Fiëgo • 17/03/'10 - 17/01/'17

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Dreamy

Berichten: 24062
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Fiëgo • 17/03/'10 - 17/01/'17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 07:38

Afbeelding
Fiëgo
17/03/2010 - 17-01-2017


Ik weet het nog als de dag van gisteren, ik herinner het me serieus nog zó goed, dat moment dat ik jou voor het eerst zag. Het grappige is dat ik niet eens voor jou kwam, maar voor een ander paard. Bovendien wilde ik eeecht geen schimmel. Dat andere paard was prachtig, maar toch voelde ik daar helemaal niks bij en daarom besloot ik met de handelaar om jou toch ook nog even uit je box te halen.
Waar het andere paard ongecontroleerd en wild door de bak heen denderde, maakte jij je verplichte rondje om daarna al gauw nieuwsgierig toenadering te zoeken bij ons. Dat was het punt waarop ik voor je viel, je zocht contact.

Nog diezelfde avond stond je bij mij op stal. Helaas bleek je bij het uitladen een wond bij je voet te hebben opengehaald, had ik gelijk echt iets om voor te zorgen :+ Gelukkig genas dat snel en mocht je al gauw nog even van het weideseizoen mee genieten.

Mijn plan was om je eerst beter te leren kennen en lekker te beginnen met grondwerken. Dit hebben we een half jaar gedaan en als ik terugdenk aan toen waren we echt een stelletje sukkels. We konden heerlijk klooien met elkaar, maar eigenlijk vond je ook alles wel best. Wat was jij leuk, nieuwsgierig en ontiegelijk leergierig. Geen greintje kwaad en zoooo'n goede sul <3 Iedereen dacht dat ik zo op jouw rug zou zitten..

Je was 3,5 toen je bij mij kwam en ik vond 4 jaar wel een mooie leeftijd om een stapje verder te gaan en je te gaan beleren. Ik wilde dit zelf doen, maar wel onder goede begeleiding. Je was mijn eerste echte eigen paard en ik wilde niks verkeerd doen. Bovendien had ik eigenlijk een minimaal 7-jarig paard met al een basis gewild (en geen schimmel, had ik dat al gezegd? :+ ), maar gezien mijn ervaring in Amerika met jonge paarden had ik er met zo'n goedzak als jij ook wel vertrouwen in.
Het leek mij leuk om hier een topic over bij te gaan houden en deze maakte ik dan ook aan: [PP] [VOLG] Fiëgo in training.

We zouden een maandje daar aan de slag gaan voor een basis, maar dat liep anders dan verwacht. Zodra het om iets op/rond je rug ging, bleek je in de paniek te schieten. En dit bleef zo, ondanks dat de dierenarts en ostopaat je hadden behandeld en zadelmaker je zadel had nagekeken. Ik heb er zelfs een paardenfluisteraar bij gehad, wat moet je dan uit wanhoop? Uiteindelijk liet je een ruiter wel toe, maar je had er geen vertrouwen in en daardoor ook geen plezier. Was dit iets waar we doorheen moesten?
Eenmaal thuis ging het voor de zoveelste keer mis en belandde ik weer in het zand. Jouw vertrouwen was er niet en het beetje wat ik er inmiddels nog in had was ook weg. Weer de zadelmaker, weer je rug laten controleren, etc.

Inmiddels was ik erachter gekomen dat de handelaar over jou had gezegd dat als er iemand op jou ging zitten, diegene levensmoe zou zijn. Dus je was waarschijnlijk toch niet zo "groen en onbeleerd" als hij mij had verteld, je kende volgens hem hooguit alleen maar het voetjes geven voor het uitkrabben van je hoeven.
En dan maar een gedragsdeskundige, want wellicht had je toch echt een slechte ervaring en wat moet je anders als je alle andere dingen al hebt gecheckt? Ondertussen bleef ik grondwerk doen, want ik wilde je vertrouwen op de grond echt niet kwijt. De gedragsdeskundige ging het gedeelte onder het zadel dan wel doen, dat durfde ik immers zelf echt niet meer. Stapje voor stapje zat er uiteindelijk weer iemand op je rug. Zeker niet van harte, mijn god wat was je gespannen, maar je liet het toe. Maar zag ik mijzelf dit nog met jou doen?

Ik besloot je te koop te zetten. Jij verdiende iemand die jou het vertrouwen en steun kon gaan geven onder het zadel, het vertrouwen welke ik jou niet zou kunnen bieden op dat moment. Er waren veel geïnteresseerden, maar door jouw gedrag onder het zadel was ik uiteraard wel kritisch met het uitnodigen van je mogelijke toekomstige nieuwe baasjes. Er was er eentje die heel fijn met jou overweg kon, maar helaas werd je afgekeurd voor de sport. Je had de hele heenweg naar de keuring stom staan duwen met je kont tegen de trailer-stang, en nou vonden ze het raar dat je te weinig gevoel toonde bij je staart en hem niet optilde. (Om je een dag later met een staart als een vlag door de paddock te zien sjezen, maar goed)
En zo belandde je weer terug bij mij op stal.

Een stalgenoot had de mogelijke koper met jou bezig gezien en stelde onverwachts voor dat zij je in de tussentijd wel wilde proberen op te pakken. Zij kende geen angsten en vond je altijd al een heel leuk paard om te zien (want dat was je ook, gekke clown). Zij kwam als een godsgeschenk en al gauw accepteerde je haar op je rug. En met accepteren bedoel ik ook echt accepteren, want ik zag voor het eerst een beetje ontspanning onder het zadel. Je had er een vriendinnetje voor het leven bij. Met mij als steun op de grond en haar met het volle vertrouwen in het zadel, gingen we eindelijk beetje bij beetje vooruit en ik besloot je toch nog even uit de verkoop te halen. We gingen zelfs dusdanig vooruit, dat ik weer op je rug ben geklommen.

Ondertussen bleef je rug wel een probleem, want die kwam steeds vast te zitten. Je toonde wel steeds meer ontspanning onder het zadel, maar je had ook nog genoeg spanningen in je lijf waardoor de osteopaat toch regelmatig moest komen. De dierenarts zag geen aanleiding voor foto's en het was heel aannemelijk dat jij gewoon vast kwam te zitten door je "trauma" & daardoor toch nog spanning met de ruiter. Jij was verder extreem soepel (volgens osteopaten, dierenartsen en chiropractor, want ik heb er meerdere gehad) en niet gevoelig op de wervels. Dus weer losmaken en even rust, en dan weer proberen verder te gaan. Je hoefde van mij ook niet veel onder het zadel, max. 3x in de week een half uurtje vond ik prima zat om te oefenen. Ik wilde het zo leuk mogelijk voor jou houden en ook voldoende afwisseling erin houden. Zo leerde jij het ene truukje na het andere, ik weet van de meeste niet eens hoe je wist wat ik bedoelde. Je deed het gewoon. Je was zo slim!

Ik ging je onder het zadel steeds meer zelf "oppakken", en dat was maar goed ook. Onze vriendin was helaas genoodzaakt met je te stoppen en vanaf nu móest ik het wel alleen doen. En dat deed ik. Wat was ik trots op ons, want eindelijk begonnen we samen een team te vormen onder het zadel. We hebben zelfs 1 "balkjes-les" gereden, wie had dat ooit gedacht?
Maar vlak daarna liep je kreupel. Ik liet de dierenarts komen en die adviseerde rust te geven en nog even aan te kijken. Je begon wel beter te lopen, maar toch kende ik jouw manier van lopen niet meer. Waar anderen het "wel heel minimaal" vonden, vond ik dat er overduidelijk iets niet lekker zat. Weer een andere dierenarts voor een kreupelheid-onderzoek, maar die vond het te minimaal om uit te verdoven, dat verschil zou praktisch niet te zien zijn. Dan toch maar weer de osteopaat erbij, misschien zat er wel weer iets niet lekker in zijn rug? Ook na die behandeling bleef mijn onderbuik-gevoel zeggen dat het niet goed was en liep je voor mijn gevoel nog niet rad. Ik zette je van de zomer dan maar gewoon op het land en als ik terug kwam van vakantie dan zouden we maar eens richting de kliniek gaan.

Halverwege de zomer zijn we naar de kliniek gegaan en heb ik de dierenarts de vrije hand gegeven uit te zoeken wat er met jou was, maar ook gezegd dat ik sowieso jouw rug wilde laten controleren. Die ging op de foto en je werd gescand, niks noemenswaardig te vinden. Ook werd je pees gescand en daar kwam een peesblessure uit. Zou dat dan je rugklachten veroorzaken? Die kans was heel groot natuurlijk. Ik besloot dit traject in te gaan en als je dan goed zou zijn verklaard, dan zou je een nieuwe frisse start mogen maken bij een nieuwe baas. Want ik had het gevoel dat ik alle pech steeds veroorzaakte en dat wij hier samen niet uit zouden komen, misschien had je bij een ander wel meer geluk.

We gingen een revalidatie-traject in met speciaal beslag en heuuuul veel stappen. Wat vond je dat saai zeg! Toen je doorhad dat je stil mocht staan om te plassen, moest je ineens elke keer weer "plassen" en ging je trots in je houding staan terwijl je allang leeg was :+ Wat hebben we toen om jou gelachen. Iedereen moest altijd om jou lachen, je was echt een gigantische clown <3
Maar het wierp wel zijn vruchten af, want je was uiteindelijk weer goed genoeg om belast te worden onder het zadel. En voor ik het wist zat ik op je rug, wat was ik trots. Je had al weken niemand meer op je rug gehad, maar voor het eerst had ik het gevoel dat je me écht accepteerde. Voor het eerst had ik het gevoel dat we hier echt uit zouden komen. Ik begon er zelfs aan te denken om, als je goed was, je toch lekker bij mij te houden. Want god, wat voelde dit eindelijk eindelijk eindelijk vertrouwd.

Ook met belasting onder het zadel bleef het goed gaan en onverwachts was je eerdere lieve vriendinnetje ook weer terug in the picture om mij mee te helpen in de rest van het proces. Wat waren wij blij dat zij weer terug was hè? Wat had je haar gemist en wat een plezier hadden jullie nu weer!
Totdat jij je op een dag weer in je stal omdraaide bij het zien van het zadel en ik dacht "Dit is niet goed.."
Bij het aanraken van je rug kromp je weer ineen. Je hele lichaam gaf aan dat het echt pijn deed en zelfs met de deken op en af doen gaf je weer je gespannen signalen. oliebol.
We moesten eigenlijk weer meer gaan belasten, maar dat deden we dan maar aan de lange lijnen tot de volgende controle. Tijdens een van onze laatste keren aan de lange lijnen, verstapte jij je. Je liep direct onzuiver op je goede achterbeen. Ik besloot je rust te geven en alleen nog maar aan de hand te stappen, we zouden immers toch die week weer op controle gaan. Ook besloot ik een maagendoscopie te doen, want spanning onder het zadel met opstappen kon ook een teken zijn van maagzweren. Je weet maar nooit, nog even alles uit de kast halen..

Bij de controle liep je inderdaad onzuiver en ik liet je goede achterbeen voor de zekerheid ook scannen. Je pezen waren overal goed genoeg om te belasten en zouden de kreupelheid en je rugpijn niet moeten kunnen veroorzaken. Aan het zadel kon de rugpijn ook niet liggen volgens de dierenarts en hij heeft opnieuw de foto's en scans nagelopen. Er was niks te vinden, maar hij besloot je voor de zekerheid in te spuiten met ontstekingsremmers/pijnstillers en je ijzer zat een beetje los dus ook even de hoefsmid ter controle laten komen. We maakten nog een nieuwe afspraak ter controle en dat zou de laatste worden..

De hoefsmid kwam, maar je bleef onzuiver. Niet meer zoooo kreupel, maar wel nog steeds niet 100%. Alleen je rug. Ondanks de pijnstillers reageerde je nog steeds (of eigenlijk alweer) zo heftig op alleen al aanraking. Ik heb je dan ook niet meer belast, maar we hebben gewoon lekker rustig vanaf de grond gewerkt.. misschien zou je dan bij de controle niet meer gevoelig zijn.

De dag van de controle. Je hinnikte naar mij toen ik je groette.. Je hinnikte nooit naar mij, alleen naar eten. Waarom op zo'n dag dan ineens wel, stom paard (grapje, maar dat weet je wel).. je maakte me aan het huilen, want ik voelde al dat het een rotdag zou worden.. Je wilde daarna ook al niet de trailer op, iets wat ook zooo niets voor jou is.
Ik herinner me nog dat een stalgenoot je naar buiten bracht, samen met je vriend Ed, en jij zo de openstaande trailer in was gelopen waar zij langs wilde lopen :') Maar vandaag was alles anders.
En helaas, het was nog steeds niet goed bij de controle. Ondanks het niet belasten, ondanks de pijnstilling..
Er waren nog 2 trajecten mogelijk, maar de toekomst was onduidelijk en de kans was groot dat het maar tijdelijke pijnbestrijding zou worden.
Op deze manier wilde ik geen eigen paard hebben en ik wilde jou al dit heen en weer gesleur niet meer aandoen. Zo jong en dan al steeds zoveel lichamelijke klachten, waardoor je vertrouwen steeds geschaad werd omdat je pijn terug bleef komen en nu bleef houden. Zelfs zonder belasting en met pijnstilling.

Dus de beslissing was duidelijk, ook voor de dierenarts. Samen liepen we naar een lekkere ruime box, gevuld met een heeele dikke laag stro. Het enige wat jij dacht was "ETEN!". Goh, wat verrassend. Je werd verdoofd en al gauw was je dusdanig van de wereld dat je volgensmij al niet meer hebt meegekregen dat het stro ook lekker was om te liggen, ipv alleen lekker te eten was.

Je bent gegaan met je oortjes naar voren. Zoals je was.
Doei aller allerliefste, vrolijkste en geweldigste paard van de hele wereld.
Ik ga je zo ontiegelijk missen..
En wat had ik stiekem heel graag gewild dat ik je WEL wit had zien worden.. (want eigenlijk mocht dat niet van mij)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 18-01-17 07:47, in het totaal 3 keer bewerkt

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:45

Pff.. het blijft heftig deze beslissing.
Maar je hebt het goeie gekozen.

Heel veel sterkte ! :(:)

• Liberty <3

Lucia88

Berichten: 516
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:48

:( daar ben ik stil van!
Heel veel sterkte met het verlies! Y;(
wat een knapperd was hij!

boyca
Berichten: 1072
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:49

Heftig!!

Heel veel sterkte met het verlies van je kanjer.

snoopydogy

Berichten: 2210
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:51

heb elke keer al je verhalen gelezen op bokt maar dit had ik nog niet verwacht jeetje sterkte

kerstmuts

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:53

Heel veel sterkte met dit grote verlies... :(:)

xPearl

Berichten: 3270
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:54

Oh jeetje.. Dit had ik niet aan zien komen..
Heel veel sterkte! Y;(

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:58

Jeetje wat een verhaal. En wat een verdrietig einde. Zo'n mooi jong paard, maar zo te lezen de juiste beslissing. Je hebt alles uit de kast gehaald om hem te helpen! Hij had zich heen betere baas kunnen wensen.

Heel veel sterkte met dit verdriet!

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:05

Cher tranen in me ogen. Wat mooi geschreven

Nogmaals heel veel sterkste

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:08

Ik moet er ook van huilen. Wat verdrietig en wat had jij en ik denk wij allemaal het graag anders gezien. Heel veel sterkte met dit verlies.

Daihyo

Berichten: 87972
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:10

Hoe oneerlijk, hoe dapper en hoe moeilijk... ;(
Heel veel sterkte Cher :(:)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Fiëgo • 17/03/'10 - 17/01/'17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:24

Wat is zoiets altind een zware beslissing.. Heel veel sterkte..

<3 Sneakers <3

Samy

Berichten: 11074
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:24

Cher, wat heb je dit zo mooi geschreven! En wat knap dat je dat NU al kan.
Heel veel sterkte met dit verlies, je bent duidelijk en eerlijk naar jezelf en Fiego geweest.

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

Leo

Berichten: 50010
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:26

Lieve, dappere Cherry, wat had ik jullie een andere uitslag gegund. Heel veel sterkte. Y;(

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

SplashIsLief

Berichten: 33018
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:29

Wat onwijs verdrietig :(:) heel veel sterkte Cher

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:32

Ontzettend knap van je om de keuze te maken voor het best wil van je mooie paardje..
chapeau! en heel veel sterkte met dit ontzettend gemis.. Y;(

Ky Daula (Bretton woods x Wy Daula)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Fiëgo • 17/03/'10 - 17/01/'17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:36

Wat blijft het verschrikkelijk om de beslissing te nemen. Heel veel sterkte!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:37

Tranen lopen over me wangen Cherry... jij hebt zoveel voor Fie over gehad. Ik ben blij dat ik van de zomer toch je knapperd heb mogen ontmoeten :+:

Rust zacht lieve Fie

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:42

Heel veel sterkte! :(:)
En dat andere wilde gekke paard was ook wild en maf bij de handelaar.
Vind het nogsteeds zo gek, want ik wilde juist heel graag de schimmel toen }:0

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Mondy

Berichten: 11770
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:45

Oh lieverd... heb echt ontzettend met je te doen..ook hier een brok in mn strot. Heb jullie verhaal van het begin af aan gevolgd, al jullie vorderingen,3 stappen terug,4 stappen vooruit gevolgd. Je frustratie gedeeld omdat ik z graag wilde dat jullie die eenheid zouden worden. Blij toen dat eindelijk lukte.
En wat heb ik gelachen om zn streken...die heerlijke clown.
Een van de weinige paarden die ik zo gevolgd heb en waarvan je bijna het gevoel hebt m te kennen.

Wat heb ik zo ontzettend veel respect voor jouw keuze.... Je keus geeft alleen maar meer aan hoeveel je om hem geeft !

Ontzettend veel sterkte ... :(:)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Fnanne

Berichten: 14264
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: Fiëgo • 17/03/'10 - 17/01/'17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:59

Wat intens verdrietig...
Heel veel sterkte gewenst bij dit gemis.

"...Farewell my fallen idol and false friend, one by one I watched illusions shattered..."
Mijn Facebook met (p)aardige tekeningen en schilderijen; https://m.facebook.com/paardigekunst

Neon

Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:08

Jeetje wat een verhaal :( wat erg...

Ik denk dat je de juiste beslissing genomen hebt... maar wat moet dat moeilijk zijn zeg :( sterkte

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:10

Heel veel sterkte :(:)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Fiëgo • 17/03/'10 - 17/01/'17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:35

Wat een heftig verhaal en wat intens verdrietig.

Je hebt alles uit de kast gehaald voor hem, Cherry. Het is de juiste beslissing.
Heel veel sterkte :( Y;(

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Fiëgo • 17/03/'10 - 17/01/'17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:39

Wat een vreselijke beslissing om te nemen, ook al weet je dat je het beste doet.
heel veel sterkte :*

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers