[IM] Gio. The one who never saw the world.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frodo

Gio. The one who never saw the world.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:06

Gio

Het moment was daar, Victory ging haar veulen krijgen. De uiers lekten op 28 mei als een malle. De volgende ochtend om kwart over acht mijn bed uitgerold, want ik was nieuwsgierig naar het veulen. Maar helaas, nog niks. Er hing al wel wat uit Vickie, dus het zou niet lang meer duren.

13.30. Ze ging liggen, en de weeën begonnen. Maar toen ging ze al vrij vlot weer staan. Nog even niet, dacht ze. Intussen pakte ik een stoel en maakte me het buiten het weiland gemakkelijk. Tijdschriftje erbij, lezen over veulens is ook leuk. De fantasie dat er straks een vrolijk dartelend kleintje naast Vickie loopt. Heerlijk, dat gevoel. Namen verzinnen, en wordt het een hengst of merrie? Ik droomde lekker weg. Fantaserend over het veulen.

14.30. Na een paar keer liggen en opstaan nog niks gebeurd. Ze heeft het wel zwaar, het is haar eerste veulen, maar ze doet het goed. Ik zit nog steeds buiten de wei, en loop af en toe eens heen. Ik zie dat de sliert uit haar steeds groter word. Het zal wel niet heel lang meer duren. Voorzichtig til ik haar staart op. Ze is goed op weg, de 'opening' wordt al wat groter.

15.30. Ik zit nog steeds op mijn stoel. Vickie is moe maar ze moet doorzetten. Ik krijg honger en besluit even naar huis te fietsen en wat te eten. Al kwam dat er niet echt van, omdat ik steeds weer naar het raam rende. Ook al gebeurde er niks.

16.30. Ik zit nu al 3 uur, maar er gebeurt maar niks. Maar ik wil er bij zijn. Bij de geboorte. Dus ik blijf mooi zitten.

17.30. We gaan eten, en ik moet echt langer dan een kwartier zonder te kijken doorbrengen. Oh wat was dat moeilijk. Maar ik was lang niet de enige die het moeilijk had. Vickie had het ook zwaar. Haar energie raakte op. Toen in om zes uur weer naar buiten ging, lag ze weer. Ik liep heen, en ja. Ik zag de voetjes!!!

Ik belde Natascha (de buurvrouw en eigenaresse) snel op om te zeggen dat ik eindelijk voetjes zag. Ze kwam er meteen aangefietst. Maar toen stond Vickie weer op, Frodo was een beetje aan het klieren en ik was niet te laat om hem weg te jagen. Maar Natascha zei dat binnen 2 uurtjes het veulen er wel was. Gelukkig maar, want de hele dag wachten is niet niks. Ik ging samen met haar langs de wei zitten, tot ze weer ging liggen. Toen ze lag moest ik maar even heen sluipen. Het halve hoofdje was er al uit! Ik was helemaal blij. Ik ging bij haar hoofd zitten en aaide haar zachtjes. Ze perste af en toe wat, maar niet hard genoeg. Of nouja, eigenlijk wel. Uren verstreken weer, en Francina kwam kijken. We zaten samen bij haar hoofd. We praten zachtjes over Vickie, en over het toekomstige veulen. Maar er gebeurde niet veel, ze stond weer op. Het ging even niet. Om 10 uur 's avonds toch maar de dierenarts erbij, ook al dachten we wel dat het goed kwam. Gewoon, even voor de zekerheid.
Niks zekerheid.
Hij kwam aan, en vrijwel meteen zij die dat het misschien wel dood was. Toen bekroop me een onheilspellend gevoel. Francina en ik wisselde blikken. Dit was niet best. Hij pakte touwen en houtjes, om Vickie een handje te helpen. Toen gebeurde het. Ik hield Vic vast, Francina, mijn vader, Natas en de DA trokken het veulen er uit.
Plof.
Dood.

Toen was het gedaan. Ik wilde niet huilen. Maar dat kon ik helaas niet tegenhouden. De DA ging weg, nadat ze het veulen buiten het land hadden gelegd. Het was Vic's eerste veulen. We bekeken hem nog eens goed, en zagen hoe prachtig hij was. Een hengst, bruin. Maar waarschijnlijk zou hij schimmel worden, net als zijn moeder. Mijn vader ging weg en Natascha haalde de trekker op. Ze zouden hem meenemen naar huis.
Francina en ik liepen naar Vickie, en knuffelden haar. Het was zwaar geweest voor der. Hoe het nou gekomen is weet ik niet. De DA zij dat hij al minstens 10 uur voor de bevalling dood was. Maar hoe? Hij zij ook dat we er niks aan hebben kunnen doen. Maar je denkt altijd, had ik maar. Maar dat was er nu niet. Helaas. We hebben niks kunnen doen. Behalve toekijken hoe ze een dood veulen naar buiten wilde persen. Maar omdat hij dood was, strekte hij niet ofzo. Daarom kreeg ze hem er niet uit. Victory zelf maakt het goed. Gelukkig.

Francina kwam met de naam: Gio.
Dat is zijn naam, en hij zal voor altijd in onze gedachten blijven.

Gio. The one who never saw the world.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:09

heel veel sterkte :(:)

Jessicajoann

Re: Gio. The one who never saw the world.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:13

Ah kippenvel.. Veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:23

Aww sterkte. :(:)

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:27

Wat verschrikkelijk...
Door jouw verhaal zit ik hier nu echt sprakeloos. Héél heel heel heel heel erg veel sterkte Lisa :(:)

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:17

heel erg veel sterkte

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:26

|(
-pinkt traantjes weg-

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:31

Bedankt allemaal :+:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:34

Sterkte... maar voetjes er om 17.30 al uit en om 22.00 pas DA erbij? Ik hoop dat je een tikfoutje hebt gemaakt

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:58

stef schreef:
Sterkte... maar voetjes er om 17.30 al uit en om 22.00 pas DA erbij? Ik hoop dat je een tikfoutje hebt gemaakt

Oeps inderdaad. Was meer richting acht uur/half 9.

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:48

Sterkte Lisa :(:)
Vind het echt verschrikkelijk... ;(

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:51

Veel sterkte :(

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:51

Heel veel sterkte :(:)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:53

Frodo_ schreef:
stef schreef:

Oeps inderdaad. Was meer richting acht uur/half 9.

Dan nog...

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:55

Wat erg! Heel veel sterkte!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:58

Idd sterkte, maar bekruipt me het gevoel dat er misschien iets eerder actie ondernomen had moeten worden? Als het hoofdje er half uithangt kun je er toch niet meer bij blijven zitten en wachten tot er iets gebeurt..?

Maar nogmaals, veel sterkte met deze verselijke ervaring.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:59

Luckystory schreef:
Dan nog...

Had ook geen zin meer gehad, zoals de DA als zei was het veulen al 10 uur dood.
Beetje banketstaaf om hier nu nog over te gaan discusieren.

Sterkte met het verlies voor jou en uiteraard jou knappe paardje :(:)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:04

MiniBoots schreef:

Waarom? Dat ze er maar uit leren voor een volgende keer.
Als de weeën beginnen om half 2, ga je niet wachten met een DA bellen tot 8 uur s'avonds... Of 10 uur zoals ze eerst schreef.
Klopt nog wel ongeveer ook, als hij volgens die DA ongeveer al 10 uur dood was.
Cru misschien en ik snap 100% dat het pijnlijk is om een veulen te verliezen, maar ik vind niet dat dit daarom stil gezwegen moet worden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:07

Luckystory schreef:
MiniBoots schreef:

Waarom? Dat ze er maar uit leren voor een volgende keer.
Als de weeën beginnen om half 2, ga je niet wachten met een DA bellen tot 8 uur s'avonds... Of 10 uur zoals ze eerst schreef.
Klopt nog wel ongeveer ook, als hij volgens die DA ongeveer al 10 uur dood was.
Cru misschien en ik snap 100% dat het pijnlijk is om een veulen te verliezen, maar ik vind niet dat dit daarom stil gezwegen moet worden.

Ik begrijp je punt. Alleen ik denk dat ze dat zelf ook wel weet...(tenminste dat lijkt mij na zo'n ervaring) en dat het er niet nog even ingewreven hoeft te worden.
Door ervaring leert men...door goede en ook helaas slechte ervaringen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:15

MiniBoots schreef:
Ik begrijp je punt. Alleen ik denk dat ze dat zelf ook wel weet...(tenminste dat lijkt mij na zo'n ervaring) en dat het er niet nog even ingewreven hoeft te worden.

Ik vind het echt jammer voor haar hoor.
Maar volgens mij beseffen ze dit inderdaad niet.
TS schrijft namelijk dat ze s'avonds 'voor de zekerheid' de DA hadden gebeld. Dat hadden ze moeten doen zo'n 20 minuten nadat de merrie haar water gebroken was en er nog geen veulen zichtbaar was. Als je haar tijdschema volgt, dus nog voor 2 uur in de namiddag. Want toen was het dus al goed mis.
Ontzettend jammer dit...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:17

Luckystory schreef:
MiniBoots schreef:

Ik vind het echt jammer voor haar hoor.
Maar volgens mij beseffen ze dit inderdaad niet.
TS schrijft namelijk dat ze s'avonds 'voor de zekerheid' de DA hadden gebeld. Dat hadden ze moeten doen zo'n 20 minuten nadat de merrie haar water gebroken was en er nog geen veulen zichtbaar was. Als je haar tijdschema volgt, dus nog voor 2 uur in de namiddag. Want toen was het dus al goed mis.
Ontzettend jammer dit...

Als ze dat idd niet beseft, zal ze dat nu wel doen.
Harde les maar helaas niet meer terug te draaien.
Zo zie je maar hoeveel je je moet verdiepen van tevoren en niet alles vanzelf kan gaan.. :(:)

Ik lees net in haar profiel dat ze 14 is?
Dan vind ik het zeer onverantwoord dat zij er zo alleen voor stond! :(
Het had idd heel anders kunnen gaan Lucky!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 31-05-11 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:18

Ik heb het na zitten lezen, misschien las ik het verkeerd dacht ik, maar het hele verhaal geeft mij het idde dat er meteen 's middags al, idd dan misschien nog "voor de zekerheid" een DA had moeten komen, want het hele verhaal beschrijft een merrie die simpelweg haar veulen niet zelf ter wereld kon brengen.
Alles gelezen hebbend vraag ik me ook af hoe oud de TS is, want het komt op mij nogal jeugdig over, en ze is zelf dus niet de eigenaar, die kwam later pas.
Edit: ze is 14..en had dit ook nooit zelf kunnen handlen.

Maar ook ik blijf dit super-ellendig vinden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:24

Als 14 jarige kan dit de TS inderdaad niet verweten worden.
Maar dit was wel de verantwoording van de eigenaar.
Bij een normale bevalling is een veulentje op 15 à 30 minuten ter wereld. Al wat langer duurt is op z'n minst reden voor bezorgdheid en een telefoontje richting DA.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:33

Sterkte met het verlies van het veulen.... :(:)

En inderdaad een veulen wordt normaal gesproken heel snel geboren (mijn merrie deed er zo'n 15 min over bij de eerste). Dat het zo ontzettend lang duurde was geen goed teken, maar als je dat niet weet, én het veulen al dood was kon je ook niet veel anders doen.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:43

sterkte