trek watten of rubber oren bij buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

trek watten of rubber oren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-15 16:50

Mijn draver is heel erg druk en schrikkerig met wind en/of kou.
ik ga meestal met hem op buitenrit maar vaak is het dus totaal niet ontspannen rijden.
vorige winter heb ik watten in een pantykousje geprobeerd maar merkte vrij weinig verschil.
nu dacht ik aan rubberen oren met kap of trekwatten,van die zwarte soort oordopjes.


wie heeft er ervaring met 1 of beide van deze hulpmiddelen en kan mij adviseren welke meest geschikt is.


Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Re: trek watten of rubber oren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:40

Je zou hem ook nog dubbel dicht kunnen maken, zodat hij niet afgeleid wordt en afbouwen zodra het beter gaat.

Bij de drogist/supermarkt kun je van die langere dikke repen watten kopen. Deze oprollen tot een mooi passend propje en in de oren doen, met rubberen oren in een kapje er overheen.

Life is too short. If you can't find your passion, look harder..

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: trek watten of rubber oren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:51

Wat doe je zelf om de spanning te verminderen? Wandel je ook wel eens met hem aan de hand?
Die watten in de oren is meer een verdoezeling van het probleem. Namelijk druk/bang. Ik zou zelf eerst daarmee aan de slag gaan.

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Re: trek watten of rubber oren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-15 11:39

ja ik wandel met hem aan de hand,doe vrijheidsdressuur met hem en ander grondwerk,buiten rijden etc. op het terrein is hij niet bang en meestal redelijk rustig,hij volgt me los overal heen.
dus dat is het probleem niet,het is zijn karakter.

heb nu rubber oren besteld, misschien dat hij daardoor stuk minder schrikkerig is,met warm windstil weer gaat het meestal stukken beter

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:57

Google eens op pomms earplugs, deze gebruiken wij op het werk bij bepaalde nerveuze jonge paarden die erg schrikkerig zijn op geluid.

Het verschil is wonderbaarlijk en ze zijn erg fijn en makkelijk in gebruik.

Je zal van je hobby je werk maar hebben kunnen maken!!

darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: trek watten of rubber oren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:01

Geen ervaring mee. Persoonlijk houd ik niet van kapjes...wat als ie iets niet hoort, het ineens ziet en daar zo van schrikt dat ie aan de kletter gaat. Paarden horen nu eenmaal veel beter dan wij...
Deels kan het karakter zijn, maar grotendeels is het ook training...Mijn paard is buiten ook veel oplettender dan op het terrein. Maar houd ik zijn aandacht bij me, dan is er niks aan de hand.

Benoite

Berichten: 690
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:18

Mijn ouder Verzorg draver heeft hierdoor een trauma opgelopen op de baan met zijn oren.. Zelfs nu (23 jaar) mag niemand aan zijn oren komen.

Not my monkey, not my circus!

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Re: trek watten of rubber oren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:32

Trauma aan de oren krijg je niet van een orenkapje hoor, dat is heel vriendelijk en ze horen er nog wel iets door, alleen minder hard. Mijn dravermerrie was heerlijk te rijden met een orenkapje op het strand, zonder kapje was ik passagier. Ik vond het een fijne manier om toch naar buiten te kunnen dus kan het je zeker aanraden. Watten in de oren accepteerde zij trouwens niet, kapje was geen probleem.

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:35

Oorkapjes zou voor mij een van de laatste oplossingen zijn, ik zou eerder bij de basis beginnen. Dat je 100% controle over zijn voeten hebt ten alle tijden.

Benoite

Berichten: 690
Geregistreerd: 27-05-14

Re: trek watten of rubber oren bij buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:45

Ik denk dat als een paard iets niet fijn vind maar dat toch op ene negatieve manier doorgedrukt word, het zeker wel een trauma kan opleveren. Feit blijft dat hij panisch om zijn oren is en dat er vroeger watten in werden gepropt. Verder hebben wij er nooit ene probleem van gemaakt en vermijden gewoon zijn oren...ik zou zeker op opzoek gaan naar een andere oplossing, trainen, trainen en trainen..

Not my monkey, not my circus!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:31

nvdm schreef:
Ik denk dat als een paard iets niet fijn vind maar dat toch op ene negatieve manier doorgedrukt word, het zeker wel een trauma kan opleveren. Feit blijft dat hij panisch om zijn oren is en dat er vroeger watten in werden gepropt. Verder hebben wij er nooit ene probleem van gemaakt en vermijden gewoon zijn oren...ik zou zeker op opzoek gaan naar een andere oplossing, trainen, trainen en trainen..


Dat hoeft niet persé door watten veroorzaakt te zijn. Paard heeft misschien wel gevoelige oren of wie weet zelfs ontstoken oren gehad en daar dit gedrag aan over gehouden. Je geeft het advies trainen maar zelf raken jullie zijn oren aan :? Daarbij is dit topic van 2015 en zal Ts vast wel een oplossing gevonden hebben?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:34

JudArthos schreef:
Oorkapjes zou voor mij een van de laatste oplossingen zijn, ik zou eerder bij de basis beginnen. Dat je 100% controle over zijn voeten hebt ten alle tijden.

Dat heb je nooit met een vluchtdier....
Busse heeft een kapje silence, zoiets zou ik doen.

Goedgekeurd onderschrift :)

moorken
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:54

HorseChica schreef:
pomms earplugs.


ik had deze tip zelf ook al van een vriend gekregen, en deze lijken idd wel een effect te hebben, dus is zeker een aanrader!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:34

Billy schreef:
JudArthos schreef:
Oorkapjes zou voor mij een van de laatste oplossingen zijn, ik zou eerder bij de basis beginnen. Dat je 100% controle over zijn voeten hebt ten alle tijden.

Dat heb je nooit met een vluchtdier....
Busse heeft een kapje silence, zoiets zou ik doen.


Wat is een kapje silence? Is dat zoiets?

http://www.braaaf-ruitershop.nl/equilin ... netje.html

En helpt t?


Laventador

Berichten: 28
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:27

Wij gebruiken altijd watten voor in de oren. Vooral bij de jonge paarden.

Almost Famous - Flight Windspiel - Nimbus Lavec - Keep Flying
Draf&Rensport


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker