De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:42

ik ken geen EV die "werkt" en het zonder beslag redt. Zelf die ene die voor een EV best goeed hoeven heeft en intussen al 3j ijzerloos is, staat full time op de weide en wordt max 2x/maand bereden op een buitenritje. Op grindpaden loopt ze gevoelig, maar verder ok. Maar indien vaker op pad, gaan de hoeven ook brokkelen en loopt ze overal gevoelig. Alleen beslag vooraan is bij haar voldoende.
Mijn EV staat vierkant op ijzers, omdat je zelfs achteraan altijd iets van gevoeligheid kan zien, zelfs op een goede losse zandpiste. Vooraan zonder ijzers en ze loopt kreupel bij elke pas, en zelfs na 3maanden staat ze even kort als bij het aftrekken vd ijzers, oogt depressief en heeft op de koop toe nog enkele bleinen en kneuzingen. Dus nee hoe graag ik het ook zou willen de nadelen van ijzers (die ik met zo'n weke hoeven overduidelijk kan zien) wegen niet op tegen de voordelen, nl een happy paard dat als een malle rond raced door de weide.
Meeste EV's, die ik ken, kunnen hooguit het winterseizoen als de ondergrond zacht is zonder beslag, van zodra ze terug in training gaan, moeten ze na enkele keren al terug beslagen worden om brokkelen en slijtage te voorkomen.

Mijn EV staat nu mooi op gewicht, deze winter stond ze zelfs te dik :oo er lag echt een vetlaagje op haar ribben, maar madam had zich tegoed gedaan aan kwalitatief goed voordroog hooi (eet ze 3x meer van dan gewoon hooi) en eikels 8)7 en ik weet het, dat is niet geweldig, maar naar 3 500L kruiwagens uit de weide gekrabt te hebben en en nog een paar kleintjes, waarbij ik mijn rib gekneusd heb (weilanden zijn nu eenmaal niet "vlak" en zware kruiwagen leidt soms een eigen leven), heb ik opgegegeven.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:04

heb mijn ev ook wel eens in een rustige winter, lees'' weinig rijden, zonder achter ijzers geprobeerd, maar zodra ik erop stapte was ze zeer gevoelig, of te wel, niet rad. Zelf in de manege binnen bak, liep ze niet regelmatig, terwijl daar toch weinig steentjes oid liggen.

Als ze alleen maar in het land zou lopen, zou het kunnen denk ik :o

Net als dat ik haar zonder deken zou willen houden. Helaas als het veel regent en dat doet het in Nederland, staat ze binnen de korstte keren te rillen als een rietje.. hoewel ik ergens wel heb gehoord, dat dat niet hoeft te betekenen dat ze het koud hebben, vind ik een deken op dat moment wel fijn..

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 01:36

We hebben een cross les gehad, zo gaaf!! Ik vind t nog eng hahaha. Winterfell ook, maar we hebben ons best gedaan ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:10

ziet er goed uit hoor.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:56

Vandaag eindelijk paspoort van mijn ev ontvangen!! Harvey is een Pur Sang volbloed (stud book cheval de pur sang), wat betekend dat?

Zijn vader is Sagacity (highest honor x saganeca) en zijn moeder Vettorina (vettori x last mecene). Kent iemand deze namen :)?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:46

Pur Sang is Engelse volbloed gefokt en ingeschreven in Frankrijk.

Namen zeggen mij niet direct iets. Maar jouw paard vind ik niet terug (tenzij hij niet officiëel harvey noemt), de ouders wel. Resultaten etc kan je vinde op france-galop.com

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:53

Harvey is dan in Frankrijk gefokt. Als je wil weten of hij in Frankrijk gekoerst heeft kan je kijken op France-galop.com.

De namen zeggen mij verder niets maar ik ken ook gewoon niets van namen in de volbloedwereld.

Ziet er goed uit dittaswart. Je hebt dezelfde 'ik vind dit toch wel spannend' houding als mij :P .

De mijne kan ik zo onderhand wel gaan inpakken in bubbeltjesplastic. Heeft zichzelf nog eens aangetikt en staat weer met een dik been |o .
Hoe moeilijk kan het zijn om een beetje normaal op de benen te lopen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:55

petitparis schreef:
Pur Sang is Engelse volbloed gefokt en ingeschreven in Frankrijk.

Namen zeggen mij niet direct iets. Maar jouw paard vind ik niet terug (tenzij hij niet officiëel harvey noemt), de ouders wel. Resultaten etc kan je vinde op france-galop.com


Aha ok!
Zijn racenaam is singapore story :D

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:13

@ Woepsie:
Afbeelding

benbrink
Berichten: 100
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:46

De afstamming staat op de Amerikaanse site pedigree query, heb ik bijgewerkt. Sagacity (had de ''pech'' in de schaduw te staan van zijn halfbroer Sagamix, die de Arc won. Op de site staat ook een foto. Vettorina was een dochter van Vettori (v. Machiavellian). Van laatstgenoemde liep hier ooit een goede zoon op de renbaan, Lord Vettori hij was ooit Paard van het Jaar.. Op de NDR site kun je de verrichtingen bekijken.
In het pedigree staat o.a. de Helen Street, moeder van de bekende dekhengst Street Cry, vader van Zenyatta en Helsinki, moeder van Shamardal. Op het internet zijn hier foto's van te vinden. Succes!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:45

Bedankt :D!

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:54

Bij ons begint het nu wat kouder te worden waardoor ik over dekengebruik zit na te denken. Ik probeer alles altijd zo natuurlijk mogelijk te doen en ben nu benieuwd hoe jullie een ev in de koudere maanden houden? Zonder of met deken, wanneer en wat voor deken dan?

Mijn ruin is nu drie maanden bij mij en begint wat dikker vachtje te krijgen (voor zover mogelijk bij ev :') ). Hij is ook flink zwaarder geworden door goed voeren, glanst uitzichzelf etc.

Het is hier overdag nu 14/16 graden met af en toe zon, wolken, windje of wat regen. Bij veel regenval doe ik vullingloze regendeken op. In de nacht staat hij ook zonder deken op stal, als het BUITEN 8/10 graden is.

Maar vanmorgen kreeg ik van twee stalgenoten te horen of ik niet een tweede x moest nadenken of ik toch niet beter een deken op kon doen. "Want ja, het is een thoroughbred" bleven ze herhalen, alsof ik dat niet doorheb :') omdat er harde wind was voorspeld heb ik zijn dunne regendeken opgedaan en vanavond doe ik zijn fleece op in stal. Maar eigenlijk alleen maar omdat zij dat zeiden. Als ik dat commentaar niet gehad had dan had ik het anders gedaan... Het is pas september en wil niet dat hij in de winter drie dekens op moet omdat hij niet tegen een stootje kan! Ik bouw het liever langzamer op en probeer het natuurlijk(er) te houden...

Ben benieuwd naar wat jullie doen!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 23-09-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:03

Ik (nja stalhouder) leg in de winter wel een deken op maar is eigenlijk meer voor mezelf dan voor haar.
Ze heeft zo'n dikke berenvacht dat ze zonder zou kunnen bij een zachte winter.

Vorige winter heeft ze het grootste deel van de tijd met een ongevoerde regendeken gestaan. Eventueel met een fleecedeken er onder.
De 300gr heeft ze maar een kleine 2 maanden op gehad.
Meer dan 300gr leg ik niet op ongeschoren.

Kou is geen ramp. Veel nattigheid hebben ze het wel moeilijker mee.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:00

een EV kan best zonder deken zo lang het niet nat EN koud is. Mijn vriendin liet haar paard lang zonder deken of alleen een regendeken bij extreem nat en winderig weer, pas van zodra het begint te vriezen een 200grams winterdeken.
Zelf gooi ik een regendeken op van zodra het erg nat is en overdag geen 12°C meer haalt en 's nachts een dun staldeken. Daarna wachten totdat de wintervacht volledig doorgekomen is, dat is het moment dat ik ze laat scheren. Ik ben gezegend met een EV die wel een teddyvacht krijgt (al is de densiteit niet te vergelijken met een warmbloed hoor, maar toch betrekkelijk langer haar dan de meeste EV's die ik ken en gereden heb).

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:09

Ik heb mijn volbloed afgelopen winter voor het eerst zonder deken laten staan. Met heel guur weer werd hij wel eventjes op stal gezet en op dagen dat het non-stop regende heb ik wel zijn ongevoerde regendeken opgelegd. Maar hij deed het over het algemeen deze winter zonder deken beter dan vorige winters met deken.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 23:24

Ik heb wel een deken op, nu nog niet moet ik zeggen, maar wel als het kouder wordt dan 10 graden. Ik rijd natuurlijk vrij fanatiek. Maar ik moet zeggen, mijn paard heet wel Winterfell <<) maar ze doet haar naam geen eer aan. Ik krijg het gewoon niet bijgevoerd ook anders. 1e winter was ze ondanks deken best veel afgevallen. Nu gaat dat gelukkig wel goed. Anders kijk je het aan toch, je ziet het vrij vlot als hij het niet trekt zonder deken. Alleen was je ook bezig hem aan te laten komen toch? Want je moet even kijken dat je die reserves niet in 1 week weer kwijt bent. Ik ben zelf wat minder van deken op, deken af. Dus zodra hier de regendeken erop ligt, laat ik dat vaak zo. Ik begin met 100 gram regendeken en gaan we richting vorst dan 300 gram. Dit gaat al 2 jaar heel prima. Maar wat ik zeg, ik rijd door in de winter, dus ik wil ook bewust geen dikke wintervacht. Ik scheer haar trouwens niet. Wil ik wel, want ik ken iemand die van die leuke figuren scheert. Maar ze heeft zo weinig wintervacht dat ik dat ook weer zonde vind ;)

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 00:04

Ik was van plan mijn ev zonder deken te houden. Ik merkte helaas dat als het erg nat is, zij enorm staat te rillen. Nu zegt men wel dat ze het dan niet koud zouden hebben, maar toch. Ik doe haar een deken op als het veel regent. Een buitje is niet erg, maar de hele dag regen of enkele uren, maakt haar rillerig. Is de herfst/winter niet zo nat, dan heeft ze bijvoorbeeld 2 dagen een deken op, 5 dagen niet, 2 dagen wel, 3 dagen niet etc. Komt er een flinke natte periode dan blijft de deken misschien wel 3 weken op. Dan kijk ik ook een beetje naar de temp, of de deken ineens weer afkan. Maar ik hou alleen rekening met nat en niet met temperaturen. Bij -10 zonder vocht, staat ze lekker te staan, zonder deken :D

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:04

na 6 jaar in mijn bezit er voor het eerst afgelazerd :( , blamage. Het verhaal is, dat ik mijn ev had uitgeleend voor de spring les. Daarna kreeg ik te horen, dat ze niet wilde springen, zelfs niet over een cavaletti. Hu.... Wat is dit nu, dus... ik moest er zou een spring les mee doen, want zo ken ik haar niet. Het eerste half uur ging goed, toen ging de sprong wat hoger en idd, ze weigerde 2x, de derde maal sprong ze op de noodrem waardoor ik eraf vloog, bleeee. Maar hup er weer op en daarna alles gewoon gesprongen. Maar toch, mijn Phoebe die weigert, zo ken ik haar helemaal niet. De laatste hoge sprong moest ik maar niet springen, van de lesgever, maar.....effe meegepikt natuurlijk. Zo dit moest ik even kwijt..

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:12

Troost je, het zal in de lucht hangen. Ben er zondag ook afgekukeld, ook hier een merrie die weigerde (ook niet haar gewoonte). Vermits ik de volledige hindernis omver gekegeld heb en de merrie m'n been geschampt heeft bij het landen ben ik er niet direct weer op gekropen. Heb nog een paar mooie blauw-groene plakkaten als aandenken. Eerste keer in 3 jaar.
Ondertussen wel alweer gereden maar springen laat ik eventjes.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:18

oh gelukkig, ben niet de enige.. :) een sprongetje vind ik prima, maar springles volg ik al lang niet meer. 80 cm vind ik nog leuk maar hoger hoeft niet meer. vanavond ging het tot 1 meter. De lesgever had gezegd, als ie niet weigert is deze les gratis. Dus het was ook nog een principe kwestie. ha ha..
ik voel wat spieren nu, die ik anders niet voelde....maar verder niets..

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 00:13

Ah Santos je valt gelukkig bijna nooit :) Ik lag er een paar weken geleden naast, op cavaletti's nota bene. Die van mij weigert wel snel, vooral als ik denk wat hoog :=. Maar goed dat was nu niet eens het geval, Winterfell nam ze opeens alle 3 tegelijk, was ik even niet op voorbereid hahaha. En toen lag ik er ook opeens naast, met een paard dat zich waarschijnlijk afvroeg wat doe je nou _O-

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:31

Vraagje :D

Wat voor singel hebben jullie bij je volbloed en hoe zijn de ervaringen?
Ben op zoek naar een nieuwe voor de mijne. De singel die ik bij de koop kreeg past niet goed bij onze nieuwe Ghost zadel (zit in zijn oksel) en hij dreigt te happen tijdens aansingelen. Omdat ik nooit een andere singel heb geprobeerd dan deze, weet ik niet of dit 'aangeleerd' gedrag is of dat het echt door deze singel komt... Ik heb er overigens nog niet mee gereden, alleen gelongeerd. Ik heb nu deze:
https://www.olddairysaddlery.co.uk/hy_c ... sage_girth

Dus ben benieuwd naar jullie bloedjes & singels :o
Hoor het graag!

Afbeelding

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:30

Ik heb gewoon een huis tuin en keuken singel. Heb haar nu 6 jaar en altijd licht verzet bij het aansingelen. Dit houd in, even in hout bijten wat in de buurt is. Bij het nasingelen, merk ik eigenlijk niets, maar dat is er meestal ook geen hout in de buurt. :D

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:46

Singl is volgens mij een maat te klein om goed te zijn.

Ik gebruik momenteel een wintec cair singel. Maar hiervoor altijd een gewone eenvoudig/rechte neopreen singel. merk wel dat ze de bredere singel aangenamer vindt.

Hier intussen terug aan het lessen na onze vakantie. En wat ben ik blij met mijn knollie <3 We hebben zowaar de eerste appuyementen en wissels gereden.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:03

Die van mij doet ook altijd ff moeilijk, vergelijkbaar met santos alleen bijt de mijne in de tralies van de stal. Nu heb ik begrepen van de zadelmaker dat volbloeds op de renbaan vaak strak worden aangesingeld en dat de meeste singeldwang hebben en dit nooit meer vergeten. Dus ik laat het maar een beetje zo. Ik heb verschillende singels gehad, maar merk geen verschil. Ik heb nu een thorowgood beetje anatomische singel dacht ik.