Foto's inslapen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxrossiexx
Berichten: 922
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: twente

Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:30

Beste bokkers,

Om te beginnen, ik wil geen rel schoppen met dit topic en ook niet de discussie starten of inslapen goed is of niet. Ik start dit topic puur voor informatieve doeleinden.

Van 2008 tot 2011 heb ik voor een oudere vrouw haar 2 paarden verzorgt.
Een (18 jarige) ruin genaamd Kelly :') en een (15-jarige) E-pony genaamd Nabria.
De vrouw van wie ze waren had geen verstand van paarden en zo kwam de verzorging op mij terecht.

Na jaren lol met je knol ging het in december 2010 minder met Nabria, in enkele weken tijd viel ze erg af. De dierenarts constateerde dat de cornage zo'n erge vorm had aangenomen dat
Nabria zoveel energie verbruikte met ademhalen dat er niet meer tegen aan gevoerd kon worden.
Toen ze begin januari voor de 2de keer koliek had vroeg ik aan de dierenarts: "hoeveel procent van de longen heeft ze nog? en hersteld het nog?". Het antwoord was "20% en nee beter zal het nooit worden"
dan weet je hart hoever het is. Die dag heb ik besloten om Nabria te laten gaan. Na nog een week samen te hebben door gebracht was de dag daar. Ik heb mijn vader de camera in de handen gedrukt omdat ik de laatste momenten samen op beeld wou hebben.

Op de foto's is te zien hoe het inslapen bij de dierenarts verloopt.

December 2010

Afbeelding

Afbeelding

12-Januari-2011 hierop is te zien hoe erg ze is afgevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Na een laatste borstel/knuffel beurt hebben we haar ingeladen.

Afbeelding

Afbeelding

Op weg naar de dierenarts:

Afbeelding


Bij aankomst moesten we even wachten tot de dierenarts klaar was, Mevrouw die altijd rustig in de trailer stond liet nu maar merken dat het te lang duurde.

Afbeelding

Uit de trailer, richting behandelkamer

Afbeelding

Afbeelding

Bij binnenkomst kreeg Nabria een verdoving waarna een infuus werd ingebracht

Afbeelding

Via het infuus werd vervolgens een kalmerend middel toegediend.

Afbeelding

Vervolgens hebben we de dekens afgedaan om ervoor te zorgen dat ze tijdens het vallen niet vast bleef zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar minuten werd het middel toegediend waardoor ze zou gaan liggen, om ervoor te zorgen dat ze niet omviel is ze klem gezet. Dit houdt in dat ze tussen een "zachte" wand en deur wordt geplaats waardoor ze maar op een manier kan vallen en dat is omlaag.

[url]Afbeelding[/url]

http://boktimg.nl/img/m/ofQqkX.jpg

Al liggend heeft de dierenarts de dodelijke injectie gegeven en is Nabria rustig met haar hoofd op mijn schoot ingeslapen. Na ongeveer 2 minuten gaf de dierenarts aan dat ze was overleden en hebben we het halster afgedaan.

http://boktimg.nl/img/m/4UDzfo.jpg

http://boktimg.nl/img/m/727B7E.jpg


Al met al hebben we nog ruim een kwartier afscheid genomen.
Het aller moeilijkste van die dag is het terug komen in een lege stal en haar vriendje horen hinniken.

http://boktimg.nl/img/m/kbwEEV.jpg

Ik wil nog even zeggen dat ik totaal geen spijt van de keuze heb gehad om haar in te laten slapen.
ze is op een rustige manier gegaan. Ik heb respect voor de manier waarop de dierenarts het heeft gedaan, de rust en liefde die die man Nabria en mij gaf heeft me veel gedaan.

Bedankt dat jullie dit topic hebben gelezen!
Laatst bijgewerkt door Gini op 15-03-15 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Enkele foto's in link gezet, max. 15 zichtbare foto's toegestaan.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:33

Zo zielig! Je hebt goed gekozen hoor;) Een paard wat pijn heeft moet je niet laten lijden!

maj0

Berichten: 6615
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:34

Sterkte

meer kan ik niet zeggen. Brok in mn keel

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:35

Sterkte!

Beverburcht

Berichten: 186
Geregistreerd: 12-09-10
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:36

Goh, wat lijkt het mij moeilijk om als verzorgster zo'n beslissing te moeten maken.
Wel mooi dat ze zo rustig heen ging.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:37

Sterkte!

Kreeg er direct de kriebels van, op die kliniek heb ik mijn paard ook in laten slapen ;(

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:38

Wat fijn dat het rustig gegaan is.
Ik ben er helaas 2 keer bij geweest dat er een paard werd in geslapen. De 1e ervaring was op de kliniek. Paard met ernstig beenwond. Wat ik me er van kan herinneren is dat dit paard ook niet tegen de spuit zich verzette ( is ff geleden, in 2006 ). Dat ging ook rustig.

De 2e keer was minder *rustig*. Dat is een paar maanden geleden op stal gebeurt. Paard had ernstig koliek. Hij kon echt niet meer vervoerd worden. Hoe dat paard lag te rollen in het natte zand van de bak vergeet ik nooit meer. Wat een pijn. Eigenaresse besloot het dier ook te laten gaan, maar dit paard gaf zich niet zomaar gewonnen en bleef wel protesteren. Dit vond ik erg naar zowel voor eigenaar als paard zelf. Die 2e ervaring hoop ik NOOIT meer mee te maken.

Jij veder sterkte gewenst!

myandalusier
Berichten: 307
Geregistreerd: 07-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:40

Sterkte..

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:41

Meid... Sterkte... Y;(

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:48

Sterkte. Wel fijn dat het een vredig afscheid is geweest.

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:57

Veel sterkte! !!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:07

meisje |( ik zit met tranen in mijn ogen.Hoe herkenbaar....mijn paard is twee weken geleden ingeslapen.Ik weet hoe je voelt.
Heel veel sterkte! :(:)

nikitabanana

Berichten: 1777
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:02

Sterkte, op deze manier is mijn paard ook vredig gegaan.

Is dit dierenkliniek Hellendoorn? Of lijkt dat zo? Daar is mijn paard ingeslapen in 2012.. Paard stond op 3 benen had spat..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:05

Ik huil met je mee...

Wat is het op een mooie vredige manier gegaan, wat een rust. Bedankt voor het delen en sterkte.

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:05

Pff jeetje, heftig hoor. :( veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:06

Wat is dat netjes en 'soepel' gegaan zeg. Heel erg knap dat je erbij was, die keuze voor haar hebt kunnen en mogen (!) maken en ook nog dat er foto's van zijn, hoe vreemd dat ook klinkt; voor jou is er geen twijfel mogelijk; ze is heel vredig gegaan. Maakt het gemis natuurlijk niet minder na jaren, ik moest zelf ook zelfs een brok even wegslikken in m'n keel maar ik vind het wel heel interessant om te zien hoe dat dus is verlopen, hoe stom dat ook klinkt.

Heel veel sterkte, ook al is het al een poosje geleden; het verdriet blijft natuurlijk hangen.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:10

Sterkte! :(:) Respect dat je de juiste keuze gemaakt hebt, ze heeft een mooi afscheid gekregen!

Ik vond het ook interessant om te zien, heel triest maar zo weet ik wat me te wachten staat als dit ooit voor een van mijn paarden nodig is...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:11

Dankjewel voor het plaatsen van dit topic. Dit wilde ik altijd al eens zien (zodat ik tzt een goede keuze kan maken).

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:14

Wat netjes van je dat je bij haar bent gebleven tot het einde, ondanks dat je het er zelf zo moeilijk mee hebt! Sterkte met je verdriet en het grote verlies van een grote vriendin!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:15

Een tijdje geleden heeft een vriendin van mij haar paard ook zo laten inslapen. Dit ging zo fijn daar op de kliniek. Als mijn paard later nog in staat is om in de trailer te staan dan kies ik er ook zo voor. Vond het ook echt een fijn afscheid zo.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:16

goh kan nu ook wel janken....als je veel van je paard houd blijft ze je altijd bij.
Als het verdriet zakt en jullie mooie herinneringen te voorschijn komen! :(:)

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:21

Als ik je verhaal zo lees heb je de juiste keuze gemaakt, maar dat maakt het verlies niet minder zwaar. Sterkte.

Wat knap dat je deze foto's wilt delen. Ik heb er uiteraard verhalen over gehoord, maar kon me nooit goed voorstellen hoe het nou echt gaat. Dankjewel voor die info!

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:31

amies100 schreef:
Een tijdje geleden heeft een vriendin van mij haar paard ook zo laten inslapen. Dit ging zo fijn daar op de kliniek. Als mijn paard later nog in staat is om in de trailer te staan dan kies ik er ook zo voor. Vond het ook echt een fijn afscheid zo.


Voor noodval kun je het ook thuis laten doen. Mijn merrie is op de kliniek ingeslapen, ze heeft niet tussen twee wanden gestaan maar buiten op een grasveld. Ze is letterlijk omgedonderd, ik heb haar hoofd zo scheef gedraaid dat ze 1 kant omvalt. Ze heeft ook een drukker meegekregen van de dierenarts. Op dat moment dat ze lag heb ik haar zolang geaaid en gezegt dat het goed is tot haar laatste zucht. Het zonnetje begon ineens direct te schijnen na haar laaste zucht.

Mijn pony is thuis ingeslapen in het weiland, ik ben ook bij hem gebleven en blijven aaien tot zijn laatste zucht.

Alle twee heb ik twee kussen gegeven, alles is rustig gegaan.

Ik vind het super dat je de moed hebt om dit te plaatsten, zo kunnen mensen zien hoe dit er aan toe gaat.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en vechten paarden tegen de verdoving. Maar ik ben blij dat het voor jou rustig gegaan is.
Mijn kleine pony had nog weiniger procent van de longen, ook met hem is het snel achteruit gegaan. Van een pony mooi op gewicht naar een gratenpakhuis.

Je mag trots op jezelf zijn dat je zo'n keuse gemaakt hebt! En de keuze gemaakt hebt om er bij te blijven.
Nu heb je in ieder geval geen vragen meer met hoe het gegaan is en is hij echt dood?

Ik wens jiu heel veel sterkte toe!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Foto's inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:34

ah zoo zielig!! :(:)
Sterkte

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:38

Ik zit hier ook weer te janken, heb mijn pony een paar jaar geleden laten inslapen en alles komt gelijk weer terug. Hij is ook heel vredig gegaan, lekker thuis in z'n schuilstal met z'n vriendje erbij. Moet er wel bij zeggen dat hij al lag en niet meer overeind wilde komen, dat scheelt ook een stuk.
Mijn andere pony heeft ook al jaren longproblemen en ik hoop dat ik deze zelfde beslissing toch nog wat jaartjes uit mag stellen.
Heel veel sterkte met dit verlies en knap dat je dit wilde delen met ons! :(:)