Wat is jullie ervaring met dravers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:14

Hoi allemaal,
Ik mag eindelijk een eigen paard. Ik heb een beetje rond zitten kijken op internet en ben erachter gekomen dat de draver me een heel leuk paard lijkt. Nu ben ik wel benieuwd wat jullie ervaring met een draver is. Ik wil namelijk zeker weten dat het een geschikt paard voor me is. Ik zoek niet voor een paard waar ik ver de sport mee in kan gaan. Meer voor een recreatie paard. Waar ik af een toe een sprongetje mee kan maken en lekker een buitenrit mee kan doen.

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:17

Ik vind dravers echt hele toffe paarden. Onwijs fijn mee te werken, zijn werkwillig, kunnen pittig zijn, maar zijn niet te pittig. Over het algemeen zijn het alleskunners en kan je er alles mee doen, een sprongetje maken kunnen ze goed.
Vaak zijn ze wel cool in het hoofd, en omdat ze al van jongs af aan in handen zijn, kom je ook maar weinig onopgevoede dravers tegen.

Het enige advies wat ik je verder kan geven; pin je niet vast op één ras, niet ieder paard is hetzelfde en hoewel het raskarakter vaak overeen komt, heb je ook paarden waarbij de standaard totaal niet standaard is. Voor iedere regel heb je een uitzondering.

Ik heb veel goede verhalen gehoord over stal Westfriesedijk, zij hebben momenteel geloof ik ook wel een breed aanbod en scholen dravers om.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:18


ruitje

Berichten: 12350
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:06

Gewoon bij veel dravers gaan kijken! Want er is er geen een hetzelfde :) !

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:14

hannah2312 schreef:
Ik zoek niet voor een paard waar ik ver de sport mee in kan gaan. Meer voor een recreatie paard. Waar ik af een toe een sprongetje mee kan maken en lekker een buitenrit mee kan doen.

Dan kan een (ex)draver een geschikt paard zijn. Wil je af en toe wat meer pit/koppigheid e.d. kan je ook naar een Haflinger of Fjord kijken. Tinkers zijn ook een optie.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:16

Sammie schreef:
Dan kan een (ex)draver een geschikt paard zijn.


Ex-Dravers bestaan niet <<) Of je moet ook ex-friezen en ex-haflingers hebben :+

Mijn mening: fantastische paarden :j Maar ik ben bevooroordeeld want ik heb een ontzettend leuke :P [TEN-ITP] Tammy @ TREC Bande: Mission Accomplished! Maar inderdaad zoals Cathy al zegt, ze kunnen erg verschillen. Gewoon veel gaan kijken :j

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:18

:P 't staat tussen haakjes, hé.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:19

Dan nog is het niet correct :+ Ex-koerspaard bedoel je dan denk ik. Maar een Draver is een Draver en blijft een Draver, het is gewoon een ras :)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:21

Ja je hebt gelijk, alleen ik zit met de sport in gedachten. Een paard op de drafbaan is een draver, doet ie dat niet meer wordt verkocht is het een (ex)draver. Al blijft het qua soort een draver. Al hoop ik dat ie tegen die tijd ook kan galopperen :P (en stappen :') )

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:24

Dat kunnen ze meestal sowieso wel hoor. :))

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:24

Ik ben heel muggezifterig hoor, als het hier op aan komt :')

Een Draver is een ras. Net als een Haflinger, een Fries, een Fjord. Maakt geen fluit uit of je er een sulky achter hangt of er een zadel op legt en of hij gekoerst heeft of nooit een sulky van dichtbij heeft gezien: het blijft een Draver. 'Draver' is geen soort, maar een ras, met een stamboek.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:28

Volgens mij snap je heel goed wat ik bedoel? :+

Het is geen zeldzaam ras of achtergesteld dier, dus het 'verdedigen' lijkt mij in deze mate niet echt nodig :) Zelfs iemand die KWPN'ers fokt hoor je niet als iemand het over een WPN heeft en dat die K er voor 'mót'. ;)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:29

Maar als iemand ex-KWPN zou zeggen omdat het paard niet meer op wedstrijden uitgebracht wordt zou je wel vreemd opkijken denk ik? :))

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:31

Laat je bekoren door de draver, het zal je goed bevallen! :j
Ik heb ook een draver! En dat dier is mijn leven!
Ik kan alles met haar zonder problemen! :D
Ik heb ook nog andere rassen staan, maar geen enkele kan op tegen haar.
Ze is heel nuchter in haar hoofd, toch met de nodige pittigheid ;)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:34

hmm ja waarschijnlijk wel, maar dat gebeurt niet :)) . Maar zoals ik al zei bij draver denk ik aan de drafbaan. En daarom stond het tussen haakjes, aangezien de meeste dravers die van de baan afkomen (of er zelfs niet opkomen) als recreatiepaard gebruikt worden. Sommigen gaan de worst in. KWPN omhelst geen sport. Ik heb nog nooit iemand KWPN zien lopen zeg maar :D Een race- of renpaard is ook geen correcte benaming voor de volbloed, maar toch wordt die term soms gebruikt.

Afijn, we gaan wel off topic nu :P

Anoniem

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:47

Elke draver is anders door zijn/haar karakter, sommige zijn hartstikke lief maar er zitten ongetwijfeld ook rotpaarden tussen, dat heb je altijd.
Dat ligt net aan het karakter en de opvoeding.
De draver hierzo is best rustig, soms wat schrikachtig, maar als ik rustig blijft word hij ook rustig.
Hij is heel erg gehecht aan zijn vriendjes en erg eigenwijs, je moet wel consequent blijven.(maar dat moet eigenlijk altijd )
Maar dat is dus mijn ervaring , niet alle dravers zijn zo.
Met rijden heb ik gehoord dat de draf en galop wel eens problemen kan geven, maar dat ligt er net aan of je draver op de baan heeft gelopen.
Zelf heb ik daar geen ervaring mee, ik stap alleen maar met hem omdat hij heel erg stijf was.
Dus vooral veel rondkijken, er zit ongetwijfeld wel eentje tussen waar bij je echt een klik hebt en een karakter dat je aanspreekt :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:48

Stal Westfriese Dijk heeft een aantal hele fijne omgeschoolde dravers staan. Staan echt een paar tussen die qua uiterlijk voor een knappe KWPN'er door zouden kunnen gaan.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:02

Cayenne schreef:
Stal Westfriese Dijk heeft een aantal hele fijne omgeschoolde dravers staan.
Staan echt een paar tussen die qua uiterlijk voor een knappe KWPN'er door zouden kunnen gaan.


Wat bedoel je daar mee, mag men dan niet zien dat het een draver is ? :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:03

_Alarm_wlkp schreef:
Cayenne schreef:
Stal Westfriese Dijk heeft een aantal hele fijne omgeschoolde dravers staan.
Staan echt een paar tussen die qua uiterlijk voor een knappe KWPN'er door zouden kunnen gaan.


Wat bedoel je daar mee, mag men dan niet zien dat het een draver is ? :)


:') Hoezo woorden verdraaien. Ik maak alleen maar een vergelijking.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:10

Ja pas op wat je zegt. :D Alles wordt op een weegschaal gegooid en opnieuw gewogen :P

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:15

Heb er zelf nooit gehad, maar ken er wel één. Was een temperamentvol, vriendelijk en eerlijk paard, erg werkwillig ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:19

Sammie schreef:
Ja pas op wat je zegt. :D Alles wordt op een weegschaal gegooid en opnieuw gewogen :P


Het leuke is dat Stal Westfriesedijk hun dravers juist graag met KWPN'ers vergelijkt en ik het ook nog eens als compliment bedoelde :=

Joltsje

Berichten: 9045
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:23

hmm ik ben wat minder fan van dravers. qua dressuur is er vaak nog veel sleutelwerk.
je geeft aan recreatief te willen rijden. hoeveel ervaring heb je en hoe zeker weet je dat?

vaak kopen mensen een paard..willen recreatief.. maar nemen toch les voor het onderhoud.
dat wordt toch steeds leuker en uiteindelijk willen ze wel wedstrijd rijden., hoeft niet gelijk Z: maar toch.
een draver kan gerust b en L, maar je zult er wel meer voor moeten doen dan met een KWPN of soortgelijk dier (bwp, holsteiner etc.).

die paarden zijn gewoon nog allrounder dan een draver. (en ja ik rij een fries en dat is het aller geweldigste paardje van de wereld. heb met haar gedressuurd, endurance gereden, crosslesgevolgd etc. maar toch blijft het niet zo veelzijdig als ene kwpner)

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:24

Ik vraag het maar gewoon he ... }:0
Mijn draver lijkt ook geen draver :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:28

Ik vind dravers erg geschikte recreatiepaarden en er zitten er ook bij die nog best leuk in de basissport springen of dressuur mee komen. Dat zijn wel meestal de dieren die niet op de baan zijn geweest.
Soms moet ik bij een advertentie op marktplaats wel drie keer kijken om te zien dat het een draver is (uiteindelijk zie je dat meestal op de een of andere manier wel). De afstamming geeft het vaak ook weg, maar anders is het soms ff heel goed kijken :D