“Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

“Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 14:20

In mei 2022 plaatste ik nog een topic in de fokkerij met de geboorte van mijn veulentje. Dat dood en leven zo dichtbij elkaar liggen wist ik, maar dit voelt toch super vreemd om hier iets te schrijven. Ook getwijfeld om hier wat te schrijven, maar het is denk ik een mooie plek om haar nog 1 keer in het zonnetje te zetten.

Mijn merrie, Amora, had ik alweer 10 jaar in mijn bezit. Een bijzondere verschijning met al haar wit. Samen volwassen geworden, zij was 7 toen ik haar kreeg en ik 16 jaar.

Afbeelding

Amora was een robuuste Gelderse met een fris maar zacht karakter. Onder het zadel was ze altijd goed wakker, maar in omgang echt een lieverd. Samen veel gedaan; vakanties, bosritjes, strandritjes en wedstrijden.

In 2021 besloten we dat we graag een nakomeling van haar wouden. Het idee hierachter was dat we dan altijd nog wat van Amora zouden hebben later, niet wetende dat later al zoveel eerder kwam… We maakten een mooie combinatie met de gelderse hengst Henkie en de dracht verliep vlekkeloos. Amora was echt heel blij met haar veulen. Het veulen had een lastige start met kliniek opnames, maar is nu gezond gelukkig.

Afbeelding

In oktober 2022 is het veulen ‘op kamers’ gegaan in de opfok en begon ik het rijden weer op te pakken met Amora. Ze was zoals vanouds lekker fris onder het zadel en blij. Wat was ik blij dat beide paarden gezond en gelukkig waren.

Tot die ene dag, 17 november 2022. De avond ervoor had ik nog lekker gereden met Amora en was er niks aan de hand. Amora liet altijd super goed zien als ze niet fit was. De ochtend van 17 november lag ze in de box, eerst leek dat nog onschuldig. Later begon ze echt koliekverschijnselen te vertonen. De dierenarts kwam langs maar het leek op een darm verdraaiing. Dus we hebben haar direct opgeladen richting de kliniek.

Op de kliniek leek het inderdaad te gaan om een overmatige gasproductie. Amora was altijd al wat gevoelig voor koliek, met name in het voorjaar had ze vaak last van gas door de overgang van hooi naar gras.

De darm leek ook gedraaid. Ik kon kiezen voor een operatie, wat mijn hart natuurlijk het liefste wou. Maar rationeel gezien was de toekomst na de operatie voor Amora té onzeker. De kans op herhaling was super groot, de kwaliteit van leven was na de operatie minder en de kans op overleven na de operatie ook klein… Daarom heb ik uit liefde voor Amora, echt voor haar gekozen en hebben we haar heel rustig laten inslapen…. Na alles wat ze in haar leven voor mij heeft betekent, vond ik dat zij een waardig leven verdiende en dat konden wij haar niet meer bieden.

Het voelt als een abrupt einde aan een boek waar nog heel veel hoofdstukken in geschreven zouden moeten worden. Ik mis haar enorm, haar aanwezigheid maar ook gewoon wat voor een lief dier het was.

Bedankt voor alles Morietje…

Afbeelding

hahahatsjoe

Berichten: 2397
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:33

Heel veel sterkte meid :(:)

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:34

Wat een mooi paard, heel veel sterkte met het verlies Y;(

MarloesHJ

Berichten: 2477
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:36

Heel veel sterkte

ElfBeau_067

Berichten: 2005
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:54

Heel veel sterkte. Wat een mooi paard

Kabayo

Berichten: 14077
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:05

Ik schrik hier van. Wat vreselijk. Ontzettend veel sterkte Y;(

shaddy82

Berichten: 1874
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:00

Heel veel sterkte met het verlies, het was een heel aansprekend paard zo te zien

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:10

Ach jeetje wat enorm jammer en zonde. Heel veel sterkte

prompter

Berichten: 11210
Geregistreerd: 28-09-02

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:13

Heel veel sterkte, wat een lieve uitstraling had ze.

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:46

Ah wat triest..koliek is en blijft een sluipmoordenaar.

Heel veel sterkte! Gelukkig heb je nog een mooie nakomeling uit haar.

littleroosie

Berichten: 6064
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:12

Je vertelde het verhaal al toen je met Louise bij ons was, nu zie ik je topic. Ontzettend verdrietig en een gemis om van je mooie merrie afscheid te nemen, maar heel dapper dat je voor haar hebt gekozen. In je mooie veulen zie je haar heel duidelijk terug en er is jullie samen een mooie toekomst gegund.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: “Niet wetende dat later zoveel eerder kwam”

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:25

Een dappere beslissing, gemaakt uit liefde.
Heel veel sterkte met dit grote verlies. Hopelijk zie je veel van haar terug in jullie veulen.