Paard laten ophalen door slager

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:09

Ik ook janderegelaar. Het zijn allemaal zeer 'onaangename' opties als je je paard moet laten gaan, maar schieten is in mijn ogen nog de meest humane en snelste optie. Het verbaast mij soms hoe weinig mensen weten of willen weten wat dat betreft. Alsof je als eigenaar niet voldoende van je paard houdt als je je je lieveling laat schieten. Natuurlijk klinkt het afschrikwekkender dan 'inslapen' maar zo vredig als dat klinkt is ook niet bepaald altijd de realiteit.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 19:55

rapunzelx schreef:
jwl schreef:
Even een kleine vraag offtopic
Mag je zomaar een paard laten slachten
Ik neem aan dat niet elk dier meer geschikt is voor consumptie
Hoe werkt dat?


Zodra een paard ongeschikt is voor consumptie krijgt hij/zij een stempel/aantekening door de da in zijn/haar paspoort. Mijn paard is ook ongeschikt verklaard ivm bepaalde medicatie.


Een paard die bepaalde medicatie gehad heeft en dus niet geschikt is voor cosumptie kan wel geslacht worden maar het vlees wordt niet gebruikt. Paard gaat dan alsnog naar redac.
Slachten kan dus altijd.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:37

Schieten.

Slachten niet.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:45

Mag je een paard die natuurlijk overleden is of ingeslapen ook laten ophalen door de slager voor vlees (indien natuurlijke dood) of voor andere dingen of gaat dat automatisch mee naar rendac en dan de 'gehaktmolen' in?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:01

Jolliegirl schreef:
Schieten.

Slachten niet.


Volgens mij mag het paard dan niet meer voor menselijke consumptie, maar wel voor diervoeding als ik het goed heb?

Saams, eerlijk gezegd weet ik dat niet. Gevoelsmatig denk ik dat dat het dan altijd Rendac is, zeker bij inslapen omdat dan ook die medicatie in het paard zal zitten en het ophalen van een overleden paard natuurlijk een heel andere methode is dan een levend paard vervoeren.

Iemand die dit weet hier, ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hiernaar?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 09:03

inslapen niet, natuurlijke dood lijkt mij ook niet omdat het dier binnen een bepaalde tijd na het overlijden leeg gebloed moet zijn.

hoe het precies zit met medicijn gebruik en afkeur voor consumptie of dat voor diervoeding gebruikt mag worden weet ik niet.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:53

Ik heb er het een en ander over gelezen, maar als het dier niet voor menselijke consumptie geschikt is, is het ook niet geschikt als diervoeder. Bij een natuurlijke dood mag het dier niet voor menselijke consumptie, dus ook niet als diervoeder. Dieren die medicatie hebben gehad en daardoor niet voor menselijke consumptie geschikt zijn, mogen ook niet voor diervoeder gebruikt worden.

Als je daar echt meer over wil weten kan je dat hier lezen: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren- ... jproducten .

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:55

Ik ben er zelf bij tot de allerlaatste adem uitgeblazen is. Je kan immers in deze wereld niets zeker weten, tenzij je het met eigen ogen hebt gezien.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:36

Dyonne schreef:
Omdat dit beter past op IM verplaats ik het daarheen vanaf MD.


Beste Dionne: Onbegrijpelijk dat je dit topic op in memoriam gezet hebt. Er wordt hier niemand herdacht. Misschien een betere plek bedenken?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:09

Moderatoropmerking:
Hoewel ik begrijp dat een topic als deze op IM wat uit de toon valt is IM, zoals in de charter te lezen is, ook voor het bespreken van alles rondom het overlijden van een paard.
Citaat:
Leven en dood zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. [IM] In Memoriam is dan ook bedoeld voor zaken die te maken hebben met het overlijden van je paard of pony. Je kunt hier een topic plaatsen als je een paard of pony hebt verloren, als je vragen hebt over de laatse levensfase van je paard, over cremeren of begraven of als je wilt weten hoe anderen met het verlies van een dierbaar paard om gaan. Natuurlijk vind je hier ook een virtuele schouder om op uit te huilen als je je paard mist.

[IM] Regels en richtlijnen [IM] In Memoriam

Dit maakt dat het topic op IM kan blijven staan.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:43

Ok wat jij zegt :=

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:57

Nou lekker sensitief ... sorry maar vind dit echt niet bij IM :n horen ook al zeggen 'jullie' dat in de beschrijving, is niet in de 'geest' van wat hier altijd wordt geplaatst
'overlijden' is heel wat anders in mijn perceptie dan verhalen over hoe transport te regelen naar slager, en dan lezen mensen dit ook nog direct als ze al zo bezig zijn met hun overleden paardje ;( .

Lijkt me niet de bedoeling :\

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:24

De titel geeft toch aan waar het om gaat?

Het is iets dat mogelijk bij de laatste levensfase van je paard ter sprake komt. Ik vind persoonlijk de informatie wel nuttig.
Mijn eerste paard is op transport naar de kliniek in de vrachtwagen overleden. Kan je zeggen dat het geen mooi gezicht was om te zien hoe zijn overschot uit de vrachtwagen gehaald moest worden.

Ik ben een paar keer bij het inslapen van een paard geweest en zo mooi was dat ook niet, vooral het val moment hakt even flink op de emotie in. En ook dat overschot moet geruimd worden.

Als ik een keuze zou hebben, zou het zelf wegbrengen ook mijn keuze zijn, dat slachten voelen ze niets meer van. Het schot is snel en pijnloos en zoals ik het hier lees geen verkeerde optie.

Misschien kun je het op die manier beter afsluiten, de wetenschap dat toen je paard nog zelfstandig weg liep en het nog geen minuut later voorbij was.

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:13

Ik zou mijn paard liever laten inslapen, naar mijn idee is inslapen volkomen pijnloos.
Je hoort wel eens verhalen van dierenartsen en slagers dat de kogel verkeerd ging, en dan lijden ze echt heel veel pijn.
Maar ik respecteer iedereen zijn mening!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:20

naomi_rabe schreef:
Ik zou mijn paard liever laten inslapen, naar mijn idee is inslapen volkomen pijnloos.
Je hoort wel eens verhalen van dierenartsen en slagers dat de kogel verkeerd ging, en dan lijden ze echt heel veel pijn.
Maar ik respecteer iedereen zijn mening!

Serieus? Jij denkt dat die slager met een pistool in de rondte aan het schieten is? Iedereen maakt zijn eigen afwegingen, maar die moeten dan wel op kennis en feiten gebaseerd zijn. Ter info: paard krijgt een schietmasker op en een pin daardoorheen geschoten. Mis schieten gebeurd dus niet en in luttele seconden is het klaar. Inslapen duurt vele malen langer,
paard valt éérst om. Ieder z'n keuze maar kom niet met broodje aap verhalen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:27

Laurora schreef:
Ik denk dat ze bedoeld dat het slachten, hoe veel beter het ook is voor het dier, nooit 'vriendelijk' is.
Een slager zal geen dier slachten als hij er geen geld voor krijgt,(of het nou om het slachten zelf gaat of de verkoop van het vlees) dus ook niet als het dier geen waardig leven meer heeft.

Leg me dat eens uit, dus een paard verlossen uit zijn of haar lijden is niet diervriendelijk omdat je hem dood maakt? Het alternatief: met pijn laten leven is dat wel? :?
Een DA maakt ze ook niet af als ie niet betaald wordt. Dus daarin zijn beide gelijk.

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:42

ik lees hier dat je een paard met een aantekening in het paspoort ook kan laten schieten en op laten halen door de rendac. ik neem aan dat dit dan thuis moet gebeuren?! heb nl ooit van veen in nijkerk daarvoor gebeld en hij zei toen dat het voor hem verboden was om paarden die niet geschikt zijn voor consumptie ook maar op zijn terrein toe te laten. ben benieuwd hoe dit zit.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:47

Er is bij ons vorige week nog een paard opgehaald door van Veen uit Nijkerk. Ik ben vorig jaar zelf bij zijn slachterij wezen kijken. Ik zou mijn paard dan ook aan hem meegeven omdat ik weet dat het paard op een zeer nette manier, met respect behandeld wordt. Een andere slager zou ik misschien niet direct doen.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:51

Charlotte124 schreef:
ik lees hier dat je een paard met een aantekening in het paspoort ook kan laten schieten en op laten halen door de rendac. ik neem aan dat dit dan thuis moet gebeuren?! heb nl ooit van veen in nijkerk daarvoor gebeld en hij zei toen dat het voor hem verboden was om paarden die niet geschikt zijn voor consumptie ook maar op zijn terrein toe te laten. ben benieuwd hoe dit zit.

Mijn paard die is geschoten bij de slager (en daar verbloed) en daarna gelijk de bak van de rendac ingegaan.

Thuis laten verbloeden is eigenlijk niet mogelijk (het bloed moet worden opgevangen en worden afgevoerd).

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:53

Charlotte124 schreef:
ik lees hier dat je een paard met een aantekening in het paspoort ook kan laten schieten en op laten halen door de rendac. ik neem aan dat dit dan thuis moet gebeuren?! heb nl ooit van veen in nijkerk daarvoor gebeld en hij zei toen dat het voor hem verboden was om paarden die niet geschikt zijn voor consumptie ook maar op zijn terrein toe te laten. ben benieuwd hoe dit zit.


Mijne is daarom ook geschoten op het terrein van een dierenkliniek, door van Veen.

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:29

DatBenIkNou schreef:
naomi_rabe schreef:
Ik zou mijn paard liever laten inslapen, naar mijn idee is inslapen volkomen pijnloos.
Je hoort wel eens verhalen van dierenartsen en slagers dat de kogel verkeerd ging, en dan lijden ze echt heel veel pijn.
Maar ik respecteer iedereen zijn mening!

Serieus? Jij denkt dat die slager met een pistool in de rondte aan het schieten is? Iedereen maakt zijn eigen afwegingen, maar die moeten dan wel op kennis en feiten gebaseerd zijn. Ter info: paard krijgt een schietmasker op en een pin daardoorheen geschoten. Mis schieten gebeurd dus niet en in luttele seconden is het klaar. Inslapen duurt vele malen langer,
paard valt éérst om. Ieder z'n keuze maar kom niet met broodje aap verhalen.


Dát zeg ik ook niet, maar als je rondzoekt op het internet lees je toch genoeg verhalen over dat de pin fout is geschoten, en het dier daardoor niet is overleden. En dat ze met een pin worden geschoten wist ik niet eens, ik ken maar één slager, en die gebruikte een soort van kogels. Ik vind je toon ook vrij vijandig overkomen. Hé? Fouten maken is menselijk.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 15:46

Ik ken geen slager die kogels gebruikt, alleen jagers.

Dat het mis gaat met het schietmasker is een kleine kans lijkt mij.
Zo veel verhalen over het fout schieten heb ik niet gelezen. Ik ben er toch al even mee bezig geweest.
Of heb jij het over buitenlandse slachters?

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:02

Ik begreep dat als je paard een nieuw paspoort heeft gekregen, ondanks dat het paard nooit geen medicatie heeft gehad, je deze ook niet meer voor de slacht mag aanbieden, klopt dit?
Dit is mij verteld toen ik een nieuw paspoort voor mijn paard aanvroeg omdat mijn gedeelte voor de entingen vol was.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 16:07

Geen idee.. Als het eerste paspoort er nog bij is lijkt mij dat niet maar dat weet ik niet zeker. Paspoort moet wel gelinkt zijn aan het paard met het chipnummer.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:17

Verhalen over mis schieten gaan zover ik ze ken altijd over het buitenland. Daar worden paarden soms nog massaal afgemaakt, waarbij er geen respect is voor het individuele dier en krijg je dus dezelfde misstanden als je een enkele keer ook in Nederland ziet bij grote slachterijen, Mis schieten of de kip die zijn kop wegtrekt bij het elektrische waterbad. Maar in Nederland worden paardenslachtingen individueel gedaan en ik kleine slachterijen. Er wordt gewerkt door vakmensen in plaats van door uitzendkrachten(/illegalen, veelal in Amerika).

Als je een nieuw en dus vervangend paspoort krijgt zijn niet alle gegevens van het paard meer compleet en dus kan er theoretisch medicatiegebruik verzwegen worden. Vandaar dat slachten dan niet meer mag.

Ik had een voorkeur dat mijn paard geslacht zou worden, echter was hij zo ziek dat het absoluut geen optie meer was. Na de eerste sedatie was hij al zo wankel dat hij het nauwelijks de binnenbak meer uit kwam (10 stappen) en hij is dus ook niet op de bietenplaats ingeslapen (25m, hadden we een dik stro+vlasbed gemaatk) maar op het land van de (buur)boer direct om de hoek naast de binnenbak. Daar was het toch zacht liggen en toch bereikbaar voor rendac.

Een semigezond paard in laten slapen zou ik zelf niet zo snel doen. Het risico op vechten is altijd aanwezig. Bij een goede dierenarts is dit niet groter dan het risico bij narcose, maar het verschil is dat narcose tijdelijk is, terwijl het bij inslapen betekent dat het het laatste is dat het dier meemaakt. En sommige dierenartsen zijn er makkelijker in en brengen het dier niet eerst onder narcose, dan is de kans op vechten veel groter.

Edit: een semi-gezond paard is een paard met een serieus gedragsprobleem dat te gevaarlijk wordt; een probleem dat wel lijden veroorzaakt maar niet doodziek nog, maar waarbij er geen remedie is; ernstige artrose; etc. Oftewel, een paard dat niet doodziek is en dus veel blijk geeft van willen blijven leven.