De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:50

Mja meewillen... in eerste instantie mss. Maar toen het paard passeerde stond ze stil om te kijken. Het idiote gedrag is erna begonnen en is blijven duren totdat ik na een half uur heb "opgegeven" en afgestapt ben. Dat paard dat passeerde was toen al lang terug op stal :+

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:58

ziet er mooi uit Thorio, ik heb wel eens geinformeerd naar het eventueel open maken van mijn merrie, maar dat gaat een complete operatie worden, dus ik laat het maar.

petitparis, mijn ev, vind het in de zomer ook altijd lastig als we in de buienbak rijden op de manege en de dravers worden ernaast getraind. Ze doet niet zo idioot als de jouwe, maar word er wel wat hyper van.. :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:53

Ik kom mij als nieuwing ook ff melden als dat mag :D

Vorige maand heb ik eenThoroughbred gekocht, oftewel EV. Hij komt uit Engeland, is nu 7 jaar en voor zover ik weet en gezien heb is hij vrij rustig en meegaand tijdens het rijden :-). Ik weet niet veel van zijn verleden, heb ook nog maar 1x op hem gereden, dusss... we gaan het wel beleven :). Nieuw avontuur! Trouwens, dag 3 moest de hoefsmid al komen, dat belooft wat :D!

Afbeelding

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:54

hallo woepsie, ik herken in de bilspieren en de ribbekast wel wat van de mijne :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:46

santos schreef:
hallo woepsie, ik herken in de bilspieren en de ribbekast wel wat van de mijne :D


Ja vind het zo'n stom gezicht :') issie nou mager, of niet, haha :')

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:59

ik vind de mijne ook altijd te mager, maar dat schijnt niet echt heel vreemd.. ik heb in dit forum ook wel eens een foto geplaatst met haar ribbekast.. ik merk wel, dat als er voldoende gras aanwezig is, zij wel wat dikker kan zijn en afgelopen winter is ze ook met wat vlees doorgekomen. Of dat met de leeftijd te maken heeft, ze is nu 13 of omdat ik haar thuis heb staan.. ik weet het niet.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:38

Hoi, mag ik mij ook melden hier? :D

Ik heb de afgelopen jaren langzaam aan kennis gemaakt met 'echte' off the track thoroughbreds.
Her en der wat geholpen met omscholen en de rust erin krijgen maar eigenlijk was ik toch nog steeds een 'gewone' dressuurmuts.

Vanaf vorige week kwam hier verandering in en heb ik nu dus een 8-jarige volboed ruin met een langere handleiding dan de welsh merries uit mijn ponytijd :+

Hij is harstikke lief en zal voor zijn baasje door het vuur gaan, maar heeft nog wel eens wat eigen input... 8-)

Hij kent relatief veel oefening (tot en met appuyement), maar deze zijn helaas verkeerd aangeleerd en dus is hij imo niet veel meer dan L1 waardig op dit moment. De eigenaresse wil hem uiteindelijk op hoger niveau krijgen, dus ik ben benieuwd wat de toekomst brengt :)

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:48

_Snow_White schreef:
Hoi, mag ik mij ook melden hier? :D

Ik heb de afgelopen jaren langzaam aan kennis gemaakt met 'echte' off the track thoroughbreds.
Her en der wat geholpen met omscholen en de rust erin krijgen maar eigenlijk was ik toch nog steeds een 'gewone' dressuurmuts.

Vanaf vorige week kwam hier verandering in en heb ik nu dus een 8-jarige volboed ruin met een langere handleiding dan de welsh merries uit mijn ponytijd :+

Hij is harstikke lief en zal voor zijn baasje door het vuur gaan, maar heeft nog wel eens wat eigen input... 8-)

Hij kent relatief veel oefening (tot en met appuyement), maar deze zijn helaas verkeerd aangeleerd en dus is hij imo niet veel meer dan L1 waardig op dit moment. De eigenaresse wil hem uiteindelijk op hoger niveau krijgen, dus ik ben benieuwd wat de toekomst brengt :)

[ [url=m/VstXNR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9O9rbe.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet eruit als een mooi pittig ventje :D! Alleen, is het nu jouw paard, of niet? Begrijp het niet :+ ben benieuwd hoe het gaat! Kan hij ook wat springen? Vinden ze meestal ook leuk om te doen!

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:51

Dat is vaak typisch volbloedjes met een grote handleiding! :+ Maar eens je ze voor je gewonnen hebt, gaan ze door het vuur!

Hier ga ik niet echt meer kunnen bijpraten, nieuw paardje gekocht. Een BWP, maar wel met de looks van een volbloed haha! :+

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:58

Heb het niet helemaal duidelijk geschreven, had mijn koffie nog niet op :+

Hij is theoretisch niet in mijn eigendom, maar door omstandigheden kan de eigenaresse er even niets meer mee doen en wil ze graag dat hij wat bij leert. Op dit moment mag ik hem dus als "mijn paard" trainen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:09

_Snow_White schreef:
Heb het niet helemaal duidelijk geschreven, had mijn koffie nog niet op :+

Hij is theoretisch niet in mijn eigendom, maar door omstandigheden kan de eigenaresse er even niets meer mee doen en wil ze graag dat hij wat bij leert. Op dit moment mag ik hem dus als "mijn paard" trainen.


Haha oke, ik snap 'm. Wel leuk zeg! Ben benieuwd hoe het verder gaat. Mijn EV is niet zo heet, gelukkig :+. Althans, nog niet echt meegemaakt en zo lang ken ik hem nog niet :D dus who knows!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:18

Als ik mijn EV op buitenrit nooit even "gelost" had in een bomendreef of gestald stond aan een renbaan, dan had ik ook nooit haar geflipt hete kant leren kennen :+
Beest is het coolste paard waarmee ik ooit op wedstrijd gegaan ben

ivm dat altijd wat ribben blijven zien, de mijne heeft vorig jaar echt te vet gestaan en eerlijk het was geen zicht

DominiqueEst

Berichten: 4
Geregistreerd: 21-07-16

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:27

Mijn ervaring is ook dat de moeite (alhoewel, met name leuk toch?) zich zeker terugbetaalt. Duurt even maar dan kun je ook heerlijk rijden.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:05

Mijn Volbloed is niet zo heet, heeft geen grote handleiding en is.niet snel onder de indruk van dingen, het enige dat opspeelt is hengstengedrag.. Op zich normaal voor een hengst natuurlijk.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:09

Ribbetjes zijn na twee weken dagelijks 12 uur gras, hooi in de nacht, schepje krachtvoer met 2 wortels en lijnzaad bijna weg :D hij knapt zo goed op, ben best trots :D ivm het ontbreken van een buitenbak heb ik nog niet gereden en doen we voornamelijk grondwerk in de ton. Eerst elkaar leren kennen voordat ik de weg op ga met mijn ex-racer :o

Afbeelding

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:13

ik moet even wat kwijt. Mijn ev met enorme verlatingsangst, zou alleen komen te staan in ons eigen land. Haar vaste weidemaat sinds 5 jaar en nieuwe maatje sinds mrt dit jaar, gingen samen op werkvakantie naar de Veluwe voor 1 week. nu krijg ik per 5 aug een nieuwe buurvrouw, die ook een paard gaat meenemen. Ik had haar gevraagd of ze haar paard vast voor 1 week bij de mijne wilde zetten, voor de gezelligheid en eenzaamheid. Dit wilde ze wel en gelukkig konden beide paarden het goed vinden. We zijn ook samen een buitenritje wezen maken. Nu kwamen vandaag, ipv morgen onze andere 2 paarden weer thuis en wat denk je.......... ze staat rustig met het buurpaard te kijken naar ze, geen hinnikje of iets kon er af?? Ik had met de buurvrouw afgesproken dat ik haar morgen weer bij ons zet, dus ze blijft nog tot morgen daar. uit het oog uit het hart lijkt het wel...., rare beesten die paarden :D

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:11

Het blijven toch wel interessante dieren haha.

Mijn ev laat zich (als het zonnetje schijnt := ) niet altijd even goed pakken omdat hij liever met "zijn" kudde buiten blijft. Zodra de rest naar binnen gebracht wordt kiest hij gelukkig wel meestal eieren voor zijn geld.

Inmiddels vertrouwt hij mij steeds meer en zijn we nu toch echt op het punt gekomen dat hij op z'n 11-en-dertigste rustig staat te slapen na een intensieve les :+

Afbeelding

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:44

Is idd al mooi bijgekomen Woepsie.

Mijnes is echt tonrond. Er staat geen spriet meer in de paddock maar we wachten toch nog even met nieuw gras geven. Buiten wat onder haar voeten staat krijgt ze dus niks nada noppes bijgevoerd, ook volbloeden kunnen sober gehouden worden.
Afbeelding

Het mindere nieuws is dat ze nu stil staat. Heeft (weer eens) tegen haar eigen schenen gestampt en het griffelbeentje is daar niet blij mee. Niet gebroken maar wel fikse botvliesreactie wat nu een pijnlijke schiefel geeft.
Maand rust, paar keer shockwave en dan zou het weer goed moeten zijn.
Van alle maanden, waarom augustus *zucht* .

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 06:42

Ah Thioro wat een pech zeg, maar ze ziet er wel goed uit! Mijnes is ook mooi rond, echt waar nog nooit zo dik geweest :o. Hoewel ik wel wat meer voer dan alleen wat gras, want anders zit er geen pit in :')
Check mijn spekkie ;)
Afbeelding
Afbeelding

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:24

ook de mijne ziet er best uit dit jaar en alleen maar gras..
[Afbeelding[/img]

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:13

Voor wie het leuk vind: ik heb een volgtopic over het omscholen van mijn EV aangemaakt, zie profiel.

Iemand tips of ervaring met ev's en hoeven zonder ijzers? Hij heeft nu 1,5 maand achter geen ijzers meer en dat gaat eindelijk goed behalve op rommelige paden, dat is nog gevoelig. Zal dat nog overgaan? Maar die achterste hoeven zijn duidelijk sterker / harder dan de voorste. Zal ik voor er ook maar laten afhalen?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 02:05

Je kunt het altijd proberen, maar de EV staat niet bekend om zijn goede voeten helaas. Ik kan niet zonder voorijzers als ik wil rijden. tijdens blessures kan het intussen wel wat al een hele vooruitgang is. Bij mij is de gevoeligheid op het zand en in de wei dus wel verdwenen, maar steentjes onderweg, ongelijke paden ed nooit. Achter is ze nooit gevoelig geweest dus of het bij jou beter gaat worden is denk ik een kwestie van tijd geven en niet teveel over paden gaan waar ze gevoelig loopt. Want je hebt zo een kneuzing te pakken. Ijzers voor zou ik er zelf niet zo snel afhalen, maar je weet het pas als je het probeert natuurlijk. Meeste paarden zijn alleen voor gevoelig, dus dat het achter goed gaat, wil niet zeggen dat dat met de voorhoeven ook zo is. En eerlijk als t paard heel gevoelig gaat lopen zou ik dat niet te lang aankijken. Ik weet dat er een hele stroming is die dat wennen heel normaal vindt, maar ik vind t soms wat neigen naar mishandeling. De meesten hier hebben hun volbloed op ijzers als ik me niet vergis. Wat zegt je smid ervan?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:58

Ik ken geen volbloeden die functioneel zijn zonder ijzers. In de wei redden ze zich wel maar dat is het dan ook.

Mijne kan ook zonder ijzers achter. Dat gaat 3 maanden goed en dan moeten er weer snel ijzers onder. Voor zet ze geen 2 passen zonder ijzers.
Andere volbloed op stal staat zonder ijzers achter en heeft elke 2 maanden een hoefzweer of pijnlijke voeten. De eigenaresse is fan van ijzerloos en wilde ook voor er af. Hebben we uit haar hoofd kunnen praten, vooral haar smid die gewoon zei dat als ze het paard van de ijzers haalde hij de catastrofe achteraf niet kwam herstellen.
Mijn smid is er even stellig in, als ik m'n merrie blootsvoets zou willen waagt hij er zich niet aan.

Beetje laten manken en aankijken is idd geen optie bij een volbloed, dat gaat heel snel mis.
Toen mijn merrie in den beginne gevoelig begon te lopen achter zonder ijzers dacht ik ook dat het wel 2 weken kon wachten (afspraak met smid stond al). Dat eindigde in een merrie die plat lag van de pijn met olifantspoten. Ijzer er onder en ze ging weer vlot. Alleen hadden de voeten zo'n optater gehad dat het meer dan een jaar geduurd heeft voor ze weer wat in correcte vorm waren. En het heeft haar patellafixatie aan het licht gebracht.

Zonder ijzers is leuk maar niet bij volbloeden.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:08

O jeetje wat een verhalen -O-
Ik herken niet zoveel in de problemen van hierboven want op asfalt loopt hij prima en zijn hoeven achter zien er - denk ik - echt goed uit en de smid heeft er ook niks van gezegd laatste keer (3 weken terug). Morgen komt hij wel langs om te checken, die afspraak had ik vorige week al gemaakt omdat hij op steentjes dus nog steeds gevoelig is. Ik wil hem alleen ijzerloos als hij het aan kan natuurlijk, anders niet! Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval, ik zal realistisch blijven :)

Mijn smid zei trouwens dat als ik ijzerloos wil, we tijdens het weideseizoen eerst achter eraf moesten halen zodat hij op zachte grond goed kan wennen. Als hij altijd ijzers heeft gehad, dat zijn hoeven heel zacht zullen zijn en tijd nodig hebben om sterk/hard te worden en 'eelt' ontwikkelen duurt ook even. Zijn voorhoeven met ijzers groeien erg snel en zien er heel groot en lomp uit met in mijn ogen een rare stand, en rondom ALLE spijkers (of nagels?) is zijn hoef afgebrokkeld. Zal straks is foto's maken!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:17

Ben wel benieuwd naar nog meer hoefverhalen van andere ev eigenaren?