Draver onder controle houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:42

kking schreef:
Geen paard is zo fijngevoelig en willing to please als een Draver.

Nou ja, dat is ook weer wat overtrokken misschien :)

@Ikke: denk jij dat vanuit nature dieren de consequenties kunnen beredeneren van een actie zoals 'treiteren'? Misschien is dat dan wat jij noemt "op een heel ander vlak", dat zou kunnen. Maar over het algemeen zijn er maar weinig dieren die opzettelijk acties kunnen uitvoeren met als resultaat een reactie die verder in de toekomst ligt, en al helemaal niet als ze er zelf geen profijt van ondervinden.. Dat is volgens mij gewoon iets wat ze niet kunnen.. simple as that. Maar daar zou ik de boeken even op na moeten slaan.. :j

Voornamelijk reageren ze uit aangeleerd gedrag, trial and error en zoeken naar comfortzones.. zoiets..

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:50

Mijn paard "treiterde", totdat bleek dat ie uit zn zadel was gegroeid.
Niks treiteren, maar aangeven dat t zadel niet meer lekker lag.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:28

Cer schreef:
kking schreef:
Geen paard is zo fijngevoelig en willing to please als een Draver.

Nou ja, dat is ook weer wat overtrokken misschien :)

@Ikke: denk jij dat vanuit nature dieren de consequenties kunnen beredeneren van een actie zoals 'treiteren'? Misschien is dat dan wat jij noemt "op een heel ander vlak", dat zou kunnen. Maar over het algemeen zijn er maar weinig dieren die opzettelijk acties kunnen uitvoeren met als resultaat een reactie die verder in de toekomst ligt, en al helemaal niet als ze er zelf geen profijt van ondervinden.. Dat is volgens mij gewoon iets wat ze niet kunnen.. simple as that. Maar daar zou ik de boeken even op na moeten slaan.. :j

Voornamelijk reageren ze uit aangeleerd gedrag, trial and error en zoeken naar comfortzones.. zoiets..

Ze kunnen wel leren dat bepaalt gedrag voordeel oplevert terwijl het niet het gewenste gedrag van de ruiter is. Hij weet drommelsgoed wat het gewenste gedrag is maar hij weet ook dat ie door bepaalde acties ermee weg kon komen, lees: het gewenste gedrag niet hoeft te tonen zonder daar serieus straf voor te krijgen.

Dat mag je noemen zoals je wil maar een paard dat zo slim is dat ie dat aan elkaar kan knopen is intelligent genoeg om daarmee de ruiter te treiteren.........

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:42

Ik herken wel wat Ikke noemt, maar zou het geen treiteren noemen, alleen al vanwege de negatieve lading. Maar ook met mijn merrie komt dat wel eens voor dat we een discussie hebben, waarin ze weet dat ze naar mij moet luisteren maar bijvoorbeeld nog zo fris is dat ze alleen maar hard wil en rond wil springen. Ik (probeer dan) heel nuchter de grenzen aan te geven, maar die zoekt ze bewust wel op. Vind het niet erg en vaak alleen maar grappig, zolang we erna maar weer serieus bezig kunnen.

Ken veel eigenwijzere en zelfstandigere rassen en ook rassen die zeer fijn gevoelig zijn, maar de werkwilligheid van de draver kom ik daar veel minder tegen. Denk dat dat een sterk punt van ze is en misschien ook wel een valkuil omdat ze vaak niet begrepen worden.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:46

RianneH schreef:
Ik herken wel wat Ikke noemt, maar zou het geen treiteren noemen, alleen al vanwege de negatieve lading. Maar ook met mijn merrie komt dat wel eens voor dat we een discussie hebben, waarin ze weet dat ze naar mij moet luisteren maar bijvoorbeeld nog zo fris is dat ze alleen maar hard wil en rond wil springen. Ik (probeer dan) heel nuchter de grenzen aan te geven, maar die zoekt ze bewust wel op. Vind het niet erg en vaak alleen maar grappig, zolang we erna maar weer serieus bezig kunnen.

Ken veel eigenwijzere en zelfstandigere rassen en ook rassen die zeer fijn gevoelig zijn, maar de werkwilligheid van de draver kom ik daar veel minder tegen. Denk dat dat een sterk punt van ze is en misschien ook wel een valkuil omdat ze vaak niet begrepen worden.

Nee, dat is iets anders. Dat zijn de onderhandelingen die je met een merrie moet voeren om datgene gedaan te krijgen wat jij graag wil.
maar die van mij is wel een merrie in een hengsten(ruinen)jasje. :j

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:47

Haha je maakt het wel ingewikkeld zo :P

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:50

RianneH schreef:
Haha je maakt het wel ingewikkeld zo :P

Welnee joh, gewoon je paard erkennen in hoe ie is en van daaruit netjes vragen wat je wil. Als je dat doet, gaat 90% van de paarden heel graag voor je aan het werk en die laatste 10% is niet de moeite waard om op te gaan zitten; die hoort in de worst thuis.........

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:55

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik doelde meer op het 'ontdekken' wat nu het treiteren was ;)

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:08

[quote="Atlanti"]Nog een piece of advice: Dravers zijn ongelooflijk eigenwijs (als je ze een vinger geeft nemen ze de hele hand) dus jij moet zo koppig worden als een ezel!

Weet je dravers kunnen heel goed hun baas/ruiter spiegelen! Dus ik denken dat die draver jou een behoorlijke spiegel voor gehouden heeft!

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:17

niet vergeten!!!! Deze dravers van de renbaan zijn gefokt en geselecteerd op hun werklust/drang dat zit nu eenmaal in hun genen en is door hun training ook nog eens volledig gestimuleerd om te gebruiken, ze hebben geleerd hun karakter te gebruiken in het dagelijks leven en dat wil jij even veranderen door een zadel erop te leggen erop te gaan zitten en rondjes in de bak te gaan rijden. Niet gek dat dat even niet gaat zoals jij wilt. Opgeven zit niet in hun genen/karakter dus in de beleving van enkele mensen die er niets van begrijpen zijn ze eigenwijs???