Informatie over de draf- en rensport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 23:01

Hallo allemaal,

zijn er hier bokkers die mij het een en anders over de draf- en of rensport (in Nederland) kunnen en willen uitleggen? Misschien links naar artikelen etc om te lezen?
Ik zit te twijfelen of ik wel of niet een keer naar een race zal gaan. Ik was er altijd op tegen maar weet niet precies hoe dit in Nederland werkt en of de regels hier "beter" zijn dan in de VS. Want ik vind het er wel gaaf uitzien :)

Ik ben absoluut niet uit op een discussie. Ik ben enkel nieuwsgierig en zou hier meer over willen weten.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:07

Wat zou je precies willen weten?

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:10

Ik weet dat ruitje op bokt.. altijd open staat om mensen kennis te laten maken met de sport en uitleg te geven.. je zou haar eens een berichtje kunnen doen.. kan het je zeker aanraden want het is erg leuk en interessant!

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 23:14

Ik zou graag willen weten op welke leeftijden paarden starten met racen/koersen en met welke leeftijden het gebruikelijk is dat een (gezond) paard, dus zonder blessures waardoor het paard eerder met pensioen moet, weer stopt met racen/koersen.

Ik ben benieuwd ook benieuwd naar het regelement (vooral als het goed om hoe en hoe vaak er een zweep mag worden gebruikt) maar daar zou een link volstaan zodat ik dat rustig op mijn gemak een keer kan lezen.

En ik ben benieuwd naar het harnachement. Wat is toegestaan, wat wordt er in de praktijk vaak gebruikt en waar dient het voor. :)

Maar dat is misschien nog steeds een beetje breed.

Bedankt horsies5, ik ga haar denk ik vanavond of morgen dat een PB sturen :D

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:31

Er zijn in de drafsport in Nederland nog koersen voor 2 jarige maar de meeste paarden gaan pas met 3 jaar de baan op.. ze zijn dan dus wel al jonger beleerd (maar dit is een andere soort belasting als onder t zadel, ruitje heeft in een van haar topics dit ook uitgelegd)..

Mijn draver is met 5 gestopt na een blessure.. is nu echter weer kerngezond en ik kan alles met hem.. het genezen duurde echter te lang en was daarom duur en onzeker Hoe hij terug zou komen dus daarom verkocht..
Dan heb je nog paarden die niet snel genoeg waren en nooit de baan op zijn gegaan..
Dan zijn er paarden die super lopen en deze gaan tot een jaar of 10 mee in de sport voordat ze als rijpaard worden verkocht..
En het grote andere deel stopt tussen zeg maar 5 en 10 door blessure of omdat ze niet (meer) snel genoeg zijn

Zweepgebruik weet ik niet zoveel van eerlijk gezegd.. ik weet dat er ook vaker op de sulky wordt geslagen voor t geluid ipv op t paard.. maar ik kan me niet herinneren dat ik bij de koersen veel Zweepgebruik gezien heb.. wat de regels hiervoor zijn weet k dus niet

Harnachement is onwijs uitgebreid.. grofweg bestaat t uit een hoofdstel met check.. die check zorgt ervoor dat het paard het hoofd hoog houd en op t bit (of onder de kin) kan steunen.. en dan nog een borsttuig, schoftje en staartriem..
verder zijn er wel verschillende dingen om het paard te helpen en te ondersteunen..
er zijn daarbij natuurlijk ook methodes die iets minder vriendelijk zijn.. maar eigenlijk zie ik in de praktijk over t algemeen geen rare of onvriendelijke dingen

Ik vind het een fijne en eerlijke sport.. een paard dan niet goed in zijn vel zit draaft ook niet hard.. natuurlijk zijn er stallen waar t heel vriendelijk aan toe gaat en stallen waar t wat minder is.. dat is tenslotte overal zo.. maar de paarden komen meestal gewoon lekker in groepsverband buiten en hebben plezier in hun werk.. dat is iig mijn ervaring..

Andere hier zijn nog meer bekend met de sport dan ik.. zij zullen me vast nog aanvullen of verbeteren indien hetgeen ik zeg niet helemaal klopt ;)

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:21

Dankjewel voor de uitleg :)
Naar wat ik begrijp lopen de paarden tijdens training zonder check?

Afbeelding
En dan had ik nog een vrij specifieke vraag. Wat is dat ding om het paard zijn benen en waar dient het voor? Ik kan niet zo veel over de werking vinden als ik probeer te googelen.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:27

In de training lopen ze ook wel zonder.

Dat om de benen zijn hobbles, die worden bij pacers gebruikt om ze in de telgang te houden. Wij hebben geen pacers in Nederland.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 19:52

En wat doet/doen hobbles precies? Hoe werkt het?

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:57


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:59

Ik dacht ook gelijk aan bokker Ruitje.
Die heeft dit jaar nog een topic over een renpaard gehad, helaas dit jaar in moeten laten slapen..(en dat had niets met de sport te maken, pure pech in gezondheid!)
[ITP] Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin! Hier het topic met al bijzonder veel informatie :)

Anoniem

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:19

Waar woon je? Anders eens naar een langebaan gaan! Je kunt naar Wolvega en Alkmaar. Duindigt is nu dicht toch? :+ Zit er al ff niet meer in.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 20:51

Dat topic van ruitje is erg interessant inderdaad. Ik vind het iig een hele fijne manier van beleren. Alles in kleine stukjes, met zat tijd om alles onder de knie te krijgen.

Ik woon vrij dicht bij Duindigt, Alkmaar is nog wel te doen maar Wolvega is me echt te ver.
Ik ben nog nooit naar een renbaan geweest juist omdat ik er op tegen was en het niet wilde steunen, maar misschien dat ik er toch eens langs ga. De realiteit lijkt me een stuk minder dramatisch dan wat iedereen altijd roept.

Ik vind de paarden nog steeds erg jong. Maar het lijkt me wel dat met een lichgewicht lange stukken rechtuit galopperen of een kar trekken op een recht stuk een stuk minder belastend is voor een paard dan met een zwaardere dressuur in een kleine bak.

Ik vind het in ieder geval erg interessant om te lezen hoe het er in de praktijk aan toe gaat en hoe het allemaal werkt :D

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 02:42

Ik heb een renpaard (dus geen draver) van Duindigt. Ze is super! Wat ik een voordeel vind, is dat ze al veel gezien heeft en niet snel onder de indruk is van iets. Ik kan nergens aan merken dat ze bijv slecht behandeld zou zijn, ze is ook niet bang voor de zweep of zo. Ik ben zelf ook wel eens op Duindigt gaan kijken, ik vond het een leuke ervaring. Ik kan niet zeggen dat de paarden slecht of gemeen behandeld worden, integendeels zelfs. Ik denk wel eens dat ze daar de tijd van haar leven heeft gehad, ze kan zo genieten van een flinke galop :D Ik heb daar minder mogelijkheden voor. Kijk overal waar professioneel getraind wordt en geld moet worden verdiend met paarden, worden belangen anders. Bijv de hengstenkeuring van kwpn, vind ik ook wel eens dat er best veel van die jonge dieren gevraagd wordt. Maar dat wil niet perse zeggen dat het dan slecht is voor deze paarden. In elke branche komt misbruik voor, maar om daarvoor een hele tak van sport over een kam te scheren is ook wat kort door de bocht misschien. Ik zou zeggen ga kijken en probeer je eigen mening te vormen, vind je het zelf niets, dan weet je dat en heb je dit uit eigen ervaring. In elk geval heel veel plezier

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 03:27

Alleen Nederland of ook het buitenland? Ik ben al een paar jaar professioneel actief als ruiter van race paarden in Sydney, Australie. :)

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 13:53

Buitenland mag ook! Interessant juist!

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:12

Felicxa schreef:
Ik woon vrij dicht bij Duindigt, Alkmaar is nog wel te doen maar Wolvega is me echt te ver.

Duindigt is op moment dicht tot meestal ergens in maart. Alkmaar is er om de week (als het doorgaat). Daar koersen ze op maandagavond vanaf 18.20u. Altijd gezellig. :)

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:10

Leuk dat je wat meer wilt weten over de ins n outs van de sporten. Er is heel veel speculatie over de draf en rensport maar iedereen heeft een eigen mening, je kan nooit iemand geloven of je mening opmaken tot dat jezelf weet waar het over, wat het inhoud en wat en waarvoor dingen worden gedaan zoals ze gaan.
Ik zit al aantal wat jaren in de rensport. Wij trainen, eigenen renpaarden en in koersen(races) gereden. Ik moet eerlijk zeggen dat onze paarden het beter hebben dan wij 9/10 keer! Ze krijgen het beste voer en alle supplementen om ze maar beter te laten voelen en gezonder te hebben. De training is divers en ze zullen nooit een dag verveeld zijn of geen zin hebben.
We hebben een aantal jaar geleden een 10 jarige ruin gehad die nog koersen wist te winnen, uiteindelijk is hij met pensioen gegaan omdat hij er gewoon geen plezier meer in had, en is nu een rijpaard voor een oudere vrouw. Een van onze eigen paarden is recent met "pensioen" gegaan, en zal volgend jaar worden uitgebracht in de eventing. Ik heb ook vele renpaarden over de jaren omgeschoold en gaan nu super door het leven als dressuur, spring, endurance en pleasure paarden
Als je vragen hebt over de rensport, vraag maar los :)

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 12:27

Bedankt nog voor je reactie classic life :)

Ik ga volgende week naar een koers. Nu al zin in :D

Anoniem

Re: Informatie over de draf- en rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:58

Leuk, waar ga je heen?

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:23

Joolien schreef:
Leuk, waar ga je heen?

Ik raad Alkmaar. Woensdag 30-12 overdag. Wordt een leuke middag. :)

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 23:47

Ik zit nu een aantal videos te kijken (ben een beetje enthousiast haha) maar het valt mij op dat er toch behoorlijk wat (en vooral hard) geslagen/gezwaaid wordt met zwepen. Raken jockeys/pikeurs hun paard (vaak)? Of zwaaien ze er langs om geluid te maken? Zijn hier regels voor?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:33

Er zijn zeker regels voor, het meeste dat je ziet, is dat er langs gezwiept wordt, zonder het paard te raken. Ik dacht dat je 4x een paard mag raken, doe je dit vaker kun je gediskwalificeerd worden. Vergeet niet dat een jockey geen been kan geven of iets dergelijks. Dus het zweepje is zijn enige hulpmiddel.
Ik had eventueel nog een topic gevonden waar nog wat info onstaat mocht je het interessant vinden.

[RIJ-ITP] Naldo gaat een versnelling hoger!