Tips bij het kopen van een draver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Tips bij het kopen van een draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:41

Zoals de titel al zegt, Hebben jullie tips voor mij, bij het kopen van een draver??

Ik zal het even uitleggen:

Ik ben op zoek naar een jaarling/of 2/3 jarige draver. Natuurlijk moet je altijd naar de bloedlijnen en de bouw kijken. ook ben ik van plan om een ervaren iemand mee te nemen.. Maar... Waar moet ik nog meer naar kijken? Zijn er bijvoorbeeld van die kleine dingetjes die je kan zien aan een draver, waardoor je denkt: Nee dit is helemaal niks, of ja dit ziet er wel goed uit??

Als jullie nog andere tips hebben?? Ze zijn altijd welkom!!

Groetjesss

Novalues

Re: Tips bij het kopen van een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:45

Zoiezo altijd even een keuring laten ondergaan door een onafhankelijke DA en dus een buigproef laten ondergaan. Dat is verstandig voor elk paard.
Waar wil je de draver voor gaan gebruiken? Wil je hem op de drafbaan hebben of wil je hem engels/western oid gaan rijden? Als je hem engels wilt laten rijden, is het verstandig om te kijken of hij de gallop kan: vrijwel elke draver kan het, maar er zijn ook uitzonderingen!
Voor op de drafbaan zijn de familiebanden extra belangrijk. Niet elke draver kan de drafbaan aan.

Meer tips kan ik je helaas niet geven. Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Novalues op 14-09-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:45

Ik denk dat er niet speciaal dingen zijn die je speciaal alleen aan een draver kunt zien.. Zou ook vooral letten op karakter en naar wat je voor doel je in ogen hebt.. Dressuur Bos of springen. Voor dat je besluit te kopen zou ik hem gewoon door een dierenarts laten keuren.. Dan weet je wat je in huis haalt.Veel succes ik hoop dat je een leuk en geschikt paard vind

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:48

Ik wil hem op de drafbaan hebben..

Een buigproef zeg je?? Heb zelf alleen ervaring met rijpaarden keuringen: klinisch of röntgen. Wat houdt een buigproef precies in??

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:56

Een buigproef houd in het geforceerd buigen van een gewricht om eventuele kreupelheden te verergeren voor kreupelheidsonderzoek.. Even snel voor je opgezocht.. Deze word gewoon gedaan door je DA en beoordeeld deze ook

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:03

Okee Lachen
Bedankt Leonihuis

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 16:23

verder nog iemand met tips??

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:44

daantje99 schreef:

een draver in gallop brengen ,lukt meestal,benen geven ,in de mond nemen ,benen geven en je gewicht op de voorhand brengen in verlichte zit.Eens ie pallopeert,de snelheid verspreid over enkele ritten ,langzaamaan terugschroeven.voor tolt,doorzitten in een schuine lijn,ttz van de toppen van de voeten gestrekt in de stijgbeugel(zonder kromming in de knie)en met de schouders zover mogelijk achteruit leunen,en van uit je kruis duwen ,liechtjes benen geven,in rappe stap brengen ,tot bijna in draf,maar in de mond,Zo kan je al wandelen 20 km per uur halennemen ,terzelfde tijd kruisdruk en benen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:48

trekruiter schreef:
daantje99 schreef:

een draver in gallop brengen ,lukt meestal,benen geven ,in de mond nemen ,benen geven en je gewicht op de voorhand brengen in verlichte zit.Eens ie pallopeert,de snelheid verspreid over enkele ritten ,langzaamaan terugschroeven.voor tolt,doorzitten in een schuine lijn,ttz van de toppen van de voeten gestrekt in de stijgbeugel(zonder kromming in de knie)en met de schouders zover mogelijk achteruit leunen,en van uit je kruis duwen ,liechtjes benen geven,in rappe stap brengen ,tot bijna in draf,maar in de mond,Zo kan je al wandelen 20 km per uur halennemen ,terzelfde tijd kruisdruk en benen.

Wat is dit nou voor zinloze post? Als je ff leest, zie je dat ze het paard op de bana wil uitbrengen. Ze heeft het helemaal niet over het galopperen....

En dit topic is al overjaard

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:43

Inderdaad.

Ik heb het nergens over het in galop brengen van een draver.

Judith_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:35

hee ik ben van plan ook een draver te kopen,
maar heeft iemand enig idee hoeveel het kost om m te laten keuren door dierenarts??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:28

Ligt eraan welke dierenarts het is. Bij ons kost het geloof ik iets van 50 euro.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 15:43

Bedoel je klinisch of röntgenlogisch?

Judith_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:40

Beiden denk ik, ik weet niet wat verstandig is?? en of er nog iets is waar dravers als uitzondering vaak problemen mee hebben??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:43

Judith_K schreef:
Beiden denk ik, ik weet niet wat verstandig is?? en of er nog iets is waar dravers als uitzondering vaak problemen mee hebben??

Hangt af van waar je hem of haar voor wilt gebruiken, doorgaans hebben ze wat meer moeite met de galop bij gebruik onder het zadel.

Kijk anders eens op deze site: http://www.dravers.nl/joomla/

Judith_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:52

Ik zoek een leuke draver, vrij jong om hem onder het zadel te rijden. MAar weet iemand nog of ze misschien vak bepaalde aandoening aan hun benen ofso hebben, of zijn het watt dat betreft geen uitzonderingen op andere paarden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:54

De meeste dravers hebben juist keiharde benen, staan ze ook wel een beetje om bekend. Natuurlijk komt slijtage wel voor, maar dat zie je toch hoofdzakelijk bij ouderen dieren die erg veel hebben gekoerst.
Gewoon even klinisch en röntgenologisch laten keuren, dan weet je waar je aan begint.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:55

Nee hoor, genoeg gezonde jonge Dravers die niets aan de benen hebben.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:56

euhmm, ja GEEN draver die GEKOERST heeft
ze zijn meestal weg goedkoop maar ze hebben ook wel vaak wat, anders staan er niet zo veel op internet ik zou em dn zoiezo rontgen laten keuren! en goed kijken en goed nadenken voor het kopen en denk goed na of je wel echt een draver wil.
ken een hoop mensen die er 1 hebben gehad en er totaal ontevrede mee waren omdat ze vanalles hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:57

Roybrit, het leeuwendeel wat te koop staat mankeert niks, maar is gewoon niet snel genoeg voor de koersen, daarom gaan ze in de verkoop.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:57

Waarom niet? Zat paarden die gewoon niet meekomen omdat ze te langzaam zijn en daar is echt niets mis mee. Mijn eigen merrie heeft als 2 en 3 jarige gekoerst, we hebben ook nog een koerspaard van 7 die koerst vanaf zijn 3e en die heeft ook nog keiharde benen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:58

Die van mij was ontzettend goedkoop maar mankeerde niks toen ik hem aanschafte hoor. Lachen Er staan veel op internet omdat ze bijvoorbeeld uitgekoerst zijn, dat wil niet zeggen dat er iets mis me is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:00

Klopt Flew, andere optie voor de eigenaren is ze naar het abbatoir brengen, nou mits het gezonde dieren zijn, niks mis met verkopen als rijpaard!

Judith_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:16

Precies, ik heb er al veel over gelezen enzo, ik weet wel waar ik aan begin. Maar later keuren is tog wel belangrijk, dan weet je het tenminste zeker tog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:18

Ik zou het wel doen in elk geval, even laten keuren, maar dat geldt voor elk paard.