol ontsteking en artrose. En nu dan Yp, op 7 jarige leeftijd, een gezonder paard met meer levenslust kun je je niet voorstellen. Laten we hopen dat ze met zijn drietjes bij elkaar zijn nu!
We zullen hem gigantisch gaan missen...


3 jaar oud en net in ons bezit
Afbeelding

Met een vriendin van mij
Afbeelding

Deze foto gaan we uitvergroten, Lloyd, Yp en Uniek met zijn drieën bij elkaar, hopelijk hebben ze een net zo mooi leven nu in de paardenhemel!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YO73GPO7

Dag lieve vriend! Ik mis je!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=H6I4NWQT
Laatst bijgewerkt door Nerwen op 19-12-06 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 foto's

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:59

Jeetje HEEL VEEL STERKTE!! Dit wens je niemand toen...

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:59

Jeetje.. heel veel sterkte met dit verlies.. Is de oorzaak nou koliek o.i.d.??

Rashja

Berichten: 1281
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: dicht bij de Loonse en Drunense duinen

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:00

Ben er helemaal stil van.
Heel veel sterkte met het verlies van je maatje Ach gut

Sorry van de taalfouten heb dyslexie.
Voor mij geen dressuur maar ijsland vuur :P

Nikj

Berichten: 3211
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:03

Ik ben er echt stil van geworden.. Verschrikkelijk
Heel, heel veel sterkte de komende tijd Ach gut Kusje

      De prins op het witte paard bestaat niet....
        het paard zal áltijd een vlek hebben.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:07

heel erg veel sterkte toegewenst met het verlies van zo'n grote vriend! Dit is natuurlijk voor jullie allemaal bedoeld.. Ach gut

S_Lady
Berichten: 110
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:20

Jeetje wat erg!! Onwijs veel sterkte hiermee!! Ach gut

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:26

Wat afschuwelijk om zo je dier te verliezen.....
Heel veel sterkte.. Ach gut

:wave: Always look on the briiiiiight sight of life..tudu..tudu..tudutudutuduuu
https://www.liefdevandewolf.nl

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:27

Sterkte, vreselijk dat het allemaal zo snel is gegaan en jullie geen afscheid hebben kunnen nemen................

Sindbad

Berichten: 1860
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Beerta (Gr)

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:38

Jeetje, wat een rottig moment. Begin deze zomer hebben wij onze 11 jarige merrie moeten laten inslapen. We hadden haar al 8,5 jaar. Mijn moeder had haar ingereden en ik mocht er na 3 maanden op als 6 jarige uk. En heb er heel vaak afgelegen. Maar de laatste paar jaren kon ik lezen en schrijven met haar. Ze was er altijd voor me en kon altijd op haar vertrouwen. Ze Stampte ook altijd zo tegen de deur met het eten, en kon ook altijd zo lekker gek doen. Ze stond ook bij ons thuis, en dan merk je wel hoe groot het gemis is.
Ik mis haar ook nog elke dag, en zou het liefst willen dat ze nog terug kon komen. Maar het duurt heel lang voordat je pas echt beseft dat het echt is, de harde realiteit en ze niet meer terug komen.
De eerste tijd is heel moeilijk omdat het beseffen heel moeilijk is.
Heel veel sterkte en ook voor je moeder. Er over praten lucht heel erg op, als je wat kwijt moet kan je altijd een pb'tje sturen.

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-06 12:56

Bedankt voor alle lieve berichtjes! Het was inderdaad koliek. Toen we op de Lingehoeve waren werd ook verteld dat ze hem waarschijnlijk niet meer hadden kunnen redden ookal zouden we niet 3 kwartier met de trailer hebben moeten rijden. Friezen zijn zo sterk, die laten pas iets merken als het al te laat is en bij Yp is zijn darm hoogst waarschijnlijk geknapt en daar was dus gewoon niks meer tegen te doen.
Het is nu het 3e paard in ruim anderhalf jaar tijd, het moet nu toch wel eens klaar zijn! Huilen

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:00

veel sterkte voor jullie allemaal!

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:05

Heel veel sterkte voor jullie allemaal! Vriendjes zijn?

Ik heb genoten van je liefde, genoten van je vriendschap, van jouw ♥J
Ik hoor je praten in de stilte, Je fluistert in mijn hart ♥
Rambo en Rico mis jullie!! Kom jullie opzoeken!!
Mijn eerste 2 winstpunten binnen!!Myrthe 3de+6de Haha!

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-06 19:05

Dankje!

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:11

Heel, heel erg veel sterkte met dit verlies!

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:12

O, Dees, die foto van die 3 zeg, ik zit met tranen in mijn ogen.
Heel veel sterkte hoor!

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-06 19:28

Ja dat heb ik ook nog steeds iedere keer als ik er naar kijk. Ooit waren het 3 vrienden die vrolijk door de wei renden, nu zijn ze er geen van allen meer. Voor mijn gevoel bleef er een beetje van Lloyd en Uniek in Yp bewaard nadat ze dood gingen, maar nu is hij er dan zelf ook niet meer, het is zo onwerkelijk...

principessa

Berichten: 122
Geregistreerd: 13-08-06

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:34

zo.. dit is echt erg.

ik wens je heel erg veel sterkte toe
zoiets gun je niemand, tis echt vreselijk..
nogmaals heel veel sterkte Lovers

No one ever knows me the way you know me.

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:40

Oh, wat een gruwelijk verhaal!
Veel sterkte de komende tijd voor jou en je familie en iedereen die Yp kende! Ach gut

*\o/* Tenderwood M1+0 *\o/*

sillydance

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-01-06

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:46

Jeetje wat een verhaal...

Sterkte de komende tijd!!

Oretha

Berichten: 3426
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:42

Jeetje wat erg....echt ongeloofelijk...altijd als zoiets gebeurd wordt je weer even met je neus op de feiten gedrukt...echt erg...zo'n gezond jong dier Ach gut

Heel veel sterkte toegewenst emt dit verlies....zo te horen was het echt een heel bijzonder paard Vriendjes zijn?

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-06 22:56

Ja een bijzonder paard was het zeker! Dat was echt een hele persoonlijkheid, dat is niet met woorden uit te drukken. Een heel apart paard, echt anders dan de anderen, maar bovenal gewoon echt een lieverd!

MelOdYs_Star
Berichten: 2654
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:02

Zo, dat is echt een heel erg verschrikkelijk verhaal. Vooral ook erg moeilijk dat je geen afscheid hebt kunnen nemen toen hij nog leefde. Boos! Ik wens je heel erg veel sterkte!!

Anoniem

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:03

Wat verschrikkelijk, zo snel, zo onwerkelijk
Sterkte

Charlie_

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: Waarom nou jij? Waarom ging het zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:11

Heel veel sterkte...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers