Naast de jeuk, kreeg ze een zeer trieste blik in haar ogen die ons door merg en been ging.
We hadden uiteraard al een heleboel middeltjes geprobeerd en besloten nog een keer in overleg te gaan met onze dierenarts.
Daar haalden we een middeltje op dat voor Elske goed werkte, ze was nagenoeg jeukvrij.
Helaas bleef de vreemde blik in haar ogen en leed ze zichtbaar pijn.
Uitwendig onderzoek leverde niks op, maar de bloeduitslagen waren zeer helder; er was iets flink mis.
Elske verslechterde met de dag, verdroeg geen aanraking meer, viel ons en de andere paarden aan en vertoonde onvoorspelbaar gedrag.
Het was simpelweg niet meer veilig om in haar buurt te zijn, voor ons niet en ook voor de andere paarden niet.
Inwendig onderzoek wees uit dat Elske een zeer zeldzame vorm van kanker bij paarden had, aan de lymfen.
Haar darmen zaten vol harde bulten en deze blokkeerden de lever en andere organen.
Zelfs al hadden we dit in een beginstadium ontdekt, hadden we nog niks meer voor haar kunnen doen.
We zijn verdoofd, gebroken en voelen ons ontzettend machteloos dat we binnen korte tijd nu van ons 3de paard afscheid hebben moeten nemen.
Te kort de tijd gehad om echt tot ons door te laten dringen wat er aan de hand was en echt afscheid te nemen.
De foto's van de afgelopen dagen zal ik jullie besparen, maar ik wilde een paar mooie momenten van Elske delen van de 4 jaar dat ze bij me mocht zijn.
1. Eén van onze eerste lessen.
2. Op de heuvel.

3. Puppy in de sneeuw.

4. Crossen over het strand.
5. Samen genieten.
6. Met haar 2 grote vriendinnen Kim en [naam].
7. Vrolijk in de wei.

8. Onzichtbare teugels.
9. Onze eerste wedstrijd.

10. Een van de eerste keren springen.
11. Elske werd mooi breed.
12. Koude oren.

13. Circuspaardje.
14. Crossen over de dijk.
15. Onze nieuwe hindernis uitproberen.
16. Verkleed en met een donkere lucht.

17. Zwemmen!

18. Af en toe was Kim een beetje boos op ons.

19. Galopperen over de grote wei.
20. En soms ook ernaast.
21. Mooie oogfoto.

22. Poseren samen met Vince.

23. Vorig jaar nog een beetje te dik.
24. Poseren op het stoppelveld.

25. Verkleedpartijtje.
26. Ondertussen beste vrienden met Vince.
27. In de nacht.
28. Mijn maatje.

29. Bokkertje
30. Wintergymnastiek
31. Steigeren op commando.

32. Lief koppie.

33. Onze laatste keer bit- en tuigloos.
33. Afscheid nemen.

34. Nog een laatste eerbetoning aan de jaren die we samen deelden.