Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:00

Even off topic ik heb een ander pony ras en die heeft een sterke voorkeur voor draf zo sterk dat ze liever niet gallopeerd, als wel. als er een ruiter op rijd moet die hard werken voor een klein recht stukje galop dus het zit echt niet alleen in de draver gefokt en wat doe je er mee....voor mij maakt het niet uit en vele paarde kennissen hebben er een mening over, maar wat zou het als je uitsluitend recreatief ment en buiten rijd. dus ruitje je hebt echt gelijk....er zijn overal mensen voor!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:07

Geryon schreef:
Het is niet onaardig bedoeld. Het is alleen zeer onwaarschijnlijk dat een draver een goede galop heeft. Een goede tact, sprong, mogelijkheid tot verzameling etc. Zowel in dressuur-, als spring- als westerntermen hebben ze geen goede galop.

Ja dat is niet altijd waar.. sommigen kunnen dat wel.. En je sluit nu recreatie uit, waarin ook de lamme pekingeendjes een prima galopje kunnen hebben, dus 'goed' binnen die discipline :j
Maar het maakt verder eigenlijk niet uit, het is idd maar net wat je ermee wil. Ze hebben gewoon een voorkant, achterkant en met een beetje geluk vier benen, dus dan kom je qua paardrijden al een heel eind :j

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:18

Tsjah, ik vind dravers op zich leuke dieren, vooral het karakter, maar ik zou zelf nooit meer een draver willen omdat ik gewoon van andere type paarden hou. Heb er wel 1tje gehad net als m'n zusje er ook 1 had. Ik snap goed dat mensen liever geen draver willen. Er is gewoon maar een klein deel van de kopers die voor een draver willen kiezen en als hij dan ook nog 18 is wordt het helemaal lastig. Dan zal je de prijs dusdanig moeten aanpassen.

Tuurlijk zijn er dravers die wel degelijk redelijk tot goed kunnen galopperen en ze zijn heus niet allemaal zo sensibel en niet te stoppen, maar de kans dat je een fijn bewegend KWPN paard tegenkomt is toch vele malen groter dan de kans op een fijn bewegende draver. En dan nog is het afhankelijk van voorkeur, discipline, etc.

Een draver kopen voor de springsport of dressuursport is gewoon kansloos i.m.o. Er zullen vast dravers in het m rondlopen, maar in het ZZ moet ik ze nog tegenkomen. Endurance en recreatie is natuurlijk heel wat anders.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:30

Kanway, zoek daar maar is op hier op bokt.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:20

YOURLOVER meldde het al, maar het wel of niet koersen zegt niks over de voorkeur of aanleg voor galop. De draver die ik als veulen gekocht heb en nooit voor de sulky heeft gestaan, heeft duidelijk een voorkeur voor een keiharde draf dan een galop terwijl een uitgekoerste draver best galop als voorkeursgang kan hebben ontwikkeld. Dit is imo wel (bijna) altijd na veel gericht trainen van de balans en houding, zodat de galop ook makkelijker wordt voor ze.

Het is toch een kwestie van de (on)mogelijkheden van het individuele paard (h)erkennen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:37

Draver_Dirk schreef:
Geryon schreef:
Het is zo, omdat men ze heeft gefokt voor andere doeleinden. Thats all. En ik vind dat we dat moeten accepteren. Ten eerste omdat het anders oneerbiedig is voor het ras, en ten tweede omdat het oneerlijk is tegenover het paard om hem koste wat het kost te trainen in iets waar hij gewoon de potentie totaal niet heeft.



Over de galop hoeven we niet lang te discussiëren, of je hem goed, acceptabel of waardeloos noemt, dat blijft ieders persoonlijke interpretatie, maar het blijft altijd herkenbaar als een draversgalopje. Who cares!, tenzij je hoge dressuurambities hebt die ook nog in overeenstemming zijn met je eigen rijkunst. Dan koop je uiteraard geen draver, snapt iedereen!

Maar jou stelling dat je een paard koste wat het kost wil trainen in iets waar hij geen potentie voor heeft vind ik wel een bijzondere. Dirk wordt gereden door een kind van 14 die 41 kilo weegt, dacht je werkelijk dat hij zich daardoor laat dwingen om een parcours te springen als hij dat lichamelijk niet aan kan?

Of een paard potentie voor iets heeft kun je alleen per paard beoordelen, en niet per ras. Ik ken diverse "goed gefokte" springpaarden/ pony's waar je voor je verdriet nog niet mee de springring in gaat. Die staan al stil bij hindernis 1. En dan laat ik even in het midden of dat aan de potentie van het paard of de ruiter ligt!


Ik heb het ook niet over gewoon een parcourtje springen. :)

Het dikgedrukte, dat is dus iets wat op bokt vaak tegengesproken wordt. Nadelen worden niet geaccepteerd, er wordt gezegd 'het kan helemaal wel'. Maar wat denk je dat dat in de hand werkt? Veel oneerlijkheid tegenover het paard in ieder geval, onnodig veel moeilijkheden.

Je laatste alinea is helemaal niet wat ik schrijf. Ik zeg niet dat alle paarden van een geschikt ras potentie hebben, maar dat alle paarden van een ongeschikt ras geen potentie hebben. Uiteraard uitzonderingen daargelaten. Maar die uitzonderingen zijn dan ook echt uitzonderingen. En ik heb het over echte potentie. Niet de potentie om uberhaupt te kunnen springen, dressuren of wat dan ook, want dan zou elk paard potentie hebben.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:43

ruitje schreef:
nolanlover schreef:
Dravers zijn gebouwd om hard te draven. Vaak kunnen ze dan ook slecht galloperen en zitten ze niet zo heel fijn. Daarbij kunnen ze ook nog wel eens redelijk gevoelig en sensibel zijn. Zet daar een doodbrave recreatie tinker tegenover en je hebt je antwoord....


En hoeveel dravers heb jij gereden in je leven? Ze zitten heerlijk, galop is maar net hoe goed je ze inrijd en dat meedenkende karakter is 100 x prettiger dan die stugge tinker.

Dat is gelijk wat ik dacht bij het lezen van de reactie: "Doe mij mijn draver maar hoor!"

Maar ik begrijp het wel hoor. Heb je een rijfilmpje erbij?

Maar het paard is gewoon oud, niet gewoon een draver.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:08

Huh ik heb ook nog nooit gehoord dat ze niet lekker zitten. Juist het tegenovergestelde! Vind ik zelf ook, zo vlak, heel makkelijk.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:09

Ja huh tenzij ze in een 'draversdraf' lopen, dat valt niet uit te zitten.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:38

Ja dan is verlicht zitten wel fijn :+

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:38

Wel hoor, daar moet je alleen ff de handigheid in hebben

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:58

Mijne is in draf echt niet comfortabel hoor haha :P Gooit echt wel hoog op. Galop is inderdaad door de 4takt net een stoeltje, maar wordt ook steeds meer sprong ;)

Maar inmiddels is er een huisje gevonden voor dit paardje toch? Dus we dwalen beetje af van het topic?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:18

Ik snap wel wat je bedoelt met de jouwe. Vlak in het lopen, maar wel met (voor een draver) veel beengebruik, die combinatie vind ik altijd wat moeilijker zitten!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:23

Bij ons staat een paard in de kost, en dit is een Franse Draver. Mijn stalgenoot is er altijd erg enthousiast over. Zij heeft hem gekocht bij Stal Westfriesedijk, deze schoolt meerdere dravers om tot rijpaard. Ikzelf vind de draver ook onwijs leuk, maar zweer toch bij mijn Belgisch Warmbloedje ♥

noviceh

Berichten: 4786
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:32

Wat een discussie! Fijn dat het paardje inmiddels een nieuw huisje heeft gevonden. Dravers hebben ook zeker mijn voorkeur in de paardenwereld. Stom dat er zo over recreatieruiters gedacht wordt. Ik volgde regelmatig dressuur- en springles en trainde intensief voor mijn endurancewedstrijden. En toch ben ik dan recreatieruiter... Iemand die eenmaal een b-proefje heeft gereden is dan een wedstrijdruiter? Karakter van een paard staat zeker voorop! Mijn draversmerrie was een bitch, maar toch was ik verliefd en kon ik lezen & schrijven met haar. Haar vlakke galop vond ik juist een voordeel tav endurance, ik zat in een luie stoel. Ik reed haar op mn pinken en heb andere ruiters verbaasd doen staan door in galop in een keer stil te staan door enkel het woord 'ho' te noemen. Je vind ze mooi of niet, ze sluiten bij je aan of niet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar dat geldt natuurlijk voor elk ras.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:18

Moderatoropmerking:
Ik heb even een aantal posts verwijderd. Het is niet de bedoeling om persoonlijk te worden op het forum. Speel op de bal en niet op de man. Elkaars profiel erbij halen of elkaars ervaring in twijfel trekken heeft geen enkele zin. Elk ras of stamboek heeft zijn eigen fokdoel en uiteraard zijn er ook binnen elk ras/stamboek uitzonderingen die het heel prima doen in een andere tak van sport.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:27

CarinaR schreef:
Wel hoor, daar moet je alleen ff de handigheid in hebben

Heb mijn draver al 7 jaar, dus die handigheid zit er wel. Kan óveral op doorzitten maar als ze in draversdraf is niet. Logisch ook, want dan zetten ze de rug op een bepaalde manier vast en door het stuwen kun je niet gewoon meezweven.

Als de draver gewoon ontspant en lekker draaft dan is er natuurlijk niks aan de hand, maar ik heb het over de draf zoals ze gewend zijn (stuwen met de achterbenen en 'opvangen' met de voorbenen)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:30

Ik heb met mijn beide mannen hoog tempo gereden en viel prima uit te zitten.
Hier geen vastzetten van de rug hoor.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:56

Dan weet ik niet hoe jouw draver draaft, maar die van mij (en andere dravers die ik gereden heb) vallen echt niet uit te zitten (het is mogelijk, maar echt niet iets wat je 5 minuten vol zou houden) als ze 40/50 km/h draven of vanuit stilstand in een flinke draf weg'sprinten'.

Mijn pony zet ook echt zijn achterbenen overdreven langs zijn voorbenen, nog in de rijbak. Moet echt de foto nog eens vinden, maar zeker 20 cm langs zijn voorhoeven met de achterhoeven haha

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:07

noviceh schreef:
Wat een discussie! Fijn dat het paardje inmiddels een nieuw huisje heeft gevonden. Dravers hebben ook zeker mijn voorkeur in de paardenwereld. Stom dat er zo over recreatieruiters gedacht wordt. Ik volgde regelmatig dressuur- en springles en trainde intensief voor mijn endurancewedstrijden. En toch ben ik dan recreatieruiter... Iemand die eenmaal een b-proefje heeft gereden is dan een wedstrijdruiter? Karakter van een paard staat zeker voorop! Mijn draversmerrie was een bitch, maar toch was ik verliefd en kon ik lezen & schrijven met haar. Haar vlakke galop vond ik juist een voordeel tav endurance, ik zat in een luie stoel. Ik reed haar op mn pinken en heb andere ruiters verbaasd doen staan door in galop in een keer stil te staan door enkel het woord 'ho' te noemen. Je vind ze mooi of niet, ze sluiten bij je aan of niet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar dat geldt natuurlijk voor elk ras.


Vind ik ook hoor. Alles t/m Z is basis en wat mij betreft recreatie :+
Dravers zijn mij niet te min hoor. Maar ze hebben hun beperkingen als het om dressuren gaat, alhoewel de ene ook weer niet de andere is. Als je echt voor de dressuur gaat, dan zou ik er niet aan beginnen.
Je ziet ze veel in endurance. Ik vind t in het algemeen fijne recreatieve gebruikspaarden.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:14

Maar heel eerlijk, ik heb nog geen enkel paard gereden wat binnen 4 maanden trainen (3 keer per week 'dressuurmatig' wat oefenen, de andere 4 dagen lekker crossen en springen) zo correct op de hulpen en zo correct door het lijf liep als mijn draver. Althans bij paarden van de lagere prijsklasse. Heb vele paarden gereden, ook voor langere tijd, maar ik ben toch echt bang dat ik geen topper zoals mijn draver zal vinden.

Zoals Noviceh al zegt: Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar mijn wens is toch echt weer een draver die zo goed kán lopen haha

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:52

Ik zal niet zeggen dat t comfortabel is, maar vooral met mn oude dravertje, trokken We nog wel s een sprintje, maar goed uit te zitten.
En beide paarden verschilde in loop enorm.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:27

Ben blij dat hij een huisje heeft. Ik wil heel graag een draver, maar ik zit helaas vol. Hopelijk komt het er nog eens van. 18 jaar zou ik zelf nu niet doen. Ik wil er nog wat langer mee door kunnen. Heb in het verleden wel 18 jarige gekocht. Nooit een dag spijt van gehad, maar is nu wel met pensioen (hij is nu 25). Dat vind ik jammer, want hoe langer je elkaar kent, hoe fijner het wordt.

Maar stel dat de draver er pas iver 10 jaar van komt, dan is een 18 jarige weer wel een optie.

Paarden die bij mij komen, die blijven (meestal, dan. Er was 1 uitzondering). En ik heb bedacht dat ik met 70 uit de paarden wil zijn. Ben nu 44, dus heb nog even... :D