Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Utixo

Berichten: 6544
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-12 09:53

Ik weet niet waar ik moet beginnen, ik weet niet wat ik neer moet zetten. Irma heb ik al bijna heel mijn leven, ik ben opgegroeid met haar. Als 9 jarige leerde ik je kennen, en een half jaar later was je van mij. Wat heb je me veel geleerd, wat hebben we voornamelijk lol gehad. Alles deed jij snel. Wedstrijden? In 2 minuten waren we de bak door. Buitenritjes? Dribbelen was het enige wat je kon. Springen? Tuurlijk, ik hoefde alleen te sturen en jij sprong wel.

Pas geleden nog een fotoshoot op het strand, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Hoe kon ik weten dat die foto's echt de laatste zouden zijn? Op het strand liet je nog even zien dat je totaal niet onder deed voor de jonkies.

Nu, bijna 19 jaar later, is ons verhaal ten einde. Zoals je heel je leven altijd alles in sneltreinvaart deed, heb je dit ook in sneltreinvaart gedaan.

Donderdagavond word ik gebeld, je staat op 3 benen. Gelijk bekroop me een naar gevoel, dit was niet goed! De hondentraining gelaten voor wat het was, en naar stal geraced. Je was echt heel erg kreupel, je rechterachterbeen ontlaste je volledig. Dierenarts was niet positief, als je morgen nog zo slecht liep moest je direct naar de kliniek voor foto's.

Vrijdagochtend: Je liep beter. Zakte er wel doorheen. Omdat het me niet lekker zat naar de kliniek gereden en foto's laten maken. Voor mijn gevoel zaten ze te laag bij je kogel, maar je liep na de verdoving beduidend beter. Op de foto's niets te zien. Advies was boxrust met een beetje stappen en na 10 dagen even contact over hoe of wat. Waren we door het oog van de naald gekropen?

Vrijdagavond 18.30u: Je hebt koliek, en ernstig ook. In de 19 jaar dat ik je had, heb je nog nooit koliek gehad. Veearts heeft je direct paraffine toegediend, pijnstillers en darmverslappers. Je leek even op te knappen, daar was dan weer die naald met het oog. Toen de veearts weg was brak je door de pijnstilling heen. Om 22.00u zijn we naar Utrecht gereden. Meid, wat was je dapper, heel de weg blijven staan, zodra we op Utrecht kwamen wilde je alleen maar liggen. Je mocht gelijk de koliekboxen in, de onderzoeksruimte werd verplaatst. Het vermoeden was dat je dunne darmen wat in de knoop waren, operatie dus. Ondanks je 22 jarige leeftijd besluit ik ervoor te gaan.

Zaterdagmorgen 00.30u: Ik zit boven de operatiekamer toe te kijken hoe ze je darmen stuk voor stuk nagaan. Wat houd je je sterk! Uiteindelijk bleek er een ernstige verdraaiing in de dikke darm te zitten, deze is goed gelegd. Om 01.50u word ik vanuit beneden gebeld, de operatie lijkt geslaagd te zijn, de overlevingskans is vanwege de ernstige verdraaiing nog steeds 50 procent kans. De komende dagen zijn cruciaal of de darm netjes op de plek blijft liggen. Het advies is om naar huis te gaan, de arts beloofde te bellen als je uit de narcose kwam.

03.30u: Mijn telefoon gaat, ik was klaarwakker en nam direct op. Slecht nieuws. Ik heb gegild, gehuil en heel hard NEE! geroepen, maar het mocht niet baten. Bij het wakker worden wilde je te snel opstaan, en brak je je rechterbeen. Er was niets meer aan te redden.

Mijn lieve, mooie, eerste eigen, knappe, snelle pony is vannacht om 03.45u uit haar lijden verlost. Ik moet dankbaar zijn, hoeveel oudere paarden hebben geen lange lijdensweg? Jij deed heel je leven alles snel, dit ook. 1.5 dag en het was klaar. De veeartsen waren verbaast over je wilskracht, en je vriendelijkheid.

Ik blijf maar huilen, kan het niet bevatten. Ik heb besloten vandaag niet meer terug naar Utrecht te gaan. Haar halster en een pluk staart word opgestuurd. Mijn laatste beelden waren een paard wat op 3 benen stond, een heftige, pijnlijke koliekaanval en Irma op de operatietafel. Ik hoef er geen beeld meer bij van Irma die dood met een gebroken been en een grote operatiewond in Utrecht ligt. Het is goed zo. Langzaam zal ik het een plekje kunnen geven, en zullen de 19 jaren die we samen hebben gehad, gekoesterd worden. Ik zou nog veel meer willen schrijven, maar woorden schieten te kort.

Dag Irm, ik zal je nooit vergeten!

Afbeelding

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Lousje22

Berichten: 893
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Rozenburg (Zuid-Holland)

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:58

Wat een mooi paardje was ze!! Heel veel sterkte met dit verlies.

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:21

Heeeel veel sterkte met je verlies van deze mooie merrie! Heel goed dat je die ok hebt gedaan! Door een in mijn ogen onnozel ongeval van te snel kunnen opstaan is ze er nu niet meer. Maar ja, als ik je verhaal zo lees deed mevrouw alles snel .. Gecondoleerd.

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:23

Vreselijk.... Heel veel sterkte....

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

_Clocloken_

Berichten: 1032
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: België

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:25

Wat erg ... sterkte :(:)

:+: I've fallen in love with Casanova :+:

[ITP] Mijn GOUDEN vriend tussen de goudgele bloemen...

Website van mijn caafjes --->http://caviastalhetlunapark.weebly.com/

Utixo

Berichten: 6544
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-12 10:27

PLK schreef:
Heeeel veel sterkte met je verlies van deze mooie merrie! Heel goed dat je die ok hebt gedaan! Door een in mijn ogen onnozel ongeval van te snel kunnen opstaan is ze er nu niet meer. Maar ja, als ik je verhaal zo lees deed mevrouw alles snel .. Gecondoleerd.


Je verwoord precies mijn gevoel. Alleen heb ik er zelf niets meer aan. Ik heb gewaarschuwd dat ze kreupel was, maar het was kiezen tussen de twee kwaden. Ik heb voor mezelf besloten me er niet kwaad over te maken, ik geef het een plekje.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:32

Veel sterkte!
Je moet jezelf idd niets verwijten. Je hebt de beste beslissingen gemaakt.

xkimmx

Berichten: 3406
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:33

Brok in me keel.. Heel veel sterke Benth!

~ Rust zacht lieve Joytje, bedankt voor de 8 mooie jaren! Y;(
[IM] Rust zacht kanjer...

martine2610

Berichten: 361
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:35

hey...wat heb je het mooi opgeschreven....de hele nacht meegeleefd.....en toen het vreselijke nieuws....nogmaals heel veel sterkte!! liefs, Martine

Misty12

Berichten: 7027
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:36

Heel veel sterkte met dit verlies. Wat goed dat je voor de operatie hebt gekozen. Jammer dat het zo heeft moeten aflopen.
(Ik heb thuis ook een paard genaamd Irma, van dezelfde leeftijd.)

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Hevonen

Berichten: 5579
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:42

Heel veel sterkte. Ontzettend naar dit. Met het geluk komt helaas ook altijd verdriet. Je hebt alles gedaan wat kon.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Utixo

Berichten: 6544
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-12 10:44

Wees er zuinig op, Irma's zijn heel bijzonder :). Ik had afgesproken met haar dat ze minimaal 30 zou worden, maar ze is er toch stiekem vandoor gegaan.

Iedereen bedankt. Ik ben ervan overtuigd dat ik vanzelf rustiger word, maar het is zo onwerkelijk. Vooral het feit dat ik zelf niet bij het inslapen ben geweest.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Misty12

Berichten: 7027
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:58

Ja je hebt helemaal gelijk; Irma's zijn heel bijzonder. <3 ben na 7 jaar nog steeds blij met mijn Irma. Wij hebben afgesproken dat ze minimaal 25 wordt. Zoals ze er nu bijloopt kan ze ook wel 30 worden. Ik geniet elke dag van mijn lieve meisje.

Is het een troost dat ze tot op de laatste dag gezond is geweest en niet ziek is geweest en dat jullie lekker samen hebben gereden? Dit afscheid is natuurlijk wel heel plotseling, maar ze heeft tot het laatste moment genoten van haar leven (dat denk ik).

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Utixo

Berichten: 6544
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-12 11:02

Absoluut, ik ben dankbaar dat alles zo snel is gegaan. Tot donderdagavond was er nog niets aan de hand, en zaterdagmorgen is ze ingeslapen. Dat moet een troost zijn.

Het blijft zich als een film afspelen in mijn hoofd. De koliek, de operatie, en het telefoontje. Iedere keer opnieuw houd ik mezelf voor dat ze tot donderdag kerngezond was. Dat helpt. Later zal ik om haar snelheid kunnen lachen, word het een mooi verhaal. Irma, de racekikker, die er in een racetempo tussenuit kneep. Niemand die het zag aankomen.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

_Carien

Berichten: 1790
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:30

Met elkaar volwassen worden en dan zo in ene is het afgelopen. Je woorden raken me, daar wij onze merrie 3 weken geleden hebben in laten slapen weet ik hoe je je voelt en gun ik je ook die rust om het een plek te geven.
Konden we maar een jaar vooruit spoelen... Heel veel sterkte bij het enorme verlies!

Keep shining, keep smiling...

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:35

Mooie sterke irma... De steun en toeverlaat van mijn pony en zijn vriendinnetje... Onwerkelijk onbegrijpelijk... Prachtig geschreven meer woorden schieten mij ook tekort...

(L) Wimbley
Haflinger Wimbley onder het zadel!
Altijd al een mooie film gewild van je paard of iets anders?! LAvideo Wij doen het graag voor een leuke prijs!

_Lisaa_

Berichten: 4234
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Monster.

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:35

Irma was zo speciaal voor je alles heb je er aan gedaan benth je hebt gevochten tot t laatste moment en dat alles voor irma zoals je altijd alles voor irma deed.
Ze was geweldig benth.
Heel heel erg veel sterkte met dit enorm grote verlies
kippelvel bij dit prachtige verhaal.

3-11-2018 trotse ouders van Ivy <3
LisaMorrisFotografie :):)

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:48

Ik had het ook al gelezen op fb.. Maar hier wens ik je ook nog heel veel sterkte met het verlies van je vriendinnetje..
Het duimen heeft helaas niet mogen baten vannacht..

Website online PhotoForAll
mijn facebook met foto's
Profiel gewijzigd 16-11-2012

NinaCharlie

Berichten: 3172
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:56

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen Benthe, sterkte.. Y;(

Afbeelding

NibbitLotus

Berichten: 1651
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:03

Jeetje, heb er een brok in m'n keel van gekregen.
Heel veel sterkte met dit verlies. :(:)

IndianVegas

Berichten: 596
Geregistreerd: 16-07-08

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:01

Wat spreekt er veel liefde uit dit verhaal!
Heel veel stertke met dit grote verlies!

<3C. 27-03-16 <3
<3A. 20-10-18 <3

__Nicole

Berichten: 1019
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:02

Sterkte!! :(:)

www.nicoledebeer.com || Nicole de Beer Paardensportmassage
Zoo Seven (OO Seven) || LT PSG
Jakko-B (Dreamboy) || M1

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:14

Heel erg veel sterkte met dit verlies. Y;(
Gelukkig is ze inderdaad "snel" gegaan, veel beter als dat het een hele lange lijdensweg was geweest..

Life is not like a box of chocolates unless there's a few turds in the box.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:18

Heel veel sterkte... wat erg zeg, zo plotseling!

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

AmarithS
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: enschede

Re: Dag lieve Irma, ik ga je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:22

Heel veel sterkte toegewenst!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers