Met pijnstillers kregen we de oude Lee weer even te zien. Een Lee die zonder er ook maar een woord aan vuil te hoeven maken de leiding had over haar kudde. Mensen zijn wat dat betreft wat minder snel van begrip he Lee, maar ook daar heb je altijd heel goed raad mee geweten. Met al je zelfvertrouwen, je ongelooflijke kracht en je trots leek je voor veel mensen onbereikbaar, maar de waarheid is dat jij je juist enorm aan mensen hebt gehecht en hen alles gaf als je dacht dat ze het verdienden. Rare jij, jij hield steevast op met eten of werd ziek als wij op vakantie waren. Met hetzelfde gemak weigerde je resoluut om rustig te stappen op bosritjes alleen omdat wij dat toevallig wilden. Het kon je niet hard genoeg gaan en iedere keer als ik dacht dat je je topsnelheid had bereikt, deed jij er nog een versnelling bovenop. Tegelijkertijd kon je in de bak (toen we eenmaal doorhadden hoe je in elkaar stak) de mooiste Pleasuregangen laten zien. Een geweldige kinderpony was je, maar wel eentje die zonder aarzelen de herder van de buurman te lijf ging toen hij toevallig eens door jouw wei liep. Ook een rat moest het met zijn leven bekopen na een aanvaring met jou (deed je dat nou omdat ik erom gilde?). Een "merrie met ballen" noemde ik je wel eens. Je was dan ook het perfecte paard om natuurgebieden, woonwijken, voetgangerstunnels en waterpartijen mee door te struinen. Ik moet nu nog lachen om dat scheef wegkijkende oogje dat hoopte op mijn "boeh", waarop je recht overeind kwam om vervolgens keurig netjes op de kleinste aanwijzingen je werk in de round pen te doen. Je vond het heerlijk om bewonderd, geknuffeld en (hard!) geborsteld te worden en dat hebben wij dan ook vele vele uren gedaan ...
Wilskracht, waardigheid en wijsheid, dat is waar jij voor staat. Dat straalde je uit toen je weer de wei op mocht en zo wil ik me jou herinneren.

Een leven op pijnstillers is geen Lee-waardig bestaan
Dit was het laatste wat ik voor je kon doen:
Ik moest je laten gaan
Lee, bedankt voor alles. Je hebt ons behalve prachtige herinneringen twee fantastische nakomelingen nagelaten waar we elke dag met volle teugen van genieten.
Bright Sierra Lee "De Freule" is 23 jaar oud geworden.