draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 21:53

Iemand suggesties?

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:54

goede warm-up geven

Xyris

Berichten: 9451
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:57

Dravers hebben sowieso niet de meest geweldige bewegingen, inderdaad wat er gezegd wordt, loswerken en voldoende beweging geven. Als dat het probleem niet op lost, een osteopaat er bij laten komen.

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:00

Xyris schreef:
Dravers hebben sowieso niet de meest geweldige bewegingen, inderdaad wat er gezegd wordt, loswerken en voldoende beweging geven. Als dat het probleem niet op lost, een osteopaat er bij laten komen.


Wat is een osteopaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:01

Heb je een filmpje TS?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:01

Oefeningen vanaf de grond kunnen ook helpen. Laat hem eens zover mogelijk opzij buigen dmv hooi of snoepjes. Zo rekt hij zijn spieren op. Probeer ook eens grondwerk oefeningen zoals achter- en voorhand verzetten. Door hem over te laten stappen en buiging te vragen, gaat hij zijn achterhand meer gebruiken en onderzetten.
Met het rijden vooral rechtrichten op zowel rechte lijnen als (kleine) cirkels. Houd hem actief, maar let erop dat hij niet gehaast is en kan ontspannen. Als het rechtrichten goed gaat, zal je merken dat hij meer wil en kan zakken met zijn hoofd. Hiermee strekt en gebruikt hij zijn rug en kan hij langere en zuivere passen nemen.
Succes!

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:03

Sonja schreef:
Heb je een filmpje TS?


Nee, nog niet ik zal er binnenkort een maken

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:17

Uhm ja, op een goede manier met hem opgaan, en op een goede manier rijden. Dat kan niet zo in een antwoord gegeven worden. Heb je een instructrice?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:29

Welk niveau van rijden heb jij?

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:35

TS Heb je les met hem? Hoe lang is ie al bij jou? Hoe oud is ie? Wat doe je nu zoal met hem/haar? Er mist veel info om hier zinnig en uitgebreider advies te geven. Het advies van yacintha is sowieso een goede, bezig gaan met rechtrichten. En vaak kan een osteopaat ook veel doen. Mijn draver is daar ook enorm van opgeknapt.

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 09:31

Geryon schreef:
Uhm ja, op een goede manier met hem opgaan, en op een goede manier rijden. Dat kan niet zo in een antwoord gegeven worden. Heb je een instructrice?


Op dit moment niet maar ik ben wel van plan weer les te nemen

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 09:32

geerke schreef:
Welk niveau van rijden heb jij?


Niet echt hoog. We zijn nog niet met wedstrijden gestart. Ik heb dr ook nog niet lang.

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 09:35

darkadia schreef:
TS Heb je les met hem? Hoe lang is ie al bij jou? Hoe oud is ie? Wat doe je nu zoal met hem/haar? Er mist veel info om hier zinnig en uitgebreider advies te geven. Het advies van yacintha is sowieso een goede, bezig gaan met rechtrichten. En vaak kan een osteopaat ook veel doen. Mijn draver is daar ook enorm van opgeknapt.


Ze is ongeveer 6 jaar maar ik heb r ook nog niet lang. Ik denk nu een maand. Binnenkort wil ik ook les met r nemen bij een hele goede instructrice.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:42

Zou ik doen en evt even laten checken door osteopaat of ie niet ergens vast zit.

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 09:45

kking schreef:
Zou ik doen en evt even laten checken door osteopaat of ie niet ergens vast zit.


Dat denk ik ook eerlijk gezegd wel, hij kraakt van alle kanten en eerst dacht ik dat het van zijn hoeven kwam maar het zijn echt zijn gewrichten. Ik stap dr nu ook erg lang in zodat al haar spieren goed opwarmen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:48

Wat versta je onder houterig lopen? Stijf in de beweging of niet lekker soepel over de rug lopen?

Je zegt het paard niet zo lang te hebben, is ze bij aanschaf toevallig gekeurd? Klinisch of röntgenologisch?

Als je paard echt stijf is in de beweging en na een paar rondjes soepeler begint te worden zou ik de dierenarts er even naar laten kijken.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:51

Ik zou ook even de dierenarts een check laten doen, klinkt niet heel gezond :)

& jij wil je dier ook geen pijn doen denk ik (:

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:59

Heb je m laten checken bij aankoop?

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:28

Nog jong dus, waarschijnlijk nog niet lang onder het zadel, en dus nog kort bij jou. Geef de tijd om te wennen aan zijn nieuwe plekje, verwacht niet meteen teveel en houdt de trainingen kort (30min) en leuk voor het paard. Ga ook aan de slag met grondwerk, wandelen, zorg voor afwisseling. En heel belangrijk idd laat even checken op fysieke ongemakken!
Dan nog een andere vraag. Loopt ze los of aan longe ook houterig? Past je zadel goed?

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:47

Je zegt dat ze zes is.
Komt ze net van de baan, of is ze al een poos rijpaard. Wat voor omscholing heeft ze gehad?

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:48

Waar komt je paard vandaan? Is hij wel correct ingereden/ omgeschoold? Als je ze niet leert hoe ze moetn buigen en verzamelen blijven ze lopem zoals ze al jaren doen :)

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:57

darkadia schreef:
Nog jong dus, waarschijnlijk nog niet lang onder het zadel, en dus nog kort bij jou. Geef de tijd om te wennen aan zijn nieuwe plekje, verwacht niet meteen teveel en houdt de trainingen kort (30min) en leuk voor het paard. Ga ook aan de slag met grondwerk, wandelen, zorg voor afwisseling. En heel belangrijk idd laat even checken op fysieke ongemakken!
Dan nog een andere vraag. Loopt ze los of aan longe ook houterig? Past je zadel goed?


Aan de longe vind ze nog erg moeilijk en ze komt ook steeds naar me toe dus erg veel tijd om haar bewegingen te observeren heb ik niet. Maar voor wat ik heb gezien loopt ze wel normaal. Draf gaat wel wat snel maar zogezegd lijkt ze laag bij de grond te blijven. (Niet echt sprongen nemen zoals bij andeee paarden maar ik denk dat dat vooral komt omdat ze een draver is)

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:59

CarinaR schreef:
Je zegt dat ze zes is.
Komt ze net van de baan, of is ze al een poos rijpaard. Wat voor omscholing heeft ze gehad?


Ze is op een pensionstal/huurstal ingereden door een paar mensen op de engelse rijstijl. Ze heeft nooit op de baan gelopen en is altijd net als de rest behandeld

DJHORSE

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:01

ruitje schreef:
Waar komt je paard vandaan? Is hij wel correct ingereden/ omgeschoold? Als je ze niet leert hoe ze moetn buigen en verzamelen blijven ze lopem zoals ze al jaren doen :)


Ja ze kan nog niet aan de teugel lopen maar ik ben het elke keer weer aan het oefenen. Ik dacht zelf aan een slof.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: draver loopt erg houterig en is er wild wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:04

Ik zou eerder investeren in les dan in hulpmiddelen waar je ook een hoop mee verkeer kan doen.