Paard laten ophalen door slager

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:22

Ik verkies toch ook slachten/ schieten. Mijn vorig paard ook laten ophalen door een bevriende slachter. Ik weet dat mijn paard daar keurig behandeld geweest is. Telkens ik de slachter zie vraag ik hem er naar en telkens krijg ik hetzelfde verhaal.
Waarom slacht/ schieten en niet inslapen?
1) Ik heb ooit een paard laten inslapen van een vriendin en dat paard heeft lang gevochten tegen alle injecties. En ja alles was correct gegeven maar het paard had super veel karakter en ik zweer het je, een mooi zicht was het niet.

2) Mijn paard had zoveel pijn dat het geen leven voor hem was op de weide ondanks dat hij nog maar 5 jaar was. Paard kon met moeite rollen, laat staan spelen en genieten...

3) Moest ik er bij moeten zijn om te zien hoe mijn paard sterft denk ik dat ik de dierenarts een slag geef als hij de inspuiting wil geven. Ik kan dat niet aan om dat te zien en zou het telkens uitstellen.

4) Dan heb ik toch nog een beetje geld om een nieuw paard aan te kopen en is zijn overlijden toch niet voor niks geweest.

Ach, het is nooit leuk als je hier moet over beslissen. En iedereen doet het op zijn manier. Met alle respect voor mensen met een andere visie.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:24

Ja , ik heb het 2x gedaan.Het waren paarden die dermate gebreken hadden dat niemand ze nog wilde kopen dat weet ik zeker( en genezen was geen optie).
Een paard wat niets mankeert zou ik nooit naar een slager brengen of laten op halen, daar zijn andere wegen voor!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:28

No_No schreef:
Ik ken geen slager die kogels gebruikt, alleen jagers.

Dat het mis gaat met het schietmasker is een kleine kans lijkt mij.
Zo veel verhalen over het fout schieten heb ik niet gelezen. Ik ben er toch al even mee bezig geweest.
Of heb jij het over buitenlandse slachters?

"schietmasker" is wel een misleidende term. Het is in feite gewoon een gereedschap waar de pin in zit. Dat moet nog steeds juist geplaatst worden. Het is niet dat mis schieten "onmogelijk" is. Maar ik wil je zo geloven dat ze in Nederland (en hopelijk ook belgie) wel wat zorgvuldiger zijn dan bij massa slachtingen in bv Amerika.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:01

Hier een filmpje van Nijkerk van een slachtproces van een paard.
Ze laten het hoofd van het paard niet zien als ze schieten, maar je ziet het paard wel dood neer vallen.

Alles kijken als je er tegen kunt.
http://youtu.be/zdRMbLC13vw

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 00:12

Daphara schreef:
Hier een filmpje van Nijkerk van een slachtproces van een paard.
Ze laten het hoofd van het paard niet zien als ze schieten, maar je ziet het paard wel dood neer vallen.

Alles kijken als je er tegen kunt.
http://youtu.be/zdRMbLC13vw


Persoonlijk vind ik het niet eng of naar om te zien maar eerder interessant. Maar misschien komt dat doordat ik vroeger in een slagerij heb gewerkt.
Ook het filmpje wat erna komt is interessant omdat de slachter daar zelf aan het woord is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 00:25


naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:40

vilheide schreef:
Daphara schreef:
Hier een filmpje van Nijkerk van een slachtproces van een paard.
Ze laten het hoofd van het paard niet zien als ze schieten, maar je ziet het paard wel dood neer vallen.

Alles kijken als je er tegen kunt.
http://youtu.be/zdRMbLC13vw


Persoonlijk vind ik het niet eng of naar om te zien maar eerder interessant. Maar misschien komt dat doordat ik vroeger in een slagerij heb gewerkt.
Ook het filmpje wat erna komt is interessant omdat de slachter daar zelf aan het woord is.


Hetzelfde! Ik vind het niet eng, maar het doet wel wat met me. Mijn interesse wint het van mijn afschuw.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:31

Citaat:
Er is bij ons vorige week nog een paard opgehaald door van Veen uit Nijkerk. Ik ben vorig jaar zelf bij zijn slachterij wezen kijken. Ik zou mijn paard dan ook aan hem meegeven omdat ik weet dat het paard op een zeer nette manier, met respect behandeld wordt. Een andere slager zou ik misschien niet direct doen.


Een van onze pony's hebben we dus ook laten schieten (en slachten) bij Van Veen. Nooit spijt van gehad. En mocht ik weer een dergelijk dier hebben, doe ik het weer op die manier.
Ik wist trouwens niet dat hij ze ook ophaalt. Maar ik blijf het een 'eng' idee vinden, als je paard uiterlijk goed gezond lijkt en er mooi uitziet vangt een handelaar (ik heb het niet over Van Veen, maar een veehandelaar die paarden bij een slachter aanlevert) er meer voor als hij hem doorverkoopt dan wanneer het geslacht wordt. Dan is voor een handelaar de keus makkelijk: doorverkopen ipv slachten, het gaat dan echt alleen om het geld. Of dit jouw neurotisch verknipte onhandelbare of niet te houden dier is of niet dat boeit ze volgens mij echt niet....
Dus ik zou echt zelf wel willen zien dat ze dood zijn. Hoe moeilijk dan ook.

Overigens was het halster dat ik bij mijn pony had ook afgespoeld maar er zaten nog wel kleine bloedspatten op het touw en op stukjes van het halster.

Verkeerd schieten is vrijwel onmogelijk met een schietmasker en een op een schieten volgens mij.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:38

Misschien overheen gelezen, maar wat is de reden dat je hem niet zelf wil brengen?

Arwen heb ik door de paardentaxi laten doen. Dan had ik daar geen zorgen over en hoefde ik ook niet met een lege trailer naar huis, maar was ik er wel bij :) Beviel erg goed!

Schieten en inslapen heb ik allebei ook overwogen, maar ik heb uiteindelijk voor inslapen gekozen omdat ik Arwen de lange rit naar Nijkerk niet aan wilde doen en ik de beelden niet op mijn netvlies wilde hebben. Gaat heel rustig. Maar schieten volhens mij ook.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:49

vilheide schreef:
Ik begreep dat als je paard een nieuw paspoort heeft gekregen, ondanks dat het paard nooit geen medicatie heeft gehad, je deze ook niet meer voor de slacht mag aanbieden, klopt dit?
Dit is mij verteld toen ik een nieuw paspoort voor mijn paard aanvroeg omdat mijn gedeelte voor de entingen vol was.

Hier even op inhakend: in principe hou je je oude paspoort, maar komen er extra pagina's bij als je entingsgedeelte vol is. Je zou hiervoor geen duplicaat hoeven aan te vragen dus.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:52

janderegelaa schreef:
Ik zie liever mijn paard bij de slager dan bij de Rendac in de shredder.
Als paardlief niet voor de consumptie mag worden gebruikt, gaat 'ie net zo hard naar de Rendac hoor. Geschoten of ingeslapen, maakt niks uit.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:55

Roadracer schreef:
vilheide schreef:
Ik begreep dat als je paard een nieuw paspoort heeft gekregen, ondanks dat het paard nooit geen medicatie heeft gehad, je deze ook niet meer voor de slacht mag aanbieden, klopt dit?
Dit is mij verteld toen ik een nieuw paspoort voor mijn paard aanvroeg omdat mijn gedeelte voor de entingen vol was.

Hier even op inhakend: in principe hou je je oude paspoort, maar komen er extra pagina's bij als je entingsgedeelte vol is. Je zou hiervoor geen duplicaat hoeven aan te vragen dus.


Inlegvellen werden niet meer gegeven vandaar dat ik een nieuw paspoort moest aanvragen en de oude ongeldig werd verklaard.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:57

Heeft er iemand enig idee of je een paard wat geslacht is aan mag bieden bij een dierentuin? En is een dierentuin er blij mee? Of hebben zij ook te maken met allerlei regels?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:01

vilheide schreef:
Heeft er iemand enig idee of je een paard wat geslacht is aan mag bieden bij een dierentuin? En is een dierentuin er blij mee? Of hebben zij ook te maken met allerlei regels?

Een paard wat geslacht is voor (menselijke en/of dierlijke) consumptie mag zeker (in delen) worden verkocht aan een dierentuin.
Hier verkoopt de slager ook (paarden)vlees aan hondeneigenaren die versvlees voeren.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:03

Als ik hem echt niet zelf kon brengen schoor ik altijd de staart en manen af, de kans dat hij alsnog in de handel komt is dan klein.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:07

Brainless schreef:
vilheide schreef:
Heeft er iemand enig idee of je een paard wat geslacht is aan mag bieden bij een dierentuin? En is een dierentuin er blij mee? Of hebben zij ook te maken met allerlei regels?

Een paard wat geslacht is voor (menselijke en/of dierlijke) consumptie mag zeker (in delen) worden verkocht aan een dierentuin.
Hier verkoopt de slager ook (paarden)vlees aan hondeneigenaren die versvlees voeren.

Ja oké, maar mag je het altijd aanbieden aan een dierentuin? Ook als het geslachte paard niet meer voor menselijke consumptie geschikt is?

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:08

Afgelopen februari mijn merrie weggebracht naar Nijkerk. Ik zou het zo weer doen. Zo netjes..
Ook de paarden die stonden te wachten (al eerder gehaald waren) stonden mooi rustig naast elkaar.

Het is nooit leuk, maar het ging heel netjes.
Zelf zou ik altijd brengen, maar ik heb ook de luxe dat ik altijd voer vervoer beschik. Maar anders zou ik laten halen, en er zelf bij willen zijn op het moment. Wil het toch gewoon even zien.. Hoe lastig ook..

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:15

Hoewel ik alle keuzes kan begrijpen zou ik er zelf hoe dan ook voor kiezen om er tot op het laatst bij te zijn en het paard niet alleen te laten.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:07

vilheide schreef:
Ja oké, maar mag je het altijd aanbieden aan een dierentuin? Ook als het geslachte paard niet meer voor menselijke consumptie geschikt is?

Wel als hij nog voor dierenlijkenconsumptie geschikt is.
Dan zijn de regels wat soepeler en mag het sneller gebruikt worden.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:02

Ik heb dit weekend de keuze gemaakt. Wilden hem eigenlijk ook naar Nijkerk brengen, maar heeft stikker in zijn paspoort, dus mag niet geslacht worden.
Ze zeiden me wel dat ze hem konden slachten (tegen betaling) om hem vervolgens in de dierentuin te gooien, maar dat kan dus wel met zo'n stikker? (Ga ik niet doen hoor, heb nu gekozen voor inslapen, maar ben wel benieuwd)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:14

Schieten bij de slachter kan altijd!!! Dan gaat ie gewoon met de Rendac mee.....ms niet naar een dierentuin want kan me voorstellen dat ze daar geen vlees met bv antibiotica of andere troep willen voeren. Maar laten schieten kan altijd bij Jan van Veen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:33

Mijn paard is inmiddels door van veen opgehaald en geschoten. Vriendelijke man, keurige trailer en auto dus niet met andere zielige dieren op de vrachtwagen.
Hij heeft zich uitstekend aan de afspraak gehouden!

Schieten kan hij altijd. Wat er daarna mee gedaan wordt weet ik niet.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Paard laten ophalen door slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:38

Sterkte!