[IM] ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:11

Hallo allemaal,

Helaas een ietswat droevig thema maar aangezien mijn pony inmiddels 30 is en alweer 14 jaar bij mij, wil ik me toch wel graag goed voorbereiden op de dag dat hij er niet meer zal zijn. Het kan gerust nog 10 jaar duren maar het kan ook morgen afgelopen zijn, dus een beetje voorbereiding lijkt me niet overbodig.

Er zijn tal van topics over slachten/inslapen, rendac/cremeren, in dit topic liever geen discussie over wat nou het beste/fijnste/gepaste is, want dat ligt voor iedereen anders.
Ik ben in de verschillende topics wel een paar losse reacties over het cremeren tegen gekomen maar het lijkt me niet overbodig om hier toch wat meer informatie bij elkaar te hebben.

Ik heb me inmiddels georiënteerd en ben tot de volgende conclusie gekomen. Enerzijds zou ik het lichaam kunnen laten ophalen door het Rendac, ofwel collectief ofwel individueel (maar dan word hij, naar ik begrepen heb, alsnog met de rest verwerkt en deze verwerking staat me nou juist niet echt aan wat ik zoal las in het excursietopic.). Of ik zou het lichaam kunnen laten cremeren. Ik heb de onderstaande drie sites van de crematoria bekeken en wat losse reacties op bokt gelezen, het klonk allemaal erg fijn en het lijkt mij een hele fijne manier om afscheid te nemen van mijn geliefde maatje.
Ik heb vorig jaar in korte tijd twee grootouders verloren en na het overlijden ging het bij beide een compleet andere kant op wat betreft het omgaan met de rouwverwerking, de plechtigheid zelf, het lichaam van de overledene. Het overlijden van de ene grootouder heb ik veel makkelijker en beter verwerkt dan dat van de ander, en dat heeft me toch wel laten zien dat ik, al is het maar voor mijn rouwverwerking, mijn pony laat cremeren.

Ik ben nu benieuwd naar:
- zijn er nog meer crematoria dan deze drie? ik woon namelijk in Haren bij Groningen-stad maar mijn pony staat boven Nieuweschans in het zo'n beetje noord-oostelijkste puntje van Groningen... het is ergens toch wel zonde dat de kosten voor ophalen/vervoeren van het lichaam naar het crematorium aardig de pan uit zullen reizen vrees ik! Ik zal de crematoria deze week een mailtje sturen wat het een en ander zou kosten maar een crematorium (wat bevalt) hier in het noorden zou ook wel fijn zijn!
- ervaringen met een van de crematoria. Welk crematorium? waarom juist dat crematorium?
- voldeed het cremeren aan je verwachtingen? wat vond je ervan? zou je het weer doen?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties, ik hoop dat ik er nog lang van mijn boefje mag genieten maar mocht het moment daar zijn wil ik me niet druk hoeven maken over hoe/wat/waar, het zal dan al wel moeilijk genoeg zijn.

Ik heb volgende crematoria gevonden
rotterdam http://www.dierencrematie.nl/
bréborgh http://www.debreborgh.nl/paardencrematorium-twente.html
westerhout http://www.paardencrematoriumwesterhout.nl/

Westerhout lijken me persoonlijk erg mooi! De breborgh ziet er ook mooi uit, heeft daar iemand toevallig foto's van?

en deze twee links van excursietopics naar het crematorium en het rendac, helaas doen de foto's het niet meer.
[BM] Excursie (paarden)crematorium roermond
[BM] Verslag Excursie Rendac in Son

edit: ervaringen mogen natuurlijk ook per PB als je dat prettiger vind!

Bloem24

Re: ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:01

Ik heb ooit eens een rondleiding aangevraagd bij Crematorium Westerhout omdat ik me daarin ook wilde verdiepen.
We werden heel netjes ontvangen (was samen met vriendin) en mochten alles zien.
Ondanks dat er al vele paarden zijn ingeslapen daar gaf het me toch een heel rustig gevoel, het was niet 'eng' ofzo.
Als mijn paard zou overlijden en ik kies om te stoppen in de paardensport word ze daar sowieso gecremeerd, dat staat vast.

Zelfs de oven was niet eng om naar te kijken, natuurlijk had ik gemengde gevoelens maar ik kwam buiten met een voldaan gevoel, het was prettig om zoiets gezien te hebben.

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:08

http://Www.dierencrematie zou ik zelf niet doen,aangezien hun vaak in de krant hebben gestaan over verkeerde as van honden mee geven aan verkeerde mensen.

Westerhout is super mooi en gaan ook heel netjes met je paard om.

En anders http://www.hethoekschehof.nl gaan ook super met je paard om en hebben een heel mooi systeem om je paard op te halen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:23

Ik heb is mn hondje laten cremeren en ik vond dat dat allemaal heel netjes aangepakt werd :)
We mochten rustig nog afscheid nemen in een kamertje en daarna werd het hondje erin gelegd.. IK vind het gewoon erg mooi en als ik toendestijds het geld had had ik mijn pony ook laten cremeren !

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:18

Hoi idd geen leuk onderwerp, maar snap wel dat je je erin wilt voorbereiden

Mijn Paard is afgelopen Februari ingeslapen en gecremeerd in Rotterdam.
Ik vond het allemaal "erg fijn" geregeld zover dat dat kan onder de omstandigheden
Werd heel fijn en betrokken met mijn paard en mij omgegaan, dit begon al bij het maken van de afspraak voor het ophalen.
Ophalen gebeurde heel waardig, ze legden keurig een dekentje onder d'r hoofd en er werden dekens tussen de takels gedaan, zodat
dit allemaal heel rustig en zachtjes gebeurde. Na het in de auto plaatsen werden ook d'r manen goed gedaan etc.
Dit vond ik heel mooi en waardig.

Alles was ook mogelijk, kon nog afscheid nemen in een aparte ruimte, mocht erbij zijn bij de crematie zelf (heb ik niet gedaan, dat kon ik echt niet opbrengen). Kreeg de volgende dag een mooie rouwbrief met de gegevens en dag + tijd crematie en een steunbetuiging

Ben toen nog terug gegaan voor het uitzoeken van een urn, hier wilde ik iets wat ze niet hadden, maar ze zijn er achteraan gegaan voor me en hebben geregeld wat ik wilde.
Het meenemen van de as ging ook in een aparte ruimte, waar een kaarsje ed brandde

Vond het allemaal erg "fijn geregeld" en vond dat zowel mijn paard als mijn man en ik heel waardig behandeld werden en niet met zo'n houding van: het is maar een beest oid, nee respect voor ons verdriet hadden ze

Weet dat veel mensen dit overdreven vinden, maar dit heeft mij wel geholpen in de acceptatie van het feit dat ze er niet meer is
en zou het weer doen, al hoop ik dat dit nog heeeeel veeeel jaren gaat duren , als ook voor jou!

Pfff de tranen stromen weer door het tikken van dit verhaal ;(

edit: de keuze voor dit centrum kwam doordat zij aangesloten waren bij mijn verzekering, waar ik een crematie verzekering had afgesloten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:24

Wij hebben verleden jaar ons paard laten cremeren in Roermond. Angezien ik heir eens langs ben geweest met een stel bokkers en ons paard hier 10 min. rijden van af stond. Ik weet niet precies wat je wilt weten maar ik ben blij dat hij zo is opgehaald en niet via rendac oid.
Wij hebben er 25 kilo as aan overgehouden maar toen we dat gingen ophalen had ik echt zoiets van, ik kom mijn paard halen. Het geeft een stukje rust dat er toch nog iets van bij je is.
Ook het opahlen vanuit de wei ging super. We moesten hem omrollen op een zeil en dat werd met een lier in een gekoelde trailer getrokken. Toen we de trailer weg zagen rijden leek het net alsof hij op een uitje ging.

Ik ben blij dat we het gedaan hebben. Wij hadden hier geen verzekering voor maar dat geeft niet. We hebben de as trouwens niet uitgestrooid en zijn dat ook niet van plan.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 29-10-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:25

Ik heb mijn friesche hengst ook laten cremeren.
Hij was 25 jaar en heeft heel veel in zijn leven gedaan. Hij heeft in films mee gedaan (ladyhawke met Rutger Hauer en nog meer
).
Hij heeft de gouden clown in monaco gewonnen en dat is de hoogste prijs in de circuswereld.
Ik kreeg het niet over mijn hart om hem zo op te laten halen en te laten dumpen bij de anderen.
Het crematorium in rotterdam is echt geweldig, ze vragen wat jou wensen zijn en hoe je het wilt hebben.
ik mocht zelf de knop aanzetten en alles.
Met op halen ook, dacht van dat doe ik wel even alleen, maar nee hoor, kreeg een kop koffie en als ik er klaar voor was mocht ik de kamer in en daar stond ie, met een kaarsje aan en een gedicht met zijn naam erin.
een paar weken later kreeg ik ook nog een mooie kaart in de bus.
Zou het zo weer doen.
Ik heb ook een beeld van hem laten maken met daar as in en een vriendin van mij die hem reed heeft een tattoo laten zetten met as erin.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:26

Idd die kaart in de bus en niet direct de rekening sturen was erg prettig voor ons

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:03

Wij hebben in zes weken tijd 2 paarden verloren, beiden speciaal voor ons. We hebben ze uit de kliniek door het crematorium in Rotterdam laten ophalen.
Men is heel respectvol met onze paarden omgegaan.

Ze hebben ze schoongemaakt (Bloed van de operatie en het vallen met de koliek) en ons binnen laten wachten met koffie, iemand die even kwam praten, allemaal heel respectvol.

Toen ze klaar waren met uitladen konden we naar de oven waar ons paard al in lag met een deken over zijn lichaam en zijn koppie naar ons toe, net of hij sliep. Zo hebben we afscheid kunnen nemen. Daarna hebben we de oven dicht gedaan en zelf de knop omgezet.

2 dagen later heb ik de as , urn en ketting opgehaald. De tonnen met 35 kilo as staan nog steeds in de stal net of ze er nog zijn. Op een dag zoeken we thuis een mooi plekje in de tuin waar we de as begraven met een siersteen met de naam er op.

Ik heb er nooit spijt van gehad en het was me emotioneel de kosten zeker waard.

De mensen in Rotterdam zijn fijne mensen. Haar eigen paard ligt er ook en heeft een heel mooi plekje op het terrein daar. Ik kan het echt aanbevelen.

Mocht je meer willen weten kun je me altijd een PB sturen.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:26

Hee,
inderdaad geen fijn onderwerp maar wel goed om er alvast overna te denken.

Wat monique zegt, het hoeksche hof daar wordt het heel erg netjes gedaan!

Voordat je een besluit neemt zou ik wel even goed vragen hoe je paard precies in de oven gaat, er zijn namelijk crematoriums waar je paard niet in één deel de oven in gaat..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:10

Beau_ schreef:
Hoi idd geen leuk onderwerp, maar snap wel dat je je erin wilt voorbereiden

Mijn Paard is afgelopen Februari ingeslapen en gecremeerd in Rotterdam.
Ik vond het allemaal "erg fijn" geregeld zover dat dat kan onder de omstandigheden
Werd heel fijn en betrokken met mijn paard en mij omgegaan, dit begon al bij het maken van de afspraak voor het ophalen.
Ophalen gebeurde heel waardig, ze legden keurig een dekentje onder d'r hoofd en er werden dekens tussen de takels gedaan, zodat
dit allemaal heel rustig en zachtjes gebeurde. Na het in de auto plaatsen werden ook d'r manen goed gedaan etc.
Dit vond ik heel mooi en waardig.

Alles was ook mogelijk, kon nog afscheid nemen in een aparte ruimte, mocht erbij zijn bij de crematie zelf (heb ik niet gedaan, dat kon ik echt niet opbrengen). Kreeg de volgende dag een mooie rouwbrief met de gegevens en dag + tijd crematie en een steunbetuiging

Ben toen nog terug gegaan voor het uitzoeken van een urn, hier wilde ik iets wat ze niet hadden, maar ze zijn er achteraan gegaan voor me en hebben geregeld wat ik wilde.
Het meenemen van de as ging ook in een aparte ruimte, waar een kaarsje ed brandde

Vond het allemaal erg "fijn geregeld" en vond dat zowel mijn paard als mijn man en ik heel waardig behandeld werden en niet met zo'n houding van: het is maar een beest oid, nee respect voor ons verdriet hadden ze

Weet dat veel mensen dit overdreven vinden, maar dit heeft mij wel geholpen in de acceptatie van het feit dat ze er niet meer is
en zou het weer doen, al hoop ik dat dit nog heeeeel veeeel jaren gaat duren , als ook voor jou!

Pfff de tranen stromen weer door het tikken van dit verhaal ;(

edit: de keuze voor dit centrum kwam doordat zij aangesloten waren bij mijn verzekering, waar ik een crematie verzekering had afgesloten

Bij ons paardje ook zo gegaan............ Ben blij dat we het zo hebben gedaan, was heel waardig en heel "prettig". Dit was onze laatste eer van ons aan hem.........

Ook wij hebben hem weer "opgehaald" een week later, waren we ook heel erg blij mee!
En je kan daar vragen wat je wilt vragen/weten, heb ik ook gedaan!

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:58

idd geen leuk onderwerp, maar ik ben wel blij met deze topic. Athans om ervaringen van eigenaren van gecremeerde paarden/pony's te lezen.
Nog voor ik uiteindelijk definitief besloten had Mallorka over te nemen, heb ik me georiënteerd wat de mogelijkheden zijn als een paard komt te overlijden.
Voor mij staat het al vast dat Jorka -hopelijk nog heeeel ver weg- gecremeerd gaat worden.
Vandaar is het prettig deze verhalen te kunnen lezen. Vooral ook wat Suus vertelde.... over goed vragen hoe je paard precies in de oven gaat.... vind ik persoonlijk ook erg belangrijk.

Ilsemarie, hopelijk mag je nog heeele lange tijd van je pony genieten :j

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:07

Inderdaad heel fijn om te lezen! Ik weet nu wel zeker dat wat ik dacht te gaan voelen anderen ook voelen en dat ik niet mezelf voor de gek houd maar dit gewoon moet doen als het de tijd ervoor is! Ik wil liever op het moment dat hij komt te overlijden hier niet meer over hoeven na te denken, kan ik beter nu alvast doen!
Gelukkig nog geen tekenen ervan dat het binnenkort staat te gebeuren dus hopelijk inderdaad nog heel wat mooie jaartjes, maar je weet natuurlijk maar nooit!

En het fijne rustgevende gevoel wat ik kreeg toen mijn opa zo mooi lag opgebaard, in een mooie warme ruimte, dat heeft me toch wel erg aan het denken gezet en doen beseffen dat ik eigenlijk ook zoiets bij mijn pony wil. Je kan natuurlijk wel je ogen dicht doen als de vrachtwagen van het rendac komt en er niet over nadenken wat er daarna met het lichaam gebeurd maar ik wil eigenlijk toch wel graag er gewoon bij kunnen zijn als hij word opgehaald, als hij de oven in gaat, weten dat alles rustig en eervol, met net zoveel respect als dat ik altijd voor hem had, verloopt.

Nog even een plaatje van m'n dikke boef erbij...
http://94.100.114.116/1055500001-105555 ... _f9Zo.jpeg (afgelopen zomer, hij had helaas een hoefzweer, vandaar 't pootje in de biotex-emmer)
http://94.100.122.206/932000001-9320500 ... _PyWI.jpeg (afgelopen voorjaar, vandaar de kudde shetlanders aan haar op z'n lijf ;) )

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:15

Ik heb mijn veulentje van 3 maanden laten cremeren bij Westerhout in Beverwijk. Echt super fijne ervaring en erg mooie afsluiting voor mezelf.
Ben er zelf verder niet bij geweest maar heb haar 'as' wel opgehaald daar en toen ook een rondleiding gehad en uitleg over hoe alles in zijn werk gaat. Erg mooi centrum en fijne mensen daar.

Als ik ooit weer een paard laat cremeren dan zeker bij Westerhout, ok het is niet om de hoek en vervoerskosten zijn best flink maar dat is het me zeker wel waard geweest. Zo'n mooie respectvolle manier van afscheid nemen.

Ze hebben daar ook een aparte afscheidsruimte, je paard kan eventueel daar worden ingeslapen in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte. Dan worden ze op een brancard gelegd en vervolgens in de oven geschoven. De oven daar is zo groot dat daar gerust een shire in kan liggen zonder problemen. Het paard blijft ook stil liggen op het rooster en wordt niet gedraaid tijdens het verbrandingsproces zoals elders wel gebeurd.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:01

Ik heb een jaar geleden mijn pony in Roermond laten cremeren. Een klap geld maar dat is het voor mij zeker aard. Toch een stukje rust :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:23

Ik lees ook even mee... Want ik heb hier ook weleens over nagedacht..

Snap dat het voor alle mensen anders is, maar het idee dat ie dan gewoon met een boel andere paarden verwerkt word, dat vind ik gewoon een vreemd idee..

Ik hoop dat ik die keus nog lang niet hoef te maken, maar ben benieuwd naar ervaringen :)

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:35

Ik heb ook een hele goede ervaring met roermond. Zijn daar geweldig geholpen en mochten kijken toen het paard in de oven lag (als je dat wilt teminste) Hij werd ook supernetjes opgehaald van de wei en op een brancard gelegd waar we nog afscheid mochten nemen.De hele sfeer daar is gewoon goed en geeft je rust. Hoop niet dat je het snel nodig hebt.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 01:08

Ook ík kies voor crematie, ben 'blij' dat we tegenwoordig deze keus kunnen maken.
Verstandig van je om je nu alvast te oriënteren, zou eigenlijk iedereen met dieren moeten doen ..

Gelet op afstand/ligging, kiezen wij voor Beverwijk.
Heb telefonisch contact gehad, werd toen ook meteen uitgenodigd om eens te komen kijken (uiteraard niet op een moment dat er een crematie/afscheid plaats vindt).
Is er nog steeds niet van gekomen, zou ik eigenlijk wel 's moeten doen .. is wel macaber, maar misschien juist ook wel een soort van rustgevend ..

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 01:56

Vind het moeilijk dit te lezen, maar ook erg mooi..
Ik wil er zelf niet teveel over denken, want die van mij is helaas wel met rendac meegegaan..
Het is allemaal zo snel gegaan en ik had er nooit eerder over nagedacht dat dit kon.. In de kliniek werd er eigenlijk ook niet naar gevraagd.. Ik heb nog wel gevraagd wat er met hem zou gebeuren.. Verbranden met andere dieren was het antwoord. Helaas weet ik achteraf na lezen van info op internet, dat het niet helemaal zo gaat.. Doet me best pijn.. Vind het dan ook erg goed dat je hier over na denkt.. Dan zit je achteraf niet met nare gedachtes..
Hopelijk duurt het nog een poos, maar wat ik heb bekeken op internet, lijkt mij westerhout erg mooi!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 02:11

:(:)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:32

Houd er wel rekening mee, dat veel crematoria je paard eerst in stukken moeten zagen, omdat het paard anders niet in de oven past!

Dit moet volgens mij oa bij die uit Rotterdam.
Of het moet inmiddels veranderd zijn.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 10:46

Bij Westerhout is dit in ieder geval niet het geval daar staat zelfs een foto op de site dat hij geheel in een stuk in de oven past.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:58

Rotterdam gaat je paard er in z'n geheel in

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:02

wat zijn de kosten van een crematie?

ik heb hier viviana in prinsenbeek nog niet voorbij zien komen.

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:51

Vienna2007 schreef:
Houd er wel rekening mee, dat veel crematoria je paard eerst in stukken moeten zagen, omdat het paard anders niet in de oven past!

Dit moet volgens mij oa bij die uit Rotterdam.
Of het moet inmiddels veranderd zijn.

is nog steeds zo hoor.