Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:54

In de jaren '60 en '70 was blisteren en branden (streepbranden en puntbranden) normaal bij peesblessures. Mijn oude paardenboeken uit die tijd benoemen dat allemaal (ja, ik ben een oud lijk :+ )
De theorie hierachter is/was dat je littekenweefsel creëert, nog niet eens in de pees zelf, maar in de huid, zodat die als het ware een permanente bandage gaat vormen.

Janinevv

Berichten: 13233
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 17:57

Ik weet wel dat ze vroeg gestopt is met koersen en toen nog erg mooi veulen op de wereld heeft gezet, waarschijnlijk had dat blisteren dus geen gewenst effect als ik het goed begrijp?

Gelukkig rijd ik zo af en toe, sinds gister weer begonnen en dan voornamelijk stap en draf.

Is wel goed om rekening mee te houden?
Heb geen ervaring in oude blessures, en blisteren.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:03

Je zou de pezen een keer kunnen laten scannen om te weten hoe ze er nu uitzien. Dan weet je wat je kunt doen qua belasting. Hoop DA's doen dat tegenwoordig gewoon aan huis, en het kost je de kop niet (bij mijn DA tenminste).

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:06

Janinevv schreef:
Ow ging wat mis, dit is gedaan om een pees blesure ?


Sterker nog, die peesblessure is niet mooi genezen. De bobbel is nog overduidelijk zichtbaar.

Ik zou er vanuit gaan dat dit een zwakke plek blijft.

Janinevv

Berichten: 13233
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:06

Ibbel schreef:
Je zou de pezen een keer kunnen laten scannen om te weten hoe ze er nu uitzien. Dan weet je wat je kunt doen qua belasting. Hoop DA's doen dat tegenwoordig gewoon aan huis, en het kost je de kop niet (bij mijn DA tenminste).


Oke bedankt ! Ik zal eens informeren.

Janinevv

Berichten: 13233
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:07

Welke bobbel precies?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:07

Die midden op de oppervlakkige buigpees van het voorbeen.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:08

Achterbenen zijn ook niet glad, zo te zien.

Janinevv

Berichten: 13233
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:09

Oke, maar het is al erg lang geleden kan ik er dan nog wel wat aan doen?
Ik heb haar alleen gekocht voor leuke ritjes?

Dus sport zit er voor mij niet in;)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:10

Ik zou zeker weten echo's maken.
Grote kans dat je vrij rustig aan moet dit beenwerk.

Janinevv

Berichten: 13233
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:11

Oke!

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:11

Tja, er zal idd niet veel aan te doen zijn, maar als je wat beter weet hoe de pezen ervoor staan, weet je ook beter wat je wel en niet kunt doen. Dan kan je in ieder geval proberen te voorkomen dat er weer een nieuwe blessure ontstaat.

Janinevv

Berichten: 13233
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:13

Okee bedankt voor de info!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:23

xyzutu2 schreef:
@ Ruitje: gelukkig komt dit steeds minder vaak voor. Maar zoals hierboven uitgelegd doet een brandwond wél altijd pijn, of deze nou veroorzaakt wordt door extreme hitte of extreme kou. Dat een paard niet 'pijn' laat zien betekent niet dat hij deze niet voelt. Veel mensen vergeten nog wel eens dat een vluchtdier als een paard zo min mogelijk pijn laat zien.
En voor de sport: het is opvallend dat dit blisteren (gelukkig!) bijna alleen nog in de sportwereld wordt gezien, waaronder draverijen, galopraces en springen (maar dan chemisch en onder peesbeschermers/bandages. Vaak gaat het bij geblisterde paarden om paarden die geblesseerd zijn geraakt en waar men toch nog alles wil proberen - niet om hem beter te maken maar om hem toch weer zo snel mogelijk de sport in te krijgen. Een jaartje op de wei zetten om een peesblessure te ontgroeien is in dat soort kringen niet zo populair...



Ik zeg ook niet dat het geen pijn doet, maar ik kan mij van geen enkeke blessure die behandeld word voorstellen dat het pijnloos is ;) .

Wat is daar dan 'opvallend' aan? Dat het in bepaalde sporten wel gebeurt?
'Vaak gaat het om paarden die' ? Erbij geweest?
'In dat soort kringen'

Ik ken er zat die het land in gegooid worden. Jouw hele post staat vol van de aanname's.

Ik kan net zo goed andersom stellen dat er in de recreatie veelste weinig behandeld word en er maar doorgereden word met blessures.

Ik mis echt het punt waarbij het slecht is dat je een dokter bij een paard haalt als hij wat mankeerd :')

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:25

TS, je ging dit paard toch ook verkopen wegens geen klik ?

Janinevv

Berichten: 13233
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:29

ruitje schreef:
TS, je ging dit paard toch ook verkopen wegens geen klik ?


Nou, ik zal je daar even over pbn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:41

ruitje schreef:
Ik zeg ook niet dat het geen pijn doet, maar ik kan mij van geen enkeke blessure die behandeld word voorstellen dat het pijnloos is ;) .

Je draait het wel fantasierijk om, want dat is natuurlijk iets anders dan wat je eerder opschrijft: ;)

ruitje schreef:
Ben zelf wel eens aanwezig geweest bij deze behandeling en je overdrijft echt gigantisch. Geloof nooit dat het prettig is maar dat is zoveel niet, onnoemelijk veel pijn had ik wel een andere reactie gezien denk ik :)


Ik heb nooit zoveel op met wat paardenmensen vinden van de pijnlijkheid van een behandeling van een paard. :) Ik ga liever rechtstreeks naar een ervaringsdeskundige voor dat soort ervaringsverhalen. Over vloeibare stikstof weet ik dus uit eerste hand hoe pijnlijk zo'n brandwond is: in een hip restaurant serveerden ze een nagerecht waar een met dikke handschoenen gewapende serveerster vloeibare stikstof over uitgoot uit een grote pan. Ik vroeg de serveerster voor de grap of ze niet eens in de verleiding was gekomen om te voelen hoe koud die stikstof nou precies was. Zij was not amused: toen ze met dit gerecht begonnen had zij per ongeluk wat over de rug van haar hand gekregen. Volgens haar was dat pijnlijker dan welke brandwond ze ook in de keuken had opgelopen, en ook nu (weken later) deed het niet eens zo heel erg opvallende litteken nog steeds pijn. Zij had een onopvallend litteken van meer dan een twee euromunt eraan overgehouden (de echte brandplek scheek groter te zijn geweest). Dit paard zit onder de euromunten die blijkbaar zo diep waren dat ze de haarzakjes beschadigd zijn.
Ik hecht dus meer aan het verhaal van iemand die hetzelfde op kleinere schaal meegemaakt heeft dan een persoon die ernaast stond toen anderen een paard aan het blisteren waren. :)

Citaat:
Wat is daar dan 'opvallend' aan? Dat het in bepaalde sporten wel gebeurt?

:j
Net zoals je soaring alleen bij Big Lick competitiepaarden tegenkomt (ik ken geen enkele andere ruiter/sport die dit toepast) en couperen alleen bij trekpaarden zie je deze rijen met 'puntjes' alleen bij dravers en volbloeden (in mindere mate). De verticale of horizontale witte strepen op het pijpbeen zie je nog bij sommige 'traditioneel getrainde' springpaarden.
Natúúrlijk gaat het hier alleen om uitzonderingen, maar het is natuurlijk onzin om het om te draaien en te doen alsof deze puntjes niet specifiek voor de ren/drafsport zijn. Maar als je andere takken van sport/recreatie kent die nog steeds jonge paarden met stippelbenen produceren dan hoor ik het graag.

Maar goed, vervolgens draai je ook dat weer om door te zeggen dat alles beter is dan recreatieruiters die de dierenarts te laat bij hun paard halen... :')
Natuurlijk is het óók slecht om een dierenarts te laat bij je paard te halen. Punt is alleen dat geen enkele modern opgeleide dierenarts in Nederland nog op zo'n manier soaring toe zal passen dat je paard er echt blijvende littekens aan overhoudt. Behalve in bepaalde kringen dus, waar je nog steeds jonge paarden uit ziet komen die blijkbaar voor appaloosa geoefend hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-16 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:47

Xyzutu, mujn wratjes waren zodanig dat er dus inderdaad op de blote huid rondom de wrat aangestift werd. Doel was brandblaren oproepen die de wrat er uit zouden "wippen". Andere optie was 15 wratten operatief uitsnijden met minder slagingskans.

En ja het doet zeer maar ik vind die bediende toch wel klinken als kleinzerig. Ik had na de behandeling v 15 wratjes 24 brandblaren en dit is 2x herhaald. Op een paracetamol na heb ik daar verder niks voor gehad.

Het probleem met ervaringsdeskundige en pijn is dat pijn persoonlijk is. De 1 beleefd de hel al bij eem val, de ander rent met een gebroken teen nog door. Niet iedereen ervaart pijn even ernstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:53

Daarom neem ik ook altijd maar het zekere voor het onzekere als het om de pijnbeleving van een ander (mens of paard) gaat. ;)
Maar fijn dat jij alleen een paracetamolletje nodig had. Heb je er ook 15 littekens aan overgehouden of gaat dat tegenwoordig wat subtieler?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:07

Mens, stop toch met doen alsof ik alles vedraai terwijl je zelf precies hetzelfde doet :') .

Laten we er vooral andere sporten bij halen, ik mag dus aannemen dat je 0 ervaring heb in de drafsport en dat 'in deze kringen gaan ze het land niet op' zelf bedacht heb.

Ik schrijf 2 keer hetzelfde op in de quotes die jij quote: Ja het doet pijn, maar jij overdrijft.

Hoe vaak ben jij bij deze behandeling geweest dan? Er zijn 2 bokkers die melden dat het bij hun wel meeviel, ik heb de behandeling zien gebeuren maar jij komt met een prachtige quote van een serveerster. Jij mag vinden dat jij denkt dat het veel pijn doet, maar presenteer dat niet als een feit.

Mijn mening is dat ik denk dat dat wel meevalt, op basis van het feit dat ik er zelf bij ben geweest.

Ik heb nergens gezegd dat het niet alleen gebeurd in mijn wereld, maar jij deed het overkomen alsof het voor het geld/de sport gaat. Dat ern bepaalde behandeling meer voor komt, wil niet zeggen dat het dan direct om het geld gaat. Je zou dus zelfs kunnen redeneren dat er bij ons meer paarden medische hulp krijgen dan in andere sporten.

Ik draai het om, omdat jij van bepaalde feiten conclusies trekt, waar ik uit hetzelfde feit een andere conclusie kan trekken, om te laten zien dat je conclusie discutabel is ;) .

Je vergist je in het laatste deel m.b.t. 'modern opgeleide dierenartsen in bepaalde kringen' , je doet net of het schimmige figuren zijn die alleen in de nacht werken :') .

Nogmaals: deze behandeling komt zelden meer voor, gewoon, omdat er betere methodes zijn tegenwoordig. Want zo gaat dat, je ontwikkelt. Wil niet zeggen dat iedereen in hetzelfde tempo ontwikkelt en dat is wel eens jammer, maar zo is het met alles in de hele wereld :)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:10

de draver die ik gehad heb had op links achter een dubbele rij met donkere rondjes en zijn been voelde alsof er een plaat inzat

hij was eerst bijna 7 jr van mijn vriendin en daarna heb ik hem nog 1.5jr gehad
hij had een renbaan verleden en hij is ong 18/20 jr geworden

hij is ingeslapen vanwege Desmitis aan beide achterbenen
op de echo`s kon je zien dat er grote gaten in de pezen zaten, hij had zowat geen pezen meer over

Anoniem

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:28

ruitje schreef:
Je vergist je in het laatste deel m.b.t. 'modern opgeleide dierenartsen in bepaalde kringen' , je doet net of het schimmige figuren zijn die alleen in de nacht werken :') .


Zijn er dan echt nog dierenartsen die de afgelopen 5 jaar afgestudeerd zijn die dit soort ingrepen toepassen? :wow:
Poeh, daar schrik ik toch wel van, dat is echt nieuws voor mij - de dierenartsen die ik ken (5-10 jaar werkzaam in het vak) heb ik hier echt nog nooit over gehoord als 'behandeling', en dat is niet omdat hier nooit peesproblemen voorbij zijn gekomen (helaas :x ).
Of bedoel je dat misschien ook anders?


ruitje schreef:
Nogmaals: deze behandeling komt zelden meer voor, gewoon, omdat er betere methodes zijn tegenwoordig. Want zo gaat dat, je ontwikkelt. Wil niet zeggen dat iedereen in hetzelfde tempo ontwikkelt en dat is wel eens jammer, maar zo is het met alles in de hele wereld :)


En dat is het belangrijkste. Fijn om te horen dat ook de trainers in de draf en rensport hier steeds meer van afstappen. Jammer dat de 10jarige draver van de TS hier dan nog steeds te maken heeft gehad, maar hopelijk behoren dit soort stippels in de toekomst ook daar tot het verleden.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:33

Het gebeurd nog wel eens maar 'vroegah' zag ik ze vele malen vaker. Ik kan er geen aantallen aan vast plakken maar het zijn er echt weinig.

Ik bedoel dat niet anders :)

Anoniem

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:43

Oké, als ik schrijf dat moderne dierenartsen dit gelukkig niet meer doen, en jij hierop reageert met jij 'vroegah zag ik ze vele malen vaker', dan hebben we het toch gewoon over hetzelfde? :+
Dan snap ik je opmerking dat ik doe alsof het 'schimmige figuren zijn die alleen in de nacht werken' nog steeds niet, maar over het belangrijkste zijn we het gelukkig eens, namelijk dat modern opgeleide dierenartsen dit niet meer aanbieden als 'behandeling'. Lijkt mij een belangrijke stap voor het welzijn van de paarden en ook voor het beeld dat buitenstaanders van de paardensport hebben. :)
Nu nog het soaring en couperen afschaffen en dan komen we nog eens ergens. 8-)

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:46

Nee hoor, het gebeurd minder vaak maar dat zegt niets over de leeftijd van de artsen die het nog wel doen :o