Na vier uur vechten tegen de onoverwinnelijke koliek heeft Lady de strijd op moeten geven.
Op zaterdagavond rond half twaalf is Lady gestorven (ingeslapen).
Lady kwam oktober 2009 in mijn leven. Via via was ik na de verkoop van mijn vorige bijrijdpaardje terecht gekomen bij een meneer die twee Tinkers had staan, broer en zus van toen 1,5 en 0,5 jaar oud. Hun moeder, Lady, was ook op stal aanwezig maar had al een bijrijdster. Maar op de dag dat ik kwam kijken naar Henk en Kyra mocht ik ook wel op Lady rijden, de bijrijdster had namelijk al een paar weken niets van zich laten horen. En het was liefde op het eerste gezicht. Een echte Tinkermerrie, dat was een droom die naar jaren uitkwam. Dit was iets wat haast te mooi was om waar te zijn.
En zo zijn Lady en ik langzaam een team geworden. Een team wat vooral gebaseerd was op vertrouwen en op plezier. De andere bijrijdster besloot al snel dat ze zou stoppen met Lady (heeft in de tijd dat ik er was ook nooit meer serieus met haar gereden). In de bak rijden was niet ons ding. Beide hadden we buiten veel meer plezier. Vooral de heide was groot favoriet, urenlang konden we daar samen ronddwalen, of het nou regende dat het giet of dat de zon scheen, zowel in stap of in volle galop, alles was even geweldig. Mijn vertrouwen in Lady was enorm, ik gaf haar soms verantwoordelijkheden die ik met mijn verstand nooit aan haar gegeven zou hebben, haar los laten lopen langs drukke wegen, haar de weg naar huis laten bepalen, maar nooit heeft zij mijn vertrouwen beschaamd, altijd ging ze met veel plezier de samenwerking aan.
Wegens omstandigheden die niets met de paarden te maken hadden wist ik niet hoe lang ik nog van Lady kon genieten, elke keer kon de laatste zijn. Hierdoor heb ik met volle teugen genoten, geen dingen gelaten met de instelling 'het komt nog wel een keer', en daarbij ook niet teveel nagedacht over de toekomst (ik had maar drie dingen voor de toekomst, een veulentje fokken met haar, door de Mc Drive en een dagje naar zee). Lady en ik samen waren momenten waarop ik de tijd stil wou zetten, dit mocht nooit voorbij gaan. En nu, nu zou ik de tijd willen terug draaien.
Afgelopen woensdag kwam ik bij het weiland en lag Lady's dochter Kyra heerlijk in de weide, een paardje wat in juni 1 wordt en net als haar moeder ontzettend allert en waakzaam is. Maar in tegenstelling tot wat ik verwachte kwam ze niet in de benen maar bleef heerlijk liggen toen ik naar haar toe kroop. Ik ben bij haar gaan zitten en zo hebben wij een half uur samen gelegen, kijkend naar Lady die even verderop stond te grazen. Op dat moment heb ik vriendschap met Kyra gesloten, ze vertrouwde me en vond het fijn me om zich heen te hebben.
Later die avond zat ik in het weiland wat plaatjes te schieten van Lady en Kyra samen. Heel nieuwsgierig kwam Lady aangelopen om vervolgens met dr neus in mijn haren bij me te komen staan. Na een tijdje kwam Kyra aan de andere kant van mij staan. Daar zat ik dan, met mijn twee droompaardjes (die voorheen beide weg liepen voor je) met hun neusjes in mijn haar. Dit was een van de mooiste momenten die ik ooit met Lady gehad heb, en het voelt ook wel als een soort van afscheid.
Donderdagmiddag ben ik voor het eerst met Kyra gaan wandelen. Als steun voor haar had ik Lady ook mee genomen. En ook toen werd ik overspoeld met een overweldigend gevoel van geluk, daar liep ik dan met twee Tinkers waarmee ik alles mocht doen en laten wat ik wou, iets waar ik jarenlang van gedroomd had.
Zaterdagmiddag ben ik voor het laatst met Lady naar buiten geweest, het rondje over de heide en door de akker wat wij de laatste maanden ontzettend veel gereden hebben. En net als altijd liep ze met zoveel plezier en passie dat ik volop heb genoten.
Zaterdagavond heeft de eigenaar Lady met koliek uit het landgehaald. Na vier uur vechten is zij om half twaalf overleden.
De volgende dag kreeg ik een berichtje dat hij me iets moest vertellen. Ik was aan het werk dus las dit een paar uur later pas. Zondagmiddag heb ik te horen gekregen dat Lady er niet meer was. Mijn wereld stortte compleet in. Zij was degene waaruit ik de kracht haalde om door te gaan, en nu was ze er niet meer.
Vanochtend heb ik afscheid van Lady genomen. Aan hoe ze erbij lag kon ik zien dat ze pijn heeft gehad, iets wat ze niet verdiend heeft. Hier kan ik helaas niets aan doen en moet ik me maar bij neerleggen. Ik hoop dat waar ze nu is ze het ontzettend naar dr zin heeft en kan doen en laten wat ze wilt, zonder te moeten missen wat ze hier had.
Nadat ik bij Lady weg ben gegaan heb ik Kyra mee uit wandelen genomen. Zij zal nooit Lady kunnen vervangen, maar ik heb wel het idee dat ik met haar veel moois kan bereiken. Onder toezicht van Lady kunnen wij proberen een band op te bouwen zoals hij er tussen Lady en mij was.
De oorzaak van de koliek is niet bekend. Het voor de hand liggendst is dat ze iets verkeerds gegeten heeft, maar het kan ook zijn dat het iets was wat al langer niet goed was van binnen. Het lijkt voor mij alsof ze gewacht heeft op een moment dat ik niet meer alleen voor haar leefde, maar ook steun had aan andere personen. Want net deze week heb ik echt vriendschap gesloten met Kyra.
Lieve Lady, wat jij me geven hebt is niet te verwoorden. Elk moment bij jou was ik zielsgelukkig en wou ik dat ik de tijd stil kon zetten. Bedankt voor alles wat je voor me gedaan hebt, de wijsheid die je me gegeven hebt om mij te leren wie ik ben en me op een prettige manier tegen dingen aan te laten kijken. Het idee dat we nooit meer samen zullen zijn is ondragelijk. Samen met Kyra zal ik proberen jouw verlies een plekje te geven en door te gaan. En ook op jouw wilde hengstje zal ik goed passen.
Voor altijd zal jij mijn maatje, mijn steun, mijn beste vriendin, mijn droom, kortom mijn alles zijn. De kracht die jij me gaf zal niet verloren gaan. Nog steeds ga ik voor en door jou door waaraan ik begonnen ben.

De woensdagavond voordat Lady stierf
http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 120358.jpg
http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 120362.jpg
http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 120389.jpg
http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 120379.jpg
Lady al overleden
http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 120400.jpg