Engels Volbloed (thoroughbred) als recreatie paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Engels Volbloed (thoroughbred) als recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:09

Zijn Volbloeden geschikt als recreatie paard of zijn ze daarvoor niet geschikt?
Naar aanleiding van vele discussies die ik hierover voorbij zie komen, vraag ik het eens aan de mensen die werkelijk ervaring met deze paarden hebben.

Himyar

Re: Engels Volbloed (thoroughbred) als recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:25

Voor de duidelijkheid, de discussies daar over werden gevoerd door mensen die zelf geen of weinig ervaring hebben met Volbloeden. Nog geheel afgezien van het feit of de Volbloed in kwestie dan wel of niet een renverleden heeft.

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:32

Ik heb een Engels Volbloed en rijd er al 3 jaar recreatie mee. Dus wat mij betreft kan het. Hij kwam met 3 jaar al van de baan, en sinds hij van mij is heb ik er alleen maar recreatie mee gereden. Ben vorige week begonnen met dressuur rijden.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:42

bij ons op stal worden 3 dravers recreatief gereden. nou jaa recreatief... ondertussen heel serieus endurence! (en ik ook nog western!)
Tricky heeft een tijdje gekoerst en is nu iets meer dan een half jaar onder het zadel. dit doet ze best leuk! We gaan op buitenrit, rijden western in de bak, trail en pleasure.
Ik ben erg tevreden! Ze gaan natuurlijk aardig hard, daar zijn wij dus wel mee bezig om dat iets meer onder controle te krijgen. Tricky kan ook al aardig galoperen, zeker op buitenrit doet ze dit makkelijk, in de bak gaat het ook steeds beter.
Ik vind het zeker leuke paarden om mee te rijden!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:43

Gaat dat goed Rooney, is hij goed langs de weg etc.?

sanniekeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:45

Ik heb mijn volbloed nu 8 jaar als recreatie paard, hij was ook 3 toen ik hem kreeg en kwam ook net van de baan af, Ik kan er alles mee, naar buiten en lekker dressuren

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 11:45

Sorry, maar ik bedoelde Volbloeden, niet dravers. Niet om te discrimineren, maar omdat het in die andere discussie ook echt over Volbloeden ging en niet over dravers.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:04

Zijn er ook voorbeelden van paarden die door hun aard zich niet leenden voor recreatief rijden?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:27

Ik heb zelf een engelse volbloed van de baan. Heb hem nu 5 jaar en moet zeggen dat hij in het begin erg moeilijk was (zeg maar gerust een ramp). Maar met veel geduld en duidelijke leiding kan ik er nu alles mee. Alleen sommige dagen dan kan die zo van streek zijn dat buiten ritten geen optie zijn. (hij is nogal gevoelig voor kleine weers veranderingen Tong uitsteken ).

Verder heb ik vrij veel ervaring met het rijden van verschillende volbloeds (heb in Amerika gewoont en daar is het best normaal om volbloeds te kopen van de baan om ze te hertrainen voor de sport)
En ik moet zeggen het zijn allemaal paarden met een geheel eigen karakter. Maar over het algemeen kun je wel zeggen dat ze een goede ruiter nodig hebben die ze wel de baas kan zijn. Ook waren de meeste volbloeds waar ik mee heb gewerkt erg gevoelig voor de manier waar op ze beloont of bestraft werden. Volbloeds zij over het algemeen wat sneller op hun teentjes getrapt dan andere meeste paarden.

Maar om even tot een conclusie te komen.

Er zijn volbloeds die zich zeker lenen voor het gebruik als recreatie paard sommige zelfs voor beginners.
Maar als je echt naar een recreatie paard op zoek bent zou ik niet snel voor een volbloed kiezen.
Tenzij je wel een uitdaging leuk vindt. Want de meeste hebben toch wel enigzins een gebruiksaanwijzing Haha!. En ja er zitten EVs tussen die nooit geschikt zullen zijn voor recreatief rijden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:32

Nu zeggen dus veel mensen dat inbreng van Volbloed in andere rassen/types deze rassen/types verpest voor het gebruik als recreatie paard. Waar of onwaar?

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:22

Himyar schreef:
Gaat dat goed Rooney, is hij goed langs de weg etc.?

Jazeker gaat het goed. Ik ben nu dan bezig om met hem dressuur te rijden, dat gaat iets moeilijker. Zoals bijv de galop. De baan is linksom, en de rechtergalop is daarom heel moeilijk voor hem. En hij (en ik ook ) weten nog niet precies waar alle "knopjes" zitten. Doe ik mij been iets naar achter om hem naar buiten/ binnen te lopen, gaat ie alleen maar sneller bij wijze van. Maar ik moet wel zeggen dat hij heel nieuw en leergierig is en alles ook zo oppakt. Dus ik blijf zeggen dat een Volbloed ook zkr geschikt is voor recreatie.

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:03

Ik kan me inmiddels geen beter recreatie paard voorstellen als de volbloed, en idd ze zijn zeker niet allemaal even makkelijk in het begin, echter de meeste volbloeds komen uit engeland paardeland bij uitstek de meeste paarden van ons komen uit new market en daar is het een groot paarde dorp, wanneer de paarden ´smorgens over de weg naar de renbaan gaan voor de training dan stopt ook alle verkeer om ze te laten passeren, en dit is geen grapje
dus bijna alle paarden die uit engeland komen zijn redelijk verkeersmak
de paarden bij ons op duinigt maken ook een heleboel mee, er zijn geregeld mestwagens, grote trailers trekkers e.d op het terrein ze zijn zeer vlegmatiek en leren heel snel wij maken ook regelmatig buitenritten met de paarden en dat gaat prima hoor, en ik zal niet zeggen dat er nooit niet iets gebeurd maar zeker geen super gevaarlijke dingen althans ik heb het in 25 jaar in de renpaarden/volbloeds nog niet mee gemaakt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 20:28

Klinkt allemaal toch niet zo negatief.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 08:41

Ik las laatst op de Yahoogroup Volbloed paarden over iemand die op haar Volbloed in het Amsterdamse bos reed en werd achtervolgt door een helicopter. Ze kon niet meer over de herrie heen schreeuwen, maar haar paard bleef heel kalm en braaf. Hij was ook al goed gewend aan vliegtuigen vanwege Schiphol.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:49

Een volbloed kan prima voor de recreatie hoor.
Er zijn idd volbloeden die erg heet zijn, of neurotisch, maar er zijn ook volbloeden die erg koel zijn en makkelijk in de omgang.
Een volbloed die van de baan af komt, zal andere gewoontes hebben mbt opstappen en rijden, maar als je hier tijd in steekt verdewijnt dat probleem als sneeuw voor de zon.

Feit is:
*een volbloed zal altijd voor je gaan, al is het op 3 benen...
*een volbloed zal altijd eerlijk zijn, zolang je hem ook eerlijk behandeld...

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:17

femmefatale1 schreef:
Een volbloed kan prima voor de recreatie hoor.
Er zijn idd volbloeden die erg heet zijn, of neurotisch, maar er zijn ook volbloeden die erg koel zijn en makkelijk in de omgang.
Een volbloed die van de baan af komt, zal andere gewoontes hebben mbt opstappen en rijden, maar als je hier tijd in steekt verdewijnt dat probleem als sneeuw voor de zon.

Feit is:
*een volbloed zal altijd voor je gaan, al is het op 3 benen...
*een volbloed zal altijd eerlijk zijn, zolang je hem ook eerlijk behandeld...

Mooie feiten!!!! Pling

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:20

Himyar schreef:
Nu zeggen dus veel mensen dat inbreng van Volbloed in andere rassen/types deze rassen/types verpest voor het gebruik als recreatie paard. Waar of onwaar?

In mijn paard zit een beste scheut volbloed (ruim 57%) en ik kan me geen beter paard voorstellen Lachen. Het is geen topper of uitblinker, maar hij kan in alle disciplines op gewoon basis niveau goed meekomen. Veelzijdig, werkwillig, goed karakter, koel in zn kop.

resa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:06

Ik heb al jaren een echte engels volbloed, en al jaren rijpaarden ,kwpn. Maar eerlijk is eerlijk geef mij maar een echte volbloed, zij zijn gevoeliger hebben weinig aanwijzingen nodig om te begrijpen wat ik bedoel met dressuur.
Mijn volbloed heb ik zelfs tijdens zijn rencarriere als dressuurpaard gebruikt en dat ging goed al keek hij wel raar bij zijn eerste buitenwedstrijd (waar zijn de startboxen??). Hij loopt Z1 dressuur en gaat nu met een B ruiter verder zijn carriere vervolgen.
Ik kan met hem rustig het bos in zonder dat ik er vandoor ga, ookal kom ik tegenliggers en race-eenden tegen, hij is slim genoeg om te weten dat hij niet meer voor de races getraind wordt. Ik ben met hem in de B begonnen en na 6 maanden was M1 dressuur met hem.
Over het gebruik van volbloeden in de fokkerij voor rijpaarden sta ik wel positief ze geven wat meer veredeling en hardheid door, maar je moet wel de hengst zoeken die bij je merrie past. Cool

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:25

Ik heb ook een Engelse Volbloed die gebruikt wordt voor recreatie.
Het is een (bijna) 7-jarige Volbloed genaamd Teica's Boy.
Sommige mensen hier van bokt.nl kennen hem wel.

In november 2005 is Teic bij ons gekomen en in het begin was het wel errug heftig allemaal.
Hebben onze Ups&Downs gehad maar voor geen goud zou hij meer weggaan.
Hij hoort echt bij ons en het is meer een familiepaardje geworden.
Mijn vader longeert hem vaak,mijn moeder gaat wandelen met hem,longeert ook regelmatig en ze rijdt met hem buiten.
Ik rijdt hem eigenlijk het meest.(het was ook de bedoeling dat mijn oudere zus op hem ging rijden maar dat klikte absoluut niet tussen die 2)
1x in de week krijg ik dresuurles en dat gaat allemaal supergoed en oh hij leert zo vreselijk snel!!!!!
De dresuurlessen gaan supergoed en binnekort willen we een beetje gaan springen met hem.
En dat vindt meneer allemaal een beetje vreemd en eng natuurlijk. Haha!

Buitenrijden doen we ook met hem en dat gaat ook goed.
De ene keer natuurlijk wel wat beter als de andere keer maargoed dat zal iedereen wel hebben.
Vooral in de winter is hij errug heet en dan gaan we eigenlijk niet zoveel naar buiten.
Maar Teica is echt goed verkeersmak!!!!! Pling

Teica's Boy hebben wij nu bijna 1,5jaar en het gaat zo vreselijk goed.
Tuurlijk kan het altijd beter maar als ik zie hoe hij zijn best doet en graag wil werken is het voor mij al gauw goed. Bloos
Aagezien ik zelf een beginnende ruiter ben en nog een hoop moet leren Bloos ben ik dik tevreden met mijn schatje!!!!!
En gaat er iets fout onder het rijden is het 9 van de 10x mijn fout omdat ikzelf nog een hoop moet leren. Bloos Bloos Bloos

Teica's Boy gaat door het vuur voor je en andersom ook natuurlijk!!!!!
Tis mijn schatje en gaat nooit meer bij ons vandaan.

Afbeelding

Afbeelding

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:43

Ik heb ook een Engelse volbloed gehad.
Ik heb haar gekocht toen ze ruim 3 was en ze kwam zo van de baan.
Ik heb wel met haar langs de weg gereden, maar na een keer in de sloot te zijn beland met haar, werd ik toch wat voorzichtiger.
Voor verkeer en geluiden was ze niet zozeer bang, maar van een konijnenhok, of een simpel graspolletje kon ze ineens op de rem en dan gelijk rechtsomkeer.
Nu zul je zeggen dat is gewoon oefenen etc etc, nou bij deze dus niet, omdat ze de ene dag zo langs iets liep en de volgende keer ging ze 20 mtr. van tevoren al op de rem.
Ook met wedstrijden had ze van die kluchten, in een proef 20 keer langs iets lopen en de 21e keer zo ineens uitwijken en er dan dus ook niet meer langs willen, en ik was toen ondertussen al wel M1 dressuur met haar, dus je mocht toch verwachten dat ze de dressuurbanen buiten ondertussen wel een beetje kende.

Ik vond het op een gegeven moment ook gewoon niet leuk meer om met haar buiten te rijden, het was gewoonweg niet vertrouwd, want ze kon zo de weg opschieten en met al dat verkeer en fietsers ......
Ik rij nu met haar zoon (heb haar destijds laten dekken door een Oldenburger hengst met weinig volbloed in zijn aderen) en die is een stuk koeler en reageert langs zo heftig niet op onverwachte dingen als zij.

Volbloeden kunnen erg nerveus zijn, maar ze zijn vaak ook heel dapper en ja als je net een dappere treft dan zit je goed, tref je eentje die niet zo dapper is heb je een probleem, want dan kan de nerveuze kant de overhand krijgen.

Het zijn wel hele lieve en aanhankelijke paarden, mijn merrie kon je na de les zo los laten lopen tussen allemaal andere paarden, ze taalde er niet naar, ze had alleen maar oog voor mij.
Sprong ik over een hindernisje dan sprong ze er gelijk achteraan, haar zoon doet dat dus echt niet die is mij gelijk vergeten en gaat gezellig buurten bij een ander paard.

Als je wilt dressuren en buiten wilt rijden dan zou ik alleen voor een volbloed kiezen als je veel tijd hebt en heel veel geduld.
Als je je geduld verliest bij een Volbloed ben je verloren en kun je wel stoppen, want een volbloed geeft zich echt niet snel gewonnen, dan moet je echt heel veel geduld hebben, want alleen dan kom je ergens.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:05

Ik heb een engels volbloedje, die helaas nooit op de renbaan is geweest wegens heftige koliek als veulen. Ze heeft daardoor een achterstand op gelopen in groei en dan kan je het als renpaardje wel schudden.

Ze is echt super, ik rijd recreatief met haar en doe van alles. Serieus dressuren, springen, boscrossen, dagjes uit, zonder zadel, grondwerk, natural horsemanship etc etc...

Kijk ook in mijn profiel voor foto's! Binnenkort een mooie fotoreportage van haar online, die is vandaag gemaakt voor een paardenmagazine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:10

Die van mij is dan maar 65.63%
Maar dat is eigenlijk geen recreatie paard
Ik doe het er nu wel mee, maar zou er echt geen minder ervaren ruiter mee weg durven sturen, denk dat zijn kattekwaad erg snel terug is.
Hij kan echt lopen zeiken om een verkeerd gevallen boomblaadje en dat gaat dan echt tot gevaarlijk aan toe als je niet oplet.

Eigenlijk net als Ulfeino omschrijft

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:00

Ik heb ook een engels volbloed, hij heeft ook op de baan gelopen.
Ik rijd er SGW mee, maar hij doet geen vlieg kwaad. Op het strand en op straat kijkt hij nergens naar. Hij is eigenlijk altijd rustig, alleen voor een cross kan hij heet worden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:05

Ik heb ook een paardje met ongeveer 60% volbloed er en zijn moeder heeft er nog meer in zitten (geloof iets van 80% maar weet het niet echt zeker). Beide paarden zijn zeer werkwillige lieve eerlijke een mooie leuke paarden. (kan het nog positiever Nagelbijten / Gniffelen ) Ik ben helemaal weg van ze, vind ze als recreatie paard ook geweldig. Ze zijn pittig, hebben werklust, iets dat ik heel prettig vind aan een volboed. Voor beginners zijn ze misscien minder geschikt omdat toch wel fel kunnen zijn. Maar ik vind het heerlijk dat een paard staat te trappelen om aan het werk te gaan, dat ze gewoon voor je door het vuur willen gaan...

De moeder met 80% volbloed er in is minder geschikt om buiten mee te rijden, ze dribbelt alleen maar. Maar dat komt voornamelijk omdat ze aleen maar in de bak is gereden. Mijn paardje rij ik eigenlijk alleen maar buiten mee en die doet het super... Ja

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:26

Er komen heel veel reactie's van mensen die een paard met ...% volbloed hebben, maar heel veel paarden voeren meer of minder volbloed.
Volgens mij ging de vraag van Himyar ook meer over een 100% volbloed, mijn ruin is ook iets van 60% volbloed maar die zijn echt niet te vergelijken met een 100% volbloed.