Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:00

Dat zou ik dus echt niet durven he..

Gaaf Draver-Dirk!

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:04

Ze kent alle begrippen al en heb haar vaker voor een of meerdere autobanden gezet in het tuig. Ook heb eens een kast gesleept en lange teugels kent ze ook.
Heb in alle jaren zo veel ongein uit gehaald dat ik het risico gewoon aannam. Heb haar ingespannen, een vriendin op de bok gezet en zelf met het longeertouw eraan ernaast gelopen. Vriendin had uiteraard de leidsels.

Ik hoop dat het mennen haar dwingt om haar lichaam goed te gebruiken, dan word het dressuurmatiger allemaal makkelijker.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:14

Dan s er dus wel voorbereiding geweest.
Wel een risico hoor, ken dr wel die hartstikke mak en braaf zijn. Maar staatsgevaarlijk voor de kar

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:21

Klopt wel voorbereiding maar niet in de afgelopen maanden. Ik heb haar gewoon iedere keer 'vast kunnen binden en lopen maar'. Ze is vind alles prima en als ik HO zeg is het HO, als ze het niet leuk vind blijft ze staan, ze zal nooit en te nimmer gaan rennen of koppig doen.

Mijne is echt voor alles in haha

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:30

xSlvna schreef:
Ik hoop dat het mennen haar dwingt om haar lichaam goed te gebruiken, dan word het dressuurmatiger allemaal makkelijker.


Ik ben bang dat je dat niet gaat helpen.. Daar zal je dan toch echt wel aan moeten gaan rijden, dat gaat ook niet vanzelf als ze voor de wagen staan, net als gewone dressuur.

MiesEnRijk
Berichten: 149
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:30

hallo,

ik ben al een tijdje een meelezer..
ik heb een bijna 17 jarige draver en rij eigenlijk alles..
aan dressuur wedstrijden zelf doen we niet dit door spanning van mij en ik na 8 jaar nog niet rechtuit rustig kan galoperen :( (dus als iemand tips heeft zijn die meer dan welkom haha :D)
springen vind hij het einde en dan vooral de SGW!
voor de kar doet ie het ook echt geweldig.
vind het super leuk om te zien dat hier zoveel mensen zijn die zoveel kunnen bereiken met een draver.
Toen ik de mijne kreeg heeft iedereen mij afgeraden om een draver te kopen omdat ze allemaal vonden dat ik het niet aan kon en het te lastig zou worden allemaal, en de opmerkingen van wat moet je nou met een draver daar kan je toch niets mee? zijn ook regelmatig voorbij gekomen.
Nou inmiddels 8 jaar verder en we doen echt alles, laats nog een foutloze cross gereden en 13de van de 26 geworden! :D

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:32

Klopt, maar ze nam de koets al gelijk mee met de rug omhoog en de neus omlaag. Ohz werkt ze van achter onder naar voren boven. Nu wat gelijkmatiger door de druk.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:37

Leuk MiesEnRijk dat je zoveel verschillende dingen doet met je draver. Ze zijn ook zo veelzijdig en werkwillig.
Hoe heet je draver?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:34

Ik vermoed dat het Rijk is, alhoewel ik toen wel eens heb gelezen dat die lichamelijke problemen had dus weet eigenlijk niet of die nog leeft. Was een leuk paard dus hoop het!

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:42

MiesEnRijk schreef:
hallo,

ik ben al een tijdje een meelezer..
ik heb een bijna 17 jarige draver en rij eigenlijk alles..
aan dressuur wedstrijden zelf doen we niet dit door spanning van mij en ik na 8 jaar nog niet rechtuit rustig kan galoperen :( (dus als iemand tips heeft zijn die meer dan welkom haha :D)
springen vind hij het einde en dan vooral de SGW!
voor de kar doet ie het ook echt geweldig.
vind het super leuk om te zien dat hier zoveel mensen zijn die zoveel kunnen bereiken met een draver.
Toen ik de mijne kreeg heeft iedereen mij afgeraden om een draver te kopen omdat ze allemaal vonden dat ik het niet aan kon en het te lastig zou worden allemaal, en de opmerkingen van wat moet je nou met een draver daar kan je toch niets mee? zijn ook regelmatig voorbij gekomen.
Nou inmiddels 8 jaar verder en we doen echt alles, laats nog een foutloze cross gereden en 13de van de 26 geworden! :D


Die opmerkingen komen heel bekend voor. De meest geniale die ik gehoord heb was tijdens het losrijden op wedstrijd "koop toch eens een knappe pony voor dat kind" Uhhhh, er staat ook nog een hele "knappe" New Forest in de trailer, maar hij gaat nu even een rondje springen met zijn draver als je het niet erg vindt!!

En voor jou informatie; Dirk kan ook niet gewoon een dressuurproef in de bak rijden zonder rechtdoor in galop keihard te gaan scheuren, dat schijnt nodig te zijn. Ik doe twee a drie keer galoptraining aan de longe lang en laag, dat werkt het best.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:50

Heel herkenbaar inderdaad.. Maarja, des te knapper als we dan goed scoren :D.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:03

Misschien kom ik heel asociaal even binnenvallen, maar ik zit een beetje met een probleem. Bij ons op stal staat een (ex)-draver die daadwerkelijk gekoerst heeft. Nu is hij totaal niet aan het been, maar met zweep niet te rijden. Probeer nu gewoon veel overgangen te rijden, zodat ie aan het been leert wennen, maar soms zit ik een beetje met mijn handen in het haar.
Ga er vanaf nu ook mee lessen, heb er pas 2 keer opgezeten, maar hij wordt bijna dagelijks gereden door een ander meisje (die (nog) geen les heeft). Het wordt dus ook een beetje lastig om hier dagelijks mee aan de slag te gaan..

Galloperen is helemaal een drama, dus dat laten we nog even achterwege totdat hij goed aan het been is en in draf het bit goed los laat.

Iemand tips?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:24

Hoe is hij aan de longe en op stemcommandos? Mijne was in begin ook totaal niet voor het been, zweepje op schouder bij tikken kon wel, maar verder ook bang van zweep, dus daar ben ik op de grond aan gaan werken. Hij snapte het hele been gewoon niet goed en had weinig balans. Onder het zadel gaan werken aan been en zithulpen in combi met stem, en gaat nu prima. Het bit loslaten zou ik zelf nu in dit stadium nog niet teveel mee bezig zijn, hij moet eerst zijn balans leren hervinden, en nageeflijkheid komt van achter uit.
Sowieso ook geen 7 dagen per week rijden en houdt de sessies zeker in het begin kort en leuk. Ze zijn vaak heel leergierig en pikken dingen snel op, maar afwisseling en ook rust om spieren te laten herstellen is belangrijk :)

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:57

Ben ik benieuwd om welk paard het gaat.
Overigens issie nogsteeds een draver hoor, of issie ineens fjord geworden :+
Als hij echt zo veel gekoerst heeft, geef hem dan ook echt de tijd. En laat de galop voorlopig idd voor wat het is. Heel zn body moet veranderen. Rijpaard of koerspaard zit een wereld van verschil in.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:29

Leer hem eerst aan wat 'been' is.

Het is net of je een jong paard beleerd. Stemcommando's, stuur en 'halt' zitten er wel op, maar voor de rest moet je paard leren balans te vinden, leren dat druk van benen ook betekend dat 'ie voorwaarts moet en pas als hij netjes onder het zadel kan stappen en draven voer je de galop in. Handig om ook daar eerst aan de longe een stemcommando aan te koppelen trouwens.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:00

CarinaR schreef:
Ben ik benieuwd om welk paard het gaat.
Overigens issie nogsteeds een draver hoor, of issie ineens fjord geworden :+
Als hij echt zo veel gekoerst heeft, geef hem dan ook echt de tijd. En laat de galop voorlopig idd voor wat het is. Heel zn body moet veranderen. Rijpaard of koerspaard zit een wereld van verschil in.



Hahaha natuurlijk is ie nog steeds draver _O- Maar bedoelde het even om aan te geven dat ie nu dus niet meer koerst ;)
Hij heet Lucky Shot (geloof ik), maar like I said, ik rijd hem meer omdat zijn eigenaar dat wil, maar meisje wat hem (gaat) leasen gaat er veel meer mee aan de slag. Daar zit dus ook meteen het grootste knelpunt, want ik ben inderdaad bezig met wat jij precies aangeeft, eerst die body en de mogelijkheid om goed te lopen, maar hij loopt al snel "nageeflijk" maar dat is meer in de krul zeg maar.. Weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar als ie echt nageeflijk is kun je m op 2 vingers (letterlijk) sturen, maar anders loopt ie alleen in de krul.

Zweep is echt drama, heb er van de week eens opgezeten met een zweepje, nou ik had opeens een volleerd grandprix paard onder mn kont wat passage en piaffe beheerst _O- Dus die hebben we snel maar weer geskipt :j

Nee kort houden doe ik zeker, laat ie los en is ie aan het been dan is het goed geweest.. Nu is de bak ook een grote ellende dus gaan soms naar de binnenbak, maar dat kost wat langer de tijd dus daar moeten we ook wel tijd voor hebben..

Ik zal eens gaan kijken of we inderdaad wat meer met longeren aan de slag kunnen gaan, zover had ik nog niet terug gedacht. Bedankt :D

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:00

Zweep is vaak aanmoediging voor ze.
Heel kort houden lijkt me overigens ook niet wat, grotere kans dat ie gaat hangen en snelheid gaat maken

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:01

Oh nee bedoelde kort houden qua tijd :j Hij krijgt ruimte zat van voor, ben groot voorstander van van achter naar voren rijden :j

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:03

Ohw, hahah.
Een koerspaard rijpaard "maken" kost tijd, heeeeeel veel tijd.
Dat zie ik helaas veelste vaak anders.

Edit, de Lucky Shot die ik kan vinden, s al een poosje geen koerspaard meer

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:38

Heeft mij ook veel tijd gekost om Calli voor elkaar te krijgen. Heeft bloed, zweet en tranen gekost, en we zijn er nog lang niet, maar we gaan de goede kant op met z'n 2en.
In een ander topic heb ik wel eens getypt dat ik het niet meer zag zitten, maar toch hebben we doorgezet!
Galop hebben wij veel korte stukjes gedaan. Goed is goed en klaar. Hij springt soms nog in viertakt, maar ook dat wordt steeds beter.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:25

Bij mij hielp het wel om, bij het rijden met zweep, even flink in te houden bij de bomvolle kracht en vervolgens elke pas toch los te laten. Máár als ie te veel pit pakt naar voren pak ik m weer terug, en weer los om een kans te geven zichzelf rustig vooruit te verplaatsen. En zo herhalen.

Het heeft me in het begin extreem veel bloed zweet en vooral tranen gekost, man wat heb ik vaak huilend op mijn beauty gezeten. Gewoon omdat alles niet lukte...

Ik moest gewoon op mijn pony gaan zitten en de buitenteugel vast houden, af en toe remmen als ie te snel gaat en meer niks doen. Op de 2e hoefslag en binnendoor. Balans kwam vanzelf erbij haha en zodra ze kunnen vertragen kunnen ze ook goede (explosieve) overgangen maken.

Mijne was in galop een drama maar wederom opgelost met de buiten teugel.

MiesEnRijk
Berichten: 149
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:23

vraagteken schreef:
Leuk MiesEnRijk dat je zoveel verschillende dingen doet met je draver. Ze zijn ook zo veelzijdig en werkwillig.
Hoe heet je draver?


Hij heet Rijk haha! jaa super werkwillig echt helemaal top!

ruitje schreef:
Ik vermoed dat het Rijk is, alhoewel ik toen wel eens heb gelezen dat die lichamelijke problemen had dus weet eigenlijk niet of die nog leeft. Was een leuk paard dus hoop het!


Jaa hoor hij leeft nog steeds ondanks zijn artrose doet hij het super goed verder helemaal geen problemen meer:D

@draver dirk! jaa zoveel opmerkingen maar met de laatste cross heb ik er wel een springpaard uit gesprongen die ook bij ons op stal staat! :D dus dat geeft een super goed gevoel..

ik zou graag foto's van hem willen toevoegen maar ik heb echt geen idee hoe dit moet haha

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:10

Barbabientje schreef:
Hij heet Lucky Shot (geloof ik),


Afbeelding

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:15

Ah awesome! Hoe kom je eraan? :D

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:09

Barbabientje schreef:
Ah awesome! Hoe kom je eraan? :D

Ik ben de fotograaf. ;)