Paard laten ophalen door slager

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 20:03

Ik kwam er achter dat je je paard kan laten ophalen door de slager..
Nou is dat natuurlijk handig voor mensen die om wat voor rede dan ook hun paard niet zelf kunnen brengen.
Echter vraag ik mij af hoe betrouwbaar dat is.. Ik ben zelf huiverig voor doorverkoop of voor export naar het buitenland.
Zouden jullie je paard laten ophalen door een slager die als paardvriendelijke slager te boek staat?
Waarom wel of niet?

ola42

Berichten: 132
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:12

Nee, ik zou hem zelf gaan brengen, ik vertrouw niemand anders daarin. Als er geld mee gemoeid is kan je niemand vertrouwen. Lekker zelf gaan brengen, hoe moeilijk het ook is.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:20

Slager mag hem ophalen maar dan meteen een afspraak wanneer er geschoten word en dan ben ik er bij.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:20

Goede ervaringen wat dat betreft met van Veen uit Nijkerk. Gaat zeer rustig en vriendelijk met de paarden om, ze worden aan huis nog heel goed verzorgd (ja ik ben er geweest en heb het zelf gezien) en op vrijdagochtend geslacht. Allemaal keurig verlopen en geen paarden op transport naar Italiƫ ofzo.
Een goede oplossing als je zelf je paard niet op vrijdagochtend kunt of wil wegbrengen.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:26

Hier is paard ook gehaald. Ik ben er achteraan gereden en heb het paard dood gezien. Was paard van vriendin. Zelf geen vervoer en wilde zeker weten dat ze dood was.
Transport kosten zijn verrekend

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:32

nee ik ben meer van t zelf wegbrengen en zien dat tie dood op de grond ligt, dan meegeven aan een slager er worden naar mijn idee toch te vaak paarden gekocht bij een slager

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:36

Paardvriendelijke slager zou hem in de wei zetten haha, de eerste diervriendelijke slager moet ik nog vinden :P (en nee vega slager telt niet)

Maar... Ik zou het niet doen. Ik weet niet of ik zelf mee zou gaan, maar zou wel iemand die ik vertrouw (mijn man bv) mee laten gaan ter controle. Je weet maar nooit immers.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:59

vuurneon schreef:
Paardvriendelijke slager zou hem in de wei zetten haha, de eerste diervriendelijke slager moet ik nog vinden :P (en nee vega slager telt niet)

Maar... Ik zou het niet doen. Ik weet niet of ik zelf mee zou gaan, maar zou wel iemand die ik vertrouw (mijn man bv) mee laten gaan ter controle. Je weet maar nooit immers.


Nou wat een onzin weer.. het gros van de paarden gaat erheen omdat ze juist geen fijn leven meer zouden hebben op de wei.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:10

Ik heb een keer een merrie laten ophalen.
Ging heel fijn, ze waren met een vrachtwagen,merrie liep er ook zomaar in terwijl ze altijd moeilijk te laden is geweest.
Ik weet niet meer hoeveel tijd er tussen ophalen en slachten zat,maar ook dat is allemaal goed verlopen toen :j
Is wel al erg lang geleden,denk nu bijna 20 jaar

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:11

_suus19_ schreef:
vuurneon schreef:
Paardvriendelijke slager zou hem in de wei zetten haha, de eerste diervriendelijke slager moet ik nog vinden :P (en nee vega slager telt niet)

Maar... Ik zou het niet doen. Ik weet niet of ik zelf mee zou gaan, maar zou wel iemand die ik vertrouw (mijn man bv) mee laten gaan ter controle. Je weet maar nooit immers.


Nou wat een onzin weer.. het gros van de paarden gaat erheen omdat ze juist geen fijn leven meer zouden hebben op de wei.


Ik denk dat ze bedoeld dat het slachten, hoe veel beter het ook is voor het dier, nooit 'vriendelijk' is.
Een slager zal geen dier slachten als hij er geen geld voor krijgt,(of het nou om het slachten zelf gaat of de verkoop van het vlees) dus ook niet als het dier geen waardig leven meer heeft.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:15

Laurora schreef:
Ik denk dat ze bedoeld dat het slachten, hoe veel beter het ook is voor het dier, nooit 'vriendelijk' is.
Een slager zal geen dier slachten als hij er geen geld voor krijgt,(of het nou om het slachten zelf gaat of de verkoop van het vlees) dus ook niet als het dier geen waardig leven meer heeft.


Niet altijd ;)
Ik heb helaas een aantal weken geleden afscheid moeten nemen van mijn paard. Hij is op het terrein van een dierenkliniek in een weiland 'heengegaan'.
we hebben alleen de rekening van het ophalen door rendac betaald

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 21:25

Het topic gaat niet over inslapen maar over het laten ophalen door de slager zoals bijvoorbeeld van veen uit Nijkerk.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:30

Ik heb een aantal jaar geleden zelf mijn paard naar Nijkerk gebracht, de paarden die hij zelf had opgehaald stonden er rustig bij, ik zou het wel aandurven om er 1 door hem op te laten halen als ik zelf niet zou kunnen brengen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:32

Ik ken wel een centenvriendelijke slager. Die zet paarden/koeien eerst nog even fijn een maand of drie in een volle weide. Het is pas tijd als ze lekker dik zijn. De mensen die dit weten geven bij hem aan dat hij hun beest wel mag slachten maar niet in de wei mag zetten, en dat doet hij dan ook niet.
Als ik langs de betreffende weide kom zeg ik altijd even tegen de beesten die er staan dat ze in de verkeerde wei staan..... namelijk die van de slager.
Als mijn paard zo ver is gaat hij hopelijk ook naar deze slager, ik vertrouw hem. Hij verkoopt niet door en werkt het netjes af des al niet te min wil ik hem wel dood zien, voor het "zekers te weten..."

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:45

Ik zou zo'n slager dus niet vertrouwen. Je geeft het paard aan hem mee om te laten slachten om misschien wel pijn of weet ik veel wat, zo snel mogelijk. Door het zinnetje "Als mensen het weten vragen ze om het niet te doen." Maar als mensen het niet weten? Mensen die denken dat het paard dan die week of week erop word geslacht, want dat is een logische assumptie, word dan zo weken in een weide gezet zonder dat ze daarvan weten? Nou, lekker dan. Mijn paard gaat naar de slager om geslacht te worden. Een slager is geen dierenarts, die kan niet beslissen of zo'n beest, waarvan de eigenaar waarschijnlijk in overleg met een DA de beslissing heeft gemaakt dat het niet verder kan, maar dan denkt de slager, och, is meer geld waard als die wat vetter is, dus hup de weide op. Staat mijn paard daar met een peesscheur nog weken te lijden, om maar een voorbeeld te nemen. Want ik wist er niet vanaf.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:47

Ik neem aan dat je in Nijkerk kan vragen om een foto dat die dood ligt als bewijs. Je zou jolliegirl kunnen vragen voor meer info over slager, zij heeft hier in het verleden veel gelopen.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:51

Never dat ik mijn paard meegeef aan een slager maar ik ben sowieso geen voorstander ervan om je paard naar een slager te brengen. Gewoon rustig inslapen in de vertrouwde omgeving is voor mij de manier.
Echter respecteer ik ieders mening daarin.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:11

Patt schreef:
Never dat ik mijn paard meegeef aan een slager maar ik ben sowieso geen voorstander ervan om je paard naar een slager te brengen. Gewoon rustig inslapen in de vertrouwde omgeving is voor mij de manier.
Echter respecteer ik ieders mening daarin.

Fijn, maar besef wel dat het rustig inslapen ook niet altijd zo rustig gaat. Maar ik respecteer ook dat mensen daar voor kiezen indien ze de mogelijkheid hebben. Soms is er geen andere keuze dan direct afspuiten.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:16

Ik zou niet op laten halen maar zelf wegbrengen. Ook omdat ik zekerheid wil hebben dat het echt gebeurd plus afsluiting voor mijzelf

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:20

Ik snap dat niet. Je kunt nog 1 ding doen voor je paard en dst is het paard begeleiden bij zijn laatste reis.
Dat je dat niet doet maar laat ophalen met alle risico's van dien, vind ik onvoorstelbaar. Ik ben niet tegen de slacht maar wel tegen het laten ophalen van je paard. Alsof het een ding is.. Dus nee. Onder geen voorwaarde. Als ik zelf echt niet zou kunnen zou ik een bekende vragen, of wachten.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:24

Wij zijn op school excursie geweest naar Nijkerk. Super " fijne" ervaring. Omgang met de dieren etc. Was echt super. Geen paniek of gevecht. Het onderkomen van de dieren zag er goed uit en ze zagen er goed verzorgd uit. Ik heb gelukkig geen ervaring met het laten Op halen maar ik was wel enorm onder de indruk van dit bedrijf en deze mensen.

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:25

Even een kleine vraag offtopic
Mag je zomaar een paard laten slachten
Ik neem aan dat niet elk dier meer geschikt is voor consumptie
Hoe werkt dat?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:26

ElineS schreef:
Ik zou zo'n slager dus niet vertrouwen. Je geeft het paard aan hem mee om te laten slachten om misschien wel pijn of weet ik veel wat, zo snel mogelijk. Door het zinnetje "Als mensen het weten vragen ze om het niet te doen." Maar als mensen het niet weten? Mensen die denken dat het paard dan die week of week erop word geslacht, want dat is een logische assumptie, word dan zo weken in een weide gezet zonder dat ze daarvan weten? Nou, lekker dan. Mijn paard gaat naar de slager om geslacht te worden. Een slager is geen dierenarts, die kan niet beslissen of zo'n beest, waarvan de eigenaar waarschijnlijk in overleg met een DA de beslissing heeft gemaakt dat het niet verder kan, maar dan denkt de slager, och, is meer geld waard als die wat vetter is, dus hup de weide op. Staat mijn paard daar met een peesscheur nog weken te lijden, om maar een voorbeeld te nemen. Want ik wist er niet vanaf.


Je zet me aan het denken en weet je; je hebt helemaal gelijk. Ik vertrouw deze man omdat ik hem ken en zijn gewoontes ken. Geen verrassingen voor mij. Maar idd je zult je beest maar in de wei zien staan terwijl je denkt dattie dood is. Dank je, dit kon ik wel gebruiken.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:28

jwl schreef:
Even een kleine vraag offtopic
Mag je zomaar een paard laten slachten
Ik neem aan dat niet elk dier meer geschikt is voor consumptie
Hoe werkt dat?


Als er een aantekening in het paspoort staat, mag het dier niet geslacht worden. Net als een duplicaat paspoort, die dieren mogen ook niet geslacht worden.

Wel mag je deze dieren laten schieten bij een slachter, maar dan worden ze alsnog door Rendac opgehaald omdat ze niet meer geschikt zijn voor consumptie.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:30

Mayasfrenk schreef:
Wij zijn op school excursie geweest naar Nijkerk. Super " fijne" ervaring. Omgang met de dieren etc. Was echt super. Geen paniek of gevecht. Het onderkomen van de dieren zag er goed uit en ze zagen er goed verzorgd uit. Ik heb gelukkig geen ervaring met het laten Op halen maar ik was wel enorm onder de indruk van dit bedrijf en deze mensen.


Ik ben er nu een keer of 7 geweest om een paard te slachten. Meestal paarden van anderen die dat zelf niet willen. Ik blijf er altijd bij tot ie ligt.

Vind Nijkerk echt top qua wijze waarop alles geregeld wordt. Ik weet dat ik 2 jaar geleden met 2 paarden kwam. Ik was er om 2 minuten voor 7 en om 4 over 7 reed ik weg, beide dieren waren al weg. Zo snel en zo netjes.